Steam Deck får Xbox Cloud Gaming-stöd

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck får Xbox Cloud Gaming-stöd

Windows-låsta titlar hos Microsofts strömmade speltjänst blir nu tillgängliga på Valves portabla dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ah det var tråkigt, hoppades MS skulle hjälpa med linux/proton stödet för sina grejer.
Får se om det kommer längre fram.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gelantious:

Ah det var tråkigt, hoppades MS skulle hjälpa med linux/proton stödet för sina grejer.
Får se om det kommer längre fram.

Ja, det får vi hålla tummarna för!
Tror dock det är ett orosmoment för Valve.
Gamepass kan verkligen ge försäljningen av hårdvara en skjuts men frågan är om man vill det då man samtidigt riskerar en dipp i spelförsäljning.

Går man då en del back på hårdvaran (vilket jag antar att man gör) så blir det lose-lose för valve

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, det får vi hålla tummarna för!
Tror dock det är ett orosmoment för Valve.
Gamepass kan verkligen ge försäljningen av hårdvara en skjuts men frågan är om man vill det då man samtidigt riskerar en dipp i spelförsäljning.

Går man då en del back på hårdvaran (vilket jag antar att man gör) så blir det lose-lose för valve

Valve går inte back på hårdvaran enligt dem själva. Valve hade inte haft desktop mode och flathub på steam deck om de ville ha inlåsning. Valve är inte som Sony och MS.

Om man har hängt med ett tag så är Gave Newell's mål att vara en motpol mot MS monopol som PC-spelplattform.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dlq84:

Valve går inte back på hårdvaran enligt dem själva. Valve hade inte haft desktop mode och flathub på steam deck om de ville ha inlåsning. Valve är inte som Sony och MS.

Om man har hängt med ett tag så är Gave Newell's mål att vara en motpol mot MS monopol som PC-spelplattform.

Jovisst har man hängt med men jag kan inte komma ihåg något sådant uttalande från valve/gaben

Det jag har läst är att balansen mellan prestanda och pris var lite jobbig men att man inte har en formel á ”för varje steamdeck måste vi sälja 8 spel” eller liknande utan man anser det kommer jämna ut sig att öppna ett nytt ekosystem för pc-spel.

Finns där faktiska siffror så är det ju hyperintressant

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Livsnjutare 😎

Riktigt bra format för den typen utav spel!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Xbox divisionen hos Microsoft förvånar mig mer och mer.
Känns mycket mer öppet och smartare än resten av MS.
Övriga av MS produkter ogillar jag skarpt. Men har varit Xbox fanboi sen första konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jovisst har man hängt med men jag kan inte komma ihåg något sådant uttalande från valve/gaben

Det jag har läst är att balansen mellan prestanda och pris var lite jobbig men att man inte har en formel á ”för varje steamdeck måste vi sälja 8 spel” eller liknande utan man anser det kommer jämna ut sig att öppna ett nytt ekosystem för pc-spel.

Finns där faktiska siffror så är det ju hyperintressant

Det där med "har hängt med" var ett annat stycke och inget med själva steam deck direkt att göra. Utan det började när Windows 8 släpptes: https://www.slashgear.com/gabe-newell-of-valve-windows-8-a-ca... Steam Deck är såklart en del i det målet.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dlq84:

Det där med "har hängt med" var ett annat stycke och inget med själva steam deck direkt att göra. Utan det började när Windows 8 släpptes: https://www.slashgear.com/gabe-newell-of-valve-windows-8-a-ca... Steam Deck är såklart en del i det målet.

Absolut är det så

Men där är inget mer konkret på kostnad vs vinst/förlust på själva decken?
Det känns ju som om man ”borde” gå med en viss förlust om man enbart tänker på hårdvaran, men håller med gabbe att man inte kan tänka uteslutande på det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är det verkligen att ge stöd att man kan installera en chromium-baserad browser i Linux?

Kul att de skrev en guide hur man gör det, men inte så mycket effort från Microsoft vad jag kan se

Skulle hellre se det som en integrerad app i Steam eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ah det var tråkigt, hoppades MS skulle hjälpa med linux/proton stödet för sina grejer.
Får se om det kommer längre fram.

Skrivet av NordhNet:

Ja, det får vi hålla tummarna för!
Tror dock det är ett orosmoment för Valve.
Gamepass kan verkligen ge försäljningen av hårdvara en skjuts men frågan är om man vill det då man samtidigt riskerar en dipp i spelförsäljning.

Går man då en del back på hårdvaran (vilket jag antar att man gör) så blir det lose-lose för valve

Det kan ni nog glömma tyvärr, finns inte en chans att Microsoft skulle släppa på DirectX.
Möjligen att det skulle komma någon form av always online verifiering i så fall, men jag tror även det är extremt långsökt.

