Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vill man ha precis de aktierna som finns i Avanza Zero med ungefär samma fördelning så är väl fördelen att man slipper courtaget och förvaltningsavgiften, annars vet jag inte riktigt värdet heller. Har lite Avanza Zero själv men börjar fundera på varför. De får ligga kvar tills vidare men börjar det knipa och jag vill ha loss kapitalet så är det en av de första innehaven som ryker ur min portfölj.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Vill man ha precis de aktierna som finns i Avanza Zero med ungefär samma fördelning så är väl fördelen att man slipper courtaget och förvaltningsavgiften, annars vet jag inte riktigt värdet heller. Har lite Avanza Zero själv men börjar fundera på varför. De får ligga kvar tills vidare men börjar det knipa och jag vill ha loss kapitalet så är det en av de första innehaven som ryker ur min portfölj.

Eh?

Avanza ZERO med Total avgift 0,00%

Eller är jag dum?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Eh?

Avanza ZERO med Total avgift 0,00%

Eller är jag dum?

Tänk tvärtom. Om du har Avanza ZERO så slipper du betala det courtage som du behöver betala om du köper de ingående aktierna.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Intressant, tack för alla svar. Har fått lite dille på att köra en andel utdelningsportfölj nu. Inte 100% givetvis, men lika bra som att ha en stor chunk svenska fonder kan jag ju lika gärna köpa lite stabila svenska bolag som haft bra direktavkastning år efter år.

Ni som kör en liknande setup, vilka bolag har ni?

Och bonusfrågan: Finns det nån som helst anledning att ha Avanza Zero i portföljen? Jag tänker att jag lika gärna kan börja vikta om de 10%:en till aktier?

Jag kör 50% utdelningsaktier och jag skulle rekommendera den börshandlande fonden (EFT) xact högutdelande Norden. De delar ut 4ggr/år á 1,63:- föra året var det ~1,23:-
Sedan återinvesterar du utdelnignen.
Men mitt bästa tips är att småköpa i investor kontinuerligt.

Avanza zero är en passivt förvaltad fond med de mest omsatta aktierna. Inte speciellt bra i min mening.
OBS! Detta är inga köprekar utan bara min syn på saken.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Skiljer sig Avanza Zero (Noll) från Avanza 1,2,3,4,5 och 6?
1-6 rekommenderas ofta till nybörjare men nollan ser jag nästan aldrig att någon rekommenderar, vad beror det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Skiljer sig Avanza Zero (Noll) från Avanza 1,2,3,4,5 och 6?
1-6 rekommenderas ofta till nybörjare men nollan ser jag nästan aldrig att någon rekommenderar, vad beror det på?

Zero är en fond vars innehav speglar de 30 mest omsatta aktierna i Stockholmsbörsen (OMX30)

Auto 1-6 är en "fond-i-fond". Den placerar i aktiefonder och räntefonder, lägre siffra betyder större % räntefonder (och därmed lägre risk). Auto 6 har 100% aktier.
Avanza Auto har mycket större riskspridning än Zero.

Se här: https://www.avanza.se/avanza-auto.html

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Skiljer sig Avanza Zero (Noll) från Avanza 1,2,3,4,5 och 6?
1-6 rekommenderas ofta till nybörjare men nollan ser jag nästan aldrig att någon rekommenderar, vad beror det på?

Skrev det precis ovan ditt inlägg om du hade läst

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Jag kör 50% utdelningsaktier och jag skulle rekommendera den börshandlande fonden (EFT) xact högutdelande Norden. De delar ut 4ggr/år á 1,63:- föra året var det ~1,23:-
Sedan återinvesterar du utdelnignen.
Men mitt bästa tips är att småköpa i investor kontinuerligt.

Avanza zero är en passivt förvaltad fond med de mest omsatta aktierna. Inte speciellt bra i min mening.
OBS! Detta är inga köprekar utan bara min syn på saken.

Är alltid intressant som frågar mig hur det går på börsen nu. Har väl ”förlorat” 6-siffrigt belopp sen toppen. Det är nu man gör de bra affärerna. När det går ned. Man sänker GAVen aningen och därför spelar det ingen roll att det går ned nu. Å andra sidan har jag inga stora inköp på G.

Folk (småspararna) har oerhört svårt att förstå detta. snart är det lön. Dags för nya inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skrev det precis ovan ditt inlägg om du hade läst

Läste ditt inlägg innan jag skrev mitt.
"Avanza zero är en passivt förvaltad fond med de mest omsatta aktierna. Inte speciellt bra i min mening."
Och det enda jag förstod av det var att du inte tyckte att Zero är en så bra fond, men om det berodde på att den bygger på dom mest omsatta aktierna eller för att den är passivt förvaltad framgick inte

Sen var mitt inlägg mest en fråga om skillnaden mellan Nollan och 1-6 vilket glemmy svarade på.
Tyvärr blev jag inte så pass mycket klokare att jag kan fatta några ekonomiska beslut av informationen utan istället kommer jag fortsätta månadsspara i alla 7 av Avanzas nummerfonder (0-6)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tyvärr blev jag inte så pass mycket klokare att jag kan fatta några ekonomiska beslut av informationen utan istället kommer jag fortsätta månadsspara i alla 7 av Avanzas nummerfonder (0-6)

Har du kört guiden på Avanza för att hitta vilken fond de tycker du skall ha?

https://www.avanza.se/avanza-auto.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Läste ditt inlägg innan jag skrev mitt.
"Avanza zero är en passivt förvaltad fond med de mest omsatta aktierna. Inte speciellt bra i min mening."
Och det enda jag förstod av det var att du inte tyckte att Zero är en så bra fond, men om det berodde på att den bygger på dom mest omsatta aktierna eller för att den är passivt förvaltad framgick inte

Sen var mitt inlägg mest en fråga om skillnaden mellan Nollan och 1-6 vilket glemmy svarade på.
Tyvärr blev jag inte så pass mycket klokare att jag kan fatta några ekonomiska beslut av informationen utan istället kommer jag fortsätta månadsspara i alla 7 av Avanzas nummerfonder (0-6)

Avanza Zero är en "vanlig" fond som består av de 30 mest omsatta svenska bolagen. Avanza Auto 0-6 är snarare fondrobotar som automatiskt investerar det du sätter in i olika fonder. Antar att det är enligt nån algoritm som de har, baserat på analyser, historisk avkastning osv osv. 0-6 är som sagt vilken risk du vill ha, där Auto 6 är 100% aktiefonder och 0% räntefonder. Aktiefonder (fonder bestående av olika aktier som kan variera ganska mycket) är högst risk, räntefonder (där man istället investerar i statsobligationer och liknande, som brukar vara betydligt mer stabila - dvs mindre uppgång OCH mindre nedgång om det är svajigt på börsen). Sedan säger det lite sig självt - kör du 60% räntor och 40% aktier så har du mindre risk än 100% aktier, men då kommer också avkastningen vara betydligt mindre eftersom de där räntefonderna ligger rätt stilla. High risk, high reward. Men blir det börskrasch så påverkas de 60%en mycket mindre än aktiefonderna.

Utan att ge några tips (inget är säkert, det finns inga garantier, I'm not a doctor, allt beror på hur mycket man har råd att förlora och vilken sparhorisont man har, osv osv) så skulle jag personligen säga att 100% aktier är the way to go. Sparar du på lång sikt så har börsen historiskt gått upp i alla tider. Så ska du ha ut pengarna om, säg, 30 år så kommer du garanterat (baserat på all historik hittills) ha gjort en bra vinst även om du skulle råka tajma en rejäl börskrasch. På så lång sikt så har du ÄNDÅ sannolikt mångdubblat det du investerat.

Dock kan jag inte säga nåt om just Avanza Auto då jag aldrig använt dem själva; har ingen aning om hur vettiga investeringar den gör. Men jag kan säga att det finns absolut ingen mening att sätta in pengar i alla 7 av deras Auto-fonder. Gissar att de placerar pengarna i exakt samma fonder, bara olika vikt på aktier. Så bestäm vilken risk du vill köra (baserat på det jag skrev ovan) och kör på det.

Folk som är kunnigare får gärna rätta mig om jag uttrycker mig illa eller felaktigt. Men tänkte förklara på ett enkelt vis.

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Blev lite nyfiken: Vad har ni för ungefärlig procentuell fördelning i er portfölj? Tänker buffert/fonder/aktier/högriskprylar som krypto.

Läste lite om 4-hinkar-principen (https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar/ ) och jag kör en liten variant, antar jag att man kan säga. Har just nu 10% buffert, 70% fonder, 10% aktier och 10% krypto.

Får en känsla att många av er har en större andel aktier än så? Jag har börjat få upp ögonen för aktier litegrann, men än så länge känner jag inte att jag har kollen som krävs. Krypton är ju vad den är, och jag håller på att trappa ner lite med den andelen. Så på sikt kanske det blir 15% aktier och 5% krypto.

Vore intressant att höra hur ni gör.

<1% likvida medel
99% aktier (ej belånat)
Huslån (85%)

Är lite börstorsk men har koll på ekonomin. Försöker ha låga månadskostnader.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Är alltid intressant som frågar mig hur det går på börsen nu. Har väl ”förlorat” 6-siffrigt belopp sen toppen. Det är nu man gör de bra affärerna. När det går ned. Man sänker GAVen aningen och därför spelar det ingen roll att det går ned nu. Å andra sidan har jag inga stora inköp på G.

Folk (småspararna) har oerhört svårt att förstå detta. snart är det lön. Dags för nya inköp.

Allt beror ju på om man ser det som en tillfällig svacka eller en förändring av riktningen framöver. Och förstås hur stor del av kapitalet som är investerat vs hur mycket som är i plånboken.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Allt beror ju på om man ser det som en tillfällig svacka eller en förändring av riktningen framöver.

Alla nedgångar hittills i historien har varit tillfälliga. Såklart ingen garanti till 100% att det är samma nu, men oddsen långsiktigt är ju rätt bra får man nog påstå. Det beror snarare på sparhorisont skulle jag säga, för ibland kan svackorna vara några år långa.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alla nedgångar hittills i historien har varit tillfälliga.

Det beror helt klart på vad du sparar i. Om man sparar i globala indexfonder eller för den delen svenska breda fonder så håller jag med dig. Det finns gott om exempel där personer har valt att spara signifikanta belopp i bolag som har haft en väldigt positiv utveckling för att sedan falla ihop som korthus. De nedgångarna är inte tillfälliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det beror helt klart på vad du sparar i. Om man sparar i globala indexfonder eller för den delen svenska breda fonder så håller jag med dig. Det finns gott om exempel där personer har valt att spara signifikanta belopp i bolag som har haft en väldigt positiv utveckling för att sedan falla ihop som korthus. De nedgångarna är inte tillfälliga.

Det är sant. Specifika bolag går i konkurs etc. Nu sänker jag specifikt på den generella nedgången som varit sedan årsskiftet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du kört guiden på Avanza för att hitta vilken fond de tycker du skall ha?

https://www.avanza.se/avanza-auto.html

Japp dom rekommenderade Nummer 5.
Så började där men sen bestämde jag mig ganska snabbt för att sprida ut mitt månadssparande mellan några olika fonder istället för att sätta allt på en

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av griid:

Jag kör 50% utdelningsaktier och jag skulle rekommendera den börshandlande fonden (EFT) xact högutdelande Norden. De delar ut 4ggr/år á 1,63:- föra året var det ~1,23:-
Sedan återinvesterar du utdelnignen.
Men mitt bästa tips är att småköpa i investor kontinuerligt.

Avanza zero är en passivt förvaltad fond med de mest omsatta aktierna. Inte speciellt bra i min mening.
OBS! Detta är inga köprekar utan bara min syn på saken.

🤔 Tror du får fundera på ordvalet då? 😂

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

🤔 Tror du får fundera på ordvalet då? 😂

Jamen du vet vad jag menar. Det är inga säkra tips när det kommer till investeringar. Men visst märk ord bara

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Allt beror ju på om man ser det som en tillfällig svacka eller en förändring av riktningen framöver. Och förstås hur stor del av kapitalet som är investerat vs hur mycket som är i plånboken.

Man ser ju till att ha en årslön på banken och resten kan man ju investera. Har inga stora inköp på G och horisonten är nästa generation. Åtminstone 20-30 år. Blir indexfonder för min del. Är för dålig på stockpicking, utöver den procenten av förhoppningsaktier. Brukar gå dåligt ändå, men lite spänning måste man ha.

Permalänk

Vad tror vi om Fractal design? Deras torrent serie verkar vara populär! Kanske kan överraska i Q1

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

<1% likvida medel
99% aktier (ej belånat)
Huslån (85%)

Är lite börstorsk men har koll på ekonomin. Försöker ha låga månadskostnader.

Samma här, även fast jag har några fler procent i likvida medel. Det har varit ett svettigt år än så länge att köra koncentrerad portfölj .

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har nu äntligen börjat sätta mig in i sparande men har några funderingar. Jag har Nordea som huvudbank just nu där majoriteten av mitt kapital finns just nu.

1. Vid upprättande av ett ISK för långtidssparande rekommenderas ofta Avanza då de har en stor andel aktier/fonder och låg courtageavgift. Finns det någon mer fördel/nackdel mellan Nordea/Avanza - är valet självklart Avanza över Nordea?

2. Buffert bör sparas på ett sparkonto med insättningsgaranti och så hög ränta som möjligt. Antar att det skiljer på avgifter på uttag osv. Är det något annat man bör tänka på där?

3. Är det värt att nichade banker för respektive sak (t.ex Avanza för ISK, marginalen för spar) osv.. eller finns det någon fördel med att ha pengarna samlade förutom överskådlighet och om man får förbättrade bostadslån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Hej,
Jag har nu äntligen börjat sätta mig in i sparande men har några funderingar. Jag har Nordea som huvudbank just nu där majoriteten av mitt kapital finns just nu.

1. Vid upprättande av ett ISK för långtidssparande rekommenderas ofta Avanza då de har en stor andel aktier/fonder och låg courtageavgift. Finns det någon mer fördel/nackdel mellan Nordea/Avanza - är valet självklart Avanza över Nordea?

2. Buffert bör sparas på ett sparkonto med insättningsgaranti och så hög ränta som möjligt. Antar att det skiljer på avgifter på uttag osv. Är det något annat man bör tänka på där?

3. Är det värt att nichade banker för respektive sak (t.ex Avanza för ISK, marginalen för spar) osv.. eller finns det någon fördel med att ha pengarna samlade förutom överskådlighet och om man får förbättrade bostadslån?

Jag har inte gått in och jämfört Nordeas avgifter/courtage vs Avanzas, men jag använder enbart Avanza då jag kan samla allt på samma ställe och då jag tycker de har en smidig app/hemsida (även om jag tycker att vissa saker är lite sunkiga, typ vissa funktioner som finns på hemsidan men inte appen och även vice versa). Men de är nischade för värdepappershandel så de har mycket fokus på bra statistik och den biten, det uppskattas tycker jag.

Sedan gällande sparkonto så kan du skapa ett s k "Sparkonto+" på Avanza; det är konton hos andra banker som du har tillgång till via Avanza-kontot (skapas på några minuter, inget krångel). Där kan du välja om du vill binda pengarna (men om det ska vara en buffert så bör du ju inte binda) eller köra rörligt. På de rörliga brukar det vara helt kostnadsfritt att ta ut pengar, och helt ok ränta (runt 0,5% just nu), och du har insättningsgaranti upp till 1 050 000 kr. Ska du ha flera miljoners buffert (grattis i så fall) så är det bara att öppna konton hos separata banker Avanza jobbar med; du har samma insättningsgaranti per bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Hej,
Jag har nu äntligen börjat sätta mig in i sparande men har några funderingar. Jag har Nordea som huvudbank just nu där majoriteten av mitt kapital finns just nu.

1. Vid upprättande av ett ISK för långtidssparande rekommenderas ofta Avanza då de har en stor andel aktier/fonder och låg courtageavgift. Finns det någon mer fördel/nackdel mellan Nordea/Avanza - är valet självklart Avanza över Nordea?

2. Buffert bör sparas på ett sparkonto med insättningsgaranti och så hög ränta som möjligt. Antar att det skiljer på avgifter på uttag osv. Är det något annat man bör tänka på där?

3. Är det värt att nichade banker för respektive sak (t.ex Avanza för ISK, marginalen för spar) osv.. eller finns det någon fördel med att ha pengarna samlade förutom överskådlighet och om man får förbättrade bostadslån?

1. Avanza har mycket bättre statistik, information, hjälp-artiklar etc. Nackdelen är att det nästan är för mycket feedback, man loggar in för ofta för att kolla hur det går. Ibland kan det vara bättre att bara sätta in och glömma bort, och då kanske Nordea fungerar bättre.

2. Klarna sparkonto fungerar hyffsat bra, dom har dock sänkt räntan utan bindningstid från 0.96% ner till nuvarande 0.70%. Jag skulle inte vara förvånad om det fortsätter nedåt med tanke på att man får 0.44% om man binder på 12 månader 🤔 .

3. Jag tycker det är värt att ha flera banker, jag ser större nytta i att vara illojal än lojal med bankerna.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Jag har varit rätt sen på att investera mina tjänade penningar men har hållit på i drygt ett år nu. En summa är lekpengar på Avanza att handla aktier med, men den riktiga investeringen sker just nu i Lysa.

Eftersom jag har en lång sparhorisont 10+ år och är relativt ointresserad av att kurera mina investeringar verkar passivt skötta 100 procents aktiefonder vara en av de bästa strategierna.

Finns det då något bättre alternativ än Lysa.se, om man bara vill stoppa in pengar och sluta tänka på dem? Jag tänker avseende avgifter, automatisk ombalansering och förväntad värdeökning…

Jag har tillräckligt mycket pengar utanför börsen för att klara av att förlora pengarna… och tror mig ha psyket för kraftiga svängningar. 🙂

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Om en bara vill spara pengar stabilt och inte hålla på med det som en hobby så rekomenderar jag starkt att följa småspararguiden:

https://www.smaspararguiden.se/

https://www.smaspararguiden.se/fondguiden/

Det finns ingenting som utan att en själv håller på en hel del som är så stabilt med så hög avkastning på längre sikt än vad dom rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om en bara vill spara pengar stabilt och inte hålla på med det som en hobby så rekomenderar jag starkt att följa småspararguiden:

https://www.smaspararguiden.se/

https://www.smaspararguiden.se/fondguiden/

Det finns ingenting som utan att en själv håller på en hel del som är så stabilt med så hög avkastning på längre sikt än vad dom rekommenderar.

Också Rikatillsammans rekommenderas: https://rikatillsammans.se/kom-igang/

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart www.lysa.se

Väldigt nöjd. Använt Lysa sedan dom startade.

Permalänk
Medlem

http://ddnum.com/articles/leveragedETFs.php

SP500 och OMX30 med 2x hävstång.

Ändra faktiskt en just vid nyår så nu är det såklart varit tufft men siffrorna pratar för sig själv. De krävs lite mer mod men de kommer ge en högre avkastning än vanliga indexfonder.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.