Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Fått en offert på leasing av Subaru Solterra. 4900 för 1500 mil. Lär inte gå att få billigare AWD. Däremot så kunde man inte höja milen per månad, utan det var 12 kr per övermil vilket snabbt blir tämligen dyrt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjirn:

Aldrig haft en bil med denna lösning, men känns ju som det vore rätt smidigt?
https://i.imgur.com/3WOQ5hR.png

Nja jag vet inte. Jag körde budbil ett tag och det är inte alltid så smidigt med dörrar där bak. Det kräver ofta mer plats bakom bilen för att kunna öppna exempelvis, i alla fall till bilen bakom, på höjden är det däremot bättre men det är ju sällan ett problem, och skarven hamnar ju mitt i backspegeln.

Permalänk
Medlem

Behöver lite råd. Vi beställde en EQB300 med 2 år för 4750:-. Först hette det leveranstid april/maj sen juli/augusti och nu är det september/oktober. Vi kör en QASHQAI just nu och tycker den är för liten och för dyr. Chansen att den blir försenad igen är rätt så stor gissar jag på i samband med kriget. Finns det några andra alternativ med snabbare leveranstid och större bil än våran? Känns nästan inte värt att vänta så länge tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja jag vet inte. Jag körde budbil ett tag och det är inte alltid så smidigt med dörrar där bak. Det kräver ofta mer plats bakom bilen för att kunna öppna exempelvis, i alla fall till bilen bakom, på höjden är det däremot bättre men det är ju sällan ett problem, och skarven hamnar ju mitt i backspegeln.

ok, vi stryker den då.
Edge case är väl kanske när man lastat plankor på taket och vill öppna bakluckan, eller om man har en riktigt lång takbox

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjirn:

ok, vi stryker den då.
Edge case är väl kanske när man lastat plankor på taket och vill öppna bakluckan, eller om man har en riktigt lång takbox

Jo, det finns väl fördelar också förstås. Det var ju smidigare att öppna ena dörren för att slänga in någon liten grej än att öppna en stor lucka exempelvis, men det är ändå rätt marginellt. Ett annat problem var ju att vinden ofta tog dessa dörrar då de ju inte är gasdämpade som en baklucka, så jag klämde mig någon gång och var rätt nära några gånger. Ibland drog vinden upp dörren istället om den var halvöppen liksom och då fanns ju risken att den blev påkörd eller så.

Permalänk
Medlem

Shoppinglucka är något jag använder hela tiden på min nuvarande bil. Finns det någon elbil som har det?
Alltså att endast glaset i bakluckan går att öppna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Behöver lite råd. Vi beställde en EQB300 med 2 år för 4750:-. Först hette det leveranstid april/maj sen juli/augusti och nu är det september/oktober. Vi kör en QASHQAI just nu och tycker den är för liten och för dyr. Chansen att den blir försenad igen är rätt så stor gissar jag på i samband med kriget. Finns det några andra alternativ med snabbare leveranstid och större bil än våran? Känns nästan inte värt att vänta så länge tycker jag.

Någon annan här på forumet hoppade på "Care By Volvo" i väntan på sin elbil. Eventuellt kan det finnas bilar för snabb leverans, sedan med 3 månaders uppsägningstid. Dock lär priset sticka lite om det ska vara något som är större än en Qashqai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Behöver lite råd. Vi beställde en EQB300 med 2 år för 4750:-. Först hette det leveranstid april/maj sen juli/augusti och nu är det september/oktober. Vi kör en QASHQAI just nu och tycker den är för liten och för dyr. Chansen att den blir försenad igen är rätt så stor gissar jag på i samband med kriget. Finns det några andra alternativ med snabbare leveranstid och större bil än våran? Känns nästan inte värt att vänta så länge tycker jag.

Det kan även vara relaterat till den allmänna komponenrbristen, och speciellt halvledarbristen. Kriget gör det ju inte bättre (en stor del av världens produktion av neongas, som används vid laseretsning av halvledare, görs i Ukraina), men det var mycket problem för många tillverkare redan innan kriget för några veckor sedan.

Har inte så stor koll på alla elbilstillverkare, men en som klarat halvledarbristen absolut bäst av alla är Tesla. Detta pga. att de kontrollerar all viktig källkod själva och kan anpassa den flexibelt till olika halvledare/mikroprocessorer.

Vissa modeller av M3 och MY kan i praktiken levereras på bara 1-3 månader (även om de är mer konservativa/försiktiga på webben). Kan vara värt att undersöka för de som vill ha en elbil och inte behöva ha så extremt långa leveranstider.

Även PS2 tror jag har rätt korta leveranstider, men har mindre kontroll på läget där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Har du varit i närheten av en relativt ny Tesla?

