Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller med dig i grunden, men jag vill inte ha en bil som släpper bara man trampar lite för hårt, framförallt iom de flesta 2-hjulare och bakhjulsdrivna som elbil.
Förbrukningen spelar mindre roll eftersom det inte skiljer så speciellt mycket när det kommer till elbil.

Edit: Vilken bil kör du?

Jag provkörde iD3 (bakhjulsdrift) och iD4 GTX (fyrhjulsdrift) i februari när islagret var som skrovligast på vägarna här. GTX var hur förlåtande som helst såklart medan iD3 verkar kräva lite övning för att gå stabilt, det är lätt hänt med allt vridmoment att man provocerar fram lite bakvagnssladd. Man får dock mycket hjälp att häva sladden så det blir inte direkt dramatiskt när det händer. Vill man köra säkert så finns förutsättningarna.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om inte pengarna spelar någon större roll, eller förbrukningen, så kör på AWD. Det behöver inte vara tjockt med snö för att det ska hjälpa. Bara i morse släppte bakhjulen något på min bil för att jag gasade i en sväng och inte trodde det var halt alls, då det var soligt och plusgrader, men halt var det. Då var jag väldigt glad att framhjulen sparkade igång så det bara blev ett litet svaj på baken och inte en bredsladd.

Du är säker på att det var framhjulen och inte ESP som hjälpte dig?

Permalänk
Medlem

@MacAllan
Bytte ifrån Audi A6 AWD till Tesla Model S RWD och körde på samma väg till och från jobbet.
Teslan var betydligt bättre än Audin i vinterväglag, även när man provocerade bilarna gick Teslan mycket lugnare.
Eldriften reagerar sjukt mycket snabbare och håller dig på vägen.

Skulle inte betala extra för AWD.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Du är säker på att det var framhjulen och inte ESP som hjälpte dig?

Ja ganska. ESP bromsar bilen, här kände jag att framhjulen drog mig åt rätt håll igen, och bilen saktade inte ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ni som kört elbil nu i vinter, hur stor är skillnaden mellan 4-hjuls och 2-hjulsdrivning när det är halt?
Vad jag tänker på är om ESP på är så pass bra att man inte riskerar sladd bara man trycker lite för hårt på pedalen
Normalt skall det ju inte vara så stor skillnad mellan 2 och 4-hjulsdrivning när det gäller sidsladd utan det är ju ESP som skall stötta där, men med tanke på elbilens kraftöverföring vet jag inte om skillnaden är samma som mot en ICE.

Frågan ställs med tanke på om det är värt extra pengarna att få AWD om man inte bryr sig om accelerationen.

Fyrhjulsdrift är alltid att föredra om du frågar mig. Inget måste nej, men ska man ändå köpa en ny bil, framförallt elbil, så är det bara dumt att snåla in på detta plan. ESP hjälper ja, men det gör inte att fyrhjulsdrivt blir överflödig. Det är ingen magiskt lösning på problemet att endast två utav fyra hjul är drivande. Den hjälper dig främst när sladden redan har skett genom att korrigera med hjälp av smarta elektroniska variabler.

Den som säger att en bakhjulsdriven Ioniq 5 har lika bra grepp och är lika säker som en Ioniq 5 AWD lurar bara sig själv. Eller helt enkelt försöker rättfärdiga/motivera sin egen snålhet.

På våra breddgrader, vare sig man bor i Skåne eller Norrland, så är det vinterväglag minst 4-5 månader per år. Bara för att det är +4 grader i Malmö en januarimorgon så betyder det inte att det är ett säkrare eller greppvänligare väglag än i Stockholm. Med lite nysnö på vintern (jo det snöar faktiskt också i södra sverige) är man ganska kokt i en brantare uppförsbacke med en bakhjulsdriven eller framhjulsdriven bil. Det har de flesta förare upplevt mer än en gång, högst troligen du också.

Sen finns det bilar med bättre och sämre AWD teknik. Audis och Subarus AWD är väl bland de bästa. MG Marvel kan å andra sidan, ironiskt nog, bara snurra på alla fyra när man kör framåt och inte bakåt. Det är i vilket fall som helst bättre än ett tvåhjulsdrivet dito på vilken hal sväng eller backe du än besöker.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

På våra breddgrader, vare sig man bor i Skåne eller Norrland, så är det vinterväglag minst 4-5 månader per år.

Det där skulle nog inte en enda skåning skriva under på. Nu är Skåne stort men HBG eller iaf Landskrona - Malmö har inte haft några 4-5 månader vinterväglag.

Alltid kul när Stockholmare ska berätta hur övriga landet har det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Såg någon video där Björn Nyland testade en ID.4 GTX och han var förvånad över att VW fått till minimalt med förlust mellan 2WD eller AWD på drivlinan så det där kanske är mer en skröna som lever kvar från fossiltiden?

Skrivet av Dreas89:

Kan vara så.

Tillverkarna löser detta på olika vis.
Scenario 1: Du har en bil med en permanent magnet-motor fram och bak. För att inte behöva driva båda motorerna (du får "motorbroms" utan ström) kopplas en motor ur mekaniskt (exempelvis EV6 och Ioniq 5).

Scenario 2: Du har en bil med exempelvis en PMM bak och en induktionsmotor fram. Induktionsmotor driver bara vid ström och släpar/bromsar inte som PMM utan ström. Alltså vid normal körning på motorväg utan acceleration driver bilen endast med bakhjulen. BMW använder endast induktionsmotorer i i4 och iX.

"Permanent magnet machines typically rank as the most power-dense electric motors, but there's no turning permanent magnets "off. " Their magnetic fields never change, so when they're not being powered by energy in the stator winding, they're generating energy in those windings, which creates drag. This is why some EVs powered by multiple motors either use a clutch to decouple and idle a permanent-magnet motor when it's not needed, or they fit one asynchronous AC induction motor (which suffers no such losses) and one permanent-magnet motor. The rare earth metals that comprise permanent magnets are also increasingly hard to source ethically, with China controlling most of the rare-earth reserves, all of which is driving BMW and other motor manufacturers to look for other ways to make power-dense electric motors."

https://www.motortrend.com/news/bmw-ix-m60-brushed-electric-m...

Det kan mycket väl vara sant att en AWD är "törstigare" men det beror på hur man har löst drivningen. I min C40 (och alla syskonbilar) har man en enkel (dum?) lösning som kostar mer energi, med identiska PM-motorer fram och bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Med lite nysnö på vintern (jo det snöar faktiskt också i södra sverige) är man ganska kokt i en brantare uppförsbacke med en bakhjulsdriven eller framhjulsdriven bil. Det har de flesta förare upplevt mer än en gång, högst troligen du också.

Har aldrig haft AWD och aldrig haft problem att ta mig fram.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det där skulle nog inte en enda skåning skriva under på. Nu är Skåne stort men HBG eller iaf Landskrona - Malmö har inte haft några 4-5 månader vinterväglag.

Alltid kul när Stockholmare ska berätta hur övriga landet har det

Det konstaterades ju nyligen att Skåne inte haft någon metrologisk vinter i år. Vi gick från höst till vår direkt. Sen är det klart att fyrhjulsdrift ger fördelar vid dåligt väglag - Men vid valet att köpa det som tillägg för 10-20 papp så ser jag noll anledning här nere.

När vi bodde 50 mil norröver funderade vi dock på 4-hjulsdrift då det var några vintrar med väglag som utmanade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det där skulle nog inte en enda skåning skriva under på. Nu är Skåne stort men HBG eller iaf Landskrona - Malmö har inte haft några 4-5 månader vinterväglag.

Alltid kul när Stockholmare ska berätta hur övriga landet har det

Med vinterväglag menar jag inte en decimeter snö, utan ett väglag där det finns risk för halka framförallt på morgonen. Behöver flera plusgrader på nätterna för att motverka detta.

Jag är fullt medveten om att Skåne inte har samma klimat som Stockholm. Jag är inte direkt främmande med Skåne. Men jag kan tala om för dig att vägarna i Nederländerna och Tyskland vintertid (de senaste åren iallafall) är inte att leka med heller, framförallt tidiga morgonar. De har haft en del snö där också, tro det eller ej. Minns även en fiskeresa i norra Frankrike för några år sedan i mars månad. Minusgrader på morgonen. Vi ångrade oss att vi inte hyrde en fyrhjulsdriven den gången.

Sen är allt relativt vad man anser vara vinterväglag. De stenhårda grabbarna kanske kan hantera slicks och RWD i uppförsbackarna på vintern. Det är ju lite tufft. Tills det smäller.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Apropå vintergrepp och fyrhjulsdrift

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Med vinterväglag menar jag inte en decimeter snö, utan ett väglag där det finns risk för halka framförallt på morgonen. Behöver flera plusgrader på nätterna för att motverka detta.

Jag är fullt medveten om att Skåne inte har samma klimat som Stockholm. Jag är inte direkt främmande med Skåne. Men jag kan tala om för dig att vägarna i Nederländerna och Tyskland vintertid (de senaste åren iallafall) är inte att leka med heller, framförallt tidiga morgonar. De har haft en del snö där också, tro det eller ej. Minns även en fiskeresa i norra Frankrike för några år sedan i mars månad. Minusgrader på morgonen. Vi ångrade oss att vi inte hyrde en fyrhjulsdriven den gången.

Sen är allt relativt vad man anser vara vinterväglag. De stenhårda grabbarna kanske kan hantera slicks och RWD i uppförsbackarna på vintern. Det är ju lite tufft. Tills det smäller.

Vad som är vinterväglag är väldefinierat då det under viss tid på året är krav på vinterdäck om det råder vinterväglag. Så det ska inte vara något relativt med det ordet.

https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter-...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad som är vinterväglag är väldefinierat då det under viss tid på året är krav på vinterdäck om det råder vinterväglag. Så det ska inte vara något relativt med det ordet.

https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter-...

Ja nu syftar jag inte på själva begreppet vinterväglag, vilket kanske var fel ord, utan mer på vad man själv som förare anser vara ett väglag med risk för halka eller dålig grepp. Jag behöver inte kolla lagboken för att förstå att en morgon med +2 grader efter en frostnatt är något att ha respekt för. Hur man kör därefter är upp till var och en och det tillhör en annan diskussion. Men hur man än är som förare, bra eller dålig, lugn eller fartdåre, så kommer AWD aldrig att ge dig sämre grepp än endast bak/framhjulsdrift ( och nu pratar vi nya bilar och elbilar, inte nån gammal AWD skrot)

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Ang. awd vs rwd, hur påverkas däckslitaget? Kan tänka mig att awd tuggar lite mindre däck då risken för däckspinn på torr asfalt minskar?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ang. awd vs rwd, hur påverkas däckslitaget? Kan tänka mig att awd tuggar lite mindre däck då risken för däckspinn på torr asfalt minskar?

Ja awd bör absolut slita mindre (eller jämnare). Regenerering sliter också bakdäcken om bilen är rwd.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja awd bör absolut slita mindre (eller jämnare). Regenerering sliter också bakdäcken om bilen är rwd.

Ah regenerering tänkte jag inte på. Men då kan det ju klart vara värt att ha det i åtanke om man väljer mellan de två, en uppsättning däck är ju inte gratis precis tackar!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Jag provkörde iD3 (bakhjulsdrift) och iD4 GTX (fyrhjulsdrift) i februari när islagret var som skrovligast på vägarna här. GTX var hur förlåtande som helst såklart medan iD3 verkar kräva lite övning för att gå stabilt, det är lätt hänt med allt vridmoment att man provocerar fram lite bakvagnssladd. Man får dock mycket hjälp att häva sladden så det blir inte direkt dramatiskt när det händer. Vill man köra säkert så finns förutsättningarna.

Du skulle spunnit lite mer med sjufyrtin när du var ung så hade du lärt dig häva sladdar bättre. det är aldrig försent att köpa något gammalt ras och ge sig ut på icas parkering en sen kväll
Jag har bara abs på mina bilar och det är väldigt bra att ha, jobbigast är när man är helt oförberedd.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ah regenerering tänkte jag inte på. Men då kan det ju klart vara värt att ha det i åtanke om man väljer mellan de två, en uppsättning däck är ju inte gratis precis tackar!

Nu verkar vissa awd-bilar använda bara bakhjulen för regenerering, så det kanske inte spelar så stor roll Det är nog inte en så stor faktor. Hjulinställning och däcktryck påverkar också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du skulle spunnit lite mer med sjufyrtin när du var ung så hade du lärt dig häva sladdar bättre. det är aldrig försent att köpa något gammalt ras och ge sig ut på icas parkering en sen kväll
Jag har bara abs på mina bilar och det är väldigt bra att ha, jobbigast är när man är helt oförberedd.

Hehe, ja som asfaltsbarn med fungerande kollektivtrafik fanns aldrig behovet av 240, köpte min första bil vid 25 och har aldrig känt suget att sladda på allmän väg. Men jag står fast vid att det inte behövs någon vidare kompetens för att häva en sladd med iD3, det löser den bra själv.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Hehe, ja som asfaltsbarn med fungerande kollektivtrafik fanns aldrig behovet av 240, köpte min första bil vid 25 och har aldrig känt suget att sladda på allmän väg. Men jag står fast vid att det inte behövs någon vidare kompetens för att häva en sladd med iD3, det löser den bra själv.

Är själv stockholms barn och hann sladda lite endå. Ja bilarna är väldigt bra på det men man ska ALDRIG underskatta blank is. Finns bara ett sätt där och det är att sänka hastigheten. Hamnar man i diket ändå, ja då körde man för snabbt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Fyrhjulsdrift är alltid att föredra om du frågar mig. Inget måste nej, men ska man ändå köpa en ny bil, framförallt elbil, så är det bara dumt att snåla in på detta plan. ESP hjälper ja, men det gör inte att fyrhjulsdrivt blir överflödig. Det är ingen magiskt lösning på problemet att endast två utav fyra hjul är drivande. Den hjälper dig främst när sladden redan har skett genom att korrigera med hjälp av smarta elektroniska variabler.

När sladden redan skett brukar det ju vara ESP som går in och hjälper, men det kan vara som du säger att även AWD gör lite.

Skrivet av SweViver:

På våra breddgrader, vare sig man bor i Skåne eller Norrland, så är det vinterväglag minst 4-5 månader per år.

Haha, definitivt inte, har vi vinterväglag 2 månader här nere (totalt) så har det varit en jäkla vinter
Lägg därtill att det sällan är vinterväglag mer än 2 veckor i sträck.

Skrivet av SweViver:

Med vinterväglag menar jag inte en decimeter snö, utan ett väglag där det finns risk för halka framförallt på morgonen. Behöver flera plusgrader på nätterna för att motverka detta.

Stämmer inte, det är inte temperaturen i sig som avgör om det blir halt eller inte, det är en kombination av temperaturen på vägbanan och fuktigheten som är det väsentliga, en kall vägbana som är torr är inte hal.

Hade detta gällt ICE bil hade jag inte ställt frågan, där har jag kört alla (AWD, FWD, RWD) genom åren.
Men eftersom jag inte är van vid elbil så kanske frågan istället skulle varit om viktfördelningen är samma på en elbil som på ICE, dvs tung fram och lättare bak, eftersom även det spelar roll.
Den bil jag främst tittar på (som det är nu) är Audi Q4 och där skiljer det 40K mellan AWD och RWD och då är frågan om det är värt det eller bättre att lägga pengarna annan utrustning, vill nämligen inte att priset springer iväg allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ni som kört elbil nu i vinter, hur stor är skillnaden mellan 4-hjuls och 2-hjulsdrivning när det är halt?
Vad jag tänker på är om ESP på är så pass bra att man inte riskerar sladd bara man trycker lite för hårt på pedalen
Normalt skall det ju inte vara så stor skillnad mellan 2 och 4-hjulsdrivning när det gäller sidsladd utan det är ju ESP som skall stötta där, men med tanke på elbilens kraftöverföring vet jag inte om skillnaden är samma som mot en ICE.

Frågan ställs med tanke på om det är värt extra pengarna att få AWD om man inte bryr sig om accelerationen.

Säkerhetsmässigt i att undvika olyckor så är alla moderna bilar, inklusive 2WD, riktigt bra förarhjälpmedel att undvika och häva sladd. Så du behöver inte vara orolig att välja något av den orsaken.

Fördelen med 4WD är mer framkomlighet vid ex. backe och halt väglag, och för min del som kör väldigt aktivt (och än viktigare för elbil upplever jag) möjlighet att få ner den otroliga kraften i vägbanan.

