Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

CD Projekt Red avslöjar nytt spel i The Witcher-serien

Permalänk
Medlem

Jag kommer att följa detta med intresse. Witcher 3 är ett av mina favoritspel. Jag har inte spelat Cyberpunk så kan inte säga något om det debaklet.

Det känns som att Geralt inte kommer att vara huvudkaraktären i detta spel. Det kanske inte är Ciri ens, som det tidigare spekulerats om, utan någon helt ny witcher. Eventuellt får man skapa sin egen witcher.

A New Saga Begins...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Som sagt förutsatt att du använder det. Tror knappast detta viktigaste klivet någonsin inom grafik. Finns många mer intressanta milstolpar.

Förutsatt att du använder det givetvis men det kan du säga om allt så det blir lite meningslöst. Du kan nu scanna in objekt med 3d kamera och importera dom rakt av i full detalj för direkt användning i spel utan nämnvärda prestandaanspråk.

Prestandamässigt ser jag ingen annan milstolpe som som klår nanite kan du nämna någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Förutsatt att du använder det givetvis men det kan du säga om allt så det blir lite meningslöst. Du kan nu scanna in objekt med 3d kamera och importera dom rakt av i full detalj för direkt användning i spel utan nämnvärda prestandaanspråk.

Prestandamässigt ser jag ingen annan milstolpe som som klår nanite kan du nämna någon?

Då har du inte upplevt 3dfx korten när de kom. Från 10 fps och sjukt fult till sper snyggt OCH 30+ fps

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då har du inte upplevt 3dfx korten när de kom. Från 10 fps och sjukt fult till sper snyggt OCH 30+ fps

Det gjorde jag visst. Det handlar dock om hårdvara, inte mjukvara.

Med det sagt om vi nu ska jämföra äpplen ock päron så betraktar jag dock nanite som en långt större revolution än 3dfx.
Jämför vi prestandavinsterna från nanite om vi ska rendera något i extremt geometrisk detalj är dom långt mycket större än vinsterna man fick med ett 3dfx kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Det gjorde jag visst. Det handlar dock om hårdvara, inte mjukvara.

Med det sagt om vi nu ska jämföra äpplen ock päron så betraktar jag dock nanite som en långt större revolution än 3dfx.
Jämför vi prestandavinsterna från nanite om vi ska rendera något i extremt geometrisk detalj är dom långt mycket större än vinsterna man fick med ett 3dfx kort.

Blir ju knepigt att isolera en grej och sen hylla det som enskilt det viktigaste. Finns ju annat som exempelvis global ljussättning med RT osv som ger en enorm visuell vinst utan att grafiker behöver sitta och simulera effekten med noggrant placerade punktljus i varje scen. För att nämna en ytterligare sak i realtidsrenderad grafik som ger en stor vinst.

Tillsammans med ökad geometrisk komplexitet så får vi utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Det gjorde jag visst. Det handlar dock om hårdvara, inte mjukvara.

Med det sagt om vi nu ska jämföra äpplen ock päron så betraktar jag dock nanite som en långt större revolution än 3dfx.
Jämför vi prestandavinsterna från nanite om vi ska rendera något i extremt geometrisk detalj är dom långt mycket större än vinsterna man fick med ett 3dfx kort.

problemet är att många spel är sjukt snygga idag och det är inte långt till foto realism för de flesta. vill du ha mjukvara kan du bara kika på hur spel gick från 2d till 3d. SJUKT stort steg som ALLA märkte av. när dom kom började alla spela spel och det blev mer coolt. även om det inte var först så är det i mitt tycke och säkert många andras mycket större än detta. var så mycket som ändrades nu är det bara bättre grafik och INGET mer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjofritz:

Det gjorde jag visst. Det handlar dock om hårdvara, inte mjukvara.

Med det sagt om vi nu ska jämföra äpplen ock päron så betraktar jag dock nanite som en långt större revolution än 3dfx.
Jämför vi prestandavinsterna från nanite om vi ska rendera något i extremt geometrisk detalj är dom långt mycket större än vinsterna man fick med ett 3dfx kort.

Detta förutsätter att Nanite faktiskt blir en stabil produkt. Det är hemskt trasigt i nuläget och ingen geometri jag har kastat på det har renderat korrekt, eller ens haft särskilda prestandaförbättringar jämfört med manuellt authorade LODS.

Nanite handlar i grund och botten mer om att göra det enklare för grafiker, och inte så mycket "du kan rendera mycket mer detaljer". Det kunde man redan innan, bara med andra system.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Awakeruad:

Jag fattar ärligt talat inte hatet mot Cyberpunk 2077. Jag har lirat igenom det flera gånger på PC (patch 1.3 - 1.5). Det är ett fantastiskt bra spel, utan märkbara buggar. Visst, det är inte riktigt lika bra som Witcher 3 eller Mass Effect-serien, men i det häradet.

Spelar alla på Playstation 4? Är det där skon klämmer?

Du kan omöjligtvis ha missat "vart skon klämmer". Det tas upp i varenda tråd där CDPR omnämns

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

CDPR har väldigt mycket att bevisa efter CP2077.

Trycka på köpknappen kommer sitta extremt långt inne för min del, och jag kommer inte köpa något nytt grafikkort som förberedelse för några spelreleaser från dem igen.

Det är inte kul att bränna sig, med det är inte orsak att lägga hela skulden för vad som åsamkat din misstro på en part.

CDPR har gjort bra spel och fortsätter göra det. Cyberpunk är ett bra spel beroende av vem man frågar och om man bortser från de initiala problemen som fanns (delvis fortfarande finns kvar), för att inte tala om deras vision och målsättning som fanns för spelet.

En vision i sig kommer man inte långt med, den måste ha möjlighet att omsättas i praktiken. Denna möjlighet blir mindre ju större branchen blir, allt eftersom vinstintresset blir mer centralt till bekostnad av implementation av som tidigare nämnd exempel om vision.

Det som driver skiftet är ägarna som har intresset vinst, man kan beskylla dessa för all problematik men det kommer inte att ha någon effekt öht, för beklagan över dessa påverkar inte deras vinst pga hur konsumentmönster ser ut.

Vad kan då göras för att faktiskt påverka. Det är ganska simpelt, köp inte produkter som du inte vet vad de är för något i praktiken. Att förbeställa spel är direkt skadligt för hela industrin och resulterar i katastroflanseringar som Cyberpunk, för du signaler till industrin och ägarna att du som konsument är villig att godta dessa förutsättningar.

Jag är trött på att se klagosånger som denna där insikten om vad som ligger till grund för oförrätten gått helt obemärkt förbi. Det är dags för konsumenter att ta ansvar i min mening.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är inte kul att bränna sig, med det är inte orsak att lägga hela skulden för vad som åsamkat din misstro på en part.

CDPR har gjort bra spel och fortsätter göra det. Cyberpunk är ett bra spel beroende av vem man frågar och om man bortser från de initiala problemen som fanns (delvis fortfarande finns kvar), för att inte tala om deras vision och målsättning som fanns för spelet.

En vision i sig kommer man inte långt med, den måste ha möjlighet att omsättas i praktiken. Denna möjlighet blir mindre ju större branchen blir, allt eftersom vinstintresset blir mer centralt till bekostnad av implementation av som tidigare nämnd exempel om vision.

Det som driver skiftet är ägarna som har intresset vinst, man kan beskylla dessa för all problematik men det kommer inte att ha någon effekt öht, för beklagan över dessa påverkar inte deras vinst pga hur konsumentmönster ser ut.

Vad kan då göras för att faktiskt påverka. Det är ganska simpelt, köp inte produkter som du inte vet vad de är för något i praktiken. Att förbeställa spel är direkt skadligt för hela industrin och resulterar i katastroflanseringar som Cyberpunk, för du signaler till industrin och ägarna att du som konsument är villig att godta dessa förutsättningar.

Jag är trött på att se klagosånger som denna där insikten om vad som ligger till grund för oförrätten gått helt obemärkt förbi. Det är dags för konsumenter att ta ansvar i min mening.

Det där är ju ett bra exempel på att beskylla den utsatte (victim blaming.) Du har inte fel i sak, vad jag förstår kan man nyttja ångerrätten och då blir det tomt i kassan för utvecklaren om denne inte levererat. Rent moraliskt anser jag dock inte att konsumenten ska ta ansvar för att inte bli lurad, det är företagets skydlighet att inte luras.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det där är ju ett bra exempel på att beskylla den utsatte (victim blaming.) Du har inte fel i sak, vad jag förstår kan man nyttja ångerrätten och då blir det tomt i kassan för utvecklaren om denne inte levererat. Rent moraliskt anser jag dock inte att konsumenten ska ta ansvar för att inte bli lurad, det är företagets skydlighet att inte luras.

Just att inte köpa grisen i säcken är ju dock en bra princip, och kan ju appliceras som ett råd även utan att för den sakens skull föra över ansvaret.
Det är ju en förändring som på lite sikt nog vore bra för båda parter, men jag tror bara det är konsumentsidan som faktiskt skulle klara av att ändra riktningen där...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det där är ju ett bra exempel på att beskylla den utsatte (victim blaming.) Du har inte fel i sak, vad jag förstår kan man nyttja ångerrätten och då blir det tomt i kassan för utvecklaren om denne inte levererat. Rent moraliskt anser jag dock inte att konsumenten ska ta ansvar för att inte bli lurad, det är företagets skydlighet att inte luras.

Vad som defenierar beskyllande av utsatt har vi olika syn på.

Problemet är att även (om) möjligheten finns och tillåts (beroende av fysisk/digital distribuering) så är jag av uppfattningen att det är försvinnande få så nyttjar den rätten i praktiken av olika anledningar.

Givet att företagen inte ska luras och det finns ju regelverk för att stävja detta, men det är en svår gränsdragning gällande hur reglerat det ska vara. I slutändan så har man som konsument det yttersta ansvaret avseende bedömning för sin egen person. Inget regelverk hur robust det än må vara kan utföra den uppgiften åt dig.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Detta förutsätter att Nanite faktiskt blir en stabil produkt. Det är hemskt trasigt i nuläget och ingen geometri jag har kastat på det har renderat korrekt, eller ens haft särskilda prestandaförbättringar jämfört med manuellt authorade LODS.

Nanite handlar i grund och botten mer om att göra det enklare för grafiker, och inte så mycket "du kan rendera mycket mer detaljer". Det kunde man redan innan, bara med andra system.

Jag kan omöjligen svara för din upplevelse såklart och jag har själv inte använt ue5, kanske är det ett helvete att jobba med.
Men helt oanvändbart kan det ju inte vara med tanke på hur mycket youtube videos det finns med folk som använder nanite för att rendera helt bisarra mängder geometri.

Vilka andra motorer klarar av detta: https://www.youtube.com/watch?v=v9kynURWW_I med jämförbar prestanda?
Jag vet att euclideon har haft en lösning sen flera år tillbaka som dock har mycket fler begränsningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjofritz:

Jag kan omöjligen svara för din upplevelse såklart och jag har själv inte använt ue5, kanske är det ett helvete att jobba med.
Men helt oanvändbart kan det ju inte vara med tanke på hur mycket youtube videos det finns med folk som använder nanite för att rendera helt bisarra mängder geometri.

Vilka andra motorer klarar av detta: https://www.youtube.com/watch?v=v9kynURWW_I med jämförbar prestanda?
Jag vet att euclideon har haft en lösning sen flera år tillbaka som dock har mycket fler begränsningar.

Nanite är i grunden ett superdynamiskt system, vilket gör det väldigt enkelt och en "one-size-fits-all"/"shotgun-approach" för att culla tricounts. Problemet är ju att det är så förbaskat ostabilt.

Många av problemen syns heller inte i viss geometri, som till exempel det i ditt exempel, eller som UE5's klassiska demo som i princip bara har berg och stenar; Geometrin är sällan exakt likadan som sina källfiler, även up-close. Detta blir väldigt tydligt när man har mycket "hard surfaces".

För exemplet du visar är det relativt enkelt att skapa ett specialiserat system som genererar LOD-ar och renderar rätt LOD på rätt plats, som möjligen hade haft bättre prestanda än nanite.

Personligen tror jag mer på specialiserade lösningar, tror att just nanite kommer floppa ganska hårt i jämförelse med hur hypat det är. Lumen å andra sidan är rätt grymt.

Men bortsett den nya renderingsteknologin så är Unreal extremt buggigt just nu, på många fronter.