Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Dela folders

Är i process o skapa en server och nu har jag en hel diskar i den min fråga är så här. Jag använder kodi och streamar filmer/serier direkt från servern, Serven består av följande diskar

18TB (Låt säga enhet A)
5TB (Låt säga enhet B)
5TB (Låt säga enhet C)
2TB (Låt säga enhet D)
1TB (Låt säga enhet E)
1TB (Låt säga enhet F)

Så tänkte skapa en map låt säga vi döper den till Server in insidan av den låt säga Enehet B på 5TB döper jag till Bilder då är den länkat till den disken, 18TB disken är movies osv... så istället för att det skall se ut som nedan

Network\A:
Network\B:
Network\C:
Network\D:
Network\E:
Network\F:

Vill man ha det som

Network\Server\Bilder länkad till (B:)
Network\Server\Movies länkad till (A:)

OSV... kan man göra så ?

man kan göra detta på FTP men vet jo inte om det är möjligt att göra nåt liknande på delning i windows.

Permalänk
Medlem

Ja man kan väl göra storage spaces i Windows. Har ingen koll på vilken version man måste ha dock.
Då klumpar man väl ihop massa diskar så det ser ut som en stor disk.
Dock har man väl ingen redudans som med Raid.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

hittade nåt som kan fungera Symbolic links i windows osäker om det är det jag letar efter för att Storage spaces låter farligt som att allt kan currputa sig.

Permalänk

Du kan dela ut hela diskar i Windows, och du kan döpa shares till (nästan) vad du vill. Så att dela ut B:\ med namnet Bilder är inga konstigheter. Och då får du \\servernamn\sharenamn. Vilket jag tolkar att det är det du är ute efter?

Permalänk
Medlem

Typ så här allt inom en map typ varje map länkar till varje hårddisk utan att man måste leta genom enheterna allt på samma plats.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

jag är nog dålig på förklara tack för att ni tog er tid men jag löste det med symbolic links fungerar precis som jag hade tänkt mig.

Permalänk
Medlem

Om du "mountar" en hårddisk inuti en annan så kan en mapp på en hårddisk lagra saker på den andra hårddisken.

Osäker på hur det blir om en av diskarna går sönder däremot.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om du "mountar" en hårddisk inuti en annan så kan en mapp på en hårddisk lagra saker på den andra hårddisken.

Osäker på hur det blir om en av diskarna går sönder däremot.

Kan man göra så i windows? Alltså "mountpoints lite vart man vill" som i Linux?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kan man göra så i windows? Alltså "mountpoints lite vart man vill" som i Linux?

Det går att placera dynamiska diskar i mappar, det är däremot vettigt att läsa på ordentligt om för och nackdelar innan man ger sig på att använda dynamiska diskar men funktionen finns för de som vill använda den även om det inte är riktigt som i Linux.

Obs! När du konverterar en disk till dynamisk lagring kan Windows 7 läsa den, men inte andra operativsystem. Den här processen kan inte ångras. Om du vill ändra formatet på en disk och återgå till grunderna bör du skapa partitioner på enheten igen. Du bör också ta hänsyn till att vissa bärbara datorer inte stöder dynamiska diskar. Vi rekommenderar starkt att du gör en fullständig säkerhetskopia av hårddisken innan du gör några ändringar av partitionerna, se artikeln Säkerhetskopiera data på en Windows-baserad dator för hjälp med procedurer.
https://support.microsoft.com/sv-se/topic/s%C3%A5-h%C3%A4r-ko...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.