Tävling: Vad är dina drömmars tangentbord?

Permalänk
Melding Plague

Tävling: Vad är dina drömmars tangentbord?

Sugen på att bygga eget tangentbord? Berätta om dina knapprande planer och ta chansen att vinna allt som behövs för att komma igång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har använt samma modell av tangentbord i 25 år nu så...
Ett "Natural keyboard" med mekaniska brytare

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Delat, mekaniskt och hot swappable, tenting, rgb, trådlöst och USB C, ortholinjärt, tumkluster, handledsstöd, tenting, metallbygge, onboard minne och bra mjukvara för hotkeys, olika lager osv.

Siktar på Dygma Defy som släpps till jul som tickar alla dessa boxar men ser gärna mer konkurrens här!

Permalänk

Det ska använda sig av ISO-standarden, så inga konstiga eller extra saker som inkräktar på layout (MS SideWinder X4 med sina knappar till vänster om tnagentbordet förstör för min "little finger position sensor".

Trådlöst

Tunna tangenter

Må vara RBG, använder ändå bara vit färg om jag måste ha det igång.

Brytare? Så länge de kör med scissors eller någon typ av MX Red/Brown-liknande metod så kvittar det vilket av dem det är.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Tredelat-modulärt, behöver inte vara trådlöst iaf inte "huvudenheten".
Sedan vill jag ha de tre modulerna som gör att jag kan välja 60%, TKL, fullstort eller 60% med numpadden. Beroende på vad jag jobbar eller spelar, att kunna välja vilken kombination jag vill ha för den uppgiften.
Mekaniska brytare(personligen gillar jag röda) , behöver inte vara utbytbara.

Gillar RGB, gärna röd som gör det bekvämt och inte bländande när det är mörkt runt om.
Ingen extra app/programvara, utan man ska kunna styra/reglera/stänga av med funktionsknapparna.

Ingen aning vad det kallas, men raiser på baksidan det gör att tangentbordet får en lutningsvinkel. Ska inte vara tunna ben, med olika lägen. Utan solida "kuddar" som kan bytas.

Spillsäkert!

Permalänk
Medlem

Nu läste jag bara titeln och...

Jag ogillar plast (långt innan det blev poppis) Jag är utbildad finsnickare och silversmed. Jag gillar "naturliga" material. Jag tycker mitt gamla apple tangentbord med 2 USB-portar i aluminium är så pass bra att jag helt enkelt inte ens bytt ut det mot en windows tangentbord trots att jag gick över till windows 2019. Ingen verkar komma i närheten av "känslan" av tangentbordet. Med det sagt så tycker jag att det låter påtok förmycket.

Jag vet att folk här är torskar på mekaniska tangentbord men jag har aldrig förstått varför man vill låta som en "V8" när man skriver. Så mitt drömtangentbord är en med väldigt låg profil, helt ljudlös och HELT i metall. Windows-knappen ska väck (inte jobbigt att trycka på windows ikonen i start-fältet), inge RGB eller ljus (jobbar med färger så det är jobbigt med ljus) USB-hub (3.2) inga tramsiga funktionsknappar. Mjukvara där man kan ange olika snabbknappar för olika program likt wacom har för sina (äldre?) ritplattor.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av Molgorain:

Tredelat-modulärt, behöver inte vara trådlöst iaf inte "huvudenheten".
Sedan vill jag ha de tre modulerna som gör att jag kan välja 60%, TKL, fullstort eller 60% med numpadden. Beroende på vad jag jobbar eller spelar, att kunna välja vilken kombination jag vill ha för den uppgiften.
Mekaniska brytare(personligen gillar jag röda) , behöver inte vara utbytbara.

Gillar RGB, gärna röd som gör det bekvämt och inte bländande när det är mörkt runt om.
Ingen extra app/programvara, utan man ska kunna styra/reglera/stänga av med funktionsknapparna.