Så jag tycker det låter som du kan klara dig fint med 2WD (om du inte fastnar i snö på luriga ställen, eller startar i branta hala backar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
99:e percentilen

Elbil för "vanligt folk" med husvagn

Jag tänker på människor som normalt köper en begagnad bil för i storleksordningen 100 000 kr. Säg att man har husvagn – inga konstigheter, man ser bara till att välja en bil med dragkrok.

Finns det någon som helst möjlighet att välja en elbil i ett sådant läge? Vilken skulle det i så fall kunna vara? Model 3 kan inte dra husvagn. Model Y och Polestar 2 kan, men bara kontantinsatsen är i bästa fall i paritet med vad man är van vid att totalt lägga på en bil.

Och så räckvidden då. Hur långt kan man tänkas komma med en husvagn där bak – 25 mil? Det räcker inte ens från västkusten till Öland. Ska man då krångla sig in på någon snabbladdare med husvagnen i släptåg? Skulle möjligen kunna fungera på en Supercharger om man har flyt med layouten och beläggningen, men andra laddnätverk då? Även jag som tvättäkta elbilsentusiast vill knappt tänka på det.

Glöm som sagt inte den ekonomiska aspekten. Begagnatmarknaden för elbilar är jämförelsevis obefintlig, och inte alla har eget företag, möjlighet till förmånsbil och allt vad det heter, eller kör tusentals mil per år och kan räkna hem inköpspriset den vägen.

Dela gärna med er av relevanta erfarenheter och tankar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag tänker på människor som normalt köper en begagnad bil för i storleksordningen 100 000 kr. Säg att man har husvagn – inga konstigheter, man ser bara till att välja en bil med dragkrok.

Finns det någon som helst möjlighet att välja en elbil i ett sådant läge? Vilken skulle det i så fall kunna vara? Model 3 kan inte dra husvagn. Model Y och Polestar 2 kan, men bara kontantinsatsen är i bästa fall i paritet med vad man är van vid att totalt lägga på en bil.

Och så räckvidden då. Hur långt kan man tänkas komma med en husvagn där bak – 25 mil? Det räcker inte ens från västkusten till Öland. Ska man då krångla sig in på någon snabbladdare med husvagnen i släptåg? Skulle möjligen kunna fungera på en Supercharger om man har flyt med layouten och beläggningen, men andra laddnätverk då? Även jag som tvättäkta elbilsentusiast vill knappt tänka på det.

Glöm som sagt inte den ekonomiska aspekten. Begagnatmarknaden för elbilar är jämförelsevis obefintlig, och inte alla har eget företag, möjlighet till förmånsbil och allt vad det heter, eller kör tusentals mil per år och kan räkna hem inköpspriset den vägen.

Dela gärna med er av relevanta erfarenheter och tankar.

Kolla in youtube-kanalen carwow där han testar att dra en husvagn med enyaq.
Som du skriver så kommer det bli knepigt med laddning.

Permalänk
Medlem

"vanligt folk" och husvagn, vet jag inte om det går ihop i samma mening...

Lite seriöst, det är ett klart tuffare användningsfall för elbilar. Det skall man vara medveten om.

Tänker närmast på Model X, e-tron 55 eller KIA EV6 som alternativ för dig att kika på, men inga av de lär hamna på 100 papp (ens beg.). Sedan kommer troligen förbrukningen att dra iväg rejält med husvagn. Både tungt, och dåligt med extremt högt vindmotstånd.

Ett alternativ som jag vet en del gör, är att köra elbil normalt under hela året, men hyra en diesel för den där semesterveckan på sommaren där de skall dra något tungt/stort. Säger inte att du skall göra så, men det kan vara ett alternativ att fundera på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

oh wow så du har varit nära en tesla (!!!!) och därför väger din anekdotiska upplevelse större än tonvis av rapporter och upplevelser från köpare världen över.

Jag kan rapportera att jag varit nära en mazda från -05 som inte rostat och därmed finns det inga rostproblem på dessa bilar

Nu var jag egentligen i tråden för att fråga när man kommer börja se cupra born på vägarna, någon som beställt och vet leverans eller rent av sett dem i det vilda? på videos tycker jag den verkar väldigt mycket snyggare än id3 så skall bli kul att se irl.

Beställde min 15:e november och skulle ha levererats i februari från början. Nu är tillverkningen framflyttad till tidigast vecka 14. Får se när den dyker upp helt enkelt. Lovar att posta en bild här i tråden när den finns i mina händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"vanligt folk" och husvagn, vet jag inte om det går ihop i samma mening...

Lite seriöst, det är ett klart tuffare användningsfall för elbilar. Det skall man vara medveten om.

Tänker närmast på Model X, e-tron 55 eller KIA EV6 som alternativ för dig att kika på, men inga av de lär hamna på 100 papp (ens beg.). Sedan kommer troligen förbrukningen att dra iväg rejält med husvagn. Både tungt, och dåligt med extremt högt vindmotstånd.

Ett alternativ som jag vet en del gör, är att köra elbil normalt under hela året, men hyra en diesel för den där semesterveckan på sommaren där de skall dra något tungt/stort. Säger inte att du skall göra så, men det kan vara ett alternativ att fundera på.

Vi hade för ett år sedan 286 000 husvagnar i Sverige, nästan 3 gånger mer än alla elbilar i Sverige.
Sådär ca 20 bilar per husvagn....det kallar jag inte lite.
Speciellt om man ser till av våra 4.9m bilar så är inte alla där en klass dra husvagn, skulle tippa på att ca 2-3m kan dra husvagn och då är vi på 1/8-10 som har husbil sett till registrerade på vägen.

Har inte själv husbil och är inte säker på att skaffa en heller, men lånas släp ibland dock men då är det inte så långa resor så räckvidd där är mindre problem, bara dagvikt.
Men hade absolut inte bara förkastat den kundgruppen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Bankai:

Får min nya el-bil nu i maj och undrar om där är något särkilt man bör tänka på, eller det är bara att tuta och köra? Tar batteriet skada av att ladda det till 100% och låta bilen stå under en längre tid? Många verkar ladda sina bilar till 80-85%.

Ladda bara till 80%, om du inte ska åka längre sträcka. Så maxar du den bara när det behövs.

Permalänk

Tjena! Har idag en Subaru E-boxer 2019 (2020 modell) Men den är så sabla dyr att ligga på motorväg. Sen med ränta och amortering lägger vi 5k i månaden.... Vi behöver få ner våran kostnad. Gärna båda delar men känner inte för att gå tillbaka i tiden för en gammal Diesel.

Småbarnsfamilj som behöver mycket plats. Måste ha dragkrok! Måste inte ta tunga lass men måste finnas där. Sneglat både på Kia E-niro, Maza-30? eller WW ID4? Hade varit kul behålla 4-hjuls drift om nu inte kostnaden banar iväg enormt... Måste ej vara ny...

Tips mottages mycket varmt!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av martinot:

"vanligt folk" och husvagn, vet jag inte om det går ihop i samma mening...

Ye. För er som inte vet har det bevisats att alla med husvagn är konstiga, i en dokumentärserie på TV.

Citat:

Lite seriöst, det är ett klart tuffare användningsfall för elbilar. Det skall man vara medveten om.

Tänker närmast på Model X, e-tron 55 eller KIA EV6 som alternativ för dig att kika på, men inga av de lär hamna på 100 papp (ens beg.). Sedan kommer troligen förbrukningen att dra iväg rejält med husvagn. Både tungt, och dåligt med extremt högt vindmotstånd.

Det bör ju per automatik finnas en viss tolerans för högre inköpspris pga lägre milkostnad och annat, men de exempel du nämner är ju mycket riktigt inga billiga doningar.

Citat:

Ett alternativ som jag vet en del gör, är att köra elbil normalt under hela året, men hyra en diesel för den där semesterveckan på sommaren där de skall dra något tungt/stort. Säger inte att du skall göra så, men det kan vara ett alternativ att fundera på.

Nu har jag inte husvagn själv, men just insikten att man ska välja bil baserat på ens vardagliga behov och inte på något man gör en gång om året var en viktig faktor som gjorde att det till slut blev en Model 3 för mig.

Men om man har husvagn tänker jag mig att man kan vilja åka ut med den lite spontant då och då, över helgen och liknande. Visst, åker man då inte så långt kanske räckvidden inte blir ett problem. Menar bara att man inte nödvändigtvis kan tänka att en hyrbil en vecka om året automatiskt löser biffen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers