Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: beror på vad man räknar med för restvärde, leasingen ska ju täcka värdeminskningen och rimligt har historiskt varit 50% värdetapp de tre första åren. Nu är världen lite upp-och-ner där begagnade bilar håller värdet ovanligt bra, men det vet vi inte hur länge det fortsätter vara så. Köper man den har man samma värdetapp som man får "betala".

Ja det är jag medveten om, men det det går ändå inte ihop i min skalle. Skulle en kinesisk budgetbil ala Marvel alltså tappa mindre i värde på 3 år, än en tysk premiumbil för en mille? För det verkar vara det som leasing-uppläggen tyder på.
Om nu båda bilarna statistikt sett tappar 50% i värde efter 3 år så är jag, som leasat en Marvel, vinnaren ur detta då jag bara pröjsat av drygt 30% av värdet. Medan BMW ägaren stod för över 50%. Antingen så räknar kineserna med lägre värdeminskning, eller så tror inte tyskarna så högt om sina egna bilar.

Ja eller så är jag helt ute och cyklar här.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Provkörde i4 M50 igår.

Mina elbilsreferenser är: Kia EV6 GT-line och Volvo C40 Intro Ed.
https://i.imgur.com/BysgxLIl.jpg

Gillade:

• Högre effekt än båda ovanstående bilar men med lägre förbrukning än Volvon, och minst lika låg som i EV6. (I marschfart på E4: an, i läge Comfort och Sport Boost)

• Förvånansvärt hög komfort. Höga hastigheter upplevdes knappt. Hade det inte varit för vindsuset hade man aldrig anat hastigheterna (utan närmare specifikation ).

• Förarmiljön är fortfarande utomordentligt bra, trots att vissa knappar har flyttat in i skärmen.

https://i.imgur.com/5AKkqCil.jpg

Gillade inte:

• Det är en ganska lång bil, strax under 4,8m. Men kupéutrymmet är trångt. I denna maxade M50 med soltak äts ännu mer utrymme upp. Stolarna bak är skenheligt "härligt" skålade vilket tillsammans med smala dörröppningen gör i- och urklivningen till en oönskad exercis i BRAK. Båda jmf-bilar är mycket mer rymliga, ffa. bak.

• I en bil med ett spec-pris på runt 850-900000kr ska det inte knarra någonstans. Någonstans kring ratten knarrade det som plast el. dylikt som flexar. Kring ratten?! Kunde upprepas men kunde inte sätta fingret på exakt var det kom ifrån. Jätteirriterande i en så annars tyst bil.
    I min C40 som jag har kört i sedan 5:e januari har inget liknande upplevts. I EV6an fanns en del detaljer som kunde provoceras till att låta om man drog och klämde lite. Nä, inte ok.

• Krypkörning och ingen regen är standard. Från att ha kört one-pedal-drive i ett par månader nu kändes detta märkligt. Men denna punkt kan lika gärna hamna på plus-sidan. Jag kanske tillhör en minoritet (som kommer från en ren elbil).

• Finansiering. Det är inte smidigt eller särskilt förmånligt jämfört med Kia och Volvo. Och varesig man på BMW vill erkänna det eller inte: ja, ni konkurrerar om samma kunder. När prestigen hängts av hemma, står man där i hallen och funderar varför privatleasingen går loss på mer än 14000kr/mån (fick inga exakta siffror på M50: n. Stod en i4 Drive40 i hallen med ett pris på ca. 820000kr och ett leasingerbjudande på ungefär 13300kr/mån)

https://i.imgur.com/bAflXajl.jpg

Nu blir det en enorm citering men den jag körde tyckte jag det fanns ganska kraftig regen i och egentligen one pedal drive, den stannade fort när jag inte hade foten på gasen. Troligtvis en inställning.

Otroligt fin bil att köra, en mardröm att sitta bak och åt skogen för dyr på leasing och med en leverans kring årsskiftet är det svårt att inte tänka att det finns något annat runt hörnet då.

Landar på 925k för den jag specat, skulle gissa kanske 6-8% rabatt är möjligt men då 70 tkr bonusen är borta innan bilen levererats blir den klart dyrare helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu blir det en enorm citering men den jag körde tyckte jag det fanns ganska kraftig regen i och egentligen one pedal drive, den stannade fort när jag inte hade foten på gasen. Troligtvis en inställning.

Otroligt fin bil att köra, en mardröm att sitta bak och åt skogen för dyr på leasing och med en leverans kring årsskiftet är det svårt att inte tänka att det finns något annat runt hörnet då.

Landar på 925k för den jag specat, skulle gissa kanske 6-8% rabatt är möjligt men då 70 tkr bonusen är borta innan bilen levererats blir den klart dyrare helt plötsligt.

Ja, jag har läst och hört att den skulle ha en adaptiv regen, i D-läget då(?). Under stenskottsäkrare förhållanden hade jag nog vågat mig på att låta (den förmodade) automatiken sköta det. I B-läget är det mycket riktigt one-pedal-driving, och det jag körde främst.

Leveranstiden är också fullkomligt galen men något av branschstandard i dagsläget.

925kkr(!), låter som att varenda option är vald.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar det. Snikna tomhylsor på en M version är bara för trista.

Permalänk
Medlem

Ny i tråden här, men har precis skrivit upp mig på 36 månaders privatlease för "Helt nya Kia Niro EV" som den så käckt kallas för att inte blandas ihop med e-niro.
Advance Plus paket blir då 4450:-/månaden. Leasar PHEV av förra Niro, och är sjukt nöjd med den, men tyckte det var läge för 100% EV nu.

Vi har 2 bilar i familjen, och körde tidigare en Lexus RX 400 och en Nissan Leaf (så 100% el har jag iaf lite erfarenhet av). Var sjukt nöjd med Leaf, men när den lämnades tillbaka och Lexus såldes så köptes en begagnad Toyota Yaris mildhybrid, och vi leasade Niro Plug-In.

Ska iaf blii mycket spännande att se vad nya Niro EV går för. Ingen supersnabbladdning, men 95% av körningen är ändå runt Stockholm, så det bör ändå räcka bra (vi har laddstolpe hemma).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ny i tråden här, men har precis skrivit upp mig på 36 månaders privatlease för "Helt nya Kia Niro EV" som den så käckt kallas för att inte blandas ihop med e-niro.
Advance Plus paket blir då 4450:-/månaden. Leasar PHEV av förra Niro, och är sjukt nöjd med den, men tyckte det var läge för 100% EV nu.

Vi har 2 bilar i familjen, och körde tidigare en Lexus RX 400 och en Nissan Leaf (så 100% el har jag iaf lite erfarenhet av). Var sjukt nöjd med Leaf, men när den lämnades tillbaka och Lexus såldes så köptes en begagnad Toyota Yaris mildhybrid, och vi leasade Niro Plug-In.

Ska iaf blii mycket spännande att se vad nya Niro EV går för. Ingen supersnabbladdning, men 95% av körningen är ändå runt Stockholm, så det bör ändå räcka bra (vi har laddstolpe hemma).

Har dom släppt leasingpriserna nu alltså? Intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Har dom släppt leasingpriserna nu alltså? Intressant!

Yes, blev uppringd idag av min säljare, då min NIRO PHEV går ut i Augusti, och det är snabba puckar som gäller om jag vill slippa glapp. Intressantast var att EV är billigare än PHEV. 4890:- för PHEV (Advance plus) mot 4450:- (Advance Plus). 36mån - 1500 mil/år.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Gällande körglädje, är det att ta lite kurvor snabbt och ratta lite aktivare körning eller avser ni bankörning då ? Bara så man är med på vad som menas.

Kör inte bana, men kört väldigt aktivt i vardagen. Gillar att pressa bilen och ta kurvor i hög fart. Kul! Härligt!

Skrivet av Def_Dog:

Hur ofta brukar du ha bankörning som referens vid samtal kring "aktiv körning eller i folkmun kallat inspirerad körning"?

Tror det är ganska få.

De som kör på bana brukar modda och förändra rätt mycket på bilarna. Byter ut dämpare, sätter på andra fälgar (oftast mindre), kör slicks&racedäck, sätter in diff-lås, keramiska bromsbelägg, etc.

Kör man bana så vet man redan vad man vill ha för bilar, och hur man skall modda de.

Avser man bankörning/tävling så brukar folk tala om det specifikt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Verkar vara många som har det när de jämför sin favoritbil med allt annat, de pratar ofta om små skillnader som du i princip aldrig kommer märka på vanlig väg eller så jämför de bantider för att bevisa att bil B är mycket roligare att köra än bil A trots att de aldrig varit på en bana. Lite som personerna som säger att elbil är dåligt för att man vill ha ljudet av en V8 för att sedan sätta sig i en 150 hästkrafters diesel...

Tror du har hel fel där. Helt olika typer av bilintresse; de som tävlar på bana och de som gillar att bröla med V8 som skall låta så mycket som möjligt. Det är som att säga att raggare och tävlingsförare är samma sak, bara för att bägge har med bilar att göra.

Vi amatörer som gillar kul körglada vill oftast bara ha en kul upplevelse i vardagen där man kan få lov att dra på smilbanden och ha kul, istället för att bara trist och passivt transportera sig A-B. Är inte alls ute efter samma upplevelse som varken tävlingsförare eller raggare.

Då tror jag att du (och de som lajkat ditt inlägg) totalt missförstått allt. Sorry!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag jag tycker också det verkar meningslöst att leasa så dyra bilar. Om man har råd att betala 15 000/mån skattade pengar för en relativt opraktisk bil så har man väl råd att bara köpa bilen direkt, varför strula med leasing?

För privata bilar håller jag med.

Däremot för företagsleasing så kan det vara värt det. Då får man dra halva momsen för SKV, som blir en del. Men då väljer man nog finansiell leasing framför operationell.

Iaf. med de höga priserna som BMW verkar köra med (kan ju nästan leasa en Taycan för de priserna).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror du har hel fel där. Helt olika typer av bilintresse; de som tävlar på bana och de som gillar att bröla med V8 som skall låta så mycket som möjligt. Det är som att säga att raggare och tävlingsförare är samma sak, bara för att bägge har med bilar att göra.

Vi amatörer som gillar kul körglada vill oftast bara ha en kul upplevelse i vardagen där man kan få lov att dra på smilbanden och ha kul, istället för att bara trist och passivt transportera sig A-B. Är inte alls ute efter samma upplevelse som varken tävlingsförare eller raggare.

Då tror jag att du (och de som lajkat ditt inlägg) totalt missförstått allt. Sorry!

Läs om inlägget du svarade på, jag säger inte att det är samma personer i de båda grupperna. Men när folk som inte satt sin fot på en bana säger att en bil är så mycket roligare än en annan bil baserat på hur de beter sig på bana är det samma sak som personerna som säger att "elbilar inte är riktiga bilar, riktiga bilar har V8" och sen kör iväg i en trött diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

samma sak som personerna som säger att "elbilar inte är riktiga bilar, riktiga bilar har V8" och sen kör iväg i en trött diesel.

Som ren amatör fastnade jag nyligen för elbilar främst pga den där specifika körglädjen, pigga accelerationen och lite sportbils-känsla även om bilen är tung och mer en SUV egentligen.
Aldrig kört på bana. Har aldrig ägt en sportbil, aldrig en V8, aldrig ens ägt en bil som går 0-100 under 6.5 sekunder. Såna där körglada bilar (iallafall nya från fabrik) var aldrig att ens att drömma om, med tanke på prislappen och även det opraktiska med en sportbil. Idag kan man få en familje-SUV som elbil som är piggare och roligare att köra än 90-talets svindyra sportbilar. 0-100 på under 5 sekunder eller tom. under 4. För typ 20 år sen var detta faktiskt sportbilsprestanda. Elbilen är rapp i starten, pigg i omkörningar och relativt bra väghållning trots en hög kaross. Dessa får vi nu för en prislapp som man knapp fick en sketen folkvagn för, inte länge sedan.

Den som har råd eller har förutsättningar att äga en V8 kommer fortsätta att köra en V8 rätt länge till. Det är deras passion. Svårt att ändra på det. De är inbitna sportbils-nissar som inte vill ha elbil av ren kärlek till bensin- och oljelukten samt motorljudet. Ingen ide att försöka konvertera dessa människor. Även om bensinpriserna sticker uppåt 50kr litern så kommer de glatt rulla V8.

Vi andra, som inte ägnar våra liv åt att köra på bana eller kötta streetraces om nätterna, vi väljer elbil idag. Just för att, för en gångs skull, så har vi råd med en lite piggare och roligare bil. Som dessutom är praktisk och billigare i drift.

Jag tror att många känner igen sig.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Gällande körglädje, är det att ta lite kurvor snabbt och ratta lite aktivare körning eller avser ni bankörning då ? Bara så man är med på vad som menas.

Precis, ett generellt problem då mångas referens på ultimat körglädje är en M3 eller liknande sminkad personfraktare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Läs om inlägget du svarade på, jag säger inte att det är samma personer i de båda grupperna. Men när folk som inte satt sin fot på en bana säger att en bil är så mycket roligare än en annan bil baserat på hur de beter sig på bana är det samma sak som personerna som säger att "elbilar inte är riktiga bilar, riktiga bilar har V8" och sen kör iväg i en trött diesel.

Men jag förstår inte hur bana kom in i det hela?

Förklara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Precis, ett generellt problem då mångas referens på ultimat körglädje är en M3 eller liknande sminkad personfraktare.

Känns som mycket klassiskt Telsahat här...

Har inte läst någon som tycker att M3 är den ultimata bilupplevelsen?

Det är inte ens en sportbil.

Däremot så är det (enligt mig och många andra) en grymt kul sportig vardagsbil att köra aktivt med. Har svårt att se att någon fossilbil kan konkurrera om så mycket körglädje för så lite pengar som tex. en M3 P (eller tex. PS2 PP).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror panalen om Model Y Performance?

Ska ha en ny förmånsbil till firman men får verkligen inte ihop vad man ska välja. En ID.4 har jag redan privat så jag är inte sugen på en ytterligare VAG MEB bil.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den till, var bor du, hur är ditt körmönster, hur många barn eller hundar etc har du, åker du skidor i fjällen eller har landställe långt bort, bilar du i Europa etc.

Frågar du mig så är det en extremt ful bil, men praktisk i många aspekter ovan beroende på vad behovet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Känns som mycket klassiskt Telsahat här...

Har inte läst någon som tycker att M3 är den ultimata bilupplevelsen?

Det är inte ens en sportbil.

Däremot så är det (enligt mig och många andra) en grymt kul sportig vardagsbil att köra aktivt med. Har svårt att se att någon fossilbil kan konkurrera om så mycket körglädje för så lite pengar som tex. en M3 P (eller tex. PS2 PP).

Han kan ha menat BMW M3. Men jag anser att i princip alla personfraktare som det kallades inte är direkt sportiga, visst kan man ta kurvor lite snabbare och pressa lite mer i en bättre designad bil men att det är sportigt håller jag inte med om. Då skall det köras speciella bilar på bana, eller varför ser man inte Tesla M3P, Plaid etc och BMW M3, M4, MB AMG etc i "riktiga" motorsport sammanhang ? (köpta som de står så att säga)

Vad är sporten i att ta en kurva på 70 väg i 140 och pressa ? Enda sporten det är för mig är att man riskerar att köra ihjäl någon ? Eller är sporten att skära den i exakt 70 och knycka på ratten sent i kurvan hårt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ska ha en ny förmånsbil till firman men får verkligen inte ihop vad man ska välja. En ID.4 har jag redan privat så jag är inte sugen på en ytterligare VAG MEB bil.

Om du är fine med att ha en ny dyr bil som knäpper och knakar i inredningen vid varje sväng, gupp eller ojämnhet samt har komforten hos en skottkärra så är det nog en fin bil.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Om du är fine med att ha en ny dyr bil som knäpper och knakar i inredningen vid varje sväng, gupp eller ojämnhet samt har komforten hos en skottkärra så är det nog en fin bil.

Haha, är den så illa ? Jag tror jag ska åka och kika på den och prova bara för att se själv.
Jag tyckte bara den var ful som stryk men om den dessutom är så dålig i kvalitet så blir man ju mörkrädd.

Det börjar se ut som om Tesla går Apples väg i mångt och mycket, det säljs främst genom att bygga på hype och fanatiker men produkten som sådan är bara sådär ? (grov generalisering men ändå) Hoppas de får ordning på det på sikt dock, all konkurrens är av godo anser jag och de har ju varit pionjärer i många aspekter vilket är positivt - liksom Apple.

Edit: Om S Plaid hade haft en normal ratt som tillval och lite annorlunda inredning så hade jag absolut varit intresserad av en. Förutsatt att den håller rätt kvalitet då för det priset - vilket även är lite högt (för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Men jag förstår inte hur bana kom in i det hela?

Förklara.

Det refererade till inlägget jag svarade på, han som ursprungligen ställde förmodligen frågan för att massvis med människor man diskuterar elbilar med resonerar precis så. De jämför bilar och försöker få sin favorit till att vara bättre när skillnaderna aldrig märks på vanlig väg utan endast vid bankörning.

Skrivet av sunnis:

Beror helt på vad du är ute efter i en bil. Det är ju inte en sedan så man sitter fortfarande högre upp samtidigt som fjädringen är mer åt det sportiga hållet. Teslas fördelar innehåller ju mer modernt infotainmentsystem tillsammans med app och nyckelsystem, förbrukning, laddnät mm.

Permalänk
Medlem

Nu vurmar jag absolut inte för Ford på något sätt, det finns många bra elbilar, men jag har nu en sådan med deras app och PAAK (phone as a key) och det fungerar utmärkt, allt som Tesla kan göra görs på samma sätt i denna. Det som saknas är superchargernätet, annars samma lika i princip. Ford har ett blue oval charger nät men det är absolut inte i närheten i Sverige i allafall, förmodligen är det mycket bättre i USA.

Teslas infotainment är fortfarande rappare och snyggare dock än samtliga andra jag har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Nu vurmar jag absolut inte för Ford på något sätt, det finns många bra elbilar, men jag har nu en sådan med deras app och PAAK (phone as a key) och det fungerar utmärkt, allt som Tesla kan göra görs på samma sätt i denna. Det som saknas är superchargernätet, annars samma lika i princip. Ford har ett blue oval charger nät men det är absolut inte i närheten i Sverige i allafall, förmodligen är det mycket bättre i USA.

Teslas infotainment är fortfarande rappare och snyggare dock än samtliga andra jag har sett.

Vad har du för ford-elbil? Jag var inte medveten om att de hade några rena elbilar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Vad har du för ford-elbil? Jag var inte medveten om att de hade några rena elbilar.

Mach-e?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Mach E GT Performance. Cyber Orange.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vad ska du ha den till, var bor du, hur är ditt körmönster, hur många barn eller hundar etc har du, åker du skidor i fjällen eller har landställe långt bort, bilar du i Europa etc.

Frågar du mig så är det en extremt ful bil, men praktisk i många aspekter ovan beroende på vad behovet är.

Ska den i jobbet och transportera mig och min laptop till kunder och ha som bil nr2 i hushållet. Har en ID.4 privat som funkar utmärkt som barn-truck, har takbox till den. Supernöjd förutom att den är otroligt trög med sina 204hk.

Att den är ful håller jag med om, det är ingen direkt vacker skapelse, men blir en smula bättre med 21" fälgar och sänkt.

Många andra bilar som är lite intressanta är det minst 12månader++ i leveranstid. Tittat lite på BMW i4 M50, men det blir inte förrens nästa år om man beställer nu. Model S Plaid ellre LR är också intressant, men samma där, lär ju komma runt 2023. MB EQE, Audi A6 e-tron kommer nästa år i bästa fall.

Funderar på om man skulle ta en Model Y P som ska kunna levereras redan i April-Maj (?) och sedan beställa något annat. Tar den på vanliga företags-finans så efter bonusen så kan man byta.

Skrivet av Bill-Hertzhog:

Är den verkligen så illa? Tänker att Berlin bilarna ska vara en smula bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ska den i jobbet och transportera mig och min laptop till kunder och ha som bil nr2 i hushållet. Har en ID.4 privat som funkar utmärkt som barn-truck, har takbox till den. Supernöjd förutom att den är otroligt trög med sina 204hk.

Att den är ful håller jag med om, det är ingen direkt vacker skapelse, men blir en smula bättre med 21" fälgar och sänkt.

Många andra bilar som är lite intressanta är det minst 12månader++ i leveranstid. Tittat lite på BMW i4 M50, men det blir inte förrens nästa år om man beställer nu. Model S Plaid ellre LR är också intressant, men samma där, lär ju komma runt 2023. MB EQE, Audi A6 e-tron kommer nästa år i bästa fall.

Funderar på om man skulle ta en Model Y P som ska kunna levereras redan i April-Maj (?) och sedan beställa något annat. Tar den på vanliga företags-finans så efter bonusen så kan man byta.

Förvisso kan man hoppas på det, jag vet att Performancebilarna snart kommer därifrån. Men med tanke på Teslas usla byggkvalitet hittills så kan man anta att det kommer ta tid att köra in den nya fabriken och få bra bilar därifrån. Men det kan också vara så att tyskarna inte släpper iväg skit såsom amerikanarna och kineserna gjort.

Men den stenhårda komforten/fjädringen slipper du ju inte ifrån. Dessutom är Performancemodellen sänkt och har större hjul så den har ännu sämre fjädring och komfort än Long Range. Men om du gillar hård fjädring så funkar det ju. Fråga är då bara hur den tyska byggkvaliten kommer att vara.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Det är inte så illa ens med de Y byggda i Kina (eller Model 3 byggd i USA), visst kan man få otur med specifika exemplar men då är det serviceärende. Har inte haft mer knarr eller skaller i mina Teslor än jag haft i mina Audis/BMWs, skillnaden var väl att när jag haft någon liten grej så har Tesla tagit in den och fixat det till skillnad från tyskarnas verktstäder som bemödat sig att göra det, min senaste Audi fick mer och mer skaller med tiden men det var inget man kunde få hjälp med att lösa. Har ju dock varit mindre framträdande då de var fossilbilar med en dånande motor och avgassystem som döljer en del.

Rente generellt är det som du säger dåligt med bilar man kan få i år, vet inte ens om jag kommer kunna få den Model S jag beställde i början av januari förra året levererad.

Permalänk
Medlem

Tillgängligheten börjar absolut bli ett argument som väger tungt. Det var en stor del till varför jag tog Forden. De har någon till GT inne i Stockholm som vi sagt (om den inte är såld redan) om man vill ha en snabbt men sedan är det minst 6 mån där också att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Är det som en andra bil och ingen långkörare så hade jag bara sett på vad som har snabbast leverans mer eller mindre och där ligger ju Tesla bra till om man inte lyckas hitta någon hos de andra som fortfarande står i hallen.