Vad man dock kan våga hoppas på är att det kommer bra drivrutiner för Windows så att man får ur all prestanda även där, med mod för gränssnittet.

Har också lite svårt för att se hur Xbox skulle samarbeta med Valve när det det kommer till GP, skulle de ge 30% av prenumerationskostnaden till Valve ifall användaren använder Steam?

Det bästa som skulle kunna hända framöver är dock att utvecklare fimpar DirectX och att man får köra äldre spel via kompabilitet, men Microsoft kommer säkert slåss med näbbar och klor for att det inte ska ske.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Fearnox:

Vad man dock kan våga hoppas på är att det kommer bra drivrutiner för Windows så att man får ur all prestanda även där, med mod för gränssnittet.

Detta låter ju som något som faktiskt kan hända

Skrivet av Fearnox:

Har också lite svårt för att se hur Xbox skulle samarbeta med Valve när det det kommer till GP, skulle de ge 30% av prenumerationskostnaden till Valve ifall användaren använder Steam?

Njae, det är sant. Två tjänster som inte riktigt går ihop men om ms är intresserade av (ännu) en USP för GP så är ju just ett ökat stöd för Windows på decken en bra början.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har också lite svårt för att se hur Xbox skulle samarbeta med Valve när det det kommer till GP, skulle de ge 30% av prenumerationskostnaden till Valve ifall användaren använder Steam?

Nja, steam deck använder SteamOS men det är ju linux i grunden.
Dvs du kan ha linux program på steam deck utan att det behöver finnas på Steam.
Så nå 30% behöver inte gp till Valve bara för att MS gör att GP funkar på Linux native eller att det skulle fungera med proton

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nja, steam deck använder SteamOS men det är ju linux i grunden.
Dvs du kan ha linux program på steam deck utan att det behöver finnas på Steam.
Så nå 30% behöver inte gp till Valve bara för att MS gör att GP funkar på Linux native eller att det skulle fungera med proton

Du tänker då att bara vissa spel i GP skulle spelas då alltså? Alltså att proton spelen fungerar, men inte DX spelen?

Jag tror som sagt inte på att Microsoft vill på något sätt skapa mer kompabilitet för DX utanför Windows, utan arbetar aktivt med att skapa exklusivitet för så många spel som möjligt för deras egna DX kompatibla operativsystem.

Proton ses nog som ett problem för Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du tänker då att bara vissa spel i GP skulle spelas då alltså? Alltså att proton spelen fungerar, men inte DX spelen?

Jag tror som sagt inte på att Microsoft vill på något sätt skapa mer kompabilitet för DX utanför Windows, utan arbetar aktivt med att skapa exklusivitet för så många spel som möjligt för deras egna DX kompatibla operativsystem.

Proton ses nog som ett problem för Microsoft.

Jag vet inte vad du menar.
Proton är det som används för att kunns köra Windows spel i Linux, fom flesta spelen på Steam är Windows spel.
Vad jag menade var bara att bara för att GP skulle fungera på Linux eller med Proton så betyder det ju inte att Valve får 30%.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte vad du menar.
Proton är det som används för att kunns köra Windows spel i Linux, fom flesta spelen på Steam är Windows spel.
Vad jag menade var bara att bara för att GP skulle fungera på Linux eller med Proton så betyder det ju inte att Valve får 30%.

Och vad tjänar Valve på det?
Microsoft vill få in folk så djupt som möjligt i sitt ekosystem och Valve vill såklart få en bit av kakan ifall deras system utnyttjas(hårdvara eller mjukvara), så det finns väl inget incitament för att det skulle ske?

Jag trodde du menade att GP skulle tillåtas för Deck, men eftersom att kompabiliteten inte är 100% och att Microsoft inte heller kommer hjälpa till med att lösa detta så får man helt enkelt kolla med spel för spel vad som är kompatibelt av spelen som finns i GP, istället för att räkna med att allt kommer att fungera så som dem gör i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Och vad tjänar Valve på det?
Microsoft vill få in folk så djupt som möjligt i sitt ekosystem och Valve vill såklart få en bit av kakan ifall deras system utnyttjas(hårdvara eller mjukvara), så det finns väl inget incitament för att det skulle ske?

Jag trodde du menade att GP skulle tillåtas för Deck, men eftersom att kompabiliteten inte är 100% och att Microsoft inte heller kommer hjälpa till med att lösa detta så får man helt enkelt kolla med spel för spel vad som är kompatibelt av spelen som finns i GP, istället för att räkna med att allt kommer att fungera så som dem gör i windows.

Det har inget med att göra vad Valve tjänar på det.
Vad jag menar är att prenumererar man på GP så kan man köra spelen helt enkelt på Linux och Steam Deck, precis som att det går att köra tex Epic games store spel som inte har nått alls att göra med Valve

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc