Svullen eller konstruktion? Lenovo Legion 5

Permalänk
Medlem

Svullen eller konstruktion? Lenovo Legion 5

Hej, jag köpte en Lenovo Legion 5 i slutet av januari. Sedan dess har jag haft laddaren ansluten större delen av tiden och lagt maximal laddning till 60% enligt lenovos rekomendation.
I HWMonitor har jag en "Wear level" på 5%. För ett tag sedan låg den på 4%. Kommer den fortsätta stiga i samma hastighet så jag blir tvungen att byta batteri efter bara något år?

Jag har också noterat att det finns någonting som känns som en svullnad. Jag lägger till en bild på fenomenet. Är det något man ska acceptera eller hänger det ihop med ett svullet batteri?

Bilden verkar inte fungera - länk
Alltså,
1. Är detta snabba slitage normalt? 5% på ~2 månader, det ger 25% på ett år. Med den korta batteritid som datorn redan har blir den obrukbar om ett år?
2. Är det normalt med den typen av bula på bottendelen?

Fixade bildtagg /mod
Permalänk
Medlem

Att batteriet bullar upp sig är inte normalt. Kan bli katastrof dåligt då Lipo batterier "goes with a bang". Jag tycker du borde använda din garanti/reklamera för att få batteriet utbytt

mvh Laze

Permalänk
Medlem

Det är bara att reklamera/garatin som tidigare nämde för dagen bärbara har inbyggt att när batteriet är laddat så tar den stöm direkt från nätet (iaf MSI) och svullet batteri på så kort tid visar på att batteriet har defekta celler som kan resultera till brand när som.

Så kontakta butiken du köpte den ifrån.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Okej, det är alltså inte normalt att den kan vara sådär? Typiskt mig att alltid få ett måndagsex oavsett vad jag köper. Får kontakta netonnet om byte och se vad dom säger.

Permalänk
Medlem

Har det tillkommit efter hand eller var det så från början? Som tillägg till tidigare inlägg så skulle jag sluta använda datorn om det är ett misstänkt svullet batteri och absolut inte ladda det. Hellre det säkra före det osäkra.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Avstängd

Lithium batterier expanderar vid laddning. Dock så är detta inget användaren skall upptäcka, d.v.s. produkten skall ha tolerans för att låta batteriet expandera utan att det syns.

Att slitagenivån är på 5% efter bara några månader är inte rätt.

Hade jag varit dig så hade jag felanmält produkten.

Jag sitter på en Lenovo ifrån september år 2017 och här är batteriet tillverkat för 57 Wh och vid senaste koll så hade den 49.46 Wh vid full laddning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Lithium batterier expanderar vid laddning. Dock så är detta inget användaren skall upptäcka, d.v.s. produkten skall ha tolerans för att låta batteriet expandera utan att det syns.

Att slitagenivån är på 5% efter bara några månader är inte rätt.

Hade jag varit dig så hade jag felanmält produkten.

Jag sitter på en Lenovo ifrån september år 2017 och här är batteriet tillverkat för 57 Wh och vid senaste koll så hade den 49.46 Wh vid full laddning.

Ok, så typ 3 % slitage/år för dig. 5% på 2 månader för mig känns inte bra då.

Skrivet av fragande:

Har det tillkommit efter hand eller var det så från början? Som tillägg till tidigare inlägg så skulle jag sluta använda datorn om det är ett misstänkt svullet batteri och absolut inte ladda det. Hellre det säkra före det osäkra.

Jag törs inte svara på det, men jag lade märke till det för någon dag sedan. Datorn har körts och använts hela tiden vilket kanske inte är så bra, men det har inte blivit värre sedan dess vad jag kan se.

Är det någon som vet ifall man kan lämna in hos netonnet butiken om jag beställt från onlinebutiken eller måste jag skicka med posten och jävlas? Deras kundservice verkar ha stängt på helgen och det är flera mil till varuhuset, men den resan tar jag om jag slipper skicka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkorna:

Jag törs inte svara på det, men jag lade märke till det för någon dag sedan. Datorn har körts och använts hela tiden vilket kanske inte är så bra, men det har inte blivit värre sedan dess vad jag kan se.

Är det någon som vet ifall man kan lämna in hos netonnet butiken om jag beställt från onlinebutiken eller måste jag skicka med posten och jävlas? Deras kundservice verkar ha stängt på helgen och det är flera mil till varuhuset, men den resan tar jag om jag slipper skicka den.

Du kan lämna in i en butik

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkorna:

Jag kör också datorn dagligen och den är hela tiden ansluten till elnätet. Däremot kör jag 40%-45% på batteriladdningen, d.v.s. start av laddning vid 40%(eller lägre) samt stopp utav laddning vid 45%.

Men det skall inte ha någon betydelse gällande min laddning.

Grejen är att risken finns för att slitageindikeringen hos dig stämmer, eftersom värme==expansion==slitage. Nu har vi olika modeller(Kör med en X1 Carbon 5:e generationen) men tycker ändå inte att modellskillnader skall ge upphov till så pass stora skillnader.

Mitt tips är att ta tag i problemet omgående. Kontakta återförsäljaren.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med "någon" för att inte säga för mycket. Batteriet sitter inte i anslutning till "svullnaden" utan i nedre delen där styrplattan sitter. Personen sa dessutom att 5% förmodligen var helt normalt på ett nytt batteri, det som hade varit onormalt vore ifall datorn var 6+ månader och man hade börja tappa hälsa fort på batteriet.
Personen tyckte inte att jag borde vara orolig och att batteriet mest troligt fungerar som det ska.

Kort sagt så har jag kvar den och kan fortsätta köra på, ingen reklamation... än.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du (liksom jag) inte kollade kapaciteten på batteriet direkt när du fick datorn?
Jag hade liknande tankar som du, mitt batteri ligger nu ungefär 7% under specificerad kapacitet efter ca. 2½ år men när jag kollade för första gången sådär 3 månader efter att först ha fått datorn låg den 5% under spec.
Jag tänkte så klart också att det var något fel, men eftersom det vid följande mätningar knappt rörde sig (som sagt bara ökat ca. 1% per år) förstod jag efter några månader att batteriet redan från början varit svagare än utlovat.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Inte använt min så länge.

Drifttid: 99 hours

Slitagenivå: 0.0 %

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+