HDTVTest: "Alienwares QD-OLED-skärm är marknadens bästa spelskärm"

Permalänk
Melding Plague

HDTVTest: "Alienwares QD-OLED-skärm är marknadens bästa spelskärm"

Skärmen Alienware AW3423DW är en eftertraktad nykomling och vid granskning kan HDTVTest intyga att det stora intresset är rättfärdigat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om den nu hade funnits i en mer avskalad design.

Permalänk
Avstängd

Hade köpt med koden om det inte var för 2 saker
1. Text-kvalitét (man sitter ändå mestadels i windows)
2. Fläkten

Nu blir det att vänta för nästa generation UW, förhoppningsvis med 4k DPI på ca 160

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag känner att det snart kan vara värt att testa 4k, det är så många även lite äldre spel (Subnautica te.x.) som gör sig så himla fint i det, men 1440p räcker ju för det mesta tills dess. Det ser ut som en imponerande skärm

Permalänk
Medlem

Ja vacker är den ju inte, (kommer väl an på ögat som ser), men jag får lite vårdcentral-i-star wars/star-trek vibbar här.

Permalänk
Medlem

Synd att den har låg upplösning och är ultrawide bara, förhoppningsvis ser vi en 32" eller 27" 4K snart!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Synd att den har låg upplösning och är ultrawide bara!

Presis det som höll emot mig, hur bra och prisvärd den må vara. Skulle aldrig vilja ha en UW och dessutom på endast 34 tum = samma vertikala space som på min PG279Q, och det kan jag bara inte leva med. Måste ha en större för mera inlevelse. Blir intressant när en på säg 32 och större dyker upp, i rätt 16:9 format

Permalänk
VR-fantast

Fläkten och fläktens hållbarhet är mitt största hjärnbry, verkar få hem skärmen imorgon men vill gärna ha saker som håller.

Permalänk
Medlem

Ja jag håller med, 1440p är på tok för pixligt, måste sitta med en sån lågupplöst grej på jobbet varje dag o det ser förjävligt ut. Men skärmen i övrigt verkar cool som fan!

Permalänk
Medlem

men hur kan den vara den bästa spelskärmen om den verkar ha högre inputlag än vissa andra lcd spelskärmar?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Synd att den har låg upplösning och är ultrawide bara, förhoppningsvis ser vi en 32" eller 27" 4K snart!

Skrivet av NorthLight:

Presis det som höll emot mig, hur bra och prisvärd den må vara. Skulle aldrig vilja ha en UW och dessutom på endast 34 tum = samma vertikala space som på min PG279Q, och det kan jag bara inte leva med. Måste ha en större för mera inlevelse. Blir intressant när en på säg 32 och större dyker upp, i rätt 16:9 format

Skrivet av Gurrrra:

Ja jag håller med, 1440p är på tok för pixligt, måste sitta med en sån lågupplöst grej på jobbet varje dag o det ser förjävligt ut. Men skärmen i övrigt verkar cool som fan!

Den motsvarar ju (exakt) en 27” 1440p skärm med lite mer bredd, så skulle inte kalla den lågupplöst direkt. Samma som 20” med 1080p eller 40” med UHD

Men subpixelstrukturen kan ju ge en annan bild av hur man upplever den trots samma PPI

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

men hur kan den vara den bästa spelskärmen om den verkar ha högre inputlag än vissa andra lcd spelskärmar?

Brukar främst ha att göra med fantastisk pixelrespons och total brist av eftersläpning, detta gör ofta att bilden som visas är snabbare än LCD med högre frekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Skrivet av medbor:

Brukar främst ha att göra med fantastisk pixelrespons och total brist av eftersläpning, detta gör ofta att bilden som visas är snabbare än LCD med högre frekvens

Japp, branschens snabbaste (0,1ms) GtG-svarstid gör sitt att upplevelsen blir fenomenal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DST:

För att det finns fler än en parameter som avgör spelupplevelsen på en skärm. Vad jag kan se angående inputlag på denna skärmen ser den så pass låg ut att just den parametern lär vara irrelevant i hur det påverkar användarupplevelsen. Såg någon sida som mätte 3ms (vilket jag antar är isolerat inputlagg), så vi pratar kanske 1-2ms mer än dom lägsta på marknaden, det är ju extremt små skillnader vi pratar om speciellt iom att det totala lagget är kanske 10-20x så högt.

Sen går det säkert att diskutera hur vida andra skärmar är bättre esports-skärmar, men samtidigt så går det säkert att argumentera för att hur snabba pixlarna är på denna skärmen (dvs minimal rörelseoskärpa) gör mer än lägre latens och/eller högre Hz (största fördelen med att göra skärmar med väldigt hög frekvens är ju just för att det hjälper mot rörelseoskärpa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ja vacker är den ju inte, (kommer väl an på ögat som ser), men jag får lite vårdcentral-i-star wars/star-trek vibbar här.

Alienware gör skäl för namnet.
Den här och Lost Ark med native 21:9 ja tack!!

Permalänk
Medlem

Hype! Blir inget köp! Nu väntar vi på resterande tillverkare att komma ikapp!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Samsungs modell som förhoppningsvis saknat g-sync modulen och man slipper fläkten.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av NorthLight:

Jag måste säga att 34” med 21:9 känns betydligt mycket större i spel än 32” 16:9.
Gjorde det bytet ganska nyss och visst kan man sakna lite höjd vid en del annat datorjox men vid spel så skiner 21:9 rätt ordentligt i jämförelse.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Jag måste säga att 34” med 21:9 känns betydligt mycket större i spel än 32” 16:9.
Gjorde det bytet ganska nyss och visst kan man sakna lite höjd vid en del annat datorjox men vid spel så skiner 21:9 rätt ordentligt i jämförelse.

Yes, no way turning back.
Kikade på kompisens 28" 4k Samsung monitor och den kändes rätt så 4:3.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Kan säga att 5120x1440 är riktigt nice, hoppas det kommer en 49 tums oled snart.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Dell/Alienware: The Best PC Gaming Monitor. PERIOD.
Also Dell/Alienware: Hilariously Bad Alienware R10 Ryzen PC
Oh the irony...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Håller med om den tolkningen! Sci-fi-labb:igt. Men det är faktiskt något som tilltalar mig till skillnad mot den generella gamer-estetiken.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

27 tum med alla dessa egenskaper? Anyone?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

För liten tyvärr, sitter på 48 tum idag så minst 40 tum för min del om man skulle byta.

Permalänk
Medlem

Känns betryggande nu när man beställt en 😁 Nu börjar olidliga väntan igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Köp denna, kör upplösningen 2560x1440, då får du effektiv yta exakt som en 27”-16:9-skärm... visserligen svarta vertikala ’black bars’ men, ja... detta är i princip en 27” som är lite bredare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Presis visst vinner man lite extra - Hor+
Kört lite UW på min CX55, men tänker att det på en 34 blir för snäv vertikalt som sagt. Kan inte lira alls på en 27 längre; pga av detta. Så jag kan inte tänka mig det då blir bättre på en 34 UW. Känns som alla objekt bara är för små tyvärr!

Men skärmen verkar helt grym. Snacka om alla överprisade LCD gaming skärmar, lär sänkas enormt i pris nu. På tiden att monitorer får ny teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den motsvarar ju (exakt) en 27” 1440p skärm med lite mer bredd, så skulle inte kalla den lågupplöst direkt. Samma som 20” med 1080p eller 40” med UHD

Men subpixelstrukturen kan ju ge en annan bild av hur man upplever den trots samma PPI

1440p på en 27" är lågupplöst ja, 4K är minimum imo för att det inte ska se ut som pixlig aliased skit, o det faktiskt även på 20"are.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

1440p på en 27" är lågupplöst ja, 4K är minimum imo för att det inte ska se ut som pixlig aliased skit, o det faktiskt även på 20"are.

Jag köper att olika personer har olika syn på det. Lite så känner jag med, jobbar ju dagligen med MacBook Pro med ’retina’, samma med min PC-laptop med 15,6” 4K

Men det är inte lågupplöst direkt

Sen ska man minnas att det är svårt att driva högre upplösningar i höga frekvenser också, så beroende på om man prioriterar bild eller frekvensen kan man ju välja olika pixelmatris

I slutänden är ju detta den enda panelen som kommer släppas med QD-OLED i år, i denna storlekslass i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Det är en 27 tums OLED jag väntar på. 32-34 tum är för stort för mig. Jag får stå ut med min 32 tums VA panel till någon tillberkare ÄNTLIGEN tar sitt förnuft till fånga och klämmer ut en 27 tums OLED gaminskärm.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard