Alienwares QD-OLED-spelskärm kritiseras för färgglada kanter

Permalänk
Melding Plague

Alienwares QD-OLED-spelskärm kritiseras för färgglada kanter

I ett test utfört av tyska Heise uppges pixelstrukturen i QD-OLED-panelen ge artefakter i form av gröna och violetta linjer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Småsaker på en spelskärm men kan förstå att det kan vara irriterande i webbläsare etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Ouch, ser ut som chromatic aberration fast på en skärm. Kan nog vara rätt rejält irriterande vid skrivbordsanvändning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Småsaker på en spelskärm men kan förstå att det kan vara irriterande i webbläsare etc.

För 15000 sek så är det alltid ett problem.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Thomas:

Ouch, ser ut som chromatic aberration fast på en skärm. Kan nog vara rätt rejält irriterande vid skrivbordsanvändning.

Tror det är vad de nämner i videon de gjorde med, att det ser ut ungefär som just chromatic aberration. Jag har faktiskt lite svårt att se det när de visar rörliga bilder från bland annat Horizon, men det är helt klart tydligt när de visar inzoomade stillbilder.

Blir intressant att se om fler än Heise lägger märke till det, har inte hört något om det från övriga tester riktigt. Oklart om jag själv skulle märka något om jag fick möjlighet att lägga ögonen på skärmen, även fast jag vet om det.

Permalänk
Medlem

Vore schysst att se en mindre inzommad bild också, typ från normalt avstånd till skärmen. Gissar att man måste sitta rätt nära för att se detta.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Aj aj aj, inte ok för 15k+ skärm.Frågan är om det bara är denna skärmen eller samsungs qd-oled överlag?

Edit: Enligt uppdatering av artikeln så har samsungs alla qd-oled samma problem, men blir mindre synligt på distans när man har en tv.
Påminner om gamla DLP bakprojektion tv med konvergensfel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Tror det är vad de nämner i videon de gjorde med, att det ser ut ungefär som just chromatic aberration. Jag har faktiskt lite svårt att se det när de visar rörliga bilder från bland annat Horizon, men det är helt klart tydligt när de visar inzoomade stillbilder.

Blir intressant att se om fler än Heise lägger märke till det, har inte hört något om det från övriga tester riktigt. Oklart om jag själv skulle märka något om jag fick möjlighet att lägga ögonen på skärmen, även fast jag vet om det.

Ser ut som text kan bli riktigt jobbigt i längden på den här skärmen. Den har ju inte särskilt hög pixeltäthet så jag vore mycket förvånad om det inte är ett märkbart problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Aj aj aj, inte ok för 15k+ skärm.Frågan är om det bara är denna skärmen eller samsungs qd-oled överlag?

Edit: Enligt uppdatering av artikeln så har samsungs alla qd-oled samma problem, men blir mindre synligt på distans när man har en tv.
Påminner om gamla DLP bakprojektion tv med konvergensfel..

Ajdå och detta bådar ju defenetivt inte gott för tekniken!
Varit som de flesta super hypad till både tekniken och denna skärmen!
Men det lär nog bli att vänta in en 42 tummare eller så, till skrivbordet. 34 UW har dessutom alldeles för litet vertikalt space - exakt samma som min PG27 med lite extra Hor+ då såklart. Det duger inte. Behöver större skärm!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BMac:

För 15000 sek så är det alltid ett problem.

Det är individuellt såklart hur viktigt det är såklart men jag menar att problemet märks ju inte ens i spel antagligen och jag personligen använder inte speldatorn till något annat än spel.

Edit. Och det är ju inte direkt så att vi har några andra alternativ om man vill ha denna typ av skärm (än)

Permalänk
Avstängd

LG pustar nog ut lite nu

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@Kaleid:
Så ser det ju ut på LGs W-OLED med? Jag fattar inte vad man pratar om här helt ärligt...

Måste ju köra cleartype och liknande tekniker för att styra sub-pixlar för att undvika dessa saker med udda pixelstrukturer, inget nytt alls

Permalänk
Medlem

Ändå okej och köra på konceptet med att låta folk vara testkaniner tills man själv slår till.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ingen annan har märkt av detta? Alla andra har ju höjt skärmen till skyarna.

Problemet kanske inte märkts av vid sedvanlig användning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur kommer det sig att ingen annan har märkt av detta? Alla andra har ju höjt skärmen till skyarna.

9/10 recensenter bär brunt läppstift så jag vet inte om det är något konstigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

@Kaleid:
Så ser det ju ut på LGs W-OLED med? Jag fattar inte vad man pratar om här helt ärligt...

Måste ju köra cleartype och liknande tekniker för att styra sub-pixlar för att undvika dessa saker med udda pixelstrukturer, inget nytt alls

Har aldrig kört WRGB-skärm som display, men de har ju långt mindre udda pixelstruktur än denna. Är det verkligen ett lika stort problem där?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förhoppningsvis innebär det att det inte är ett så påtagligt problem i praktiken.

Men ja, det är ju ett återkommande problem att udda varianter av subpixelstruktur ger sådana här effekter.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Cenorida:

Problemet kanske inte märkts av vid sedvanlig användning?

Finns flera recensioner där det har påpekats att text inte ser så bra ut, till exempel denna: https://www.pcworld.com/article/624305/alienware-aw3423dw-rev...

Undrar om det går att komma runt på LG C2 42" som har så stor bildyta att det går att pumpa upp skalningen i Windows?

Permalänk
Medlem

Det är en såndär sak som när man väl har sett det, inte går att ose. Och sen ser man det hela tiden.
Inte ok på en skärm för 15 tusen. Och sen kan man ju undra om man inte tänkt till hur pixelstrukturen ser ut, något som är typ det viktigaste på en skärm, vad mer har man missat?

Permalänk
Medlem

vi få se vad @laxpuding säger om det om nån som kan är det han

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har aldrig kört WRGB-skärm som display, men de har ju långt mindre udda pixelstruktur än denna. Är det verkligen ett lika stort problem där?

Kan ladda upp lite bilder när jag kommer hem, men det är definitivt synligt i många lägen på min 77” på kortare avstånd

Kolla gula triangeln

Röda kanten på det gröna i Nvidias logga

Så, nej, inte så extremt, men klart märkbart i många lägen med hög kontrast

Skrivet av Jygge:

vi få se vad @laxpuding säger om det om nån som kan är det han

Han har redan svarat i den andra tråden:
Edit: (saknade ett ’d’ i namnet)

Skrivet av Laxpudding:

OLED generellt har olika avvikande pixelstrukturer som påverkar hur text renderas. Därför man vill nå rätt hög pixeltäthet så att strukturen inte blir påträngande. Med 8K-paneler på skrivbordsstora skärmar ligger den här problematiken på en nivå under ögats förmåga att urskilja strukturerna och artefakterna som är resultat av strukturen.

Inte där ännu, men jag tror det tyvärr det går ännu långsammare innan Cleartype och liknande anpassas för alla olika sorters PenTile-varianter.

Ser inte var/missat detta nämns. Vad det vanligtvis syftar på är att färger inte når de luminansnivåer de förväntas ha under HDR. Panelen orkar inte producera rätt energimängd för den färgen när ljusstyrkan ökar. Typiskt då att ju mer mättad en färg är, ju mer blått du har hos blått, desto mindre spektrumenergi från andra vägländer är vad som gör att blått upplevs som starkare blåare och mer mättad.

Eller uttryckt på annat sätt. Det som gör blått upplevs som en mättad blått är att det finns så lite ljusenergi som möjligt från rött och grönt i bilden. Vitbalansen ska inte påverkas av detta så länge displayen fungerar som den ska. Panelen mycket väl kanske kan producera rätt mättad nyans av blått. Vad som inte hänger med är ljusstyrkan för just den mättade färgen. Den blir inte blekare, den blir mörkare än den borde vara.

Detta är normen för WRGB OLED eftersom den extra ljusstyrkan kommer från den vita subpixeln. Du kan inte få blått att lysa starkare genom att addera mer vitt ljus (som innehåller gröna och röda våglängder) eftersom detta endast skulle gör det starkt blåa mindre mättat starkt blå.. Därför kan en WRGB OLED inte få mättade färger att lysa så starkt som de borde lysa. De blir mörkare. Och tvärtom då förstås, ju mer neutral eller grå nyansen är, desto ljusstarkare kan en WRGB OLED bli.

Precis detta är också förklaringen bakom Samsungs till synes lite märkliga reklam om "100% color volume" där deras QLED-lösning kan återge maximalt mättade och maximalt ljusstarka färger på samma gång på ett sätt som är omöjligt med en WRGB OLED.

Har dock inte så enorm betydelse i praktiken då mycket av det som är filmat material sällan innehåller så extremt starka färger som ska lysa extremt ljusstark på samma gång. Det handlar om att de starkaste pastellfärgerna inte alls hänger med lika bra på en WRGB OLED som en välgjord LCD-lösning som kan skjuta in mer energi i alla våglängder på samma gång. Vilket demoslingorna då brukar spegla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förhoppningsvis innebär det att det inte är ett så påtagligt problem i praktiken.

Men ja, det är ju ett återkommande problem att udda varianter av subpixelstruktur ger sådana här effekter.

Är det en udda struktur då? såvitt jag vet är det rgb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Kaleid:

Hanterar ClearType udda pixelstrukturer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBE:

Kolla in den andra bilden i artikeln.

Vanlig RGB-pixelstruktur är mer åt detta hållet: ofta vertikala stavar med samma bredd och avstånd mellan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Frågan är ju hur R, G och B är positionerade relativt varandra. Utifrån artikeln förefaller det vara jämförelsevis udda åtminstone.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Frågan är ju hur R, G och B är positionerade relativt varandra. Utifrån artikeln förefaller det vara jämförelsevis udda åtminstone.

Ja det är sant. Sedan är det en 10bit panel som default verkar köras som 8bit 175Hz, undrar om det kan påverka. Artikeln ovan nämner inte alls att den är 144Hz om man kör 10bit, så antar de kanske bara testat med 8bit färg.
Någon borde testa 8/10bit i kombination med cleartype on/off och se om det påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hanterar ClearType udda pixelstrukturer?

Trodde det var poängen med valen att välja hur partiella subpixlar ska renderas, sen klarar de inte alla varianter av pixelstrukturer, men poängen med valen var att hantera skillnaden mellan t.ex BGR vs RGB vs annat, samma med vertikala vs horisontella strukturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trodde det var poängen med valen att välja hur partiella subpixlar ska renderas, sen klarar de inte alla varianter av pixelstrukturer, men poängen med valen var att hantera skillnaden mellan t.ex BGR vs RGB vs annat, samma med vertikala vs horisontella strukturer

Min förståelse av ClearType är kanske fel men jag tror inte det kan rendera alla typer av pixelstrukturer. Alltså det mer RGB eller BGR men udda strukturer funkar inte nödvändigtvis.

Jag kan för all del ha förstått det fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

@Kaleid:

WOLED har inte samma struktur som QD-OLED, men visst även min LG A1 har sämre text än min tidigare LED/LCD-TV.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

WOLED har inte samma struktur som QD-OLED, men visst även min LG A1 har sämre text än min tidigare LED/LCD-TV.

Som lovat lite mer bilder på min WOLED

LCD IPS som referens

WOLED (LG77B1)

Den gulas gröna/röda kanter är solklart värst