Mycket svårt att få jobb som nyexaminerad systemvetare?

Permalänk

Mycket svårt att få jobb som nyexaminerad systemvetare?

Tjena! Tänkte kolla med er som studerat systemvetenskap (eller annan liknande utbildning) hur ni fick ert första jobb samt hur svårt det var att landa första jobbet.

Har nyligen tagit examen från Örebro Universitet inom Systemvetenskapliga linjen. Har nu i ca 4 månader flitigt letat jobb, är fortfarande arbetslös. Tycker själv att jag är duktigt/kunnig, speciellt inom programmeringen då jag har intresset där. Lästa mycket om att man enkelt får jobb som systemvetare och att de flesta landar ett jobb efter examen. Själv har jag upplevt att det har varit mycket svårt. Känns ganska deppigt nu på grund av detta. Har ett fint CV samt personligt brev, ansökt en mängd jobb som programmerare/konsult/databashanterare i Örebro. Kollar flitigt linkedIn, men leder alltid till "Tack för visat intresse för tjänsten, vi har valt att gå vidare med någon annan etc etc." Finns väldigt mycket jobb att söka, men alla har krav på 2-3 års arbetserfarenhet. Har varit på tre intervjuer, 2 gick ingen vart och väntar på svar från den tredje. Vill gärna stanna kvar i Örebro, men tråkigt nog förstår jag nu att det kanske inte är helt realistiskt.

Min fråga till er som studerade systemvetenskap är då, hur fick ni ert första jobb? Upplevde ni det som svårt? Vilka tips skulle du kunna skänka!

Typo
Permalänk
Avstängd

Allmänt tips och inte specifikt till utbildningen är ju att utöka ditt område till inom pendelavstånd, 1h är mitt personliga max. Hittar du ett jobb och får de där 2-3 åren som grund så kommer du nog ha betydligt lättare att hitta något där du bor sen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Du får nog kolla över ditt cv/personliga brev?

Jag tar examen till sommaren med en kandidat i Datavetenskap. Antar att det är ganska likt din?
För mig gick det väldigt enkelt, jag började söka jobb för bara några veckor sedan - det strömmade in inbjudan till intervjuer så jag fick sluta att söka. Slutade i alla fall med 3 jobberbjudanden varav ett jag har tagit. Alla ställen ville att man skulle börja omgående, men jag fick ändra startdatum tills efter examen.

Känns som Örebro är en stad med ganska bra förutsättningar inom IT?

edit: även arbetsgivarna pratade om att det numera är de sökandes marknad inom just yrket som utvecklare.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Du får nog kolla över ditt cv/personliga brev?

Jag tar examen till sommaren med en kandidat i Datavetenskap. Antar att det är ganska likt din?
För mig gick det väldigt enkelt, jag började söka jobb för bara några veckor sedan - det strömmade in inbjudan till intervjuer så jag fick sluta att söka. Slutade i alla fall med 3 jobberbjudanden varav ett jag har tagit. Alla ställen ville att man skulle börja omgående, men jag fick ändra startdatum tills efter examen.

Känns som Örebro är en stad med ganska bra förutsättningar inom IT?

edit: även arbetsgivarna pratade om att det numera är de sökandes marknad inom just yrket som utvecklare.

Ojdå! Ja så har inte jag upplevt det tyvärr haha... Vilken stad sökte du jobb i, samt hade du någon relevant jobberfarenhet att skriva på CV:t?

Mitt CV/Personliga brev tror jag är ganska bra redan. Har en familjemedlem som gick några kurser i att skriva CV/Personligt brev, så fick hjälp med detta. Fick även komplimanger från dom jag var på intervju hos, men dom kunde inte anställa nyexaminerade för tillfället.

Permalänk
Medlem

Flytta, finns jobb norrut! Speciellt någon av de tre stora Umeå, Skellefteå och Luleå! Om du vill ha 4-seasons årstider.

