Permalänk
Medlem

Har kompetensen på landets trafikplaneringskontor fullständigt havererat dom senaste 10-20 åren?
Vet inte hur många handelsplatser man besökt där gångtrafik mellan butik och parkering korsar inkörseln för bilar till parkering. Hur tänker man egentligen? Har man helt vänt på begreppet att man ska hålla gångtrafikanter och motortrafik på så långt avstånd från varandra som möjligt?
När man väl besöker ett ställe där någon med hjärnan i behåll har planerat så är skillnaden monumental.

Gnäll #2: Läste ett debattinlägg från kriminologistudenter som inte visade på några betänkligheter när dom argumenterade för att vi kunde skippa principen om att man är oskyldig tills man bevisats om motsatsen... Wtf liksom? Hur kan man vara så oskönt ignorant för något som är en grundbult i varje demokratiskt lands rättsprocess?

Så, det var det för idag😆

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

"Mest går först" låter för mig som en väldigt bra idé - dvs det som cirkulationsplatser reglerar attemagiskt.

Här i Umeå hsr dom lagt om E4:an till en ringled, men dom klarade inte av att görs på och avfarter på ett bra sätt utan det är väl 6 rondeller som skall passeras för att jag ska ta mig till andra sidan stan. Dock är det endast rondeller på E4:an som jag räknat då.

Jisses, gissa om vissa rondeller är knepiga att ta sig in i vid rusningstrafik. En del är även för stora så de blir höghastighetsrondeller där de i ytterfält matar på i sjuka hastigheter ibland, kul att köra "rätt" i dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Har kompetensen på landets trafikplaneringskontor fullständigt havererat dom senaste 10-20 åren?
Vet inte hur många handelsplatser man besökt där gångtrafik mellan butik och parkering korsar inkörseln för bilar till parkering. Hur tänker man egentligen? Har man helt vänt på begreppet att man ska hålla gångtrafikanter och motortrafik på så långt avstånd från varandra som möjligt?
När man väl besöker ett ställe där någon med hjärnan i behåll har planerat så är skillnaden monumental.

Gnäll #2: Läste ett debattinlägg från kriminologistudenter som inte visade på några betänkligheter när dom argumenterade för att vi kunde skippa principen om att man är oskyldig tills man bevisats om motsatsen... Wtf liksom? Hur kan man vara så oskönt ignorant för något som är en grundbult i varje demokratiskt lands rättsprocess?

Så, det var det för idag😆

Fast ibland, blir rondeller ett helvete för en del där rödljus hade funkat bättre.
Speciellt i "rusningstrafik" i stockholm, så finns det flera rondeller där andra får vänta i en evighet, för att alla (inkl jag) tar en annan väg när det tjockat igen, och vi kommer som en lång orm på kanske hundra bilar, som hinner in i rondellen än de andra som är på nästa av/infart till rondellen efter oss, så vi effektivt blockerar dem ganska länge. ifall du fattar hur jag menar.

Permalänk
Avstängd

Hatar tummen-upp hät på swec, bara lite..
Det går inte att se om jag har gillat eller inte ett inlägg utan att behöva klicka och avklicka tummen för att se siffran ändra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hatar tummen-upp hät på swec, bara lite..
Det går inte att se om jag har gillat eller inte ett inlägg utan att behöva klicka och avklicka tummen för att se siffran ändra sig.

Haha den här har jag gjort för många gånger! Borde ha lite annorlunda färg om man tryckt på gilla imo

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har gjort många fynd, något av en tradition i min familj då min farsa körde sopor när jag var liten och ofta kom hem med diverse saker. Jag sommarjobbade också på en ÅVC i tonåren och hittade massa roligt. Minns speciellt en gång när det kom in en japan och slängde massor av elektronik, bland annat en Hi8 kamera med en massa extra laddare, batterier och tillbehör, dock bara japanska tecken på alla knappar och så men det gick ju att lösa. Tjejens föräldrar bor i en stor BRF med miljörum där jag också gjort många fynd, datordelar, möbler, högtalare etc. Bland annat en kvadrofonisk förstärkare från sjuttiotalet som funkar utmärkt, ett oscilloskop och så. Folk slänger massor av fungerande saker alltså.

Gamla fungerande saker - inte helt otroligt att det är dödsbon som rensas ut och de som rensar har inte en aning om att den Hilberling de slänger kan vara värd 100kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Hatar tummen-upp hät på swec, bara lite..
Det går inte att se om jag har gillat eller inte ett inlägg utan att behöva klicka och avklicka tummen för att se siffran ändra sig.

Detta kanske hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast ibland, blir rondeller ett helvete för en del där rödljus hade funkat bättre.
Speciellt i "rusningstrafik" i stockholm, så finns det flera rondeller där andra får vänta i en evighet, för att alla (inkl jag) tar en annan väg när det tjockat igen, och vi kommer som en lång orm på kanske hundra bilar, som hinner in i rondellen än de andra som är på nästa av/infart till rondellen efter oss, så vi effektivt blockerar dem ganska länge. ifall du fattar hur jag menar.

Det är inte rondellernas fel att folk inte kan följa trafikregler.
Visserligen är det väl en oskriven regel att släppa in folk i den situationen om det inte är specifikt skyltat, men då borde ju en sån skylt upp om det inte finns.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är inte rondellernas fel att folk inte kan följa trafikregler.
Visserligen är det väl en oskriven regel att släppa in folk i den situationen om det inte är specifikt skyltat, men då borde ju en sån skylt upp om det inte finns.

Så du vill ha en väjningsplikt som bara gäller ibland regel, det lär ju fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast ibland, blir rondeller ett helvete för en del där rödljus hade funkat bättre.
Speciellt i "rusningstrafik" i stockholm, så finns det flera rondeller där andra får vänta i en evighet, för att alla (inkl jag) tar en annan väg när det tjockat igen, och vi kommer som en lång orm på kanske hundra bilar, som hinner in i rondellen än de andra som är på nästa av/infart till rondellen efter oss, så vi effektivt blockerar dem ganska länge. ifall du fattar hur jag menar.

Bor i en mindre stad med och här funkar rondeller riktigt bra. Med det sagt så verkar det finnas en "diminishing returns" på rondeller där ju mer trafik desto sämre blir rondellerna. Jag sitter hellre och väntar vid ett rödljus där jag vet att folk vågar köra ut när det blir grönt än att vänta bakom någon som vill att hela stan ska tömmas på bilar innan de vågar köra in i rondellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Så du vill ha en väjningsplikt som bara gäller ibland regel, det lär ju fungera bra.

Det fungerar alldeles utmärkt utanför Stockholm, vid köbildning tillämpa vävning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Här i Umeå hsr dom lagt om E4:an till en ringled, men dom klarade inte av att görs på och avfarter på ett bra sätt utan det är väl 6 rondeller som skall passeras för att jag ska ta mig till andra sidan stan. Dock är det endast rondeller på E4:an som jag räknat då.

Jisses, gissa om vissa rondeller är knepiga att ta sig in i vid rusningstrafik. En del är även för stora så de blir höghastighetsrondeller där de i ytterfält matar på i sjuka hastigheter ibland, kul att köra "rätt" i dom.

Det är faktiskt rätt sjukt att Umeå, som ändå känns som en relativt miljömedveten stad, har gjort Sveriges mest o-miljömedvetna ringled. Det är faktiskt till och med 8(!) rondeller som all tung trafik ska bromsa innan och sedan accelerera efter för att bara passera längs E4:an.

Nu bygger de ju "Västra länken" som också blir en typ av ringled. Där kommer man, av de rondeller som är byggda hittills, behöva passera minst 7 stycken (5 norr om älven, 2 söder om)

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Det är faktiskt rätt sjukt att Umeå, som ändå känns som en relativt miljömedveten stad, har gjort Sveriges mest o-miljömedvetna ringled. Det är faktiskt till och med 8(!) rondeller som all tung trafik ska bromsa innan och sedan accelerera efter för att bara passera längs E4:an.

Nu bygger de ju "Västra länken" som också blir en typ av ringled. Där kommer man, av de rondeller som är byggda hittills, behöva passera minst 7 stycken (5 norr om älven, 2 söder om)

Det torde väl vara trafikverket som ansvarar för E4-ans dragning förbi Umeå.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Fast ibland, blir rondeller ett helvete för en del där rödljus hade funkat bättre.
Speciellt i "rusningstrafik" i stockholm, så finns det flera rondeller där andra får vänta i en evighet, för att alla (inkl jag) tar en annan väg när det tjockat igen, och vi kommer som en lång orm på kanske hundra bilar, som hinner in i rondellen än de andra som är på nästa av/infart till rondellen efter oss, så vi effektivt blockerar dem ganska länge. ifall du fattar hur jag menar.

En sak man borde använda mer är ju att ha körfält som går förbi rondellerna, alltså om många tar första avfarten från ett visst håll så bör man ha en fil ditåt som inte går in i rondellen.

Men ja, man använder rondeller lite för ofta på lite för trafikerade ställen. Och det finns massor av andra liknande dumheter som trafikplanerarna gör.

Jag har exempelvis en ganska stor korsning med rödljus i närheten som korsas av spårvagnar och ett antal bussar, och jag förstår att de ska få förtur i rödljusen men det verkar som att de liksom inte får förtur utan att påverka kedjan utan deras "tur" ersätter den som borde fått köra då. Alltså kan man få stå och vänta väldigt länge, genom många cykler för ljusen, för att det hela tiden kommer någon ny buss eller spårvagn som gör att det inte blir grönt när man själv skulle fått köra annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det torde väl vara trafikverket som ansvarar för E4-ans dragning förbi Umeå.

Absolut, dock har nog kommunen möjlighet att lägga in en och annan åsikt skulle jag tro

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Det är faktiskt rätt sjukt att Umeå, som ändå känns som en relativt miljömedveten stad, har gjort Sveriges mest o-miljömedvetna ringled. Det är faktiskt till och med 8(!) rondeller som all tung trafik ska bromsa innan och sedan accelerera efter för att bara passera längs E4:an.

Nu bygger de ju "Västra länken" som också blir en typ av ringled. Där kommer man, av de rondeller som är byggda hittills, behöva passera minst 7 stycken (5 norr om älven, 2 söder om)

Du har rätt, det är 8. Det är helt sjukt drygt även med bil att ta sig igenom vintertid. Hela den här vintern är det snigelfart som gäller i rondellerna långa perioder erfersom det både dragits ner rejält på skottning och halkbekämpning. När dom drog om E4:an gjorde dom EN smidig av/påfart resten är rondeller. Antar att det är för långt norrut för att få kosta. Vi har en europaväg som bitvis inte ens är 2+1..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Gamla fungerande saker - inte helt otroligt att det är dödsbon som rensas ut och de som rensar har inte en aning om att den Hilberling de slänger kan vara värd 100kkr.

Jo sånt händer nog inte så sällan. Jag hade en kompis vars farsa jobbade på typ Emmaus, Myrorna eller liknande och de fick ofta ta hand om dödsbon. De som jobbade med sånt kunde göra riktiga fynd, som de förstås skulle ge till allmänna arvsfonden eller liknande. Men självklart är det något lockande att plocka det själv för någon som inte är så rik (då hade man inte jobbat med sånt) om man hittar ett kuvert med ett gäng tusenlappar eller så. Men tydligen så gillrade de liksom fällor, där de placerade ut värdesaker i möbler och så emellanåt för att se om de anställda rapporterade in dem, i fullo.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Semjonov:

Vi har en europaväg som bitvis inte ens är 2+1..

E4 Gävle-Hudik är 1+1 när 08-orna vill åka skidor. Den nya 2+1 56'an Tärnsjö-Heby är mestadels 1+1 och redan lagad två gånger på 4 år. Det är inte bara norröver det är bedrövligt med vägnätet - om det är någon tröst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...redan lagad två gånger på 4 år.

Fast här i norr hade den fått stå trasig i 10 år...

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

E4 Gävle-Hudik är 1+1 när 08-orna vill åka skidor. Den nya 2+1 56'an Tärnsjö-Heby är mestadels 1+1 och redan lagad två gånger på 4 år. Det är inte bara norröver det är bedrövligt med vägnätet - om det är någon tröst.

Gävle-Huddik är inte det motorväg?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Semjonov:

Gävle-Huddik är inte det motorväg?

Precis, 2+1 motorväg - som blir 1+1 när kreaturen innanför tullarna får sportlov. Bland Sveriges dödligaste vägsträcka trots att det är en rak, än mer rak och ännu lite till rak väg.

Permalänk
Medlem

Är den inte 2+2?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Semjonov:

Är den inte 2+2?

Upp till Söderhamn är det 2+1. Norröver tillkommer trafik från RV50 så då blir det 2+2, ibland.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av snajk:

En sak man borde använda mer är ju att ha körfält som går förbi rondellerna, alltså om många tar första avfarten från ett visst håll så bör man ha en fil ditåt som inte går in i rondellen.

Så kallade "slip lanes" är absolut bra på att öka trafikflödet. Men de har stora nackdelar när det kommer till trafiksäkerhet.

  1. Cykelpassager, cykelöverfarter och övergångsställen skyms i slip lanen av trafiken som väntar på att få köra in i korsningen.

  2. Fordonen som färdas på slip lanen håller en högre hastighet än vid en korsning utan slip lanes, vilket ökar både bromssträcka och eventuellt krockvåld.

  3. Det blir fler körfält för de oskyddade trafikanterna att korsa.

Mitt lilla gubbgnäll om att nollvisionen gäller alla trafikanter. 😠

Källa med ytterligare läsning för den som är intresserad: Slip Lanes Would Never Exist if We Prioritized Safety Over Speed - Strong Towns

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Så kallade "slip lanes" är absolut bra på att öka trafikflödet. Men de har stora nackdelar när det kommer till trafiksäkerhet.

  1. Cykelpassager, cykelöverfarter och övergångsställen skyms i slip lanen av trafiken som väntar på att få köra in i korsningen.

  2. Fordonen som färdas på slip lanen håller en högre hastighet än vid en korsning utan slip lanes, vilket ökar både bromssträcka och eventuellt krockvåld.

  3. Det blir fler körfält för de oskyddade trafikanterna att korsa.

Mitt lilla gubbgnäll om att nollvisionen gäller alla trafikanter. 😠

Källa med ytterligare läsning för den som är intresserad: Slip Lanes Would Never Exist if We Prioritized Safety Over Speed - Strong Towns

Jo jag tänkte mer på större rondeller, där det inte finns några direkta oskyddade trafikanter.

Men i allmänhet håller jag med om att det inte är bra för säkerheten att prioritera bilarna så mycket som vi gör. Vi är i alla fall inte i närheten av så kassa som amerikanarna med sina "stroads" exempelvis, men det är ändå sjukt hur mycket plats vi dedikerar till biltrafik och parkering. Jag har hittat någon drönarpilot som lägger upp filmer över byggena i Göteborg typ varje vecka och det blir så tydligt från det perspektivet att man låter bilarna breda ut sig allt mer hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har hittat någon drönarpilot som lägger upp filmer över byggena i Göteborg typ varje vecka och det blir så tydligt från det perspektivet att man låter bilarna breda ut sig allt mer hela tiden.

Hur menar du här?
Går knappt att komma fram i Göteborg med bil och det finns inte direkt överskott av parkeringar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Hur menar du här?
Går knappt att komma fram i Göteborg med bil och det finns inte direkt överskott av parkeringar.

Just nu är det katastrof, men det är ju för att man bygger så mycket, och mycket av det man bygger (bortsett från själva västlänken förstås) är ju mer vägar. Och jag pratar inte riktigt om det väldigt centrala, alltså inom vallgravarna, där är det små vägar och ganska få parkeringar. Se exempelvis vad de håller på med runt Olskroken här. Ny fyrfilig motorväg, eller är det sexfilig, över och genom ett väldigt centralt område som redan mestadels består av vägar och parkeringar (och tågspår visserligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Just nu är det katastrof, men det är ju för att man bygger så mycket, och mycket av det man bygger (bortsett från själva västlänken förstås) är ju mer vägar. Och jag pratar inte riktigt om det väldigt centrala, alltså inom vallgravarna, där är det små vägar och ganska få parkeringar. Se exempelvis vad de håller på med runt Olskroken här. Ny fyrfilig motorväg, eller är det sexfilig, över och genom ett väldigt centralt område som redan mestadels består av vägar och parkeringar (och tågspår visserligen).

Ja, det kan jag väl hålla med om att det borde lösas bättre.
E6, 20, 45 och 40 är ju mer eller mindre katastrof runt och genom Göteborg allihop.
Dock handlar ju motorvägarna mer om transportbehov än att "låta bilarna breda ut sig".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av stgr:

Hatar tummen-upp hät på swec, bara lite..
Det går inte att se om jag har gillat eller inte ett inlägg utan att behöva klicka och avklicka tummen för att se siffran ändra sig.

Hackade ihop något till dig som gör den aktiva like-knappen mera synlig

1. Installera Tampermonkey i din webbläsare

2. Skapa ett nytt script > lägg in koden nedan > spara det

3. Profit! ✨

// ==UserScript== // @name SweClike // @namespace http://tampermonkey.net/ // @version 0.1 // @description More visible active like button // @author flashen // @match https://www.sweclockers.com/* // @icon https://www.google.com/s2/favicons?sz=64&domain=sweclockers.c.... // @grant none // ==/UserScript== (function() { 'use strict'; var element = document.getElementsByClassName("like"); for (var i = 0; i < element.length; i++) { element[i].addEventListener("click", buttonClick(i)); } function buttonClick(i) { var isLiked = ""; var isToggle = false; var isClassName = document.getElementsByClassName.bind(document); return function() { if (!isToggle) { isToggle = true; if (window.getComputedStyle(isClassName("like")[i].children[0]).getPropertyValue("fill") == "rgb(210, 96, 0)") { isLiked = "rgb(210, 96, 0)"; } isClassName('like')[i].setAttribute("style", "background-color: #546678 !important; color: #fff! important; border: 1px solid #424242 !important"); isClassName('like')[i].children[0].setAttribute("style", "fill: #fff !important"); } else { isToggle = false; if (isLiked == 'rgb(210, 96, 0)') { isClassName('like')[i].setAttribute("style", "background-color: #f7f6f5 !important; color: #d26000 !important;"); isClassName('like')[i].children[0].setAttribute("style", "fill: #d26000 !important"); } else { isClassName('like')[i].setAttribute("style", "background-color: #f7f6f5 !important; color: dimgray !important;"); isClassName('like')[i].children[0].setAttribute("style", "fill: dimgray !important"); } } }; } })();

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kundun:

...

Gnäll #2: Läste ett debattinlägg från kriminologistudenter som inte visade på några betänkligheter när dom argumenterade för att vi kunde skippa principen om att man är oskyldig tills man bevisats om motsatsen... Wtf liksom? Hur kan man vara så oskönt ignorant för något som är en grundbult i varje demokratiskt lands rättsprocess?

Så, det var det för idag😆

Fantastiskt att ett så fundamentalt viktigt inlägg fullständigt ignoreras och att det istället fokuseras på om/hur man potentiellt "sparar" ett fåtal sekunder på sin hemresa!

Vet folk ens vad "demokrati" är?