Ingen aning vad det kallas, men raiser på baksidan det gör att tangentbordet får en lutningsvinkel. Ska inte vara tunna ben, med olika lägen. Utan solida "kuddar" som kan bytas.

Spillsäkert!

Något sådant nästan?

Permalänk
Medlem

Damn!
Ge mig all info du har på det där

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Damn!
Ge mig all info du har på det där

Den heter DC-01 och är jag TROR det är en första prototyp som en kund har fått du ser på bilden.

Du kan läsa mer om den här
https://groupbuys.mechboards.co.uk/shop/dc-01-modular-keyboar...

Och här

https://geekhack.org/index.php?topic=88128.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Den heter DC-01 och är jag TROR det är en första prototyp som en kund har fått du ser på bilden.

Du kan läsa mer om den här
https://groupbuys.mechboards.co.uk/shop/dc-01-modular-keyboar...

Och här

https://geekhack.org/index.php?topic=88128.0

Wow bara wow

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Använder ett Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 sedan mååånga år. En behaglig vit backlight på det så hade det varit perfekt.

Alltså ergonomiskt delat/vinklat/böjt, full storlek, tyst att skriva på (inga klickande mekaniska eländen), dämpad vit belysning. Inget behov av extra snabbtangenter.

Permalänk
Medlem

Jag önskade att någon på allvar tog tag i det här med skärmar till tangentbord igen. Kör fortfarande Logitech G19 och älskar det, det är ett tyst tangentbord och jag kan köra aida64 i displayen. Det här med mekaniska brytare är inget som jag själv går igång på sådär jättemycket, jag vill ha display!!

Kommer säkert få hitta på någon custom-lösning när mitt G19 är utslitet. Men kom igen, det är ju coolt och praktiskt och det borde finnas en marknad för detta. Alla asus-rog tangentbord t.ex., är ju bara att slänga upp alla info från asus rog produkter man har i datorn på en sådan skärm. Fattar inte varför ingen gör mer med detta.

Permalänk
Medlem

Jag hade velat ha ett KOLSVART tangentbord. Opraktiskt men extremt estetiskt tilltalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag hade velat ha ett KOLSVART tangentbord. Opraktiskt men extremt estetiskt tilltalande.

Finns ju, das keyboard ultimate heter det.

Permalänk
Medlem

Ett skräddarsytt Dactyl-Manuform-R i trä med dubbla trackballs med två vägg/bordsmonterade justerbara armar eller ett delat modernt Datahand typ som Trackzeron.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Hoppas det är hyfsat on topic att jag bara delar med mig av en erfarenhet;

I många år har jag suttit med samma mekaniska tangentbord. Det slutade aldrig tilltala mig rent estetiskt pga materialval och ett fulltsort men ändå avskalat yttre byggt som för att överleva kärnvapenanfall...

... Men här om veckorna fick jag nödköpa ett tangentbord på Myrorna pga en ölrelaterad incident. Ett onödigt svulstigt membran-bord från logitech med PS/2 kontakt. Ta mig helvette vad skönt det var att skriva på membran i jämförelse med sträva och svampiga bruna (khail) brytare.

Tycker det känns så responsivt i jämförelse. Ett tangentnedtryck är ett tangentnedtryck, plipp-plopp. Inget ingemansland innan faktist aktuering som jävlas med, när man t.ex använder shift.

Så mitt drömtangentbord är nog typ ett "Das" fast med membran, och reservdelsmembran för när det svampat ihop.

Fite me

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk

Linjära brytare, Shine trough keycaps gjorda i PBT i cherry profil så att man kan se lite backlight.
Ergonomiskt utformat chassi och väldigt lite eller inget case ping.
Allt självklart i så ska det vara ISO SE och klassisk beige/grå.

Permalänk
Medlem

2.4ghz wireless ~65%, hotswap, rgb backlight, svart, wob pbs keycaps, usb-c laddning, bra software för att ändra tangenters funktioner. Ansi vänster shift men i övrigt nordic iso utförande.

Skulle gärna ha möjligheten att köpa extra usb recievers också för att koppla flera enheter via stabil 2.4ghz, likt logitech unifying funktionalitet. Om samma tillverkare sedan skapar en bra trådlös mus som går att använda med samma unifying donglar, perfekt.

Det som får mig att helt skippa logitech gaming senaste åren är kass mjukvara, usb micro & ingen unifying i gaming serien. Samtidigt så skippar jag deras office produkter som har usb c & unifying, men lika kass mjukvara och sämst polling för mössen.

Permalänk
Medlem

Är inte 20+ längre så jag har nog haft det mesta inom keyboards, ja du - även IBM's berömda M keyboard (den gav jag bort kring 2000 talet, ångrar lite på det nu)...

Men utöver otaliga mekaniska tagenbord, så är det nog mitt Logitech G915 Lightspeed RGB wireless tangentbord som är mina drömmars ultimata keyboard.

Den är inte helt problemfri heller, några gånger verkar den "missa" ett stråk här och där, men det är ingen livsfara eller nåt som stör mig mycket, det som retar mig lite är att alla moderna tangentbord idag slits sönder på själva keycapsen (dvs. laser gravyren) så ja, det är inte roligt.

Men bortsätt ifrån det, så är det mitt absolut ultimata bästa tangentbords känsla jag har haft båda praktisk och ljudmässigt och funktion. Det är trådlöst, funkar med bluetooth och egen wireless dongle, jättesnabbt i spel, ljusstarkt RGB, och äkta RGB minne och makro minne så den kommer ihåg alla inställningar även efter nyinstallerat OS / Linux / Windows etc.

Och jag har lite problem med ljuder når det gäller tangentbord, jag gillar inte att lyssna på nåt när jag programmerar eller skriver forum inlägg, så tangentbordet ska ha en speciell uniform ljud, dvs. inga speciella avvikande ljuder från tangent till tangent, men helst helt lik ljud på absolut allt. Jag gillar allt vid detta tangentbord, batteriet varar i en evighet, det är helt trådlöst så vid hemma arbete och fritid är det en fröjd att sitta i soffan med, det är tungt och rejält, det tål att dammas ner utan funktionsfel, volymrollatorn är underbar solid pryl som man lätt greppar tag på och sänker ljudet snabbt utan "fel". Det är mekanisk och lågprofil .

Finns inte bättre (användarmässig) tangentbord i världen iflg. mig. (dock kunde keycapsen leva lite längre).

Permalänk
Inaktiv

60%, mattsvart, ingen RGB och cherry mx black. Trålöst eller trådat är ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Jag önskade att någon på allvar tog tag i det här med skärmar till tangentbord igen. Kör fortfarande Logitech G19 och älskar det, det är ett tyst tangentbord och jag kan köra aida64 i displayen. Det här med mekaniska brytare är inget som jag själv går igång på sådär jättemycket, jag vill ha display!!

http://www.abload.de/img/g19screeni4un0.png

Kommer säkert få hitta på någon custom-lösning när mitt G19 är utslitet. Men kom igen, det är ju coolt och praktiskt och det borde finnas en marknad för detta. Alla asus-rog tangentbord t.ex., är ju bara att slänga upp alla info från asus rog produkter man har i datorn på en sådan skärm. Fattar inte varför ingen gör mer med detta.

Ja det måste ju vara trevligare med något i stil med detta och sedan ett valfritt tangentbord som är bra?

Permalänk
Medlem

Nästan precis vad jag önskar mig, fast jag vill inte att huvuddelen är tvådelad.
Edit: Tittade närmare, och hade F1 <--> F12 funnits, så hade det var nästan vad jag önskade.