Börja med att söka som junior utvecklare hos bl.a. Advania norrland, Tullverket, Försäkringskassan, Skatteverket, Dizparc, Atea, knowit osv. Finns hur mycket som helst!

källa: har själv systemvetarexamen

Permalänk

Läs vidare och/eller fortsätt sök. Systemvetenskap är en liten speciell utbildning med mycket fokus på mer byråkrati än t.ex datateknik/vetenskap. Att då anställa en systemvetare som ren kodare direkt så får personen vara duktig.

Permalänk
Medlem

Har två kompisar som kommit in på konsultbolag via trainee program (https://www.sogeti.se/jobba-hos-oss/sogeti-careerbooster/)
Finns i Örebro, kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidsson97:

Tjena! Tänkte kolla med er som studerat systemvetenskap (eller annan liknande utbildning) hur ni fick ert första jobb samt hur svårt det var att landa första jobbet.

Har nyligen tagit examen från Örebro Universitet inom Systemvetenskapliga linjen. Har nu i ca 4 månader flitigt letat jobb, är fortfarande arbetslös. Tycker själv att jag är duktigt/kunnig, speciellt inom programmeringen då jag har intresset där. Lästa mycket om att man enkelt får jobb som systemvetare och att de flesta landar ett jobb efter examen. Själv har jag upplevt att det har varit mycket svårt. Känns ganska deppigt nu på grund av detta. Har ett fint CV samt personligt brev, ansökt en mängd jobb som programmerare/konsult/databashanterare i Örebro. Kollar flitigt linkedIn, men leder alltid till "Tack för visat intresse för tjänsten, vi har valt att gå vidare med någon annan etc etc." Finns väldigt mycket jobb att söka, men alla har krav på 2-3 års arbetserfarenhet. Har varit på tre intervjuer, 2 gick ingen vart och väntar på svar från den tredje. Vill gärna stanna kvar i Örebro, men tråkigt nog förstår jag nu att det kanske inte är helt realistiskt.

Min fråga till er som studerade systemvetenskap är då, hur fick ni ert första jobb? Upplevde ni det som svårt? Vilka tips skulle du kunna skänka!

Låter som att du behöver kolla in traineeskap för nyexade snarare än att försöka hoppa på ett jobb direkt som kräver några år.

Problemet för din del som utvecklare just nu är att du inte verkar ha något att bevisa dina kunskaper med. Har du en ordentlig repo tex så blir det enklare, eller en hemsida du byggt själv om du är lagd åt den delen.

Start-ups brukar också ta in nyexade för billigare arbetskraft.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Det tog mig 7-8 månader att få jobb efter examen i Systemvetenskap (eller informatik är väl ämnet). Jag tror jag var lite för ärlig i början då jag gjorde det tydligt att jag tyckte jag var bra på programmering och i skolan, men att det ju inte är samma sak som att jobba med det. Men jag fick mycket erfarenhet av att gå på intervjuer i alla fall.

Sen fick jag faktiskt det första jobbet jag sökte men tackade nej för det kändes som det var på en för låg nivå. Det handlade om att typ initiera några handenheter, kolla batteriet och liknande, och jag pluggade inte tre år för att stå i någon verkstad och stoppa i batterier. Efter några månader började jag ångra att jag tackade nej, men sen fick jag ett bättre jobb med bättre lön och faktisk systemutveckling.

Ett tips kan vara att kontakta något rekryteringsbolag som liksom kan jobba åt dig istället för åt arbetsgivaren som letar efter en person. Vid mitt senaste jobbyte fick jag kontakt med en på Academic Works exempelvis. Hon och jag snackade igenom min kompetens och mina intressen och sen fixade hon några olika lämpliga jobb som jag fick intervjua för, en del via Academic men också andra jobb. Det var rätt nice att liksom ha någon på min sida i processen.

Permalänk
Medlem

Har du sökt till Epiroc eller transportstyrelsen? De är stora i Örebro och behöver alltid folk. TS ska rekrytera 200st och de kommer inte att lyckas med det genom att endast rekrytera seniora.

Har du någon studiekamrat eller bekant som har IT-jobb som kan rekommendera dig?

Annars är trainee program eller praktik en väg att gå. Alternativt så kan du bygga något fränt i Azure som du kan visa upp eller så kan du lära dig något dammigt som biztalk.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Tog mig 9 månader att få jobb efter systemutvecklingsexamen. De svåraste är väl att få in foten, sen borde det vara relativt enkelt att byta jobb. Det är bara att kämpa på och fortsätta söka!

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har jobbat 25+ som konsult på de stora bolagen. Nu är jag på Softronic i stockholm, ett mellanstort bolag där jag trivs! Jag är ofta med och intervjuar sökande och har några tips

1. Utveckla något på egen hand som du kan visa upp, t.ex. en webbshop eller något som visar upp öppna data i en karta eller dylikt, dvs något som visar att du kan och att du är intresserad

2. Var dig själv på intervjuer, alla fattar att man är "grön" när man kommer från skolan. Visa att du är en teamplayer och du både kan lyssna och uttrycka dig. Det viktiga är att man känner förtroende för personen, kunskap om produkt x / ramverk y går att fixa via interna utbildningar, men att fixa en "dålig" attityd är svårt

3. Bra om du själv vet vad du är mest sugen på att jobba med, t.ex. frontend eller backend... eller kanske mest SQL / noSQL med koppling mot backend. Blir lättare för den som intervjuar att veta var du skulle passa in då

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Det första jobbet är svårt men när du väl fått det så kommer det rassla till i inkorgen med erbjudande. Man får kompromissa och acceptera lägre lön, sämre läge, tråkiga arbetsuppgifter på första jobbet, man hittar inte drömjobbet på första försöket.

Jag tog examen sommaren 2018 och sökte aktivt under våren. Lyckades få en trainee plats på ett konsultbolag. Det var dåligt betalt men efteråt blev jag fastanställd och sedan dess är det en konstant ström av jobberbjudande som dyker upp.

Personliga projekt i all ära men i min erfarenhet så kan de flesta rekryterare inte så mycket teknik. Det är lättare att visa t ex en hemsida, app eller dylikt om du är frontend. Knepigare om du är systemutvecklare. Har jobbat som konsult sedan dess, haft kanske 5-6 olika uppdrag. Aldrig någonsin har någon frågat om personliga projekt. Jag har egna projekt men inget jag visat upp.

Permalänk

Jag var i samma situation som du, tog examen förra året, började min magister men det kändes inte bra. Började sedan att söka jobb, jag kan har haft lite tur, beror på hur folk ser på det, men det tog mig 3 - 4 månader att få jobbet som jag har idag (jobbat snart 2 månader på den här tjänsten).

Mitt råd som jag fick, är att under intervjun, du vet och känner när tjänsten och företaget är rätt för dig, det liknar mycket som om du träffar en ny kompis. Kom ihåg att dem kommer att vara dina kollegor, så om du känner direkt att det klickar med personerna som du bli intervjuade av, så är det ett bra steg. Men det är inte alltid att du får jobbet, i det fallet kan du reflekterar lite själv, vad skulle jag kunna göra bättre, vad kan förbättras osv.

Ett annat tips är att söka hos rekryteringsbolag, berättar om dig själv, när jag precis skrev mitt kontrakt, så ringde en rekryterare mig och rekommendera en tjänst till mig. Annat kan vara att massa söka på Linkedin, bara sök och sök, det är bra att öva på att gå på arbetsintervjuer!

Övning ger färdighet, till slut kommer du hitta ett jobb, men det kommer ta sin lilla tid, har hoppet uppe och fortsätt!

Alex

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för jobb du skulle vilja ha är väl den första frågan?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tog mig också några månader att få jobb efter examen, nu har jag rekryterare som tjatar varje vecka på linkedin som vill luncha etc.

Ge inte upp!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Det tog mig 11 månader innan jag fick mitt första jobb som ny civilingenjör.
Alltid haft bra självförtroende, är ganska social social av mig men den upplevelsen tog nästan knäcken på mig.
Självkänslan gick i botten och gav nästan upp.

Kan bara konstatera att jag är dålig på att "sälja" mig själv.
Försök kanske fokusera mer kvantitativt på hur många ansökningar du får iväg om du inte redan gör det.

Jag håller tummarna att du hittar något snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidsson97:

Tjena! Tänkte kolla med er som studerat systemvetenskap (eller annan liknande utbildning) hur ni fick ert första jobb samt hur svårt det var att landa första jobbet.

Har nyligen tagit examen från Örebro Universitet inom Systemvetenskapliga linjen. Har nu i ca 4 månader flitigt letat jobb, är fortfarande arbetslös. Tycker själv att jag är duktigt/kunnig, speciellt inom programmeringen då jag har intresset där. Lästa mycket om att man enkelt får jobb som systemvetare och att de flesta landar ett jobb efter examen. Själv har jag upplevt att det har varit mycket svårt. Känns ganska deppigt nu på grund av detta. Har ett fint CV samt personligt brev, ansökt en mängd jobb som programmerare/konsult/databashanterare i Örebro. Kollar flitigt linkedIn, men leder alltid till "Tack för visat intresse för tjänsten, vi har valt att gå vidare med någon annan etc etc." Finns väldigt mycket jobb att söka, men alla har krav på 2-3 års arbetserfarenhet. Har varit på tre intervjuer, 2 gick ingen vart och väntar på svar från den tredje. Vill gärna stanna kvar i Örebro, men tråkigt nog förstår jag nu att det kanske inte är helt realistiskt.

Min fråga till er som studerade systemvetenskap är då, hur fick ni ert första jobb? Upplevde ni det som svårt? Vilka tips skulle du kunna skänka!

Arbetsmarknaden i mellanstora städer är tyvärr ofta rätt begränsad. Söker du bara jobb i Örebro så hamnar du troligen i konkurrens med en del personer som vill "flytta hem". Så är det iallafall här i stan, många man arbetar med har pendlat till Stockholm i många år och vill nu ta jobb här hemma istället. Jag tror definitivt inte att det är omöjligt, har jobbat med en del som kommer direkt från högskolan, men jag tror att du måste ha lite tur med timingen att det är något företag som är berett att ta in nyexade just då.

Min upplevelse är ändå att arbetsmarknaden är väldigt god just nu. Håll modet uppe, tre intervjuer är inte mycket. En del av det är också att processen att söka jobb i Sverige tyvärr kan vara oerhört seg ibland oavsett yrke.

Du är för övrigt nyexad, så lås inte fast dig vid något som du lärt dig på universitetet, var beredd att byta. Många rekryterare förstår tyvärr inte att det är helt skitsamma när man tar in en nyexad ifall det var .NET eller Java som gällde under utbildningen. De bockar av olika tekniker utifrån en checklista och sen får man nobben för ett jobb man hade klarat med bravur. Det är bara att suga i sig tyvärr i början och kämpa vidare, hade många sådana frustrerande kontakter med rekryterare från konsultfirmor i början. :/

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Flytta, finns jobb norrut! Speciellt någon av de tre stora Umeå, Skellefteå och Luleå! Om du vill ha 4-seasons årstider.

Börja med att söka som junior utvecklare hos bl.a. Advania norrland, Tullverket, Försäkringskassan, Skatteverket, Dizparc, Atea, knowit osv. Finns hur mycket som helst!

källa: har själv systemvetarexamen

Kan ju även tipsa om en fjärde norrut (dock längre söderut än ovan nämnda), som dessutom är större än de ovan nämnda: Sundsvall. En riktigt bra IT-stad. Sen kan jag förstå att man kanske inte är sugen på att (eller ens har möjlighet) att flytta.