Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nån som vet om det är på väg nån "Tesla Model 3 utmanare" i ungefär samma storleksklass inom säg 1-2 år som inte är SUV och fokus på sportighet/bra prestanda/handling?

Skulle säga att det närmaste du kommer den närmaste tiden vad vi vet idag är Polestar 2. Den är mindre än Model 3an men nackdelen är väl räckvidden/laddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Fick min EV6 igår, basversionen. Än så länge toknöjd! Senaste uppdateringen som kom för någon dag sedan verkar löst alla värmeproblem och även förvärmning via appen osv. Jag blev väldigt förvånad över hur rapp basmodellen är, förväntade mig inget speciellt så jag tänkte jag provar gasen i botten på en raka, satt lite framåtlutad och smällde bakhuvudet i nackstödet haha.

Grattis ! Det är en speciell känsla att köra en BEV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att det närmaste du kommer den närmaste tiden vad vi vet idag är Polestar 2. Den är mindre än Model 3an men nackdelen är väl räckvidden/laddningen.

Jepp har nog kikat på Polestar 2 också, prickar rätt på de flesta punkter förutom inredningen är kanske lite väl mycket Volvo-aktigt som jag aldrig gillat men man vill nästan ha dual-motor long range varianten och då blir priset lite väl dyrt då igen. Så tror jag får avvakta ännu och se vad det kommer för mera alternativ, är inte 100% sugen på att skaffa Tesla Model 3 heller men idagsläget verkar det som det hade varit alternativet jag hade valt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Avstängd

Varit bort några dagar så har inte hängt med i diskussionen riktigt (ledarskapsutbildning, så massor av tid i sjön ), roligt att vi är inne på Teslas sport-kredd igen.

Autocar testade Model Y i senaste numret och de hade en åsikt i ämnet:

Citat:

It's easy to see how someone with little experience of performance cars could drive a Model Y and be bowled over the prodigious performance, high level of grip and keen responses. However, it is all a little one-dimensional, and a Kia EV6, or even a Volvo C40, feels more natural to drive. It's competent rather than fun.

The one element that is simply poor is the steering. Its weight can be adjusted between Comfort, Standard and Sport, but even in Comfort it is heavy in a gloopy, unnatural way that is reminiscent of electric power steering systems of ten years ago.

Märk att detta inte är mina åsikter, jag vill inte ha en "performance car" men jag gillar lite sportigare bilar. Jag hade säkert varit väldigt nöjd med en Model Y, och nog blivit trött på en M3 eller liknande ganska fort.

Annars verkar det vara en Ioniq 5 N på G. Kanske kan vara något för de med lite andra krav:

Permalänk
Medlem

Kanske redan har avhandlats i tråden på något sätt, men svårt att hitta.

Ni som är duktiga på elmotorer - hur påverkar motorns toppeffekt dess effektivitet vid lägre belastning?

En förbränningsmotor med hög effekt, säg typ 500+ hästar, är väl svår att få snål vid "normal" körning; d.v.s. den drar inga 0.3-0.4 L/mil som en liten klen bil även fast man kör försiktigt i 50-70. Motorns storlek gör att den behöver mer bränsle för att hållas igång, även om belastningen är låg jämfört med dess toppeffekt. Sedan har man försökt komma runt detta på olika sätt med att stänga av ventiler under vissa varvtal (VTEC exv.) etc.

Men hur är det med en elmotor? Om jag köper en elbil som har, säg, motsvarande 400 hk - drar den ungefär lika mycket eller mer än en elbil med motsvarande 100 hk om jag framför båda fordonen i en lägre hastighet, typ 50 km/h? Anta att bilarna i övrigt är identiska sett till vikt, aerodynamik etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ni som är duktiga på elmotorer - hur påverkar motorns toppeffekt dess effektivitet vid lägre belastning?

En förbränningsmotor med hög effekt, säg typ 500+ hästar, är väl svår att få snål vid "normal" körning; d.v.s. den drar inga 0.3-0.4 L/mil som en liten klen bil även fast man kör försiktigt i 50-70. Motorns storlek gör att den behöver mer bränsle för att hållas igång, även om belastningen är låg jämfört med dess toppeffekt. Sedan har man försökt komma runt detta på olika sätt med att stänga av ventiler under vissa varvtal (VTEC exv.) etc.

Men hur är det med en elmotor? Om jag köper en elbil som har, säg, motsvarande 400 hk - drar den ungefär lika mycket eller mer än en elbil med motsvarande 100 hk om jag framför båda fordonen i en lägre hastighet, typ 50 km/h? Anta att bilarna i övrigt är identiska sett till vikt, aerodynamik etc.

Vet inte om frågan är så enkel egentligen.

En Ottomotor kan ju anpassas på många sätt beroende på vilken kurva du vill ha på vridmoment, effekt och utväxling. Du kan fortfarande ha ett område där du har "hög" verkningsgrad men ändå en hög toppeffekt. i en annan del av registret.

Har ingen aning om hur kurvor på en elmotor ser ut, men vore intressant att läsa mer om. Gissar att arbetssättet är lite annorlunda också?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

På elbil tror jag det beror mycket mer på vilken utväxling och hur den är designad än toppeffekten. Elmotorer har en effektkurva där de är som minst effektiva i stalled läge (0 varv) och går upp kraftigt med varven till en punkt typ några km/h och sen är rätt platt kurva som ökar lite i effektivitet ett tag. Kör du 50km/h så är det nog inte effekten som spelar roll i effektiviteten. Dock skulle en kraftigare motor vara gjord med annan utväxling för högre hastigheter som skulle kunna förvärra effektiviteten något i lägre fart...men i lägre fart är det nog mer försumbart. Dock tvärt om spelar roll, en liten stadsbil med motor designad för det slurpar mycket energi om man ska leka på motorvägen i 120km/h

Sen ska sägas om bensinare och diesel så finns det en sweetspot. Stora 3-4+ liters motorer kan slurpa soppa...men det kan även små motorer då de behöver pressas på ett sådant sätt att de inte blir effektiva ändå jämfört med en något större motor om man slänger bort turbon.
Vw t.ex. 1.2l tsi var inte bättre i förbrukning än 1.4 Na de hade tidigare även om 1.2 tsi hade bättre vrid och effekt så fanns den i ett annat varvtal som var svårare att köra på. Behövde ligga en växel lägre i 1.2 tsi för att turbon skulle ge någon effekt nog att ta mig upp för kvarterts backar när jag hade den som lånebil. 1.4l hade inga problem för den hade bättre vrid vid 900-1300 varv istället...även om effekten var lägre så fort turbon spolat i ca 1600varv....
Att köra 1600 vs 900 varv var nästan 0.1-0.2l/milen i 40/50km/h så svårt att säga. Samtidigt tryckte man upp lilla polon på motorväg så fick den jobba rätt hårt mot luftmotståndet (0.9 motorväg/ 0.65 inne i stan) mot en volvo kombi turbo på 2.4l och då drog polon 0.8-0.9 l milen mot volvon som kröp närmare 0.7-0.8 på motorväg från 0.95 i stadstrafik.

Så beror helt på var och hur bilen körs.
Tror en opel corsa e är mycket effektivare i stan än en taycan...men de större bilarna är bra mycket effetivare i fart.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

På samma sätt som att en förbränningsmotor har en effektivitetskuva har en elmotor det också.
Effektivitetskurva Elmotor
Effektivitetskurva förbänningsmotor

Som du kan se kan den teoretiska effektiviteten hos en förbränningsmotor vara hög (~50% för lastbilsdieselar, i princip det bästa som finns) medans en elmotor har ett mycket bredare spann för effektivare drift.
Det resulterar i mycket sämre praktiskt effektivitet för förbränningsmotorer, då de används i ett brett spann.

Svaret på din fråga:
En elmotor kan vara för stor (för mycket effekt) för dess applikation, MEN, de har som sagt ett mycket bredare spann av hög effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Fully charged på M50 landar på 808800kr.
Supercharged landar på 883200kr.
Supercharged minus taklucka och ventilerade säten, med dyraste färgen och dyraste fälgarna landar på 923700kr.
Men ja, det går att pressa till över miljonen (utan rabatter).

Ja det verkar som det åker på allt möjligt när man bara specar en och lägger till fully charged.
Testade att ta en där jag plockade bort allt och la till lite småsaker och landade på 870 om man inte ville ta standardfälgarna. 900 om man ville ha med vinterdäck.
Många småval där kostnader springer iväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja det verkar som det åker på allt möjligt när man bara specar en och lägger till fully charged.
Testade att ta en där jag plockade bort allt och la till lite småsaker och landade på 870 om man inte ville ta standardfälgarna. 900 om man ville ha med vinterdäck.
Många småval där kostnader springer iväg

Plocka på Super Charged paketet istället direkt + vinterdäck och sen 5-10% rabatt så är man nere runt 850. Visst, coola/stora fälgar kan man lägga hur mycket som helst på, men 18":arna är snällast mot förbrukningen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Varning för Care By Volvo!!!

Måste bara skriva av mig. Beställde en bil genom Care by Volvos hemsida för 4 veckor sedan och fick orderbekräftelse med info om att de skulle höra av sig inom 1-2 dagar med mer info. Efter fem dagar hör jag av mig och frågar vad som händer, varpå personen på kundtjänst säger att ordern av någon anledning har fastnat men att hon kollar upp det asap och återkommer.

Tre dagar senare ringer jag upp igen och frågar varför ingen hjört av sig, varpå personen på kundtjänst svarar att det är nånting på ordern som gör att den fastnat och att hon kommer kolla upp och återkomma på mail inom en timma. Jag påpekar att det var precis vad hennes kollega sa förra gången också men att jag inte hört något, men nu lovar hon att återkoppla innan dagens slut. OK säger jag. De har väl mkt att göra och ibland blir det lite knas.

Ytterligare tre dagar utan någon återkoppling hör jag av mig igen och frågar vad är de håller på med egentligen. Vill de överhuvudtaget sälja bilar på Volvo eller vad försegår. Säljaren säger då att hon ska kolla upp det direkt och återkoppla inom 15 minuter på telefon. 15 minuter går och jag hör ingenting från dom. Jag tappar sugen här. Tack men nej tack. Jag ska fan inte behöva jobba för att ge dem mina pengar.

Nu har jag fått nog och går två dagar senare och beställer en annan bil från en amerikansk konkurrent istället. Det går ytterligare några dagar och sedan dimper det ner ett mail från Volvo som säger att min order har fastnat varpå de har annulerat den men jag får gärna lägga en ny order om jag vill. Jag skriver tillbaka och berättar om orimligheten i deras agerande, varpå jag får en ursäkt till svar och att det nu finns en bil med endast 4 veckors leveranstid att tillgå (min tidigare beställning hade upp till 8 månader). Jag sväljer stoltheten, avbokar min andra bil och nappar på den snabbleverade Volvon istället. Volvo är ju Volvo. Jag har blivit illa bemött men nu kan jag ju ändå få bilen jag faktiskt vill ha och ganska snbabbt. Låt gå. Jag frågar även om jag kan lägga till ett snäpp större fälgar och får då en uppdaterat orderbekräftelse på detta. Jag ringer även dagen efteråt för att bekräfta detta (med bakgrund av tidigare strul) varpå de säger att allt är ok och fixat! Jag tänker för mig själv, du gjorde rätt val. Det här blir bra.

Idag var jag för att hämta ut min nya XC40. Vad sitter på bilen? Ja inte är det de beställda och bekräftade fälgarna iaf. Jag påpekar det till återförssläjaren och han bara suckar och säger, "ja, det är inte första gången de fumlar till det på Care By Volvo". Ingen skugga på honom, han lämnar bara ut bilarna han får från Care By volvo. Vi ringer upp Care by volvo tillsammans och frågar vad som hänt. De vill först inte kännas vid min uppdaterade beställning och ifrågasätter mig. Jag får då ta upp orderbekräftelsen och namnet på personen jag fått den av. Jag får bevisa att jag inte ljuger och då säger kundtjänst, okej, vi återkommer. Efter 30 minuter ringer personen upp som jag fått den uppdatera orderbekfrätelsen av och säger att jag har tre alternativ som i huvuddrag går ut på:

1. Var nöjd med det du fått. Man kan ju inte få allt man beställer. Vi kan ju inte ha 100% koll på allting förstår du väl.
2. Lägg en ny beställning. Ja, det kommer ta 9 månader innan du får bilen med korrekt fälgar, men hey, det är ju bättre än 1 år.
3. Avboka.

När jag påpekar att det rimliga alternativet är 4. Ni fixar fram fälgarna jag har beställt och smackar på dem på bilen, så får jag svaret "ja, alltså, det är ju en väg men det är inte så det funkar". Jag höjer tonen något och förklarar att i min bok så om man gör fel så erkänner man det och så gör man allt för att ställa det tillrätta. Kunden har inte alltid rätt men i det här fallet så har nog ändå kunden rätt. Jag får till svar att ja, hon inser rimligheten i detta och att hon ska ordna detta om hon så måste "gå till VD med detta" men här och nu får jag åka hem och sen kommer hon höra av sig innan dagens slut över telefon. Jag tänker, andas, det här är värdsliga saker. Vem bryr sig om 100 år. Jag beger mig hemåt med tron om att det här fixar hon.

