Alienwares QD-OLED-spelskärm kritiseras för färgglada kanter

Permalänk
Medlem

Tycker det ärligt talat att Sweclockers tar upp detta för att en recensent av vad 100 säger detta troligen en defekt på deras exemplar enbart. Annars skulle alla QD-OLED tv's också ha detta problem vilket de inte har. Skall vara försiktig med att skiva artiklar utan att ha mera en en källa för sådant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Tycker det ärligt talat att Sweclockers tar upp detta för att en recensent av vad 100 säger detta troligen en defekt på deras exemplar enbart. Annars skulle alla QD-OLED tv's också ha detta problem vilket de inte har. Skall vara försiktig med att skiva artiklar utan att ha mera en en källa för sådant här.

Se mina bilder ovan, detta är från en LG TV, alla har detta till någon grad, och för en datorskärm spelar det viss roll, inte alls samma sak med filmer som med pixelgrafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Tycker det ärligt talat att Sweclockers tar upp detta för att en recensent av vad 100 säger detta troligen en defekt på deras exemplar enbart. Annars skulle alla QD-OLED tv's också ha detta problem vilket de inte har. Skall vara försiktig med att skiva artiklar utan att ha mera en en källa för sådant här.

Det är ju rätt uppenbarligen inte en defekt utan handlar snarare om pixelstrukturen. Om det är en av hundra som påpekar en sådan sak är det kanske dags att ifrågasätta de 99 andra. Det är extremt vanligt att muta recensenter på ett eller annat vis. Jag skulle inte bli särskilt förvånad om det är en på hundra som faktiskt visar sig ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Kaleid:
Så ser det ju ut på LGs W-OLED med? Jag fattar inte vad man pratar om här helt ärligt...

Måste ju köra cleartype och liknande tekniker för att styra sub-pixlar för att undvika dessa saker med udda pixelstrukturer, inget nytt alls

Nej:
1) W-OLED har en annan struktur än QD-OLED.
W-OLED har i grunden en vanligt "RGB stripe" men med en en extra vit subpixel. (WRGB - *edit* eller baserat på medbors bilder snarare RWBG)
QD-OLED har en pixel per färg men i en väldigt egen annorlunda struktur. (RB på en rad och G separat på en annan rad)

Cleartype klarar inte av att hantera någon av dem på något speciellt bra vis (den kirrar RGB och BGR men inte mycket mer än så)

Skrivet av DasIch:

Min förståelse av ClearType är kanske fel men jag tror inte det kan rendera alla typer av pixelstrukturer. Alltså det mer RGB eller BGR men udda strukturer funkar inte nödvändigtvis.

Precis, såvitt jag vet så stämmer detta: den klarar RGB och möjligen BGR men sen blir det skräp...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej:
1) W-OLED har en annan struktur än QD-OLED.
W-OLED har i grunden en vanligt "RGB stripe" men med en en extra vit subpixel. (WRGB)
QD-OLED har en pixel per färg men i en väldigt egen annorlunda struktur. (RB på en rad och G separat på en annan rad)

Cleartype klarar inte av att hantera någon av dem på något speciellt bra vis (den kirrar RGB och BGR men inte mycket mer än så)

Precis, såvitt jag vet så stämmer detta: den klarar RGB och möjligen BGR men sen blir det skräp...

Jag menade att kantpixlar med hög kontrast ser liknande ut på artikelns exempel som jag ser i verkligheten på min TV även på ca två meters avstånd när det visas vissa pixelmönster på skärmen

Subpixlarnas orientering/position är inte så viktigt i detalj, huvudsaken är att det nästan alltid uppstår dessa artefakter om saker inte optimeras för att minska dem

Se bilderna jag postade på förra sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade att kantpixlar med hög kontrast ser liknande ut på artikelns exempel som jag ser i verkligheten på min TV även på ca två meters avstånd när det visas vissa pixelmönster på skärmen

Subpixlarnas orientering/position är inte så viktigt i detalj, huvudsaken är att det nästan alltid uppstår dessa artefakter om saker inte optimeras för att minska dem

Se bilderna jag postade på förra sidan

Ja, allt annat än vanligt RGB kan ställa till det, så långt håller vi nog med
Men cleartype kan som den är byggd nu inte rädda situationen! (Om något gör den saken värre)

Och jag är lite osäker gällande dina bilder med fält i olika färger osv: där tror jag inte cleartype är boven och jag tycker inte WRGB strukturen borde ställa till det heller, så frågan är om det är ett faktiskt problem med panelen? Jag är tveksam...
Är du säker på att du stängt av all processing i TV:n och att du kör rent 4:4:4 läge? Det finns ju typ miljoner olika features för att processa bilden på ett sätt man inte vill

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Och jag är lite osäker gällande dina bilder med fält i olika färger osv: där tror jag inte cleartype är boven och jag tycker inte WRGB strukturen borde ställa till det heller, så frågan är om det är ett faktiskt problem med panelen? Jag är tveksam...
Är du säker på att du stängt av all processing i TV:n och att du kör rent 4:4:4 läge? Det finns ju typ miljoner olika features för att processa bilden på ett sätt man inte vill

ClearType är ju bara Microsofts sätt att rendera teckensnitt också. Det påverkar definitivt inget när det gäller rektanglar och annat, och kan inte heller påverka det som syns i artikelns bild, eftersom det inte är ett teckensnitt det gäller där heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, allt annat än vanligt RGB kan ställa till det, så långt håller vi nog med
Men cleartype kan som den är byggd nu inte rädda situationen! (Om något gör den saken värre)

Och jag är lite osäker gällande dina bilder med fält i olika färger osv: där tror jag inte cleartype är boven och jag tycker inte WRGB strukturen borde ställa till det heller, så frågan är om det är ett faktiskt problem med panelen? Jag är tveksam...
Är du säker på att du stängt av all processing i TV:n och att du kör rent 4:4:4 läge? Det finns ju typ miljoner olika features för att processa bilden på ett sätt man inte vill

Jag var nog otydlig, cleartype är bara ett exempel som påverkar rendering av subpixlar för att motverka liknande fel, det kommer inte påverka panelen i övrigt och bara påverka just textrendering av windows

Allt med AI är av och vad jag vet är dessa effekter helt av subpixlarna, kan ta bättre bilder

Edit: bilder:

Övre raden 2x2 pixlar per färg, mitten 4x4, botten 8x8

LCD IPS, man kan lätt se de två diagonala gröna subpixlarna
Notera att detta är en 15,6” laptop, så telefonen lyckas inte ta bild med lika hög upplösning för denna skärm

LG WOLED
Tydlig RWBG subpixel-layout
Därför blir det gult/vitt mellan grönt och rosa
Samma så saknas många subpixlar på raken när rosa går till grönt senare (läst från vänster till höger)
Röd subpixel är isolerad från övriga färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

ClearType är ju bara Microsofts sätt att rendera teckensnitt också. Det påverkar definitivt inget när det gäller rektanglar och annat, och kan inte heller påverka det som syns i artikelns bild, eftersom det inte är ett teckensnitt det gäller där heller.

Det är förvisso helt sant men jag skulle tro att problemet som utmålas här främst märks med text. För egen del är det i varje fall vad jag främst skulle bry mig om.

Permalänk
Medlem

Här nämner man svärta och kontrastförhållande som primära fördelar över andra tekniker. Men är inte lägre responstider den kanske största fördelen för datorskärmar? Vet förvisso inte hur dessa "QD OLED" står sig men ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

LG WOLED
Tydlig RWBG subpixel-layout

Hmm jo det ser ju verkligen ut som RWBG... OLED var mindre "ren" än jag trodde! Men RWBG lär ändå vara mindre störande struktur, än QDOLED varianten med grön på sin egen rad med subpixels!

Ingendera är optimal helt enkelt, och får mig mer skeptisk till att ha nån av dem till skrivbordet.
Till TV tror jag båda lär vara helt OK i praktiken när det gäller pixelstruktur

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen ...men måste definitivt se ett fysiskt exemplar först.
Ja väldigt sugen på tekniken då, vill ha 38" helst.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

De borde testa med varannan pixel omvänd struktur istället för RB med G under så kör man varannan rad RBG med GRB och använder den "svarta" ytan för en omvänd pixel triangel ifyllnad.

VAVAVAVA pixel struktur liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm jo det ser ju verkligen ut som RWBG... OLED var mindre "ren" än jag trodde! Men RWBG lär ändå vara mindre störande struktur, än QDOLED varianten med grön på sin egen rad med subpixels!

Ingendera är optimal helt enkelt, och får mig mer skeptisk till att ha nån av dem till skrivbordet.
Till TV tror jag båda lär vara helt OK i praktiken när det gäller pixelstruktur

Ja precis. Det är extremt ovanligt med pixelmönster på denna nivå vid innehåll för en TV

Sen känner jag mig övertygad om att det borde gå att minska dessa artefakter om man hade styrt subpixlarna på rätt sätt, men det skulle nog krävas en del att få till alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Inte ok på en skärm för 15 tusen.

Så för vilken summa pengar är det ok? 10k? 5k? 0.5k?

Permalänk
Medlem

Visste inte att QD-OLED hade sån struktur och det är ju en besvikelse. Men det borde man ha anat, Samsung älskar ju att inte ha RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju rätt uppenbarligen inte en defekt utan handlar snarare om pixelstrukturen. Om det är en av hundra som påpekar en sådan sak är det kanske dags att ifrågasätta de 99 andra. Det är extremt vanligt att muta recensenter på ett eller annat vis. Jag skulle inte bli särskilt förvånad om det är en på hundra som faktiskt visar sig ärlig.

Eller så är det så att 9/10 recensenter inte sitter med näsan tryckt mot skärmen för att se den beskrivna fransningen i kanterna, utan sitter på en cirka halvmeters avstånd, något de allra flesta nog gör, och där är det inte uppenbart märkbart?

Foton förstorar upp upplevelsen kraftig jämfört med vad ögat ser vid faktisk användning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Bildexpert 📺

Cleartype kan generellt hantera olika omkastningar av en regelbunden stackad och obruten R, G och B-subpixeltstruktur. RGB och BGR-strukturer. Text- och grafik riskerar problem med vita subpixlar och andra strukturer.

Från rtings och testet av C1 och dess WRGB-subpixelstruktur med full 4K-upplösning

Också rtings och en variant av WRGB-subpixelstruktur på LG UJ6300 som leder reducerad upplösning. Bilden får ett slag crosshatch- eller hönsnäts-mönster. Blir någonstans ≈25% horisontell reduktion till kring ≈3000x2160 pixlar eller så. Tack och lov blev det ganska ovanlig. LG fick en del klagomål.

Från Wikipedia om PenTile med bild på en PenTile-struktur. En struktur specifik för Nexus One.

Från testet av Alienware 13 R3, PenTile OLED på 13-tums laptop som jag gjorde för ett par år sedan. Här en vit pixelbred linje omgiven av gråare kanter.

Ifall man gör en bildsökning på PenTile kommer man märka att det finns väldigt många olika sorters PenTile. Är nog för mycket väntat att Microsoft med flera ska anpassa textrenderingen efter varje sorts när det lär finnas en enorm variation på PenTile-strukturer.

Vet ännu inte vad det är för subpixelstruktur på den första generationen QD-OLED men så länge man bara håller sig runt en upplösning om 100 ppi kommer alla former av annorlunda strukturer leda till synliga problem. Det kan fortfarande vara RGB och ändå blir problematisk pga av segmentering och bruten struktur, typiskt problem för många VA-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Cleartype kan generellt hantera olika omkastningar av en regelbunden stackad och obruten R, G och B-subpixeltstruktur. RGB och BGR-strukturer. Text- och grafik riskerar problem med vita subpixlar och andra strukturer.