Ja, det finns många (nya) videos om den allmänna karosspassningen och speciellt inredningspassningen som fortfarande är riktigt dålig. Här är en video om allmäna problem som kan vara lite lotteri verkar det som: https://m.youtube.com/watch?v=3daQ2HSg5pg

Bara inse fakta. Massproduktion och kvalitetskontroller är inte riktigt Teslas grej. Iofs kan jag själv ha översyn med mycket, men problem som dessa tillsammans med andra kompromisser som inget instrumentkluster blir dealbreakers för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ja, det finns många (nya) videos om den allmänna karosspassningen och speciellt inredningspassningen som fortfarande är riktigt dålig. Här är en video om allmäna problem som kan vara lite lotteri verkar det som: https://m.youtube.com/watch?v=3daQ2HSg5pg

Bara inse fakta. Massproduktion och kvalitetskontroller är inte riktigt Teslas grej. Iofs kan jag själv ha översyn med mycket, men problem som dessa tillsammans med andra kompromisser som inget instrumentkluster blir dealbreakers för mig.

Så svaret var alltså nej. Vad förvånande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Så svaret var alltså nej. Vad förvånande.

***bort/mod*** Kvalitetsproblemen är väl hyfsat väldokumenterade vid det här laget?
Har det skett en förbättring över tid? Sannolikt. Mycket tyder på det. Det är också förväntat med tanke på vilken uppmärksamhet det har fått. Oavsett, om du inte är en handlare och eller någon dylik som hanterar större volymer av Tesla-bilar, kan du inte säga något generellt om de tusentals bilar som levereras varje vecka.

Du kanske har haft tur med din nya bil. Grattis i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

***bort/mod*** Kvalitetsproblemen är väl hyfsat väldokumenterade vid det här laget?
Har det skett en förbättring över tid? Sannolikt. Mycket tyder på det.

Jo, det är inte perfekt.

Man skall komma ihåg att Tesla är ett ungt företag, och de har inte lärt sig allt med produktionskvalitet (Volvo och Mercedes har producerat bilar i över 110+ år), samt att det är ett amerikanskt bolag (kikat på många bilar jag hyrt i USA som tillverkats där, och kvaliteten är verkligen inte bra i snitt).

Men det har helt klart skett klara förbättringar från "Made in USA" (Fremont-fabriken) till "Made in China" (Shanghai). Är troligen det som Curik och andra syftar på (skulle jag gissa). Så det går absolut åt rätt håll, och klart stora steg framåt i stort.

Skall bli spännande och se om de kan ta ytterligare kvalitetsförbättringar med "Made in Germany" (Grünheide) som kommer om ett par månader hit till Sverige.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Så svaret var alltså nej. Vad förvånande.

oh wow så du har varit nära en tesla (!!!!) och därför väger din anekdotiska upplevelse större än tonvis av rapporter och upplevelser från köpare världen över.

Jag kan rapportera att jag varit nära en mazda från -05 som inte rostat och därmed finns det inga rostproblem på dessa bilar

Nu var jag egentligen i tråden för att fråga när man kommer börja se cupra born på vägarna, någon som beställt och vet leverans eller rent av sett dem i det vilda? på videos tycker jag den verkar väldigt mycket snyggare än id3 så skall bli kul att se irl.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Får min nya el-bil nu i maj och undrar om där är något särkilt man bör tänka på, eller det är bara att tuta och köra? Tar batteriet skada av att ladda det till 100% och låta bilen stå under en längre tid? Många verkar ladda sina bilar till 80-85%.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bankai:

Får min nya el-bil nu i maj och undrar om där är något särkilt man bör tänka på, eller det är bara att tuta och köra? Tar batteriet skada av att ladda det till 100% och låta bilen stå under en längre tid? Många verkar ladda sina bilar till 80-85%.

Generellt är det bara att köra. Min personliga upplevelse är att det är mindre att tänka på än med bensin/diesel-bilar. Ingen kallstart eller liknade som man behöver ta hänsyn till.

De flesta (med Tesla model 3 standard range som enda undantag jag känner till) elbilar har lithium batterier som mår bäst av att inte vara fulladdade. Så för bästa hållbarhet så bör man hålla dem under 80% laddning (ungefär) till vardags. Det betyder alltså INTE att du aldrig ska ladda dem fullt. Men att du bör undvika att ladda fullt förutom de dagar du verkligen behöver hela batteriets kapacitet för längre resor.

I de flesta bilar ställs det enkelt in i bilens menyer så att den själv stoppar laddningen vid exempelvis just 80%.

På min Tesla model 3 så kör jag t.o.m. bara med 50% laddning till vardags då jag sällan "kör bort" mer än 20%. Vet jag om att jag behöver åka långt i morgon så toppar jag bara upp batteriet över natten

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

...Nu var jag egentligen i tråden för att fråga när man kommer börja se cupra born på vägarna, någon som beställt och vet leverans eller rent av sett dem i det vilda? på videos tycker jag den verkar väldigt mycket snyggare än id3 så skall bli kul att se irl.

Jag beställde min i slutet av november och fick först besked om tillverkning vecka 11, tyvärr ville jag ha det stora pilotpaketet (som just nu inte ens går att beställa) vilket gjorde att de fick flytta tillverkningen till vecka 23-24.
Utöver på detta har ju fabriken nu varit stängd i 14 dagar snart så förmodligen flyttas tillverkningen fram ytterligare några veckor och då hamnar man mitt i den tyska industrisemestern så då lär ju inget hända.
Så nu hoppas jag på tillverkning i början av september och förhoppningsvis leverans 3-4 veckor senare, men hur det blir återstår att se.

Det jag gillar med den är att utsidan ser lite snyggare ut än ID3 (enligt min mening då jag verkligen hatar tvåfärgade bilar med svart tak och baklucka och resten av bilen i en annan färg) och sedan är det mesta i inredningen betydlig mycket bättre tycker jag jämfört med ID3. Många tycker nog att detta kan vara petitesser men ska jag lägga så mycket pengar på något så vill jag faktiskt kunna få det som jag vill.

Jag har beställt med färgen Quasar Grey med Lättmetallfälgar 19" Copper Typhoon Glossy Black/Copper Machined och standard inredning, DCC, mörktonade rutor, Beats audio, Tech M med larm, Pilot L.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Får min nya el-bil nu i maj och undrar om där är något särkilt man bör tänka på, eller det är bara att tuta och köra? Tar batteriet skada av att ladda det till 100% och låta bilen stå under en längre tid? Många verkar ladda sina bilar till 80-85%.

Ska du låta bilen stå en längre tid så bör du inte ladda mer än 80-85%, det mår batteriet bättre av, normalt tappar dom inte speciellt mycket av stå om det inte är månader eller längre.

Inga problem att ladda till 100% när bilen skall användas, det är inte laddning till 100% som är mindre bra för batteriet utan det är förvaringen över tid som det inte mår bra av.
Klarar du den dagliga körningen och har egen tillgång till laddare är det inte fel att stoppa vid 80-85%, många små laddningar är inte heller något som skadar batteriet så att ladda från 60 till 80% varje dag gör inget.

Även bättre att ladda långsamt än snabbt, snabbladdning sliter mer på batteriet än att ladda till 100%

Säkert andra som har annan uppfattning men detta är vad som rekommenderas för batteritypen li-ion som de flesta elbilar har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Får min nya el-bil nu i maj och undrar om där är något särkilt man bör tänka på, eller det är bara att tuta och köra? Tar batteriet skada av att ladda det till 100% och låta bilen stå under en längre tid? Många verkar ladda sina bilar till 80-85%.

Kul, och grattis!

Se till att du kan ladda den enkelt hemma över natten. Gärna (om möjligt) med ett Typ2-eluttag som är avsett för just elbilar.

Om batteriet tar skada eller inte att vara på 100% beror främst på vilken batterikemi du har. Är det litiumjonbatteri, som är det absolut vanligaste idag, så är det normalt inte jättebra att sitta länge på 100% SoC. Men inga problem att ladda 100% precis innan du skall åka (brukar undvika att ligga mer än en (1) timme på 100%).

Är det järnfosfatbatteri (ex. M3 standard) så är det inget som helst problem. Du kan ha på 100% hur mycket och länge du vill.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad av MG5 (MG's kombi elbil) så har en båt landat i Sverige med ett antal sådana. Förmodligen de första demobilarna som ska ut till försäljare, men det blir iallafall möjligt att provköra dessa snart. (Bilderna är från MGs Instagram)

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Någon här inne som rattar en ID.4? Nöjd? Vad fick dig att välja den framför Enyaq/EV6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Någon här inne som rattar en ID.4? Nöjd? Vad fick dig att välja den framför Enyaq/EV6?

Mycket nöjd.
Valde framför Enyaq för jag tyckte den var snyggare och bättre pris då.
Grannen har en Enyaq och jag tycker det känns hugget som stucket. Båda är nöjda/missnöjda med typ samma saker.
EV6 fanns inte då…

Permalänk
Medlem

Ni som kört elbil nu i vinter, hur stor är skillnaden mellan 4-hjuls och 2-hjulsdrivning när det är halt?
Vad jag tänker på är om ESP på är så pass bra att man inte riskerar sladd bara man trycker lite för hårt på pedalen
Normalt skall det ju inte vara så stor skillnad mellan 2 och 4-hjulsdrivning när det gäller sidsladd utan det är ju ESP som skall stötta där, men med tanke på elbilens kraftöverföring vet jag inte om skillnaden är samma som mot en ICE.

