Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nya Niron verkar riktigt bra prissatt. Om den håller ungefär samma kvalité som EV6, vilket jag antar att den gör, så kommer det bli en ny storsäljare i Sverige, utan tvekan.

Glöm villa, volvo å vovve. Nu är det kåk, kia och katt som gäller!

Fan vilken härlig tid att vara bilintresserad!

Vet du leasingpriserna för den?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vet du leasingpriserna för den?

Nej, men baserade min kommentar på vad dom andra hade fått för priser från sina säljare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Någon mer än jag som står och håller på knappen för att beställa nya Kia E-Niro? Verkar riktigt schysst och prisvärd, iaf enligt mig

Ps. Vilken app är bäst för reseplaneringen med elbil?

Citerar mitt eget inlägg.

Blev en beställning på nya Niro EV. Leverans i augusti enligt handlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Citerar mitt eget inlägg.

Blev en beställning på nya Niro EV. Leverans i augusti enligt handlaren.

Beställde en jag med, med Advance paket. Jag fick september/oktober. Fick behålla nuvarande ceed ifall lev tid skulle bli försenad.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Beställde en jag med, med Advance paket. Jag fick september/oktober. Fick behålla nuvarande ceed ifall lev tid skulle bli försenad.

Ok, väldigt intressant med leveranstiden. Får se om min tid kommer justeras längre fram då.

Körde med advance paketet. Kändes som det mest prisvärda men ändå bra nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Citerar mitt eget inlägg.

Blev en beställning på nya Niro EV. Leverans i augusti enligt handlaren.

Skrivet av Morrreee:

Beställde en jag med, med Advance paket. Jag fick september/oktober. Fick behålla nuvarande ceed ifall lev tid skulle bli försenad.

Kul! Grattis till er båda, och välkomna till "elbilsvärlden" om det är era första elbilar!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Ok, väldigt intressant med leveranstiden. Får se om min tid kommer justeras längre fram då.

Körde med advance paketet. Kändes som det mest prisvärda men ändå bra nivå.

Jaa ska bli kul att se, men min säljare, som är säljchef där förövrigt, han hade på känn att det kanske blir som EV6an. Hysteriska köer. Får se längre fram, jag är glad för att vi fick fortsätta använda vår leasade Kia Ceed tills vi fick nya bilen. Lite safe card.

Men aah, Advance paketet lät som det bästa. Det man kanske ville ha från plus var väl Förarstols minne. Kan vara jävligt skönt ifall man är fler som kör. Men inte värt extra kostnaden.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul! Grattis till er båda, och välkomna till "elbilsvärlden" om det är era första elbilar!

Tackar tackar! Japp första! Ska bli intressant detta.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Jaa ska bli kul att se, men min säljare, som är säljchef där förövrigt, han hade på känn att det kanske blir som EV6an. Hysteriska köer. Får se längre fram, jag är glad för att vi fick fortsätta använda vår leasade Kia Ceed tills vi fick nya bilen. Lite safe card.

Men aah, Advance paketet lät som det bästa. Det man kanske ville ha från plus var väl Förarstols minne. Kan vara jävligt skönt ifall man är fler som kör. Men inte värt extra kostnaden.

Ja precis. Men verkar som många väntar med att lägga en beställning tills det finns bilar att ”känna och klämma” på. Så hoppas man hamnar långt fram i kön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nej, men baserade min kommentar på vad dom andra hade fått för priser från sina säljare.

Du menar fullpris på 500k?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Funderar på att leasa den nya, tänkte du leasa eller köpa? Fått pris på leasing för 3650:- Grundpaketet. Tycket det som ingick i det var tillräckligt för mig iaf.

Nån som fått billigare pris?

Skrivet av Snudge_B:

Skrev lite tidigare i tråden att jag precis skrev på för Nya Kia Niro EV osedd i veckan som gick. 3 års privatlease med Advance Plus paket för 4450:-/ mån. Kör en 2020 Kia Niro PHEV nu (sedan Augusti 2019) och är hur nöjd som helst med den bilen. Tror och hoppas att jag blir nöjd trots att jag inte ens sett den mer än på youtube och bild.

Skrivet av Dizzö:

Du menar fullpris på 500k?

Nej jag menade dom 2 kommentarer som var precis ovan min kommentar som du citerade. Klistrar in dom här ovan. Dom nämner privatleasing med både låg och hög utrustningsnivå och jag tycker priserna ser riktigt attraktiva ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nej jag menade dom 2 kommentarer som var precis ovan min kommentar som du citerade. Klistrar in dom här ovan. Dom nämner privatleasing med både låg och hög utrustningsnivå och jag tycker priserna ser riktigt attraktiva ut.

Jaha jag trodde de menade gamla Niro.
Men okej intressant!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Finns det info någonstans där man kan se vad Action, Advance och Advance Plus innehåller för utrustning på nya Niro EV?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Finns det info någonstans där man kan se vad Action, Advance och Advance Plus innehåller för utrustning på nya Niro EV?

Jag har fått en PDF på detta, pma din mail så kan jag skicka den om du vill. Annars är det nog bara maila din närmaste KIA återförsäljare så får du all info direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Finns redan, sedan länge tom:

Så det rent fysiska planet finns det redan flera lösningar på, WLAN, LTE och DSRC (som iofs verkar ha lagts ner). Får väl hoppas att de snarare unifierar till en standard så det inte blir som med laddportar, att alla kör sitt eget race i början...

Intressant! Tack!
Jag tänker att det hade varit najs om det blir standarder så mycket som möjligt, att alla olika sorters bilar kan till en viss gräns kommunicera med varandra för att öka säkerheten osv.

Är laddstationer inte standardiserade än? Är det en unik port för varje bilmärke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Intressant! Tack!
Jag tänker att det hade varit najs om det blir standarder så mycket som möjligt, att alla olika sorters bilar kan till en viss gräns kommunicera med varandra för att öka säkerheten osv.

Är laddstationer inte standardiserade än? Är det en unik port för varje bilmärke?

Från början var det ju inte standard. Tesla sitt eget race, Japanerna med chademo, numera har ju som tur är CCS vunnit, i alla fall i Europa. Men chademo lever ju fortfarande kvar vilket antingen kostar pengar att tillhandahålla eller så får de bilägarna som kör chademo problem med tillgången istället, så det är ju inte idealt. EU har dessutom fördelen att Tesla kör en kontakt som är kompatibel med CCS men så är det inte i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Från början var det ju inte standard. Tesla sitt eget race, Japanerna med chademo, numera har ju som tur är CCS vunnit, i alla fall i Europa. Men chademo lever ju fortfarande kvar vilket antingen kostar pengar att tillhandahålla eller så får de bilägarna som kör chademo problem med tillgången istället, så det är ju inte idealt. EU har dessutom fördelen att Tesla kör en kontakt som är kompatibel med CCS men så är det inte i USA.

Okej men då händer det ju saker i alla fall, hoppas utvecklingen sprider sig. Man ska ju inte behöva välja elbil efter vilka laddstationer det finns gott om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Okej men då händer det ju saker i alla fall, hoppas utvecklingen sprider sig. Man ska ju inte behöva välja elbil efter vilka laddstationer det finns gott om.

Ska man vara petig så är det så redan även om Tesla håller på och öppnar upp vissa delar av sitt nätverk. Jag kan tycka det är fel, men samtidigt förstår jag Tesla och de som äger en Teslabil, men för framtiden och med mer utbyggnad av stationer så borde det inte vara möjligt mer än att ta olika betalt beroende på avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Okej men då händer det ju saker i alla fall, hoppas utvecklingen sprider sig. Man ska ju inte behöva välja elbil efter vilka laddstationer det finns gott om.

Ja, och nej.

CCS är standard i Europa, sedan ett par år tillbaka. Gällande USA så fanns ingen standard alls för snabbladdning när Tesla började med elbilar. De fick skapa sin egna standard och bygga upp sitt eget laddnät från grunden.

När Tesla startat i andra världsdelar och länder så har de försökt att så långt som möjligt följa de standards som finns. I Europa så valde man för Tesla MS och MX därför att anamma Typ2-standarden. Det är samma kontakt som man laddar med när man är hemma och kör på AC med bilens ombordladdare. När man snabladdar så använder man samma kontakter som för AC, men att man med reläer/kontaktorer switchar om de till snabbladdning.

När "tyskarna" och andra europeiska biltillverkare skulle börja med elbilar så ville dock göra annorlunda, och valde att inte följa denna Europeiska standard (varför vet jag inte). Man hittade då på en delvis ny standard. Där använder man visserligen Typ2 för att ladda AC (precis som hos Tesla MS och MX), men under kontakten så har man två nya stift som endast används för snabbladdning. Denna standard kallas för Typ2-CCS (combined charing systems).

När man från tyska bilindustrins sida, och från EU, rekommenderade biltillverkare i Europa att använda Typ2-CCS så var Tesla bland de första att anamma denna standarden och som för Tesla kom med deras Model 3 på den europeiska marknaden. Senare har Model Y också fått samma kontakt, och man har även tagit fram adaptrar till MS och MX att kunna använda Typ2-CCS (följer med bilarna). De nya MS och och MX som kommer i slutet på detta året eller i början på 2023 kommer dock ha direkt inbyggt stöd för Typ2-CCS.

Även Nissan, som i början med Leaf inte heller fanns någon riktig europeisk standard för snabbladdning kör med den japanska standarden CHAdeMO. Så även där har det varit av historiska skäl och brist på EU-standard. Men även nya kommande Nissan Ariya och andra elbilar från Nissan kommer även de anamma Typ2-CCS.

Så snart så kommer alla nya elbilar i Europa endast komma med Typ2-CCS.

Detta var själva kontakten.

Sedan har man placeringen av uttaget, och där var det dumt nog så att EU inte kom med någon standard, eller ens rekommendation. Laddintagen kan sitta nästan lite var som helst på bilar, vilket leder till att det lätt kan bli kaotiskt vid hur bilar skall parkera när de skall ladda.

Visa har laddintag vänster bak (Tesla, Volvo, Polestar), vissa höger bak (ID och andra MEB-bilar från VAG/VW-gruppen som Audi Q4), vissa har mitt på nosen (mest franska bilar), vissa har mitt på sidorna precis framför förardörren (Porsche Taycan, och andra VAG-bilar som Audi e-tron).

Här är det kaos och verkligen synd att det inte är standardiserat.

Sedan en tredje sak, förutom kontakten och placeringen, är själva laddnäten och hur man betalar för laddningen. Även här var Tesla först ut, och i början var det gratis för alla Teslor att ladda. Så småningom så införde de en kostnad för att betala för elen när man laddade (främst när man kom med den billigare Model 3, men gäller även nyare MS och MX). Man ville då göra det enkelt för elbilisten att slippa krångla med en massa appar, laddbrickor och abonnemang. Man skapade då en lösning för sina Teslor att att automatiskt ta betalt för laddningen genom att bara koppla in laddkabeln (pengar dras från det kreditkort som är kopplat till det konto som är anslutet till bilen).

Detta var inget problem så länge som det bara var Teslor som kunde ladda på Teslas SuC-nät. Nu har man dock börjat med ett test att öppna upp delar av deras nät i vissa länder för andra elbilister. Man har då sett till att man även kan använda deras app för att ladda icke-Teslor i dessa fallen.

Även här har EU tagit fram en standard som motsvarar en kundupplevelse som den som Tesla ger sina kunder som laddar hos Tesla, men i praktiken har det varit extremt långsamt att få detta på plats. Standarden kom för ca fem år sedan, och redan 2019 skulle det vara på plats hos bilar och Ionity, men än så länge så har det inte blivit full verklighet och dragit ut på tiden.

Sorry för lång förklaring, men det är alltså bara delvis sant att detta med laddning av elbilar är standardiserat.

Kontakten/porten är alltså numera standard på alla nya bilar, men i praktiken återstår en hel del för att få det riktigt smidigt och enkelt för alla elbilister gällande standarder för placering av intag/porten och även gällande betalning för laddningen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, och nej.

CCS är standard i Europa, sedan ett par år tillbaka. Gällande USA så fanns ingen standard alls för snabbladdning när Tesla började med elbilar. De fick skapa sin egna standard och bygga upp sitt eget laddnät från grunden.

När Tesla startat i andra världsdelar och länder så har de försökt att så långt som möjligt följa de standards som finns. I Europa så valde man för Tesla MS och MX därför att anamma Typ2-standarden. Det är samma kontakt som man laddar med när man är hemma och kör på AC med bilens ombordladdare. När man snabladdar så använder man samma kontakter som för AC, men att man med reläer/kontaktorer switchar om de till snabbladdning.

När "tyskarna" och andra europeiska biltillverkare skulle börja med elbilar så ville dock göra annorlunda, och valde att inte följa denna Europeiska standard (varför vet jag inte). Man hittade då på en delvis ny standard. Där använder man visserligen Typ2 för att ladda AC (precis som hos Tesla MS och MX), men under kontakten så har man två nya stift som endast används för snabbladdning. Denna standard kallas för Typ2-CCS (combined charing systems).

När man från tyska bilindustrins sida, och från EU, rekommenderade biltillverkare i Europa att använda Typ2-CCS så var Tesla bland de första att anamma denna standarden och som för Tesla kom med deras Model 3 på den europeiska marknaden. Senare har Model Y också fått samma kontakt, och man har även tagit fram adaptrar till MS och MX att kunna använda Typ2-CCS (följer med bilarna). De nya MS och och MX som kommer i slutet på detta året eller i början på 2023 kommer dock ha direkt inbyggt stöd för Typ2-CCS.

Även Nissan, som i början med Leaf inte heller fanns någon riktig europeisk standard för snabbladdning kör med den japanska standarden CHAdeMO. Så även där har det varit av historiska skäl och brist på EU-standard. Men även nya kommande Nissan Ariya och andra elbilar från Nissan kommer även de anamma Typ2-CCS.

Så snart så kommer alla nya elbilar i Europa endast komma med Typ2-CCS.

Detta var själva kontakten.

Sedan har man placeringen av uttaget, och där var det dumt nog så att EU inte kom med någon standard, eller ens rekommendation. Laddintagen kan sitta nästan lite var som helst på bilar, vilket leder till att det lätt kan bli kaotiskt vid hur bilar skall parkera när de skall ladda.

Visa har laddintag vänster bak (Tesla, Volvo, Polestar), vissa höger bak (ID och andra MEB-bilar från VAG/VW-gruppen som Audi Q4), vissa har mitt på nosen (mest franska bilar), vissa har mitt på sidorna precis framför förardörren (Porsche Taycan, och andra VAG-bilar som Audi e-tron).

Här är det kaos och verkligen synd att det inte är standardiserat.

Sedan en tredje sak, förutom kontakten och placeringen, är själva laddnäten och hur man betalar för laddningen. Även här var Tesla först ut, och i början var det gratis för alla Teslor att ladda. Så småningom så införde de en kostnad för att betala för elen när man laddade (främst när man kom med den billigare Model 3, men gäller även nyare MS och MX). Man ville då göra det enkelt för elbilisten att slippa krångla med en massa appar, laddbrickor och abonnemang. Man skapade då en lösning för sina Teslor att att automatiskt ta betalt för laddningen genom att bara koppla in laddkabeln (pengar dras från det kreditkort som är kopplat till det konto som är anslutet till bilen).

Detta var inget problem så länge som det bara var Teslor som kunde ladda på Teslas SuC-nät. Nu har man dock börjat med ett test att öppna upp delar av deras nät i vissa länder för andra elbilister. Man har då sett till att man även kan använda deras app för att ladda icke-Teslor i dessa fallen.

Även här har EU tagit fram en standard som motsvarar en kundupplevelse som den som Tesla ger sina kunder som laddar hos Tesla, men i praktiken har det varit extremt långsamt att få detta på plats. Standarden kom för ca fem år sedan, och redan 2019 skulle det vara på plats hos bilar och Ionity, men än så länge så har det inte blivit full verklighet och dragit ut på tiden.

Sorry för lång förklaring, men det är alltså bara delvis sant att detta med laddning av elbilar är standardiserat.

Kontakten/porten är alltså numera standard på alla nya bilar, men i praktiken återstår en hel del för att få det riktigt smidigt och enkelt för alla elbilister gällande standarder för placering av intag/porten och även gällande betalning för laddningen.

Tack för ett jättebra svar, du kan dina grejor och det märks att du brinner för det här!
Ja hoppas precis som dig att utvecklingen går i rätt riktning så fort som möjligt. Ju mer laddstationer som byggs utan standard ju dyrare blir det ju längre fram att ändra om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, och nej.

CCS är standard i Europa, sedan ett par år tillbaka. Gällande USA så fanns ingen standard alls för snabbladdning när Tesla började med elbilar. De fick skapa sin egna standard och bygga upp sitt eget laddnät från grunden.

När Tesla startat i andra världsdelar och länder så har de försökt att så långt som möjligt följa de standards som finns. I Europa så valde man för Tesla MS och MX därför att anamma Typ2-standarden. Det är samma kontakt som man laddar med när man är hemma och kör på AC med bilens ombordladdare. När man snabladdar så använder man samma kontakter som för AC, men att man med reläer/kontaktorer switchar om de till snabbladdning.

När "tyskarna" och andra europeiska biltillverkare skulle börja med elbilar så ville dock göra annorlunda, och valde att inte följa denna Europeiska standard (varför vet jag inte). Man hittade då på en delvis ny standard. Där använder man visserligen Typ2 för att ladda AC (precis som hos Tesla MS och MX), men under kontakten så har man två nya stift som endast används för snabbladdning. Denna standard kallas för Typ2-CCS (combined charing systems).

När man från tyska bilindustrins sida, och från EU, rekommenderade biltillverkare i Europa att använda Typ2-CCS så var Tesla bland de första att anamma denna standarden och som för Tesla kom med deras Model 3 på den europeiska marknaden. Senare har Model Y också fått samma kontakt, och man har även tagit fram adaptrar till MS och MX att kunna använda Typ2-CCS (följer med bilarna). De nya MS och och MX som kommer i slutet på detta året eller i början på 2023 kommer dock ha direkt inbyggt stöd för Typ2-CCS.

Även Nissan, som i början med Leaf inte heller fanns någon riktig europeisk standard för snabbladdning kör med den japanska standarden CHAdeMO. Så även där har det varit av historiska skäl och brist på EU-standard. Men även nya kommande Nissan Ariya och andra elbilar från Nissan kommer även de anamma Typ2-CCS.

Så snart så kommer alla nya elbilar i Europa endast komma med Typ2-CCS.

Detta var själva kontakten.

Sedan har man placeringen av uttaget, och där var det dumt nog så att EU inte kom med någon standard, eller ens rekommendation. Laddintagen kan sitta nästan lite var som helst på bilar, vilket leder till att det lätt kan bli kaotiskt vid hur bilar skall parkera när de skall ladda.

Visa har laddintag vänster bak (Tesla, Volvo, Polestar), vissa höger bak (ID och andra MEB-bilar från VAG/VW-gruppen som Audi Q4), vissa har mitt på nosen (mest franska bilar), vissa har mitt på sidorna precis framför förardörren (Porsche Taycan, och andra VAG-bilar som Audi e-tron).

Här är det kaos och verkligen synd att det inte är standardiserat.

Sedan en tredje sak, förutom kontakten och placeringen, är själva laddnäten och hur man betalar för laddningen. Även här var Tesla först ut, och i början var det gratis för alla Teslor att ladda. Så småningom så införde de en kostnad för att betala för elen när man laddade (främst när man kom med den billigare Model 3, men gäller även nyare MS och MX). Man ville då göra det enkelt för elbilisten att slippa krångla med en massa appar, laddbrickor och abonnemang. Man skapade då en lösning för sina Teslor att att automatiskt ta betalt för laddningen genom att bara koppla in laddkabeln (pengar dras från det kreditkort som är kopplat till det konto som är anslutet till bilen).

Detta var inget problem så länge som det bara var Teslor som kunde ladda på Teslas SuC-nät. Nu har man dock börjat med ett test att öppna upp delar av deras nät i vissa länder för andra elbilister. Man har då sett till att man även kan använda deras app för att ladda icke-Teslor i dessa fallen.

Även här har EU tagit fram en standard som motsvarar en kundupplevelse som den som Tesla ger sina kunder som laddar hos Tesla, men i praktiken har det varit extremt långsamt att få detta på plats. Standarden kom för ca fem år sedan, och redan 2019 skulle det vara på plats hos bilar och Ionity, men än så länge så har det inte blivit full verklighet och dragit ut på tiden.

Sorry för lång förklaring, men det är alltså bara delvis sant att detta med laddning av elbilar är standardiserat.

Kontakten/porten är alltså numera standard på alla nya bilar, men i praktiken återstår en hel del för att få det riktigt smidigt och enkelt för alla elbilister gällande standarder för placering av intag/porten och även gällande betalning för laddningen.

Tänkte bara berätta att jag kör en Fransk bil E-208 och den har laddkontakten vänsterbak som är den rätta sidan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tänkte bara berätta att jag kör en Fransk bil E-208 och den har laddkontakten vänsterbak som är den rätta sidan.

Vet inte själv vad som är rätt och fel (förutom mitt på sidan av bilen, som verkar mest korkat), men det kanske är främst Renault som haft intaget i "nosen" som gör att jag trott att detta var mer eller mindre fransk standard.

Är detta mer eller mindre standard med vänster bak för alla bilar från Peugeot/PSA, eller är det enbart 208?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Jaa ska bli kul att se, men min säljare, som är säljchef där förövrigt, han hade på känn att det kanske blir som EV6an. Hysteriska köer. Får se längre fram, jag är glad för att vi fick fortsätta använda vår leasade Kia Ceed tills vi fick nya bilen. Lite safe card.

Men aah, Advance paketet lät som det bästa. Det man kanske ville ha från plus var väl Förarstols minne. Kan vara jävligt skönt ifall man är fler som kör. Men inte värt extra kostnaden.

Jag tog Advance Plus för 2 saker jag ville ha:

  • HUD: Vill inte behöva växla blicken mellan hastighetsmätaren och vägen när jag kör förbi fartkameran på genomfartsleden mot mitt hus (och andra fartkameror för den delen).

  • Fjärrstyrd Parkering: Har mer än en gång råkat ut för idioter som inte kan parkera ordentligt i snedställd parkering, vilket gjort att jag behövt klättra över till förarsätet från passagerarsidan. Aldrig mer säger jag!!! Fjärrstyrd parkering for the win!! Kan backa ut bilen utan att sitta i den själv! Värt varenda krona!!!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur man kan tycka vänster sida är rätt för kontakten. Har man parkering längs gatan så står man ju på höger sida, förutom i något enstaka land med vänstertrafik, och får stå med luckan öppen ut i gatan och sladden runt hela fronten fram till stolpen. Borde vara naturligt att sätt kontakten fram på höger sida när det är högertrafik. Vänster bak måste vara det dummaste och mest ogenomtänkta placering av alla. Och nej, det är inte bara att ställa sig åt andra hållet då det faktiskt är olagligt att ställa sig mot körriktning. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, och nej.

CCS är standard i Europa, sedan ett par år tillbaka. Gällande USA så fanns ingen standard alls för snabbladdning när Tesla började med elbilar. De fick skapa sin egna standard och bygga upp sitt eget laddnät från grunden.

När Tesla startat i andra världsdelar och länder så har de försökt att så långt som möjligt följa de standards som finns. I Europa så valde man för Tesla MS och MX därför att anamma Typ2-standarden. Det är samma kontakt som man laddar med när man är hemma och kör på AC med bilens ombordladdare. När man snabladdar så använder man samma kontakter som för AC, men att man med reläer/kontaktorer switchar om de till snabbladdning.

När "tyskarna" och andra europeiska biltillverkare skulle börja med elbilar så ville dock göra annorlunda, och valde att inte följa denna Europeiska standard (varför vet jag inte). Man hittade då på en delvis ny standard. Där använder man visserligen Typ2 för att ladda AC (precis som hos Tesla MS och MX), men under kontakten så har man två nya stift som endast används för snabbladdning. Denna standard kallas för Typ2-CCS (combined charing systems).

När man från tyska bilindustrins sida, och från EU, rekommenderade biltillverkare i Europa att använda Typ2-CCS så var Tesla bland de första att anamma denna standarden och som för Tesla kom med deras Model 3 på den europeiska marknaden. Senare har Model Y också fått samma kontakt, och man har även tagit fram adaptrar till MS och MX att kunna använda Typ2-CCS (följer med bilarna). De nya MS och och MX som kommer i slutet på detta året eller i början på 2023 kommer dock ha direkt inbyggt stöd för Typ2-CCS.

Även Nissan, som i början med Leaf inte heller fanns någon riktig europeisk standard för snabbladdning kör med den japanska standarden CHAdeMO. Så även där har det varit av historiska skäl och brist på EU-standard. Men även nya kommande Nissan Ariya och andra elbilar från Nissan kommer även de anamma Typ2-CCS.

Så snart så kommer alla nya elbilar i Europa endast komma med Typ2-CCS.

Detta var själva kontakten.

Sedan har man placeringen av uttaget, och där var det dumt nog så att EU inte kom med någon standard, eller ens rekommendation. Laddintagen kan sitta nästan lite var som helst på bilar, vilket leder till att det lätt kan bli kaotiskt vid hur bilar skall parkera när de skall ladda.

Visa har laddintag vänster bak (Tesla, Volvo, Polestar), vissa höger bak (ID och andra MEB-bilar från VAG/VW-gruppen som Audi Q4), vissa har mitt på nosen (mest franska bilar), vissa har mitt på sidorna precis framför förardörren (Porsche Taycan, och andra VAG-bilar som Audi e-tron).

Här är det kaos och verkligen synd att det inte är standardiserat.

Sedan en tredje sak, förutom kontakten och placeringen, är själva laddnäten och hur man betalar för laddningen. Även här var Tesla först ut, och i början var det gratis för alla Teslor att ladda. Så småningom så införde de en kostnad för att betala för elen när man laddade (främst när man kom med den billigare Model 3, men gäller även nyare MS och MX). Man ville då göra det enkelt för elbilisten att slippa krångla med en massa appar, laddbrickor och abonnemang. Man skapade då en lösning för sina Teslor att att automatiskt ta betalt för laddningen genom att bara koppla in laddkabeln (pengar dras från det kreditkort som är kopplat till det konto som är anslutet till bilen).

Detta var inget problem så länge som det bara var Teslor som kunde ladda på Teslas SuC-nät. Nu har man dock börjat med ett test att öppna upp delar av deras nät i vissa länder för andra elbilister. Man har då sett till att man även kan använda deras app för att ladda icke-Teslor i dessa fallen.

Även här har EU tagit fram en standard som motsvarar en kundupplevelse som den som Tesla ger sina kunder som laddar hos Tesla, men i praktiken har det varit extremt långsamt att få detta på plats. Standarden kom för ca fem år sedan, och redan 2019 skulle det vara på plats hos bilar och Ionity, men än så länge så har det inte blivit full verklighet och dragit ut på tiden.

Sorry för lång förklaring, men det är alltså bara delvis sant att detta med laddning av elbilar är standardiserat.

Kontakten/porten är alltså numera standard på alla nya bilar, men i praktiken återstår en hel del för att få det riktigt smidigt och enkelt för alla elbilister gällande standarder för placering av intag/porten och även gällande betalning för laddningen.

Riktigt bra genomgång och intressant att läsa!

Stör mig rejält att det inte finns någon standard för placering av kontakten, det borde dom helt klart fått till. Själv hade jag föredragit främre delen av bilen typ framför framdörren på vänster sida, mest för att jag avskyr att backa Byter tillverkarna sida på placeringen av kontakten på sina bilar i länder med vänstertrafik som UK förresten?

Alla appar och annan skit för snabbladdning är också något som borde standiserats för länge sen. Att politikerna tror att den marknaden ska självreglera sig är så urbota korkat i dagens datainsamlingssamhälle. Ockerpriserna om man inte är medlem är också ett stort problem (kollar på dig Ionity).

Permalänk
Medlem

Fler borde göra som Audi i kommande E-tron A6*. Placering bak, på båda sidor med AC-laddning. DC-laddning på vänster sida.

*Personlig åsikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Fler borde göra som Audi i kommande E-tron A6*. Placering bak, på båda sidor med AC-laddning. DC-laddning på vänster sida.

Kan se en bra poäng med höger sida om man skall ladda längs en gata med fickparkering. Då är det ju höger sida av bilen som är närmast Typ2-uttag längs trottoaren.

Sedan kan jag se en poäng med vänster sida när man parkerar hemma i garage som är trånga (och att man allmänt som förare sitter på vänstersidan av bilen i länder med högertrafik, och att det är där man kliver in/ur).

Låter som en riktigt bra kombo på e-tron A6 med två laddintag som täcker bägge användningsfallen. Är nog det optimala.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan se en bra poäng med höger sida om man skall ladda längs en gata med fickparkering. Då är det ju höger sida av bilen som är närmast laddare längs trottoaren.

Sedan kan jag se en poäng med vänster sida när man parkerar hemma i garage som är trånga (och att man allmänt som förare sitter på vänstersidan av bilen i länder med högertrafik, och att det är där man kliver in/ur).

Låter som en riktigt bra kombo på e-tron A6 med två laddintag som täcker bägge användningsfallen. Är nog det optimala.

Sen kan jag nog se en poäng för tillverkarna att lägga det fram eller bak istället på nån av sidorna just för att inte behöva anpassa för höger- resp. vänstertrafik. Vet inte hur det görs med bensintanken, men både den och ladduttaget verkar ju krångligare att anpassa för marknaderna än ratten.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Jag tog Advance Plus för 2 saker jag ville ha:

  • HUD: Vill inte behöva växla blicken mellan hastighetsmätaren och vägen när jag kör förbi fartkameran på genomfartsleden mot mitt hus (och andra fartkameror för den delen).

  • Fjärrstyrd Parkering: Har mer än en gång råkat ut för idioter som inte kan parkera ordentligt i snedställd parkering, vilket gjort att jag behövt klättra över till förarsätet från passagerarsidan. Aldrig mer säger jag!!! Fjärrstyrd parkering for the win!! Kan backa ut bilen utan att sitta i den själv! Värt varenda krona!!!

Haha okej, jaa man e bra olik mot va andra behöver/vill ha.

Aldrig hamnat i en parkering där jag inte kommit in i.

Och att kolla på hastighetsmätaren sker på automatik såsom att titta i backspegeln ungefär. Och sker det på automatik så känner jag att jag inte vill lägga pengar på det 😅

Kul att se att andra gillar det 👍

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan se en bra poäng med höger sida om man skall ladda längs en gata med fickparkering. Då är det ju höger sida av bilen som är närmast Typ2-uttag längs trottoaren.

Sedan kan jag se en poäng med vänster sida när man parkerar hemma i garage som är trånga (och att man allmänt som förare sitter på vänstersidan av bilen i länder med högertrafik, och att det är där man kliver in/ur).

Låter som en riktigt bra kombo på e-tron A6 med två laddintag som täcker bägge användningsfallen. Är nog det optimala.

Precis så. Tesla har ju fått skapa en standard i frånvaro av andra spelare i många år. Dom valde DC-laddning på vänster sida bak. Därför är laddarna anpassade efter denna placering. Att man sedan i nästan hela världen parkerar och kör på höger sida av vägen gör ju att man gärna har en port på den sidan också.
För att slippa oreda borde alla bara anpassa sig efter detta, Tesla och alla andra.

Visa signatur