Från rtings och testet av C1 och dess WRGB-subpixelstruktur med full 4K-upplösning
https://www.rtings.com/assets/pages/7mvPgVnE/c1-oled_pixels-3-medium.jpg

Också rtings och en variant av WRGB-subpixelstruktur på LG UJ6300 som leder reducerad upplösning. Bilden får ett slag crosshatch- eller hönsnäts-mönster. Blir någonstans ≈25% reduktion till kring ≈3000x1700 pixlar eller så. Tack och lov blev det ganska ovanlig. LG fick en del klagomål.
https://i.rtings.com/assets/products/53CYUlAq/lg-uj6300/pixels-small.jpg

Från Wikipedia om PenTile med bild på en PenTile-struktur. En struktur specifik för Nexus One.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Nexus_one_screen_microscope.jpg

Från testet av Alienware 13 R3, PenTile OLED på 13-tums laptop som jag gjorde för ett par år sedan. Här en vit pixelbred linje omgiven av gråare kanter.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/56727?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTY3MjciLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiNjIyZGE0YjFmYTcxMWI0MDQ2MTUyYzhiN2NlMDRmMjQifQ%3D%3D

Ifall man gör en bildsökning på PenTile kommer man märka att det finns väldigt många olika sorters PenTile. Är nog för mycket väntat att Microsoft med flera ska anpassa textrenderingen efter varje sorts när det lär finnas en enorm variation på PenTile-strukturer.

Vet ännu inte vad det är för subpixelstruktur på den första generationen QD-OLED men så länge man bara håller sig runt en upplösning om 100 ppi kommer alla former av annorlunda strukturer leda till synliga problem. Det kan fortfarande vara RGB och ändå blir problematisk pga av segmentering och bruten struktur, typiskt problem för många VA-paneler.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/82039?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODIwMzkiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiOTAwZWEzYmRmZDcyMTk0MzFmMmZiODM0OGU5NTkzMzcifQ%3D%3D

Värt att notera här är ju att den ’WRGB’ som du visar så är alltså pixelgränsen mellan grön och angränsade röd subpixel

Alltså blir det ’RWBG’ för varje pixel och felen/artefakterna skapas av att ’R’ och ’G’ är så långt från varandra

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Värt att notera här är ju att den ’WRGB’ som du visar så är alltså pixelgränsen mellan grön och angränsade röd subpixel

Alltså blir det ’RWBG’ för varje pixel och felen/artefakterna skapas av att ’R’ och ’G’ är så långt från varandra

Japp! Och det är inget man egentligen kan cleratypa bort heller. Man kan göra smartare textrendering med en algoritm som baseras på den specifika pixelstrukturen. Men man kan aldrig åtgärda att det blir synliga färgblödningar runt grafik när ljuset från subpixlarna är så pass långt separerat från varandra att detta kan uppfattas av ögat.

100 ppi duger inte längre. Förutom om man vill köra en traditionell IPS-skärm för resten av livet.

Vet inte var gränserna går, men räknar med att för att slippa detta måste panelerna få ned subpixelstrukturen till något som är under ögats förmåga att urskija dessa skillnader – samt de större mönster de också innebär (likt aliasing, crosshatching etc.) – vilket torde bli där någonstans där på minst 200–300 ppi och kanske mycket mer, likt 400+ ppi på moderna mobiltelefoner.

Så en massiv OLED-panel med samma fysiska storlek på pixlarna som OLED på en mobil. Då är vi där subpixelstrukturen kan byggas lite hur som helst utan att det blir framträder synliga större avvikelse och mönstereffekter. Det torde blir en 8K eller 10K-skärm på runt 27 tum. Skalningsproblematiken bortbyggd och vi kan mer eller mindre skala bilden hur vi vill. Och paneltillverkarna kan bygga panelerna hur de vill och anpassa sig efter tillgängliga metoder för tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp! Och det är inget man egentligen kan cleratypa bort heller. Man kan göra smartare textrendering med en algoritm som baseras på den specifika pixelstrukturen. Men man kan aldrig åtgärda att det blir synliga färgblödningar runt grafik när ljuset från subpixlarna är så pass långt separerat från varandra att detta kan uppfattas av ögat.

100 ppi duger inte längre. Förutom om man vill köra en traditionell IPS-skärm för resten av livet.

