Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

custom keyboard

Jag tänker bygga ett eget keyboard, men har ensak som jag undrar över, om jag vill har ett med nordisk layout, funkar det med vilken pcb som helst eller måste jag köpa nåt speciell pcb?

Visa signatur

Main Rigs.
MB: ASRock B650 PG Lightning Cpu:Ryzen 7600x Gpu: 3070 ti Ram: 32 gb
laptop:
xps 15
Cpu: 6700q Gpu 960m 16gb ram

Permalänk
Medlem

Kretskortet måste ha stöd för layouten du önskar.

Permalänk
Skrivet av towhatend:

Kretskortet måste ha stöd för layouten du önskar.

menar du ansi eller iso? så det är bara det?

Visa signatur

Main Rigs.
laptop:
xps 15

Permalänk
Medlem

Mig veterligen behövs inget specifikt kretskort för nordisk layout, men för att få rätt form på return etc. måste kretskortet vara för ISO standard (snarare än ANSI eller annan standard).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonnydang:

menar du ansi eller iso? så det är bara det?

Ja precis. Ska du köpa en plåt behöver även den stöd för ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonnydang:

Jag tänker bygga ett eget keyboard, men har ensak som jag undrar över, om jag vill har ett med nordisk layout, funkar det med vilken pcb som helst eller måste jag köpa nåt speciell pcb?

Plate och PCB behöver stödja ISO om du vill kunna använda svensk layout.

Gå med i den svenska discorden för custom keebs om du vill.
Finns ofta någon som kan hjälpa dig där men läs igenom vanliga-frågor först
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Plate och PCB behöver stödja ISO om du vill kunna använda svensk layout.

Gå med i den svenska discorden för custom keebs om du vill.
Finns ofta någon som kan hjälpa dig där men läs igenom vanliga-frågor först
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

tack ska kolla på det

Visa signatur

Main Rigs.
laptop:
xps 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonnydang:

Vet inte vilken layout du hade tänkt dig, men den absolut vanligaste, billigaste och mest tillgängliga layout du kan välja om du vill bygga eget är 60%. Då kan du köpa en enkel DZ60 och i princip vilken 60%-låda som helst. Den stödjer ISO-layout så att du kan köra 100% svenska utan några som helst problem.

Men det du vill ha är något som har ISO-stöd. Jag sticker ut hakan och säger att i princip alla PCBs du hittar enkelt har ISO-stöd så det är ingenting du behöver oroa dig för, däremot är det svårare att hitta keycaps med ISO, och framförallt nordisk ISO (d.v.s. t.ex. att parenteser är på 89 och inte 90). Inte för att det är direkt omöjligt det heller, men det är något att hålla utkik efter om du köper keycaps och vill att specialtecknen är korrekt angivna.

Du kan köpa exakt allt du behöver för att bygga ett tangentbord på maxgaming.se nu för tiden förresten så kolla där är mitt tips.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Vet inte vilken layout du hade tänkt dig, men den absolut vanligaste, billigaste och mest tillgängliga layout du kan välja om du vill bygga eget är 60%. Då kan du köpa en enkel DZ60 och i princip vilken 60%-låda som helst. Den stödjer ISO-layout så att du kan köra 100% svenska utan några som helst problem.

Men det du vill ha är något som har ISO-stöd. Jag sticker ut hakan och säger att i princip alla PCBs du hittar enkelt har ISO-stöd så det är ingenting du behöver oroa dig för, däremot är det svårare att hitta keycaps med ISO, och framförallt nordisk ISO (d.v.s. t.ex. att parenteser är på 89 och inte 90). Inte för att det är direkt omöjligt det heller, men det är något att hålla utkik efter om du köper keycaps och vill att specialtecknen är korrekt angivna.

Du kan köpa exakt allt du behöver för att bygga ett tangentbord på maxgaming.se nu för tiden förresten så kolla där är mitt tips.

har kollat på maxgaming men deras sortiment är inte så stort drf jag undrade om jag behövde nåt speciell för svenskar bokstäver

Visa signatur

Main Rigs.
laptop:
xps 15

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tonnydang:

har kollat på maxgaming men deras sortiment är inte så stort drf jag undrade om jag behövde nåt speciell för svenskar bokstäver

Du behöver inget speciellt för att få svenska bokstäver när du trycker på tangenterna på ditt tangentbord (de skickar en "scancode": som "översätts" av ditt operativsystem).

Däremot: om du vill få samma tecken på skärmen (vid tryck) som tecknen som är inristade på tangenterna på ditt tangentbord... så krävs det att tecknen ("legenderna") på tangenterna är "rätt".

Och det kan vara svårt att hitta tangenter (key-caps) som är "rätt"

Tankeexperiment: Ta en tuschpenna och skriv andra tecken på tangenterna på ditt tangentbord: blir det andra tecken som registreras på din "data" som följd av dito?

Vad det står på "plasten" har inget att göra med vad som registreras på din "data"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonnydang:

Allt de säljer (i princip, de kanske har lite ANSI-grejer med) funkar för svensk layout