HDTVTest: "Alienwares QD-OLED-skärm är marknadens bästa spelskärm"

Permalänk
Medlem

På inet står det att den bara ska kosta 14.990? till skillnad för vad som står i artikeln .
https://www.inet.se/produkt/2221433/dell-34-alienware-aw3423d...

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Pyrree:

På inet står det att den bara ska kosta 14.990? till skillnad för vad som står i artikeln .
https://www.inet.se/produkt/2221433/dell-34-alienware-aw3423d...

Priset är baserat på Dells ordinarie nivå. Men sett till att de kör typ konstanta kampanjer på sina produkter så är det möjligt att det är mer eller mindre ett hittepå-pris för att få "rabatten" att se bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJN248:

Man kan fortfarande lägga skärmen direkt i varukorgen med följande länk även fast den står som slutsåld på webbsidan: https://www.dell.com/sv-se/shop/serviceselection/210-BDSZ

Studentrabattkoden DASAWMON23 fungerar också.

Grymt tips! Funkade fortfarande! Men blir en lång väntan till fre, aug. 05

Permalänk
Medlem

Känns betryggande, nöjd att jag köpte en. Skall primärt användas för spel så att text inte blir helt optimal oroar jag mig inte för.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6933 CL32 * MSI RTX 5090 VANGUARD SOC
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Win 11 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gurrrra:

Ser man pixelarna ens lite tyder det på att det är för lågupplöst, o jo jag har bra syn så det gör jag garanterat vid vad du kallar normalt avstånd o även längre bort, speciellt med tanke på hur mycket aliasing som tillåts i GUI o text överallt.
1440p kanske går att leva med på en laptop, men även där kör jag 4K för det ser så mycket crispigare o trevligare ut. Ser ju lätt skillnaden mellan 1080p o 4K vid vanligt tittavstånd där också så.

Men sen får man väl ändå sitta hur nära eller hur långt ifrån sin skärm man vill?

Det finns faktiskt matematiska uträkningar och forskning för när ögat inte längre kan urskilja en individuell pixel längre, lägger den förenklade formulan inom spoiler-tagg om du vill kika

(X inches)/(0.0005933331 * X resolution)

(inch*2.54=centimeter)

Exempel 1:
5,2" vid 4K UHD
(5.2) / (0.0005933331 * 2160) Enter = 4.057" (10,30 cm avstånd)

Exempel 2:
55" vid 1080p
92,696.665667228 / 1080 = 85.83" (218 cm avstånd)

Dold text

Om du annars är nyfiken på optimala avstånd vid en given vinkel, skärmyta och enligt THX-standard för 1080p-upplösning kan det läsas här. Enda man behöver göra för att anpassa för mer moderna upplösningar är att byta ut respektive tum och upplösning i formulan.

Det formulan inte tar hänsyn till är dock bildinformation. För jag tror de flesta skulle kunna urskilja en skillnad mellan exempelvis en 1080p-upplöst skärm kontra en 4K UHD vid ungefär 2 meters avstånd. Men det har inte med att man ser pixlarna att göra, utan helt andra saker i slutändan och något som blir lite väl att gå in på som ett svarsinlägg här just nu bara

Sedan är man såklart fri att sitta precis hur man vill!
Men i slutändan det finns optimala tittarförhållanden, både mattematiskt likväl som utefter ergonomiska förutsättningar.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anna_jo86:

Nackdelen är den konstiga upplösningen. Jag är en core gamer och skulle aldrig köpa något som inte visatr upp tandardupplösningarna 1920x1080 och 3840x 2160.

Bredare 1440p, ger massivt med yta i windows att arbeta i. Ännu bättre med OLED som stänger ner de pixlar som inte ens används, alla spel har ju inte UW Stöd

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det finns faktiskt matematiska uträkningar och forskning för när ögat inte längre kan urskilja en individuell pixel längre, lägger den förenklade formulan inom spoiler-tagg om du vill kika

(inch*2.54=centimeter)

Exempel 1:
5,2" vid 4K UHD

Exempel 2:
55" vid 1080p

Dold text

Om du annars är nyfiken på optimala avstånd vid en given vinkel, skärmyta och enligt THX-standard för 1080p-upplösning kan det läsas här. Enda man behöver göra för att anpassa för mer moderna upplösningar är att byta ut respektive tum och upplösning i formulan.

Det formulan inte tar hänsyn till är dock bildinformation. För jag tror de flesta skulle kunna urskilja en skillnad mellan exempelvis en 1080p-upplöst skärm kontra en 4K UHD vid ungefär 2 meters avstånd. Men det har inte med att man ser pixlarna att göra, utan helt andra saker i slutändan och något som blir lite väl att gå in på som ett svarsinlägg här just nu bara

Men i slutändan det finns optimala tittarförhållanden, både mattematiskt likväl som utefter ergonomiska förutsättningar.

Jag skulle säga att en sådan förenklad formel stämmer till en viss gräns och ger en bra fingervisning om var gränsen är, men är inte ’objektiv sanning’. Synskärpa varierar extremt från person till person

Sen finns alltid extrema saker som ’aliased lines’ som skapar artefakter som syns tydligt även en bit efter att pixelmatrisen börjar bli osynlig, eller subpixelstrukturer som kan helt byta upplevd färg på pixlar i vissa högkontrast-scenarios. Färgbytet kan synas även efter att pixlarna individuellt inte kan urskiljas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

(inch*2.54=centimeter)

Exempel 1:
5,2" vid 4K UHD

Exempel 2:
55" vid 1080p

Dold text

Problemet är väl dock Nyquist, att vi måste ha två pixlar för att representera en pixel tillsammans med rätt mängda antialiasing, o vi har alltså på tok för lite AA idag. En en pixel bred aliasad linje kan jag på min 13" laptop med 4K-skärm se klart o tydligt på flera meters avstånd. O skulle vi ha korrekt mängd aliasing på säg en 27" 1440p-skärm så skulle dom flesta uppleva den som suddig vilket gör att 4K garanterat behövs.
Så jag anser att min laptop alltså har lagom upplösning, o min 4K 55"-tv är precis på gränsen när jag sitter 1,5m bort ifrån den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Det där är baserat på film och är i princip helt irrelevant för datorbruk. Det är enorm skillnad på komprimerad video och okomprimerad datorgrafik.

Det är stor skillnad på 1080p/1440p/2160p på en 27" skärm, 2160p är märkbart skarpare vid skrivbordsanvändande (sen är det såklart så att andra panel-parametrar även påverkar). Med det sagt så har jag personligen inga problem med 1440p på den storleken, snarare att jag föredrar det då jag fortfarande ogillar skalningen i windows till och från.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon75480:

Det där är baserat på film och är i princip helt irrelevant för datorbruk. Det är enorm skillnad på komprimerad video och okomprimerad datorgrafik.

Det är stor skillnad på 1080p/1440p/2160p på en 27" skärm, 2160p är märkbart skarpare vid skrivbordsanvändande (sen är det såklart så att andra panel-parametrar även påverkar). Med det sagt så har jag personligen inga problem med 1440p på den storleken, snarare att jag föredrar det då jag fortfarande ogillar skalningen i windows till och från.

Det är delvis sant, men det är definitivt inte irrelevant för datorbruk.

Det THX och andra aktörer baserat sina rekommendationer på i detta fallet är något som kallas för arcminute. Den korta och enkla förklaringen: Mänskliga ögats förmåga att plocka upp skillnader i detalj över en given distans.
Det blir med andra ord plattformsagnostiskt och även till stor utsträckning saknas relevans för innehållet i fråga.

Det jag misstänker du är ute efter här är exemplevis om man skalar text i Windows genom olika upplösningar vid samma givna distans. Detta kommer såklart medföra olika resultat då det helt enkelt finns mer pixlar att jobba med när det kommer till att presentera den färdiga bilden. Men åter igen är tidigare givna formula fullt gångbar här, för det är i slutändan pixlar/detaljer vi pratar om som följer arcminute.

Ett rätt praktiskt exempel här vore faktiskt Apple och deras "retina display"-bemärkning:
iPhone 4 genom 8 har en fast PPI om 326, detta trots skillnader i skärmstorlek. Detta nummer är inte tagit ur bakfickan, utan är räknat på att användaren befinner sig som närmast 30 centimeter från skärmen. För närmare än så kan ett normalfungerande öga börja urskilja detaljer (i detta fallet pixlar).

Jag säger inte detta för att klanka ner eller förkasta dina subjektiva upplevelser, kände att jag ändå ville klargöra den punkten. Jag säger inte heller att man måste sitta på ett givet vis. Det jag försöker framföra bara är att det helt enkelt finns en metodik för att objektivt bedöma optimala visningsvinklar, avstånd och densitet för en given skärmpanel. Det enklaste sättet att fixa vad som kan upplevas som suddig och/eller pixlig bild, det är helt enkelt att flytta panelen längre ifrån i den mån som är möjligt – Vill man sitta närmare får man dock som du säker 'bumpa upp' densiteten (upplösningen)

EDIT:
Sedan är saker som videokompression, vektorgrafik och allt sådant något för en annan diskussion kanske hehe.. Skulle säkert kunna vara en artikel i sig

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Matematiken om "du ser XXX pixlar på YYY avstånd" stämmer inte med hur vår syn fungerar i praktiken kring aliasing och andra fenomen. Särskilt runt sådant som subpixelstrukturer. Men eftersom det är matematik är finns ofta en bias om att det är "sanningen" om vår syn.

Uträkningarna brukar baseras på fysik runt optik och våglängder men också på just synpotik likt hur på vilka avstånd testpersoner kan skilja på bokstäver likt C och O från varandra. Vilket inte automatiskt appliceras på det rätt så komplexa ämnet runt subpixelstruktur.

Att matematiken inte stämmer med hur man upplever verkligheten helt blir tydligt när man vänder på matematiken. Hur många pixlar förväntas man se på ett viss avstånd? Ja, vi ser inte pixlar till att börja med utan det är förstås lite mer komplicerat än så. Vi med medelgod syn skulle springa runt med virtuella 1440p-sensorer allihopa ifall man tolkade THX:s avståndstabeller och liknande som någon exakt sanning.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Matematiken om "du ser XXX pixlar på YYY avstånd" stämmer inte med hur vår syn fungerar i praktiken kring aliasing och andra fenomen. Särskilt runt sådant som subpixelstrukturer. Men eftersom det är matematik är finns ofta en bias om att det är "sanningen" om vår syn.

Uträkningarna brukar baseras på fysik runt optik och våglängder men också på just synpotik likt hur på vilka avstånd testpersoner kan skilja på bokstäver likt C och O från varandra. Vilket inte automatiskt appliceras på det rätt så komplexa ämnet runt subpixelstruktur.

Att matematiken inte stämmer med hur man upplever verkligheten helt blir tydligt när man vänder på matematiken. Hur många pixlar förväntas man se på ett viss avstånd? Ja, vi ser inte pixlar till att börja med utan det är förstås lite mer komplicerat än så. Vi med medelgod syn skulle springa runt med virtuella 1440p-sensorer allihopa ifall man tolkade THX:s avståndstabeller och liknande som någon exakt sanning.

"Vi med medelgod syn skulle springa runt med virtuella 1440p-sensorer allihopa ifall man tolkade THX:s avståndstabeller och liknande som någon exakt sanning"

Hehe, denna biten fick mig faktiskt att fnissa till lite.. Väldigt rolig mental bild

Nej alltså ämnet är såklart extremt komplext i slutändan, speciellt med hänseende av det mänskliga ögat. Vi upplever inte världen i form av pixlar på det viset som du säger. Däremot skulle jag fortsatt hävda att mattematiken för arcminute är sund i grunden som ett utgångsläge i kontexten. Sedan är det såklart en massa andra faktorer som väger in utöver också. Allt från kontrast, ljusstyrka och allehanda andra faktorer spelar in för den slutgiltiga bedömningen. Inte minst subpixelstrukturer, färgdjup o.s.v.

Sedan kan det särskilja mellan statiska element och rörlig bild med, men det är nog inte något du inte redan är familjär med – Något jag är säker på att du skulle skola mig i ärligt talat

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Den man testa själv, om rummets väggar tillåter är denna klassiker:

https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Hur långt måste du gå från din skärm innan du upplever detta som en naturlig linje? Snarare än att se aliasing-fenomen som trappsteg och skimmer. Det kommer att variera med syn (så klart) men också variera enormt med subpixelstrukturen på panelenen.

Min personliga sanity check med detta test, två stycken Samsung 65-tums-TV bredvid varandra, en 4K och en 8K där jag behövde tio meters avstånd för 4K-modellen för att uppleva en naturlig linje. Tre meter bort för 8K-modellen. Då har Samsungs VA-paneler i det fallet en sämre förutsättning då är en subpixelstruktur med halva subpixlar vilket kan förstärka aliasingfenomen.

Däremot hade jag svårt att se skillnad på samma TV bortom 3 meter för testerna med C och O-varianten som kalls för Landolt-C:
https://en.wikipedia.org/wiki/Landolt_C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det var ju liknande argument som fick Carmack att säga att vi kan skala VR till 16K innan upplösningsökningar börjar bli onödiga. sen är det också en väldigt liten del av synfältet som är i fokus. Samma problem finns med ’24 fps räcker för alla’ vs ’amerikanska armén kan se 10000fps och utskilja flygplan’

Sanningen är att ögonen genererar signaler baserat på kemiska förändringar. Dessa signaler kan mättas ganska lätt och vi ser framförallt ’bara’ saker som ändrar sig, annars blir det ingen signal. Sen finns ju uppsjöar med synfel och andra faktorer

Sedan gör ju hjärnan någon form av DLSS på resultatet också, inte direkt råa bilder som vi får i vårt medvetande

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag väntar på Samsungs modell som förhoppningsvis saknat g-sync modulen och man slipper fläkten.

Tror inte riktit du slipper fläkten då det har mycket med ljusstyrkan att göra.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Den man testa själv, om rummets väggar tillåter är denna klassiker:

https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Hur långt måste du gå från din skärm innan du upplever detta som en naturlig linje? Snarare än att se aliasing-fenomen som trappsteg och skimmer. Det kommer att variera med syn (så klart) men också variera enormt med subpixelstrukturen på panelenen.

Min personliga sanity check med detta test, två stycken Samsung 65-tums-TV bredvid varandra, en 4K och en 8K där jag behövde tio meters avstånd för 4K-modellen för att uppleva en naturlig linje. Tre meter bort för 8K-modellen. Då har Samsungs VA-paneler i det fallet en sämre förutsättning då är en subpixelstruktur med halva subpixlar vilket kan förstärka aliasingfenomen.

Däremot hade jag svårt att se skillnad på samma TV bortom 3 meter för testerna med C och O-varianten som kalls för Landolt-C:
https://en.wikipedia.org/wiki/Landolt_C

Intressant faktiskt!

Framförallt att det behövdes mer distans med rörlig media kontra statisk (Landolt-C). För mig veterligen brukar just statiska objekt likt skrivbordsmiljö och textdokument vara först ut med att skvallra om aliasing/upplösning.

Sedan undrar jag spontant lite också om du skulle anmärka samma skillnad/nivå av aliasing i annan rörlig media, exempelvis animation, 3D-miljö eller inspelat 4K/8K-material?

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Jag skulle säga att en sådan förenklad formel stämmer till en viss gräns och ger en bra fingervisning om var gränsen är, men är inte ’objektiv sanning’. Synskärpa varierar extremt från person till person

Sen finns alltid extrema saker som ’aliased lines’ som skapar artefakter som syns tydligt även en bit efter att pixelmatrisen börjar bli osynlig, eller subpixelstrukturer som kan helt byta upplevd färg på pixlar i vissa högkontrast-scenarios. Färgbytet kan synas även efter att pixlarna individuellt inte kan urskiljas

Skrivet av Gurrrra:

Problemet är väl dock Nyquist, att vi måste ha två pixlar för att representera en pixel tillsammans med rätt mängda antialiasing, o vi har alltså på tok för lite AA idag. En en pixel bred aliasad linje kan jag på min 13" laptop med 4K-skärm se klart o tydligt på flera meters avstånd. O skulle vi ha korrekt mängd aliasing på säg en 27" 1440p-skärm så skulle dom flesta uppleva den som suddig vilket gör att 4K garanterat behövs.
Så jag anser att min laptop alltså har lagom upplösning, o min 4K 55"-tv är precis på gränsen när jag sitter 1,5m bort ifrån den.

Yes!

Håller med om att det inte är en perfekt vetenskap och finns såklart en massa fler parametrar att ha i åtanke. Något jag nämnde lite högre upp i tråden i ett utbyte med Laxpudding.

Däremot är det en god utgångspunkt om man upplever att upplösningen inte räcker till - börja helt enkelt med att öka avståndet från skärmen, innan man går ut och köper sig en ny och högre upplöst skärmpanel.

Allt för ofta ser jag folk sitta med skärmen som om det vore ett par VR-brillor (bildligt talat) och sedan klaga på att det är pixligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Yes!

Håller med om att det inte är en perfekt vetenskap och finns såklart en massa fler parametrar att ha i åtanke. Något jag nämnde lite högre upp i tråden i ett utbyte med Laxpudding.

Däremot är det en god utgångspunkt om man upplever att upplösningen inte räcker till - börja helt enkelt med att öka avståndet från skärmen, innan man går ut och köper sig en ny och högre upplöst skärmpanel.

Allt för ofta ser jag folk sitta med skärmen som om det vore ett par VR-brillor (bildligt talat) och sedan klaga på att det är pixligt

Vet inte om jag håller med om det, jag köper ju en viss storlek för jag vill ha så stort, så om jag sen måste backa bara för upplösningen inte räcker till så tappar man ju lite poängen med att jag köpte nåt av den storleken.

Men ja nä oavsett vad jag säger tycker om upplösningar så tycker jag ju att riktig svärtan är extremt viktigt också, så det är ju vääldigt trevligt att det nu äntligen kommer paneler som klarar av det! Så det är ju direkt inte en helt dålig skärm den här Alienwaren

Permalänk
Medlem

Jag köpte skärmen med koden och pengar drogs/reserverades, nu har jag fått tillbaka pengarna på kontot såg jag trots 2 mail från dell som bekräftelse på beställning och betalning.
Man blir lite orolig.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem

Nån som fått sin än? Bokade leverans med Schenker idag. Ska komma mellan 10 och 13 i morgon. Nu är man ju löjligt hypad!

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Ollebro:

Nån som fått sin än? Bokade leverans med Schenker idag. Ska komma mellan 10 och 13 i morgon. Nu är man ju löjligt hypad!

Jodå: #19546152

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Tror inte riktit du slipper fläkten då det har mycket med ljusstyrkan att göra.

Nej den sitter där pga skärmen är g-sync ultimate, alla skärmar som är g-sync ultimate har en fläkt pga att modulen blir varm. Har inget med ljusstyrka att göra.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vet inte om jag håller med om det, jag köper ju en viss storlek för jag vill ha så stort, så om jag sen måste backa bara för upplösningen inte räcker till så tappar man ju lite poängen med att jag köpte nåt av den storleken.

Men ja nä oavsett vad jag säger tycker om upplösningar så tycker jag ju att riktig svärtan är extremt viktigt också, så det är ju vääldigt trevligt att det nu äntligen kommer paneler som klarar av det! Så det är ju direkt inte en helt dålig skärm den här Alienwaren

Upplösningen avgör hur stor del av ditt synfält skärmen kan uppta, t.ex. 4K motsvarar en viss vinkel av ditt seende, vill du ha en visuellt större skärm än så behövs högre upplösning

Storleken på skärmen bestämmer på vilket avstånd den bör placeras

Bara ett annat sätt att se på samma siffror

Ögat ser begränsad upplösning i en viss vinkel, det är det som styr

Skadar (nästan) aldrig att ha för mycket pixlar tillgängliga, så länge man inte måste rendera spel i native upplösning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Det är delvis sant, men det är definitivt inte irrelevant för datorbruk.

Det THX och andra aktörer baserat sina rekommendationer på i detta fallet är något som kallas för arcminute. Den korta och enkla förklaringen: Mänskliga ögats förmåga att plocka upp skillnader i detalj över en given distans.
Det blir med andra ord plattformsagnostiskt och även till stor utsträckning saknas relevans för innehållet i fråga.

Det jag misstänker du är ute efter här är exemplevis om man skalar text i Windows genom olika upplösningar vid samma givna distans. Detta kommer såklart medföra olika resultat då det helt enkelt finns mer pixlar att jobba med när det kommer till att presentera den färdiga bilden. Men åter igen är tidigare givna formula fullt gångbar här, för det är i slutändan pixlar/detaljer vi pratar om som följer arcminute.

Ett rätt praktiskt exempel här vore faktiskt Apple och deras "retina display"-bemärkning:
iPhone 4 genom 8 har en fast PPI om 326, detta trots skillnader i skärmstorlek. Detta nummer är inte tagit ur bakfickan, utan är räknat på att användaren befinner sig som närmast 30 centimeter från skärmen. För närmare än så kan ett normalfungerande öga börja urskilja detaljer (i detta fallet pixlar).

Jag säger inte detta för att klanka ner eller förkasta dina subjektiva upplevelser, kände att jag ändå ville klargöra den punkten. Jag säger inte heller att man måste sitta på ett givet vis. Det jag försöker framföra bara är att det helt enkelt finns en metodik för att objektivt bedöma optimala visningsvinklar, avstånd och densitet för en given skärmpanel. Det enklaste sättet att fixa vad som kan upplevas som suddig och/eller pixlig bild, det är helt enkelt att flytta panelen längre ifrån i den mån som är möjligt – Vill man sitta närmare får man dock som du säker 'bumpa upp' densiteten (upplösningen)

EDIT:
Sedan är saker som videokompression, vektorgrafik och allt sådant något för en annan diskussion kanske hehe.. Skulle säkert kunna vara en artikel i sig

Du nämner själv apple här, du är medveten om va att Apple har produkter med över dubbelt så hög PPD (pixels-per-degree) som THX rekommendationerna? Och som laxbudding redan vart inne på, jag kan identifiera aliasing på min skärm som jag måste backa långt utanför THX optimala distans för att bli av med, aliasing som minskar vid högre upplösning.

edit.
Jag har försökt ta reda på vad THX har baserat sina siffor på, och jag hittar iaf några nyare siffror där minimum avståendet verkar vara baserad på en arcminute (som inte helt stämmer med siffrorna för hdtv på wikipedia), så där får jag backa angående att det saknade relevans, trodde det framförallt var baserat på empirisk data specifikt för filmtittande.

Jag motsätter mig dock fortfarande till att detta skulle vara någon gräns när det slutar göra skillnad på en monitor för datorbruk. Här är en artikel som tar upp ämnet http://filmicworlds.com/blog/visual-acuity-is-not-what-the-ey... Detta problem/fenomen är synbart på skrivbordet när det kommer till text, ikoner, grafik etc, och där är väl antaligen därför vissa upplever t ex 2160p på 27" skarpare än 1440p även från distanser som ska vara inom den fysiska gränsen enligt din formel ovan. Det är ju dock i princip ett ickeproblem för film/tv och det var framförallt därifrån min motsättning med att hänvisa till rekommendendationer för det endamålet låg då dom inte behöver ta detta i beaktning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yatagarasu:

Sedan undrar jag spontant lite också om du skulle anmärka samma skillnad/nivå av aliasing i annan rörlig media, exempelvis animation, 3D-miljö eller inspelat 4K/8K-material?

Har inte haft så många chanser att jämföra. Men tre meter från 65 tum 4K respektive 8K med material som är inspelat i8K från början. 8K kan ha ett subtilt övertag i sådant som hur texturer i kläder återges. Men annars skulle jag inte springa benen av mig för 8K i vardagsrummet. Mer lockande att det finns vissa 8K-modeller som är extremt bra produkter och inte pixlarna i sig själva.

8K på skrivbordet däremot, det ser jag fram emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag köpte skärmen med koden och pengar drogs/reserverades, nu har jag fått tillbaka pengarna på kontot såg jag trots 2 mail från dell som bekräftelse på beställning och betalning.
Man blir lite orolig.

Oj läskigt! Inget nytt mail från dem eller orderstatus? När beställde du och vad har du för estimerat leveransdatum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Upplösningen avgör hur stor del av ditt synfält skärmen kan uppta, t.ex. 4K motsvarar en viss vinkel av ditt seende, vill du ha en visuellt större skärm än så behövs högre upplösning

Storleken på skärmen bestämmer på vilket avstånd den bör placeras

Bara ett annat sätt att se på samma siffror

Ögat ser begränsad upplösning i en viss vinkel, det är det som styr

Skadar (nästan) aldrig att ha för mycket pixlar tillgängliga, så länge man inte måste rendera spel i native upplösning

Jo precis, var väl ungefär det jag skrev fast tvärt om

Men jo precis, mer pixlar är ju alltid najs, även fast det såklart finns en gräns. 8K skulle göra en liiten märkbar skillnad för datorbruk, men 16K blir overkill. Möjligtvis bara för att skala upp en 8K signal till 16K bara för att få ännu lite mera analog feeling i bilden helt utan nån pixeltruktur vid väldigt för nära tittavstånd. Men ja nä, overkill definitivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Man blir lite orolig.

Samma sak hände mig, men är inte särskild orolig. Jag menar det som händer är ju att betalningen reserveras när du gjort beställningen, men sen skjuter dom på leveransen och sen släpper reservationen eftersom dom aldrig skickat något (så pengarna lämnade aldrig kontot).

Hänt mig förut, när jag väl fått sakerna har pengarna dragits då. Garanti för att det blir likadant denna gång? Nä såklart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

Oj läskigt! Inget nytt mail från dem eller orderstatus? När beställde du och vad har du för estimerat leveransdatum?

Inget nytt mail, men som någon annan skrev nedan så var antagligen beloppet reserverat en tid och eftersom jag beställde den 23e mars så fick jag lev datum i början på augusti. Så förhoppnings vis dras de på nytt när leverans närmar sig:) håller tummar för det iaf:)

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Samma sak hände mig, men är inte särskild orolig. Jag menar det som händer är ju att betalningen reserveras när du gjort beställningen, men sen skjuter dom på leveransen och sen släpper reservationen eftersom dom aldrig skickat något (så pengarna lämnade aldrig kontot).

Hänt mig förut, när jag väl fått sakerna har pengarna dragits då. Garanti för att det blir likadant denna gång? Nä såklart inte.

Måste man konstant se till att ha 11000 på sitt kort nu då, för att de plötsligt kan dra pengarna? 😮