Hittade referensen
Permalänk
Medlem

Jag har inte testat så väldans många olika tangentbord bortom dom vanliga budget varianterna men drömmen hade varit:
- 65-75%
- Bakgrundsbelysning, behöver inte vara RGB men ett vitaktigt ljus behöver jag
- ISO, är för van vid svensk layout för att byta
- Hotswap
- MacOS support som är bra, är väl bara keychron som satsar på det vad jag vet?
- USB-C, självklart borttagningsbar
- Gärna en hyfsat bra sladd, behöver ingen fancy custom variant
- Inte gjord i plast, betalar gärna mer för ett trevligare material med mer vikt
- En 'knob' som funkar med macOS

Har ett Keychron k6 just nu och det bockar av ganska många av sakerna men det hade varit nice med ett ännu bättre. Är nyfiken på ortho men tvivlar på att jag kommer skaffa ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det måste ju vara trevligare med något i stil med detta och sedan ett valfritt tangentbord som är bra?
https://m.media-amazon.com/images/I/41zF9vEqYTL._AC_SY1000_.jpg

Precis, något sådant där funkar också. Logitech var ju på gång med Arx men det var ju rätt dåligt genomtänkt eftersom de inte erbjöd någon strömförsörjning, det var i princip bara en (rätt kass) hållare och en mobilapp. Och appen var väl sådär den med. Sedan är det ju inte alla som vill låsa mobil till något sådant här heller, mig själv inkluderad. Så Arx var rätt dåligt genomtänkt och fick inget riktigt genombrott.

Men det är ju egentligen bara att göra "vanliga" tangentbord, fast det är förberett men kontakt och hållare på något sätt för en display. Asus ROG t.ex kan göra en standard. Vill man sedan ha display köper man till det och kopplar till sitt tangentbord, kanske följer Aida64 med på köpet eller nått. Annars har jag hittat (fullt fungerande) Aida64 licenser på nätet för typ $5 så det är inget stort problem. Får gärna vara en liten oled-display så blir det snyggt när det är mörkt.

Permalänk
Medlem

Syftet med ett tangentbord är att via fysiska fingerrörelser överföra tankar, ord och kommandon till en dator.
Det är ju egentligen rätt ineffektivt då det innefattar ett flertal steg.
Mina drömmars tangentbord är något helt annat, det är egentligen inte alls ett tangentbord i traditionell mening.
Istället drömmer jag om en manick som tolkar och överför hjärnimpulser direkt, utan någon fysisk rörelse. Denna bör då även ha en slags automatisk textkorrigering så att man inte behöver tänka på enskilda bokstäver, gärna även kombinerad med AI som lär sig individens språkbruk och sätt att kommunicera för att hjälpa till med formuleringar m m.

Någon bild kan jag dock inte bidra med då jag varken är mycket till illustratör eller har kunskaper i användande av bildprogram.

Permalänk
Medlem

Mina drömmars tangentbord är ett tangentbord som inte går sönder av knapptryck. Ett tangentbord där knapparnas färg inte flagnar och låter rgb:n blända en. Ett tangentbord som rengörs lätt så att man slipper skämmas över sin hobby

Permalänk
Medlem

Drömmarnas tangetbord
-full size alt tkl med moddad num pad
- backgrounds belysning genom knapparna
- double pbt keycaps som standard, inte dessa snabbt förbrukade keycaps som de flesta kör med.
- trådlöst och med sladd vid behov.
-usb c 3.2
- ställbara brytare, typ som apex pro
-mekaniskt
- aluminum ram, gillar utseende på keychron k4 v2/k8 RGB
-enkelt att byta knappar

Tyvärr är min förmåga att illustrera detta utanför min kunskapsnivå.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ersätt number pad med en modulär touch display.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Bruna brytare och numpad till vänster, lite färg livar upp skrivbordet!
Otroligt jobbigt (nej, inte på riktigt) att sträcka sig till högra sidan med vänstra handen för att skriva längre sifferstycken

Skulle även ha en USB-hub inbyggt, saknar tangentbordet jag klämde in en i. En port för USB-minnet t.ex räcker långt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Low profile, mekaniska brytare, avtagbar numpad, media controls, kanske ett hjul för volym t.ex, rgb, metallkonstruktion, trådlöst och laddbart,