Nu för en halvtimma sen får jag ett mail där det står citat "Desvärre kan vi inte lägga till däcken i efterhand, vi har försökt lösa det på flera olika sätt men tyvärr". Och mina enda val är ta något av deras alternativ 1-3 ovan.

Jag är chockad över hur dåligt kundbemötandet är på Volvo. Hur kan de ha några kunder öht om det är så här det fungarar?
Så min rekommendation till alla er som överväger Care By Volvo - håll er långt borta!!!

Rant over.

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Måste bara skriva av mig.

Rant over.

Jag har en känsla av att de flesta biltillverkare behöver en reality check.. Tror för många missnöjda kunder bara sväljer stoltheten och tar det up the rear... Jag begriper inte hur man kan pusha så mycket reklam för alla dessa elbilar som inte går att få tag på öht och frågar man om status på sin beställning kan säljarna inget göra än att se en generisk status, inga estimat what so ever.

"Ja men pandemi, krig blabla". SLUTA SÄLJ DÅ 😂

Väntar på en enyaq 60 som vi tänkte köpa för att ersätta en superb vars leasingperiod går ut i april... Blir väl till att betala högre månadsavgift för att behålla den tre år gamla bilen i hopp om att nybilen ska levereras.. Bondfångeri

Bitter medelåldersman

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Måste bara skriva av mig. Beställde en bil genom Care by Volvos hemsida för 4 veckor sedan och fick orderbekräftelse med info om att de skulle höra av sig inom 1-2 dagar med mer info. Efter fem dagar hör jag av mig och frågar vad som händer, varpå personen på kundtjänst säger att ordern av någon anledning har fastnat men att hon kollar upp det asap och återkommer.

Tre dagar senare ringer jag upp igen och frågar varför ingen hjört av sig, varpå personen på kundtjänst svarar att det är nånting på ordern som gör att den fastnat och att hon kommer kolla upp och återkomma på mail inom en timma. Jag påpekar att det var precis vad hennes kollega sa förra gången också men att jag inte hört något, men nu lovar hon att återkoppla innan dagens slut. OK säger jag. De har väl mkt att göra och ibland blir det lite knas.

Ytterligare tre dagar utan någon återkoppling hör jag av mig igen och frågar vad är de håller på med egentligen. Vill de överhuvudtaget sälja bilar på Volvo eller vad försegår. Säljaren säger då att hon ska kolla upp det direkt och återkoppla inom 15 minuter på telefon. 15 minuter går och jag hör ingenting från dom. Jag tappar sugen här. Tack men nej tack. Jag ska fan inte behöva jobba för att ge dem mina pengar.

Nu har jag fått nog och går två dagar senare och beställer en annan bil från en amerikansk konkurrent istället. Det går ytterligare några dagar och sedan dimper det ner ett mail från Volvo som säger att min order har fastnat varpå de har annulerat den men jag får gärna lägga en ny order om jag vill. Jag skriver tillbaka och berättar om orimligheten i deras agerande, varpå jag får en ursäkt till svar och att det nu finns en bil med endast 4 veckors leveranstid att tillgå (min tidigare beställning hade upp till 8 månader). Jag sväljer stoltheten, avbokar min andra bil och nappar på den snabbleverade Volvon istället. Volvo är ju Volvo. Jag har blivit illa bemött men nu kan jag ju ändå få bilen jag faktiskt vill ha och ganska snbabbt. Låt gå. Jag frågar även om jag kan lägga till ett snäpp större fälgar och får då en uppdaterat orderbekräftelse på detta. Jag ringer även dagen efteråt för att bekräfta detta (med bakgrund av tidigare strul) varpå de säger att allt är ok och fixat! Jag tänker för mig själv, du gjorde rätt val. Det här blir bra.

Idag var jag för att hämta ut min nya XC40. Vad sitter på bilen? Ja inte är det de beställda och bekräftade fälgarna iaf. Jag påpekar det till återförssläjaren och han bara suckar och säger, "ja, det är inte första gången de fumlar till det på Care By Volvo". Ingen skugga på honom, han lämnar bara ut bilarna han får från Care By volvo. Vi ringer upp Care by volvo tillsammans och frågar vad som hänt. De vill först inte kännas vid min uppdaterade beställning och ifrågasätter mig. Jag får då ta upp orderbekräftelsen och namnet på personen jag fått den av. Jag får bevisa att jag inte ljuger och då säger kundtjänst, okej, vi återkommer. Efter 30 minuter ringer personen upp som jag fått den uppdatera orderbekfrätelsen av och säger att jag har tre alternativ som i huvuddrag går ut på:

1. Var nöjd med det du fått. Man kan ju inte få allt man beställer. Vi kan ju inte ha 100% koll på allting förstår du väl.
2. Lägg en ny beställning. Ja, det kommer ta 9 månader innan du får bilen med korrekt fälgar, men hey, det är ju bättre än 1 år.
3. Avboka.

När jag påpekar att det rimliga alternativet är 4. Ni fixar fram fälgarna jag har beställt och smackar på dem på bilen, så får jag svaret "ja, alltså, det är ju en väg men det är inte så det funkar". Jag höjer tonen något och förklarar att i min bok så om man gör fel så erkänner man det och så gör man allt för att ställa det tillrätta. Kunden har inte alltid rätt men i det här fallet så har nog ändå kunden rätt. Jag får till svar att ja, hon inser rimligheten i detta och att hon ska ordna detta om hon så måste "gå till VD med detta" men här och nu får jag åka hem och sen kommer hon höra av sig innan dagens slut över telefon. Jag tänker, andas, det här är värdsliga saker. Vem bryr sig om 100 år. Jag beger mig hemåt med tron om att det här fixar hon.

Nu för en halvtimma sen får jag ett mail där det står citat "Desvärre kan vi inte lägga till däcken i efterhand, vi har försökt lösa det på flera olika sätt men tyvärr". Och mina enda val är ta något av deras alternativ 1-3 ovan.

Jag är chockad över hur dåligt kundbemötandet är på Volvo. Hur kan de ha några kunder öht om det är så här det fungarar?
Så min rekommendation till alla er som överväger Care By Volvo - håll er långt borta!!!

Rant over.

Skrivet av tJev:

Jag har en känsla av att de flesta biltillverkare behöver en reality check.. Tror för många missnöjda kunder bara sväljer stoltheten och tar det up the rear... Jag begriper inte hur man kan pusha så mycket reklam för alla dessa elbilar som inte går att få tag på öht och frågar man om status på sin beställning kan säljarna inget göra än att se en generisk status, inga estimat what so ever.

Väntar på en enyaq 60 som vi tänkte köpa för att ersätta en superb vars leasingperiod går ut i april... Blir väl till att betala högre månadsavgift för att behålla den tre år gamla bilen i hopp om att nybilen ska levereras.. Bondfångeri

Bitter medelåldersman

OT
Har kört 2 olika privatleaseperioder, och har nu skrivit på för min 3:e för "Helt Nya Kia Niro EV". Gemensamt för alla är att jag vägrat allt vad privatleaseportaler heter. Min närmsta Kia handlare är Hedin-bil i Segeltorp, men vägrar dem då de tar det via en leaseportal som jag inte litar på för 5 öre. Har istället tagit bilen via en handlare som kör privatleasing på samma sätt som om han hade sålt bilen till mig. Vi sitter och går igenom alternativen, jag får göra tillval, det prutas lite, han ger ett slutpris, kanske slänger med nåt på köpet sen lägger han beställningen och sen är det klart. Jag har en säljkontakt och han har en kund. Går något fel så är det honom jag ringer. Han får ju provision precis som om han sålt bilen. Det är bara att han sålt den till finansieringbolaget istället för mig. Det kan bara bli fel om man beställer bilen via portal och inte har någon säljkontakt.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

3. Avboka.

Rant over.

Så tråkigt att läsa. De andra fälgarna måste kosta lite mer va? Hur löser dom det? Att du betalar för fälgar som inte sitter på bilen, tänker jag.
Antar att du är förstagångskund. Då kan du väl när som helst under första 30 dagarna avbryta hela dealen va?
Är du nöjd med bilen?

Min upplevelse är lite blandad men mest positiv.
Jag hade en tillfällig bil via Hertz fram tills min beställda bil levererades.
När Hertz strulade med extrakostnader och inkonsekvenser hade jag fullt och omedelbart stöd från CbV. Imponerade faktiskt.
Överlag har det alltid varit en snabb återkoppling, kort kötid i telefon, trevligt bemötande etc.

Alla mina ärenden har tagits om hand snabbt och för det mesta tillfredsställande. Vid ett tillfälle pratade jag med en "tjej" (är nog mest korrekt uttryckt) som verkade pyssla i fikarummet/köket samtidigt som vi pratade om mitt ärende. Kändes inte helt seriöst.
Gjorde en återkoppling via Volvo-appen, om att förardisplayens karta försvann trots att LTE etc. fungerade och att kartan på stora skärmen fungerade. Skickade in ärendet 19: e jan och fick svar 3: e feb. Fick en ursäkt för sent svar.

Min största invändning är just rigiditeten i avtalen. Det verkar inte gå att göra ändringar på dylika saker lätt (byta fälgar etc.). Fyra veckor efter att jag fick min bil levererad hade man tydligen någon kampanj på elbilar, specade en identisk bil och plötsligt var månadsavgiften lägre PÅ EN IDENTISK BIL. Jag ville ju förstås justera priset på min prenumeration. Under samtalen till CbV kom det fram att man inte kan "ändra i avtalen" om bilen är uthämtad. Men man ska samtidigt tydligen kunna beställa vinterdäck och på så vis "ändra" och lägga till på avtalet. Nåväl... Vad hade jag för alternativ? Köra vidare eller göra en bytesorder (switchorder på CbV-språk). Kontentan var: för att sänka min månadskostnad på en identisk bil måste jag beställa en ny, för att på så vis "gå in i ett nytt avtal". Fabriken i Ghent tillverkar en ny bil, den transporteras, kontrolleras och registreras och min 8-månader gamla bil ska ut på beg-marknaden, för att jag ska sänka min månadskostnad med 600kr. Hållbart!
Men jag får ju åtminstone en ny bil, till en lägre månadskostnad....

Tillägg: under tiden som jag skriver detta dimper ett mejl ner i inkorgen med titeln: "Hjälp till att förbättra Volvo C40 Kvalitet", undertecknad av Magnus Olsson, Head of Quality.

Man verkar i alla fall ha ambitionen att bli bättre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Rant over.

Konceptet Care by Volvo tycker jag är fantastiskt. Det är ett sätt att få en ny bil utan att behöva binda sig på 3 år och man får istället flexibiliteten som många efterfrågar. Det finns några få privata företag som man inte behöver binda sig hos heller men för dom dryga 7000kr jag betalar i månaden till Volvo får jag typ en Renault Zoe hos imove.se på. Jag skulle gärna se att fler tillverkare skaffade liknande lösning.

Med det sagt, Volvo har gått hårt fram med det dom senaste åren och det känns inte som att orgniasationen har hunnit med. Min XC40 tappade internet (igen) förra veckan och jag använde mig av Volvo on Call i bilen. Jag fick prata med både den ena och den andre och blev kopplad hit och dit innan jag till slut fick direktnumret till en snubbe på Bilia så att jag kunde boka tid för problemet.

I Sverige tror jag Volvo fortfarande lever mycket på sitt namn. Det har alltid varit ett populärt märke hos svenskarna och fortsätter vara det. Många hoppas också på Android Automotive men det har jag inte varit annat än besviken på sen jag fick bilen. Visst, det fungerar (knappt) men funktioner som fanns tidigare är borta och det är svårare att hantera under körning. Där har Polestar gjort det ljusår bättre.

Skrivet av tJev:

Bitter medelåldersman

Vill minnas att jag läste eller lyssnade på en podcast som tog upp det där för ett tag sedan. Dom antog att det handlade mycket om greenwashing, att man skulle se bättre ut än man egentligen är. Man visar upp dessa fina elbilar och konsumenter tänker att oj vad bra av dom att tänka på miljön. Ligger nog inte helt ifrån verkligheten.

Sen kan såklart inte en biltillverkare sluta ta emot ordrar, det skulle ju inte sluta bra för dom. Men jag förstår att det var med glimten i ögat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu börjar det kunna bli läge för mig att kunna skaffa en elbil då föreningen vi bor i kollat lösningar för laddning. De har varit i kontakt med ett företag som heter Opigo som kan installera laddenheter på befintliga elstolpar. Någon som har erfarenhet av företaget? Detta är stolparna de erbjuder -> https://opigo.se/vara-laddstolpar/. Någon av laddarna som är rent skräp?

Zaptec är bra laddare för en BRF skulle jag säga. Men vilket företag som helst skulle kunna offerera en anläggning på befintliga stolpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nu var jag otydlig, BMW M3...

Ok!

Faktum är att när jag 2019 skulle skaffa en ny bil så var just BMW M3 det som jag hade först tänkt. Sedan tipsade några kollegor om Tesla, och efter att testat en M3 Performance så gick jag hem och beställde en Tesla M3 samma kväll istället för BMW M3!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du inte är den typen av person vi pratar om så behöver du väl inte svara på inlägget på det viset? Allt som diskuteras på forumet handlar inte om dig ifall du inte märkt det ännu, så ifall du inte är den typen av person vi pratade om tillför du inte så mycket när du kommer och säger "nähä! så tänker jag inte!".

Nej, men det var mitt inlägg som fick Daniel att fråga om det var bankörning som avsågs.

Tänkte att det var OK att jag svarade på det.

Sedan som sagt; bara min observation att jag inte sett så många diskutera bantävlingar i denna tråden. Inget fel med det, men har som sagt inte märkt att det är ett vanligt behov som efterfrågas.

Du får givetvis vara av en helt annan åsikt, men det är min obeservation.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vad ska man förvänta sig från en elbil? Är det något annat än en "vanlig" bil? "Jag kan köpa brister trots att tillverkaren har marginaler över snittet men levererar bilar till sämre kvalitet än snittet. Jag kan ju Supercharga!" Är det så man ska rättfärdiga att man tummar på förväntningarna?

- Ett får som undrar.

Ta innehållet i länkarna med en nypa salt. De kan vara fyllda med "osanningar".

Hur gick det med din beställning av Model Y som du "hade fingret på" att beställa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nån som vet om det är på väg nån "Tesla Model 3 utmanare" i ungefär samma storleksklass inom säg 1-2 år som inte är SUV och fokus på sportighet/bra prestanda/handling?

Finns i dag; Porsche Taycan och Polestar 2 PP. Var två av mina främsta alternativ i somras som jag kikade på när är jag sålde min 2019 M3. Nu har ju även BMW i4 M50 kommit (har dock inte hunnit att testa den själv än).

Kommer i framtiden (skulle gissa 1-2 år); Lucid Air.

Håller med att det är så trist att alla elbilar till 90% är SUV:ar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör en Kia E-niro tills jag får min MG Marvel R senare under våren, fin bil är det men Marveln kändes som en roligare bil trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns i dag; Porsche Taycan och Polestar 2 PP. Var två av mina främsta alternativ i somras som jag kikade på när är jag sålde min 2019 M3. Nu har ju även BMW i4 M50 kommit (har dock inte hunnit att testa den själv än).

Kommer i framtiden (skulle gissa 1-2 år); Lucid Air.

Håller med att det är så trist att alla elbilar till 90% är SUV:ar.

Lucid dream ser riktigt grym ut och verkar vara löjligt snabb, men till ett löjligt högt pris...2 mille antar jag i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur gick det med din beställning av Model Y som du "hade fingret på" att beställa?

Efter mycket eftertanke och vägande fram och tillbaka är nog nuvarande revision av Model Y P inte för mig. Det är ett informerat beslut mer än ett känslomässigt sådant. Har sneglat åt Mach-E GT på sistone. Men även där finns" inga signifikanta fördelar" mot vad jag har idag. Det är närmast EV6 GT som står i fokus. Men håller ögonen öppna för överraskningar från öst (Nio m.fl.)
Så här: kunde jag ta finansieringsmöjligheterna från Volvo, motorer, mjukvara och batteri från Tesla, och stoppa det i ett skal som liknar Porsche Taycan Cross Turismo då hade dealen varit mycket mindre komplicerad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

@vinylens @Azodan Jag undrar hur er Zappi V2 laddare beter sig dagtid när ni har solcellsproduktion.

Jag har senaste mjukvara/Bootloader i bubben samt min laddare.
Men när solen skiner så slutar My energi app att visa husets förbrukning. Och ikonen med "huset" blir grå, samt att kW texten försvinner vid huset. Den kommer dock tillbaka på kvällen när skolproduktionen försvinner.

Jag har 6 st lastavkännare, 3 st på inkommande samt 3 st på faserna ifrån solcellerna.

1. Blir erat hus också gråat och visar ingen förbrukning?

2. När solcellerna säger 7.5kw i produktion visar My engery appen 5.2kW. Hur mycket diffar er mätning?

https://ibb.co/0V8SbY8
https://ibb.co/CsM33rw

Så här kommer lite nya bilder

Att den undre bilden först har en röd stapel ör för att laddaren stod på boost/fast och då tar den det den behöver om det finns energi till det. Sätterman den i eco så tar den inte mer än vad den får för solelen minus det huset tar just då, den kan hoppa upp och ta lite el från nätet om typ solen går i moln eller nåt och den inte hinner med att reagera på sekunden men det är väldigt kort tid som den tar el från nätet då handlar om sekunder.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

https://i.imgur.com/JovglsJ.jpg
https://i.imgur.com/OXWVMPF.jpg

Att den undre bilden först har en röd stapel ör för att laddaren stod på boost/fast och då tar den det den behöver om det finns energi till det. Sätterman den i eco så tar den inte mer än vad den får för solelen minus det huset tar just då, den kan hoppa upp och ta lite el från nätet om typ solen går i moln eller nåt och den inte hinner med att reagera på sekunden men det är väldigt kort tid som den tar el från nätet då handlar om sekunder.

Är det tack vare laddaren som huset direkt kan få el från solcellerna eller har du någon mer teknik för att lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

https://i.imgur.com/JovglsJ.jpg
https://i.imgur.com/OXWVMPF.jpg

Tack för bilderna, de säger precis det jag misstänkte!

Har du insett skillnaden på Eco och Eco+? jag har kört Eco+ och då tar den bara solel. Men testade en stund Eco och där verkar det som att de också endast tar solel?

Har hittat att Harvi CT3, som mäter solcellerna mäter fel effekt och har fel fasvridning. Så elektrikern ska komma och felsöka/byta den framöver, därav att jag sålde mer el än jag producerade, då den mätte för lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är det tack vare laddaren som huset direkt kan få el från solcellerna eller har du någon mer teknik för att lösa det?

Han har ju en tillhörande DC till AC inverter som gör om solelen till vanligt 230/400 volt som huset kan använda, samt att hans elleverantör ska ha bytt hans elmätare så om han har överskott säljs överskottet till elleverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Fick min EV6 igår, basversionen. Än så länge toknöjd! Senaste uppdateringen som kom för någon dag sedan verkar löst alla värmeproblem och även förvärmning via appen osv. Jag blev väldigt förvånad över hur rapp basmodellen är, förväntade mig inget speciellt så jag tänkte jag provar gasen i botten på en raka, satt lite framåtlutad och smällde bakhuvudet i nackstödet haha.

Ska hämta min på torsdag! Blir ännu mer sugen nu haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tack för bilderna, de säger precis det jag misstänkte!

Har du insett skillnaden på Eco och Eco+? jag har kört Eco+ och då tar den bara solel. Men testade en stund Eco och där verkar det som att de också endast tar solel?

Har hittat att Harvi CT3, som mäter solcellerna mäter fel effekt och har fel fasvridning. Så elektrikern ska komma och felsöka/byta den framöver, därav att jag sålde mer el än jag producerade, då den mätte för lågt.

Skillnaden på Eco och Eco+ är väl att på + kan du sätta hur mycket energi du vill skicka till bilen vill du bara skicka 5kwh så kommer den sluta ladda bilen efter 5kwh samt att den bara laddar från solelen.
Är så jag har fattat den funktionen om kollar appen i telefonen så ser du mer info om dom olika funktionerna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Har inte kommit ut för att provköra modeller än men läser runt bland ett antal modeller. Tar gärna input från de som har någon av dem eller har provat någon. Är inte ute efter otrolig prestanda eller storlek men får inte bli för smått, har räknat bort bilar som Mini Cooper, Fiat 500 och liknande pga storlek. Vi är en liten familj som mest åker i stan och ibland rundturer inom länet, tänk ca 20 mil på vissa dagsturer. Blir ibland bilsemester på sommaren men vill inte basera bilval på 1-2 veckor per år. Har tänkt att leasa bil i detta läge för att eventuellt köpa vid nästa byte.

Följande modeller tittar jag på. Rangordnade efter intresse utan någon egentlig grundtanke utan baserat mest på känsla.
Cupra Born
Renault Megane e-tech
Peugeot E-2008
Volkswagen ID3
Peugeot E-208
Hyundai Kona electric

Tar gärna emot för- och nackdelar om respektive modell, och även om det är några skillnader på leasingavtalen mellan märken man måste veta om. Inte helt lätt detta.