Dell Alienware 13 R3 – bärbar dator med 13,3-tums OLED-skärm

Bärbara speldatorer med inbyggd OLED-skärm hör till det riktig sällsynta. SweClockers testar Alienware 13 R3, som kommer med 13,3-tums OLED med 2 560 × 1 440 pixlar.

OLED – en introduktion

Om OLED-teknik mot förmodan är obekant kan det vara läge för en snabb genomgång. OLED står för Organic Light Emitting Diode och är ungefär vad det låter som, lysdioder baserade på organiska komponenter. Det handlar om lysdioder som kan tillverkas tillräckligt miniatyriserat för att bygga individuella pixlar och subpixlar i en bildskärm.

Tekniken har funnits tillgänglig i konsumentprodukter i mer än tio år. Utvecklingen mot tillgängliga produkter har kantats av många hinder och tekniken har ännu inte lyckats ersätta LCD på det sätt som många hoppas. Störst genomslag är som skrivet i inledning hos mobiltelefoner och TV-apparater, produkter vilka baseras på lite olika patent.

alienware_r3_pixelstruktur.jpg

Subpixelstrukturen hos Alienware R3 är annorlunda mot vad vi skådat tidigare. Här ser vi en pixelkolumn av vita pixlar omgärdade av två mellangrå pixelkolumner.

OLED jämfört med LCD

När tekniken jämförs med LCD finns en hel del att skriva och berätta, men denna gång nöjer vi oss med att ta upp de väsentligaste skillnaderna mellan en skärm baserad på LCD-teknik respektive OLED. Det som utmärker OLED i allmänhet, jämfört med LCD-tekniker är följande:

  • Kontrastförhållandet överlägset hos OLED. Varje pixel (och subpixel) är sin egen ljuskälla med OLED och kan därför släcka ned helt och hållet. Kontrastförhållandet är därför ”oändligt” med 0 nits ljus. Svart blir verkligen svart. I praktiken kan det dock av nödvändighet vara visst ljus i det svarta

  • Med LCD-teknik är ljuskällan separat och LCD-skiktet med flytande kristaller försöker blockera ljus för att skapa ”svart”. Då finns det alltid synligt ljus i det svarta som upplevs i varierande grad som grått. Kontrastförhållandet hos LCD varierar mellan 500:1 till 5 000:1 beroende på LCD-teknik och produkt. Enda sättet att få högre kontrastförhållande och intryck att svart är svart med LCD är att displayen på något sätt laborerar med bakgrundsbelysningen, så kallad local dimming. Det är dock en funktion som i stort sett endast förekommer på TV-apparater i skrivande stund

  • Praktisk ljusstyrka snarlik. OLED har jämförbar ljusstyrka för praktisk användning på stora skärmar, cirka 300 nits. Högre är möjligt under förhållande likt vid HDR, High Dynamic Range, med små ytor av starkt ljus i kortare perioder

  • LCD-teknik kan bli ljusstarkare och nå över 1000 nits vid behov. Dock är det ytterst få, om ens några, datorskärmar som når dit. Det är istället främst signage-displayer och först vid mer påkostade TV-modeller vi ser de nivåerna.

  • OLED fungerar som ljusventil. OLED-panelen har en begränsad mängd ljus den kan alstra samtidigt utan att det förbrukas för mycket energi och risk för överhettning. Detta kallas för ABL, Automatic Brightness Limiter, och ju mer ljus som ska alstras över yta, desto mindre ljusstarkt blir det. Tvärtom, att alstra ljus på en liten del av ytan kan i sin tur lysa starkare

  • OLED slits ojämnare. Ett problem som ligger i konstruktionen är att alstrande av mer energirikt ljus med kortare våglängd, vanligtvis blått ljus, leder till snabbare slitage än grönt och rött som är mindre energirikt ljus. Detta ger dels en ökad inbränningsrisk då varje pixel slits olika med tiden, men också en gradvis förändring av ljusets energifördelning och därmed färger och vitbalans. Blått slits snabbare än grönt som i sin tur slits något snabbare än rött. Detta är dock något som tillverkarna blir allt bättre på att ingenjöra bort.

aw13nt_lnb_05000f90_gy.png
  • Större färgomfång med OLED. Eftersom varje subpixel är en ljuskälla med smalbandigare energifördelning kan starkare och mer mättade nyanser skapas. Detta leder till ett större färgomfång jämfört med normalt, det vill säga större än rådande Rec.709-standard.

  • För LCD kräver samma nivå av färgomfång att produkten använder lösningar likt separata lysdioder för Röd, Grön och Blå eller mer modernt, kvantpricksteknik (quantum dot) vilket också är ovanligt bland datorskärmar.

  • LG:s OLED-teknik skiljer sig. LG Displays teknik i TV-apparater bygger på fyra subpixlar, alla med en vit OLED, alltså bredbandig energifördelning av ljuset. Tre av subpixlarna har filter för Röd, Grön och Blå och den fjärde används för att alstra ljusstyrka. Detta påstås minska risken för ojämnt slitage, men framför allt: tekniken är praktiskt genomförbar för att konstruera stora paneler och stora volymer.

  • OLED har något begränsade betraktningsvinklar. Likt LCD är betraktningsvinklarna begränsade, men effekten är annorlunda. Förändringen sker främst i färgåtergivningen medan kontrast, tonkurva och svärta normalt behålls.

Kommentarer till artikeln

26 debattinlägg

Skicka en rättelse
135

Battlefield V multiplayer med ray tracing – redaktionens första intryck

Med den efterlängtade uppdateringen som aktiverar DirectX Raytracing i Battlefield V på plats passar redaktionen på att dela med sig av både första intryck och en omgång prestandasiffror. Läs mer

49

Command & Conquer: Tiberian Dawn och Red Alert blir nyutgåvor

När det är dags för remaster av Command & Conquer sparar inte Electronic Arts på krutet. Först ut är två tunga klassiker som garanterat får nostalginerverna att rycka hos många. Läs mer

183

Riksdagen röstar igenom förslag om att ersätta TV-avgiften med skatt

Frågan om slopande av TV-avgiften har nu tagits upp i riksdagen, vilka röstat igenom förslaget. Detta innebär att avgiften ersätts med en skatt från och med 1 januari 2019. Läs mer

115

Test: Battlefield V multiplayer i DirectX 11 och DirectX 12

Battlefield V är här, och SweClockers har kämpat runt på slagfältet med tio olika grafikkort. Häng med för att se vad som krävs under huven! Läs mer

3

MSI Geforce RTX 2070 Aero ITX hittar ut på webben – Geforce RTX 2070 i krympt format

Under förra året släppte MSI flera modeller ur Geforce GTX 1000-serien i Mini ITX-format, och nu hittar ett Geforce RTX 2070 i samma utförande ut på webben. Läs mer

I samarbete med Komplett
6

Intervju: Johan "C4B12" Nyman bygger små datorer till Dreamhack

En liten dator kan vara minst lika intressant som en stor. Vi fångade datormoddaren och forumprofilen Johan Nyman för en pratstund om Dreamhack och byggandet av små datorer. Läs mer

38

AMD Radeon RX 590 får specifikationer – lanseras den 15 november

Lång tid av stiltje i mellansegmentet är på väg att brytas med Radeon RX 590, vars specifikationer hittar ut på webben. Samtidigt framgår att modellen släpps med ett stort spelpaket. Läs mer

63

Xiaomi lanserar officiellt i Sverige

Världens fjärde största telefontillverkare Xiaomi har under året lanserat sig självt i flera europeiska länder. Nu har turen kommit till Sverige, där fokus ligger på pressade priser. Läs mer

92

DICE uppdaterar Battlefield V med stöd för ray tracing

I samband med lanseringen av Battlefield V Deluxe Edition får nu spelet en ny uppdatering, vilken bland annat lägger till stöd för ray tracing. Läs mer

36

Microsoft återlanserar höstens stora uppdatering för Windows 10

Efter att Microsoft pausat höstuppdateringen för Windows 10 på grund av tekniska problem släpps den nu återigen. Samtidigt utlovar företaget ökad kvalitetssäkring inför framtida uppdateringar. Läs mer

35

Nvidia rullar ut Geforce 416.94 WHQL för Battlefield V, Fallout 76 och Hitman 2

Med tre storspel på lanseringschemat tar Nvidia tillfället i akt att uppdatera mjukvaran. Den nya drivrutinen lovar optimal upplevelse för Battlefield V, Fallout 76 och Hitman 2. Läs mer

9

AMD Radeon RX 590 från HIS och Asrock hittar ut på webben

Uppgifterna kring Radeon RX 590 duggar tätt och nu dyker ytterligare två modeller upp på webben, som denna gång är signerade tillverkarna HIS och Asrock. Läs mer