Vet inte var gränserna går, men räknar med att för att slippa detta måste panelerna få ned subpixelstrukturen till något som är under ögats förmåga att urskija dessa skillnader – samt de större mönster de också innebär (likt aliasing, crosshatching etc.) – vilket torde bli där någonstans där på minst 200–300 ppi och kanske mycket mer, likt 400+ ppi på moderna mobiltelefoner.

Så en massiv OLED-panel med samma fysiska storlek på pixlarna som OLED på en mobil. Då är vi där subpixelstrukturen kan byggas lite hur som helst utan att det blir framträder synliga större avvikelse och mönstereffekter. Det torde blir en 8K eller 10K-skärm på runt 27 tum. Skalningsproblematiken bortbyggd och vi kan mer eller mindre skala bilden hur vi vill. Och paneltillverkarna kan bygga panelerna hur de vill och anpassa sig efter tillgängliga metoder för tillverkning.

Sitter ca 3 meter bort från min 77” och det räcker verkligen inte i alla fall

Går att frambringa beteendet extremt om man vill så att helt fel färger syns till och med

Det som skulle behövas är ju någon form av dubbelmönstring så varje pixel består av många små färg-fläckar (vilket motsvarar vad du menar med ökad upplösning)

En annan form på subpixlarna skulle kunna hjälpa med, men det blir nog mycket dyrare att tillvera då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp! Och det är inget man egentligen kan cleratypa bort heller. Man kan göra smartare textrendering med en algoritm som baseras på den specifika pixelstrukturen. Men man kan aldrig åtgärda att det blir synliga färgblödningar runt grafik när ljuset från subpixlarna är så pass långt separerat från varandra att detta kan uppfattas av ögat.

100 ppi duger inte längre. Förutom om man vill köra en traditionell IPS-skärm för resten av livet.

Vet inte var gränserna går, men räknar med att för att slippa detta måste panelerna få ned subpixelstrukturen till något som är under ögats förmåga att urskija dessa skillnader – samt de större mönster de också innebär (likt aliasing, crosshatching etc.) – vilket torde bli där någonstans där på minst 200–300 ppi och kanske mycket mer, likt 400+ ppi på moderna mobiltelefoner.

Så en massiv OLED-panel med samma fysiska storlek på pixlarna som OLED på en mobil. Då är vi där subpixelstrukturen kan byggas lite hur som helst utan att det blir framträder synliga större avvikelse och mönstereffekter. Det torde blir en 8K eller 10K-skärm på runt 27 tum. Skalningsproblematiken bortbyggd och vi kan mer eller mindre skala bilden hur vi vill. Och paneltillverkarna kan bygga panelerna hur de vill och anpassa sig efter tillgängliga metoder för tillverkning.

Verkar som att allt renderas i 2x2, alltså att panelen är 8K egentligen

Nytt testmönster:

Bild från LG OLED:

UI-element som är en pixel på min LCD IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så för vilken summa pengar är det ok? 10k? 5k? 0.5k?

Märkligt att fråga på det viset...
Egentligen så är det ju inte ok alls, oavsett pris. Men vi har ju vant oss vid att köper man billigt så .....¯\_(ツ)_/¯
Men när vi pratar om en skärm som är förhållandevis dyr, så förväntar man ju sig ett visst kvalitetstänk bakom produkten. Det här visar ju bokstavligt talat, att kvalitetstänket saknas. Och då undrar man ju hur det ser ut med allt annat som vi inte ser. Kommer kondingarna strula efter ett tag, tex.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så kan Better Cleartype tydligen hjälpa lite med greyscale aktiverat som en "set and forget" workaround.

Störst potential däremot ligger i MacType där communityn tidigare tagit fram hyffsade profiler för WOLED och det förutspås att kunna vara mer effektivt att hantera QD-OLED då den denna diamantlinkande-pixelstruktur anser vara mindre "besvärlig" i jämförelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Märkligt att fråga på det viset...
Egentligen så är det ju inte ok alls, oavsett pris. Men vi har ju vant oss vid att köper man billigt så .....¯\_(ツ)_/¯
Men när vi pratar om en skärm som är förhållandevis dyr, så förväntar man ju sig ett visst kvalitetstänk bakom produkten. Det här visar ju bokstavligt talat, att kvalitetstänket saknas. Och då undrar man ju hur det ser ut med allt annat som vi inte ser. Kommer kondingarna strula efter ett tag, tex.

Eller så var det ditt ursprungliga påstående som var märkligt...

Men nej, problemet har inget med kvalitét att göra. Och nej, kondingarna kommer inte ryka pga att displayen har en viss subpixel-utformning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

För 15000 sek så är det alltid ett problem.

Problemet är att det finns ingen perfekt skärmteknik, så det spelar ingen roll vad man betalar, nackdelarna kommer finnas där. 15000 är relativt normalt för en high end ultrawide. Det finns betydligt dyrare alternativ, och de har helt andra nackdelar.

VA kommer med smearing och väldigt tydliga färgskiftningar i betraktningsvinkeln, IPS med backlight bleed och låg kontrast. Båda med HDR beroende på lokal dimming eller helskärmsdimming. (WOLED har kämpat med image retention och finns fortfarande inte i större utsträckning i datorskärm och inte alls i gamingskärmar än, och har också, som denna tråden påpekar, en subpixelstruktur med liknande artefakter).

Jag betalade själv närmare 12 för min IPS ultrawide och har fram till nu varit av den åsikten att IPS hade de nackdelar jag kunde leva bäst med. Från vad jag sett från denna QD-OLEDen hittills så kommer detta inte längre vara fallet. Dock måste jag se en i verkligheten för att se om jag ens märker en av de få nackdelar någon ens hittat på den än så länge.

Men att tro att man kan få en ”perfekt” skärm oavsett pris är lite väl optimistiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Eller så var det ditt ursprungliga påstående som var märkligt...

Men nej, problemet har inget med kvalitét att göra. Och nej, kondingarna kommer inte ryka pga att displayen har en viss subpixel-utformning.

Mja, det är ju skillnad på kvalitetstänk och kvalitet. Det kan ju se ut som skit, fast hålla i 40 år. Men med tanke på vilket rykte Alienware har, och att man missar en sån här grej får en att undra om dom använt billiga komponenter på insidan av all Alienware plast.
Att man inte har tänkt på det som egentligen är absolut viktigast på en skärm,, är ju lite som att Mercedes skulle börja använda vrid reglage från en Ford till sin AC. Ser snyggt ut på utsidan men ger ju knappast ett bra intryck när man sätter sig framför ratten.

Permalänk
Medlem

Let's f****** goo!~

Rabatten på 20% gick aldrig igenom, så får kontakta supporten att matcha priset senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whaleman:

Problemet är att det finns ingen perfekt skärmteknik, så det spelar ingen roll vad man betalar, nackdelarna kommer finnas där. 15000 är relativt normalt för en high end ultrawide. Det finns betydligt dyrare alternativ, och de har helt andra nackdelar.

VA kommer med smearing och väldigt tydliga färgskiftningar i betraktningsvinkeln, IPS med backlight bleed och låg kontrast. Båda med HDR beroende på lokal dimming eller helskärmsdimming. (WOLED har kämpat med image retention och finns fortfarande inte i större utsträckning i datorskärm och inte alls i gamingskärmar än, och har också, som denna tråden påpekar, en subpixelstruktur med liknande artefakter).

Jag betalade själv närmare 12 för min IPS ultrawide och har fram till nu varit av den åsikten att IPS hade de nackdelar jag kunde leva bäst med. Från vad jag sett från denna QD-OLEDen hittills så kommer detta inte längre vara fallet. Dock måste jag se en i verkligheten för att se om jag ens märker en av de få nackdelar någon ens hittat på den än så länge.

Men att tro att man kan få en ”perfekt” skärm oavsett pris är lite väl optimistiskt

Vad var det för magi Samsung använde på sin Odyssey skärm då den inte har det alls? Eftersom ingen annan tillverkare verkar kunna nå den potentialen ens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Vad var det för magi Samsung använde på sin Odyssey skärm då den inte har det alls? Eftersom ingen annan tillverkare verkar kunna nå den potentialen ens.

Utan black smearing? 240hz

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR