Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Björns videon är egentligen ganska bra de också, även om det är lite av en annan typ av videon. Problemet är att han har kommit till en fas i sitt Youtubande där han försöker skapa en karaktär. Ganska så vanligt bland Youtubers som ligger på några hundra tusen följare. Man kommer in i en bana där karaktären ofta hamnar mer i fokus än själva ämnet i sig. Därav en massa off topic, larviga inlägg och personliga inslag (äta korv i 5 minuter tex) som bygger på hans karaktär framför tittarna. Vissa älskar det, andra hatar det. Tyvärr tenderar dessa videos att tappa lite av sitt produktionsvärde, precis som du säger. Eller helt enkelt blir onödigt utdragna med inslag som de flesta bara spolar igenom och till slut helt slutar titta på. Farlig väg att gå.

Fast Björns enda USP var att han var väldigt tidigt ute med youtubekanal om elbilar och därmed ofta går tillgång till nya bilar tidigt numera. Hade han lanserat sin kanal idag hade han inte haft mer än ett hundratal subscribers max. Kvalitén är så fruktansvärt undermålig jämförelsevis.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fast Björns enda USP var att han var väldigt tidigt ute med youtubekanal om elbilar och därmed ofta går tillgång till nya bilar tidigt numera. Hade han lanserat sin kanal idag hade han inte haft mer än ett hundratal subscribers max. Kvalitén är så fruktansvärt undermålig jämförelsevis.

Ja så är det ju. Och detta gäller oftast inom de flesta genrer och nicher på Youtube. Är du tidigt ute så kan du snabbare bli stor i god tid, förutsatt att du jobbar hårt i början. Sen kan man glida räkmacka med videon utan större effort. Dock så finns risken att många tappar intresset när andra youtubers kan göra bättre innehåll med högre produktionsvärde. Jag tittar personligen mer på Chippens videos nu än Björns, tids nog kanske jag slutar titta på Björn helt och hållet när andra (såsom tex Chippen) kan göra det bättre och mer intressant.

Tillgång till nya bilar handlar oftast om hur stor kanalen är. Över 20-30k subs så börjar det hända grejer. Då blir mer och mer saker gratis/sponsrade också.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Nu överdriver du väl ändå?
Han gör ju samma tester om och om igen för alla bilar. Där kan man jämföra bilarna jämfört med Auto Motor sport.
Har inte kollat så många andra, men de jag kollat så är det ingen som testar som honom. Sen drar han väl vissa fjantiga skämt, men det är ju subjektivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Fick du en bra deal?

650000kr.
Mercedes vill ha 629000kr, så jag får även ca 21000krpå kontot.

Permalänk
Medlem

Det blir kul och se hur det går för vietnamesiska Vinfast när de etablerar sig i Europa. Vinfast har tidigare tillverkat bilar med delar från BMW, på licens, för den vietnamesiska marknaden.

Två modeller går att reservera i Europa sen ett tag tillbaka.
Två rejäla pjäser varpå den största modellen VF 9 är 7-sitsig. Från 58,650 eur.

Den mindre VF 8 är inte så liten den heller. Från 43,450 eur.

Mer info -> https://vinfastauto.eu/en

Permalänk
Medlem

Peder Karlsson (som jag antar att du ffa syftar på) kan väl knappast kallas motorjournalist dock, han jobbar inte ens på Auto motor sport utan är frilansare som mer är en nyrik "motorhead" dvs gillar dyra bilar med mycket hästkrafter som låter mycket och ogillar elbilar och teknik i allmänhet verkar det som.

Jo absolut Peder som stack ut mest. Hade inte koll på vem han var, bara tog för givet att han hade något med AMS att göra då han ändå syns på youtube ibland. Det var dock flera som gnällde men som många redan påpekat så kanske det visar mer tillverkarnas dåliga implementering av mjukvaran. Gillade videon oavsett!

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem

Kollade lite nu på privatleasing. Kör strax under 3000mil/år. Kollade bla. upp hur det ser ut hos Hyundai och de kunde inte ens erbjuda privatleasing med dessa körsträckor?!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

ID4 vs marknadens vanligaste höjd på takskjutport. Hade jag fått välja så hade jag föredragit elektrisk bagagelucka, nu behöver jag klä in några av portens beslag ifall det händer något.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Kollade lite nu på privatleasing. Kör strax under 3000mil/år. Kollade bla. upp hur det ser ut hos Hyundai och de kunde inte ens erbjuda privatleasing med dessa körsträckor?!

Pratar man med säljare kan dom oftast lägga på mer mil. 3000 är inget ovanligt, det vet jag Kia kan göra och dom ägs av Hyundai

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

ID4 vs marknadens vanligaste höjd på takskjutport. Hade jag fått välja så hade jag föredragit elektrisk bagagelucka, nu behöver jag klä in några av portens beslag ifall det händer något.

https://i.imgur.com/ShhKxsr.jpg

Jo elektrisk är smidigare. Jag kan ställa in öppningshöjd i Mach E:n iallafall och var nära på att göra samma sak innan jag upptäckte att det gick. För mig går en kabelstege lite lågt i garaget så det var en cm ifrån ett skrap där med första gången jag öppnade luckan.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Nu överdriver du väl ändå?
Han gör ju samma tester om och om igen för alla bilar. Där kan man jämföra bilarna jämfört med Auto Motor sport.
Har inte kollat så många andra, men de jag kollat så är det ingen som testar som honom. Sen drar han väl vissa fjantiga skämt, men det är ju subjektivt.

Det har du ju iofs rätt I men det är ju tråkigt att det är mer intressant att kolla på hans exceltabeller än vad det är att kolla på hans youtubevideor 😆

Tycker inte jag överdriver det minsta ärligt talat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det har du ju iofs rätt I men det är ju tråkigt att det är mer intressant att kolla på hans exceltabeller än vad det är att kolla på hans youtubevideor 😆

Tycker inte jag överdriver det minsta ärligt talat.

Brukar snabbspola mycket vid alla video. Tycker det är helt ointressant när Björn äter, men även körning utan vettiga kommentarer (och bara musik) spolar jag oftast också förbi, oavsett om det är Björn, våran Chippen eller någon annan. Tillför inget som helst, utan känns som mest irriterande transportsträckor.

Hade gärna sett på video med test utan musik, mat, etc. Fram för mer "kompaktversioner"!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av ghoti:

https://i.imgur.com/ShhKxsr.jpg

Säker på att det inte går att ställa in vilken höjd den ska stanna i genom att hålla in knappen för öppning/stängning när den är i den höjd du vill ha den i? Brukar gå på de flesta moderna bilar...

Edit: eller jaha tolkade det du skrev som att du har elektrisk bagagelucka, det kanske du inte har?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som finner Björn Nylands videos totalt otittbara? Noll produktionsvärde, skakig handycam och han pratar halvt osammanhängande på knackig engelska/kommer av sig hela tiden? Jag har verkligen försökt plåga mig igenom dem men det går inte! 😅

Han är mycket bra på det han gör, underhållande och konsekvent.
Någon som minns Mythbusters? Adam Savage sa en gång:
The difference between screwing around and science is writing it down.
Passar väl väldigt bra in på Björn och hans eskapader? Han och hans Google Sheeeeets(!).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säker på att det inte går att ställa in vilken höjd den ska stanna i genom att hålla in knappen för öppning/stängning när den är i den höjd du vill ha den i? Brukar gå på de flesta moderna bilar...

Edit: eller jaha tolkade det du skrev som att du har elektrisk bagagelucka, det kanske du inte har?

Precis, för att få en bil med rimlig ledtid tog vi en av handlarens luftordrar, den har väsentliga saker som backkamera men saknar elmanövrerad lucka. Det går säkert att fulmodda genom att tex montera kortare gasfjädrar men nu hade vi marginalerna med oss.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Lite högspänningsreparation⚡️Den lokala märkesverkstaden skulle ha 140 000kr för att reparera denna 11år gamla Peugeoten som inte ville ladda! Deras sätt vore att byta ut högspänningsbatteriet, invertern och laddaren! Jag fick den reparerad själv med begagnade delar från Norge för 7000kr 😎

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

650000kr.
Mercedes vill ha 629000kr, så jag får även ca 21000krpå kontot.

Snyggt.
Den var leasad via Mercedes (Finans)? Hur lång tid hade du kvar på leasingen egentligen? Hur gör Riddermark, vart förs pengarna? Till dig? Förhandlade du med Riddermark om priset, hur landade ni i så olika summor?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fast hur många andra har engagemang och kunskap inom bara elbilar som Björn? Han sprutar ju ut material varje vecka och har tillgång till de flesta nya bilar. Reser runt och går på pressreleaser och ligger i. Tror han vunnit nya subscribers även idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Snyggt.
Den var leasad via Mercedes (Finans)? Hur lång tid hade du kvar på leasingen egentligen? Hur gör Riddermark, vart förs pengarna? Till dig? Förhandlade du med Riddermark om priset, hur landade ni i så olika summor?

Ja Mercedes finans.
Hade 1.5 år kvar av 3.
Riddermarks betalar det Mercedes vill ha direkt till dem och resten till mitt konto.
Jag sa att Mercedes ville ha ca 650tkr och de gick med på det utan att ha sett bilen.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Han är mycket bra på det han gör, underhållande och konsekvent.
Någon som minns Mythbusters? Adam Savage sa en gång:
The difference between screwing around and science is writing it down.
Passar väl väldigt bra in på Björn och hans eskapader? Han och hans Google Sheeeeets(!).

Om man som sagt tycker att det är underhållande att titta på en snubbe sitta och äta varmkorv i 5 minuter så får jag väl hålla med dig men vi har väl helt enkelt väldigt olika uppfattning om underhållning. 😆

Skrivet av Mandrake:

Fast hur många andra har engagemang och kunskap inom bara elbilar som Björn? Han sprutar ju ut material varje vecka och har tillgång till de flesta nya bilar. Reser runt och går på pressreleaser och ligger i. Tror han vunnit nya subscribers även idag.

Engagemang och kunskap har han säkert absolut. Synd därför att han har obefintlig kompetens inom filmfotografi eller presentationstenik. Tvivlar inte på att han jobbar hårt men han borde gå en kurs i nya nämnda. Eller anställda en professionell filmfotograf till sin YouTube kanal.

Se bara på Linus Tech Tips. Det var lika usel filmfototeknik när han började men han har utvecklats och skapat en professionell studio. Förstår att det inte går över en natt men Björns videos från denna vecka är i princip lika uselt komponerade som hans första.

Nåja, jag släpper detta nu, lite off topic även om det handlar om mediatäckning av elbilar 😊

Skrivet av stgr:

Ja Mercedes finans.
Hade 1.5 år kvar av 3.
Riddermarks betalar det Mercedes vill ha direkt till dem och resten till mitt konto.
Jag sa att Mercedes ville ha ca 650tkr och de gick med på det utan att ha sett bilen.

Så det kostar dig inget utöver det du betalat hittills? Snyggt isf, bra deal 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ja Mercedes finans.
Hade 1.5 år kvar av 3.

Blev de inte sura då när de tydligen bara ska betala 629tkr till Mercedes och resten till dig? haha

Permalänk
Medlem

@Chippen2188
@Daniel75

Återkoppling på Mach-E GT: n. Ännu ingen affär. Det är inget solklart val. C40 är lite för bra. Märker att de flesta är övertygade om att C40 Intro Ed. 2022 är en XC40 Recharge 2020 fast med en annan taklinje. Så är det inte. Min enda referens är dock en 2022 (sensus-baserad) XC40 B4, som jag hade som tillfällig bil innan jag fick C40: n. Och nej, jag förmodar inte att XC40 B4 och Rechargen är identiska förutom drivlina och Google Automotive. För dom som lägger någon helst vikt vid det B. Nyland säger: han har lånat en C40 i en veckas tid. Videorna finns på YT-kanalen.

Mach-E GT: är lite för dyr för vad den levererar. Kalkylerna kan se bra ut för att det är en bil som har ett rek. pris på strax över 900kkr men stoffet, det man får, jämfört med vad man skulle kunna få för samma pengar, det är inte så övertygande. Runt 8400kr/mån för bilen (exkl. v-däck och försäkring) är okej, för att den kostar runt 870kkr (med stödpengar från Ford). Tänker närmast i jämförelse med i4 40 för ~820kkr och drygt 13000kr/mån. Men det är inte en bil som har en inredning som andas 900kkr. Får man överlägsen elbilsteknik då? Nej, jämförbar, skulle jag säga. Snabbladdning - medioker. Effektivitet - bra. Navigation/ruttplanering - bra. Mjukvara/OTA - oklart. Det som finns fungerar, fast av allt att döma finns funktioner och buggfixar i amerikanska bilar som inte finns i Europa. Vad har vi för version i Sverige? Vad ligger i pipen? Exempelvis: kan jag få navigation i förardisplayen från Android Auto/Google Maps? Jag vet inte. Säljarna vet inte. Ford Sverige kan inte svara.

Provkörde en 2022 Model Y LR med Acc. Boost idag. Paneler och inredning satt där det skulle på detta exemplar, men något knarrade eller knakade (gnekade?!) någonstans fram i huvudhöjd. Fjädringskomforten var okej, helt okej. Skulle jag kunna tolerera. Dock räddades den nog av nordiska vinterdäck med mycket gummi. Lär bli ett återbesök när sommargummit sitter på istället. Men man undrar ju hur MY P känns. Förarmiljön var inte alls en lika "big deal" i negativ bemärkelse som jag hade trott. Sköna stolar, skön ratt och sikten ut var god, i alla riktningar utom rakt bakåt. Reglagen på ratten var schyssta. Enkla och med bra feeback.
Det jag upplevde som mest framträdande var styrningen: mycket fin.
På andra sidan av vågskålen har vi istället kupéljudet. Ständigt närvarande och långt ifrån "dämpat", sådär som premium ska låta.
Pruttade lite pruttkudde och spelade Sky Force Reloaded också. Det var ju roligt och så fast helt meningslöst i min värld.

Hur tråkigt det än kan låta, men det lutar åt att jag behåller Volvon

Fast @stgr ger ju en idéer som gör att jag ändå lockas av att köra en Mach-E: n ett tag. För i övrigt är den schysst. Skulle utan tvekan välja den före Model Y.

Referensfel
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ja Mercedes finans.
Hade 1.5 år kvar av 3.

När släppte du informationen om att beloppet skulle utbetalas på två konton?

Varför dög inte EQC: n?
Vad blir det istället? Varför?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om man som sagt tycker att det är underhållande att titta på en snubbe sitta och äta varmkorv i 5 minuter så får jag väl hålla med dig men vi har väl helt enkelt väldigt olika uppfattning om underhållning. 😆

Engagemang och kunskap har han säkert absolut. Synd därför att han har obefintlig kompetens inom filmfotografi eller presentationstenik. Tvivlar inte på att han jobbar hårt men han borde gå en kurs i nya nämnda. Eller anställda en professionell filmfotograf till sin YouTube kanal.

Se bara på Linus Tech Tips. Det var lika usel filmfototeknik när han började men han har utvecklats och skapat en professionell studio. Förstår att det inte går över en natt men Björns videos från denna vecka är i princip lika uselt komponerade som hans första.

Nåja, jag släpper detta nu, lite off topic även om det handlar om mediatäckning av elbilar 😊

Så det kostar dig inget utöver det du betalat hittills? Snyggt isf, bra deal 👍

Nä, utan jag får även 21000kr cirka, tillbaka dessutom

Skrivet av Svantesson666:

Blev de inte sura då när de tydligen bara ska betala 629tkr till Mercedes och resten till dig? haha

Tror jag inte, de kan no kränga den för lite över 700tkr om man jämför på blocket.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_eqc_400...
Ligger ute för 729tkr. Min är ganska lik.

--

@MP-Jan: Var och provsatt Mach E idag, funkar bra för mig, så nu ska jag hitta en leveransklar som helst kan levereras imorgon

Skrivet av MP-Jan:

När släppte du informationen om att beloppet skulle utbetalas på två konton?

Varför dög inte EQC: n?
Vad blir det istället? Varför?

Varit lite struligt med min, samt 4-5kW/mil i föbrukning är sjukt åt skogen.
Kanske Mach E röd om jag hittar en leveransklar till imorgon

De vet att 2 konton kommer ske vid lösen av leasing, så de frågade efter clearingsnummer och kontonummer för det som "blev över" efter utlösen.

Permalänk
Medlem

@MP-Jan

Skrivet av MP-Jan:

Mach-E GT: är lite för dyr för vad den levererar. Kalkylerna kan se bra ut för att det är en bil som har ett rek. pris på strax över 900kkr men stoffet, det man får, jämfört med vad man skulle kunna få för samma pengar, det är inte så övertygande. Runt 8400kr/mån för bilen (exkl. v-däck och försäkring) är okej, för att den kostar runt 870kkr (med stödpengar från Ford). Tänker närmast i jämförelse med i4 40 för ~820kkr och drygt 13000kr/mån. Men det är inte en bil som har en inredning som andas 900kkr. Får man överlägsen elbilsteknik då? Nej, jämförbar, skulle jag säga. Snabbladdning - medioker. Effektivitet - bra. Navigation/ruttplanering - bra. Mjukvara/OTA - oklart. Det som finns fungerar, fast av allt att döma finns funktioner och buggfixar i amerikanska bilar som inte finns i Europa. Vad har vi för version i Sverige? Vad ligger i pipen? Exempelvis: kan jag få navigation i förardisplayen från Android Auto/Google Maps? Jag vet inte. Säljarna vet inte. Ford Sverige kan inte svara.

Tackar för återkoppling. Försöker kommentera så gott jag kan och känner till nu.

Inredningen så hör jag vad du säger och det är ett par saker som inte är top notch men över lag anser jag den helt okay för det priset, med undantag för knapparna på ratten och snurrratten i paddan. Jag anser t ex inte att min Q7 V12 som gick på 1.8 MSEK ny var speciellt mycket bättre inredningsmässigt. Dock var min 550i med keramiska reglage en nivå högre, absolut.

Snabbladdning - skulle säga medelmåttig från min sida, inte medioker
Effektivitet - bra och jag håller med där
Navigation/ruttplanering - bra och jag håller med där
Mjukvara/OTA - Jag kan inte svara på icke GT PE men i den jag har så fungerar allt perfekt. Jag har inte fått de nyaste uppdateringarna, är det 2.8.3 nu om man kikar i forumen ? Men det verkar som om GT PE kommer mer komplett från fabrik och har ett annat uppdateringschema så det kan inte jämföras rakt av. Jag vet ärligt talat inte om jag har 91 kwh eller 88kwh användbart batteri på min (det är en 21:a och 91kwh kom 22 men det ska uppdateras på 21:or Job 2 [de som är byggda efter Juli 2021]) och jag vet heller inte om de lagt in nya laddkurvan eller om den kommer senare. Det är lite illa att de inte kan svara på det, helt rätt.
Edit: Till och med i Mach-E forumen i USA så säger de att de inte fått någon uppdatering på GT PE ännu.

Gällande navigation i förardisplayen så kan jag gå ned och fota om du vill men du har alltså navigation via android auto, sedan ser du pilhänvisning etc på lilla displayen framför dig. Det fungerar utmärkt även om jag föredrar den inbyggda navigationen då den även har alla laddstationer etc utmärkta (om man skulle köra långt) och känns smidigare över lag. Skicka rutter från fordpass appen fungerar som det ska.
Den hittar min historik i google maps så om jag surfat vid datorn hemma och kikat på något i google maps så kommer den upp direkt i android auto som senaste sökningar vilket är toppen.

Du har även frunkknappen på nyckel, i infotainment, i fordpass och du kan göra allt som går upp till 2.8.3. Det som inte finns är några spel. Jag har inte provat om den kan byta fil i oval blue systemet genom att blinka bara, men full automation i övrigt har jag testat där och det fungerar som det ska.

Det finns inget som buggar eller inte fungerar som den är levererad till mig, så uppdateringar är väl bra men i det utförande den är levererad i så fungerar det toppen - dock med frågan ovan kring batteri och laddkurva men det är optimering så inte "nödvändigt" så att säga även om det vore trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

@MP-Jan: Var och provsatt Mach E idag, funkar bra för mig, så nu ska jag hitta en leveransklar som helst kan levereras imorgon

Grattis i förskott !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nä, utan jag får även 21000kr cirka, tillbaka dessutom

Tror jag inte, de kan no kränga den för lite över 700tkr om man jämför på blocket.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_eqc_400...
Ligger ute för 729tkr. Min är ganska lik.

--

Varit lite struligt med min, samt 4-5kW/mil i föbrukning är sjukt åt skogen.
Kanske Mach E röd om jag hittar en leveransklar till imorgon

De vet att 2 konton kommer ske vid lösen av leasing, så de frågade efter clearingsnummer och kontonummer för det som "blev över" efter utlösen.

Så inga sura miner när dom fattade att Merc inte ville ha 650?

Sålde min X3: a till Riddermark i sept. Sjukt smidigt.

En röd AWD, RWD, 70 eller 91kWh? Eller rakt av GT: n?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Så inga sura miner när dom fattade att Merc inte ville ha 650?

Sålde min X3: a till Riddermark i sept. Sjukt smidigt.

En röd AWD, RWD, 70 eller 91kWh? Eller rakt av GT: n?

Det var över telfunk, så jag kunde inte se deras ansikte.

Sålde min Kia Stinger 3.3L rak sexa till riddermark för nästan 2 år sedan, smidigt och enkelt, fort fram med pengarna och kommer till dig och hämtar.

Vill helst ha LR (91kWh) i övrigt så "kvittar" det nog vilka tillval som finns, egentligen.
Helst finns det en i Österhaningen eller vad det hette, långt som helvete ut på "landet" och ta buss dit eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

@MP-Jan

Tackar för återkoppling. Försöker kommentera så gott jag kan och känner till nu.

Inredningen så hör jag vad du säger och det är ett par saker som inte är top notch men över lag anser jag den helt okay för det priset, med undantag för knapparna på ratten och snurrratten i paddan. Jag anser t ex inte att min Q7 V12 som gick på 1.8 MSEK ny var speciellt mycket bättre inredningsmässigt. Dock var min 550i med keramiska reglage en nivå högre, absolut.

Snabbladdning - skulle säga medelmåttig från min sida, inte medioker
Effektivitet - bra och jag håller med där
Navigation/ruttplanering - bra och jag håller med där
Mjukvara/OTA - Jag kan inte svara på icke GT PE men i den jag har så fungerar allt perfekt. Jag har inte fått de nyaste uppdateringarna, är det 2.8.3 nu om man kikar i forumen ? Men det verkar som om GT PE kommer mer komplett från fabrik och har ett annat uppdateringschema så det kan inte jämföras rakt av. Jag vet ärligt talat inte om jag har 91 kwh eller 88kwh användbart batteri på min (det är en 21:a och 91kwh kom 22 men det ska uppdateras på 21:or Job 2 [de som är byggda efter Juli 2021]) och jag vet heller inte om de lagt in nya laddkurvan eller om den kommer senare. Det är lite illa att de inte kan svara på det, helt rätt.
Edit: Till och med i Mach-E forumen i USA så säger de att de inte fått någon uppdatering på GT PE ännu.

Gällande navigation i förardisplayen så kan jag gå ned och fota om du vill men du har alltså navigation via android auto, sedan ser du pilhänvisning etc på lilla displayen framför dig. Det fungerar utmärkt även om jag föredrar den inbyggda navigationen då den även har alla laddstationer etc utmärkta (om man skulle köra långt) och känns smidigare över lag. Skicka rutter från fordpass appen fungerar som det ska.
Den hittar min historik i google maps så om jag surfat vid datorn hemma och kikat på något i google maps så kommer den upp direkt i android auto som senaste sökningar vilket är toppen.

Du har även frunkknappen på nyckel, i infotainment, i fordpass och du kan göra allt som går upp till 2.8.3. Det som inte finns är några spel. Jag har inte provat om den kan byta fil i oval blue systemet genom att blinka bara, men full automation i övrigt har jag testat där och det fungerar som det ska.

Det finns inget som buggar eller inte fungerar som den är levererad till mig, så uppdateringar är väl bra men i det utförande den är levererad i så fungerar det toppen - dock med frågan ovan kring batteri och laddkurva men det är optimering så inte "nödvändigt" så att säga även om det vore trevligt.

För det första: jättetack för ditt svar. Glöm inte att skicka fakturan till Ford Sverige. Signera den: Mach-e-ambassadören. Får bättre svar från dig än från snubbarna på Ford Hedin Uppsala. Det är ju rätt avgörande frågor, liksom. Mjukvara som låser upp mer kapacitet. Ja, vad har den här bilen för kapacitet/mjukvara? Jag vet inte, duger inte.

För det andra: om du har/får lust och ork tar jag gladeligen emot bilder på hur Maps-navigation presenteras i förardisplayen. Jag litar på Ford när det kommer till chassi-tuning men gällande mjukvara om konkurrenten är Google - Nja! Ser då helst att det fungerar att mata in adresser via android auto. Förstår fullt om inte förkondis funkar, om man inte navigerar via Ford egna kartor. Eller vet du hur det är med det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Ev6 Basmodell (med tonade rutor). Haft den i en vecka nu, överlag skulle jag säga 9/10 stjärnor, den har uppfyllt alla mina förväntningar och mer därtill.

Plus:
Betydligt mer acceleration än vad jag trodde då jag endast provat de med fyrhjulsdrift förut
Mycket mer robust än jag trodde, ingenting skramlar eller gnisslar eller liknande, känns som kvalitet rakt igenom
Väldigt skön att köra och kul framförallt. En fröjd att köra på motorvägen och aktivera alla hjälpmedel och inte göra någonting i princip.
All teknik som finns är ofta till en stor fördel och det känns tryggt att kunna nå och kunna ha koll på bilen jämt

Minus:
Förarsätet hade varit skönare för benen om det var lite längre sittdel eller lårstöd
All teknik som man inte kan än

Är så galet taggad på att få min

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X