Frågan ställs med tanke på om det är värt extra pengarna att få AWD om man inte bryr sig om accelerationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ni som kört elbil nu i vinter, hur stor är skillnaden mellan 4-hjuls och 2-hjulsdrivning när det är halt?
Vad jag tänker på är om ESP på är så pass bra att man inte riskerar sladd bara man trycker lite för hårt på pedalen
Normalt skall det ju inte vara så stor skillnad mellan 2 och 4-hjulsdrivning när det gäller sidsladd utan det är ju ESP som skall stötta där, men med tanke på elbilens kraftöverföring vet jag inte om skillnaden är samma som mot en ICE.

Frågan ställs med tanke på om det är värt extra pengarna att få AWD om man inte bryr sig om accelerationen.

Det står att du bor i Malmö - Personligen ser jag noll poäng i att dra upp förbrukningen över året eller göra det dyrare på andra sätt för 4-hjulsdrift när enda gången det är fördelaktigt är på skidsemestern eller 2 dagar på ett år, max.

Det var dock inget svar på din fråga. Jag har rattat en elbil som är tvåhjulsdriven i vinter och det har gått prima.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag min Zappi V2 installerad, Redo för elbil

Snyggt GUI i appen och väldigt trevlig då jag kan styra min laddning att bara ta solel eller % av solelen för att ladda

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Beställt en M3P som ska levereras i maj. Hade turen att lägga beställningen innan höjningen.
Blir min första elbil, så nu letar jag laddbox också.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det står att du bor i Malmö - Personligen ser jag noll poäng i att dra upp förbrukningen över året eller göra det dyrare på andra sätt för 4-hjulsdrift när enda gången det är fördelaktigt är på skidsemestern eller 2 dagar på ett år, max.

Det var dock inget svar på din fråga. Jag har rattat en elbil som är tvåhjulsdriven i vinter och det har gått prima.

Håller med dig i grunden, men jag vill inte ha en bil som släpper bara man trampar lite för hårt, framförallt iom de flesta 2-hjulare och bakhjulsdrivna som elbil.
Förbrukningen spelar mindre roll eftersom det inte skiljer så speciellt mycket när det kommer till elbil.

Edit: Vilken bil kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det står att du bor i Malmö - Personligen ser jag noll poäng i att dra upp förbrukningen över året eller göra det dyrare på andra sätt för 4-hjulsdrift när enda gången det är fördelaktigt är på skidsemestern eller 2 dagar på ett år, max.

Det var dock inget svar på din fråga. Jag har rattat en elbil som är tvåhjulsdriven i vinter och det har gått prima.

Såg någon video där Björn Nyland testade en ID.4 GTX och han var förvånad över att VW fått till minimalt med förlust mellan 2WD eller AWD på drivlinan så det där kanske är mer en skröna som lever kvar från fossiltiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller med dig i grunden, men jag vill inte ha en bil som släpper bara man trampar lite för hårt, framförallt iom de flesta 2-hjulare och bakhjulsdrivna som elbil.
Förbrukningen spelar mindre roll eftersom det inte skiljer så speciellt mycket när det kommer till elbil.

Edit: Vilken bil kör du?

Har inte märkt av något släpp - Men min Zoe är mest sjukt pigg 30-60kmh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Håller med dig i grunden, men jag vill inte ha en bil som släpper bara man trampar lite för hårt, framförallt iom de flesta 2-hjulare och bakhjulsdrivna som elbil.
Förbrukningen spelar mindre roll eftersom det inte skiljer så speciellt mycket när det kommer till elbil.

Edit: Vilken bil kör du?

Om inte pengarna spelar någon större roll, eller förbrukningen, så kör på AWD. Det behöver inte vara tjockt med snö för att det ska hjälpa. Bara i morse släppte bakhjulen något på min bil för att jag gasade i en sväng och inte trodde det var halt alls, då det var soligt och plusgrader, men halt var det. Då var jag väldigt glad att framhjulen sparkade igång så det bara blev ett litet svaj på baken och inte en bredsladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Såg någon video där Björn Nyland testade en ID.4 GTX och han var förvånad över att VW fått till minimalt med förlust mellan 2WD eller AWD på drivlinan så det där kanske är mer en skröna som lever kvar från fossiltiden?

Kan vara så.