Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Oj... Kreditkort och mobil som minimum. Det kommer man väldigt långt på.

Då skulle du se min packning för en sådan händelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Rätt intressant att så många har med plånbok, trodde att betalning via mobil skulle vara mer utbrett på ett forum som Sweclockers.

Tror det beror på många saker det där.

Själv fick jag ett nytt Visa kort när payWave kom så fanns inte några ställen där man kunde använda det så glömde ju bort att man hade det så gick ju en bra tid före man började använda det. Förut var jag även 90% av gångerna över gränsen för kontaktlös betalning så behövde ju ändå lägga i kortet och knappa in koden. Bättre nu när gränsen är 50€ i Finland (förut 20€).

Sen så tror jag många är lite oroliga att det inte ska funka eller uppstå något problem och därför kör med det som de är vana med, för de flesta vill inte stå i kassan och hålla på med telefonen när det är en lång kö bakom.

Själv har jag inte ens tänkt på att fixa så jag kan betala med telefonen för har alltid plånboken med när jag är i arbetet och handlar alltid efter arbetet.
Sen så brukar jag stänga av allt extra skit på telefonen efter jag använt det såsom GPS och Bluetooth och hade jag betalat med mobilen hade jag troligen haft NFC avstängt nu som då när man ska betala.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Fan va skit alla kånkar med sig. 😊

Varje dag:
Bilnyckel i jackan.
Mobil med korthållare
Snus
Tudor black bay

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Glad att se att jag inte är ensam om att ha bestämda fickor för sakerna Nackdelen med ett sådant upplägg är dock när saker hamnar i fel ficka och hjärtat stannar för ett ögonblick!

Jag har accepterat att jag aldrig kommer kunna lära mig att inte tanklöst lägga ifrån mig/stoppa undan saker när jag fokuserar på annat.
Däremot är det fullt möjligt att dressera sig själv att "förlägga" saker i rätt ficka eller strategiskt utvalda platser, så numera lägger jag all energi på det i stället för att leta allting hela tiden...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Så minimalistiskt som jag kan:
iPhone med Apple Wallet (3 kort), körkort, amex, mastercard för butiker som inte inte tar applepay)
Nyckelring med nycklar, Yubikey och Leatherman Brewzer
(https://50campfires.com/leatherman-brewzer-review/)

Optional:
Airpods Pro (ofta med, men inte jämt, så ingår inte i EDC )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Mobil, korthållare, samt nycklar efter behov.

Sällan jag behöver mer. Orka släpa på en massa bös.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Varierar en del beroende på säsong, var man är och gör, privat el arbete osv.
Vad jag bär med mig grundar sig i erfarenhet av vad som brukar behövas el vad jag saknat när jag inte haft sakerna.

En grunduppsättning som i princip alltid bärs med oavsett årstid el aktivitet:
-Mobil
-Nyckelknippa med hemnyckeln/förrådsnyckeln/postnyckeln och några små verktyg m m. Denna kan även lätt slimmas ner efter behov genom att det mesta sitter med clips i en större ring.
-En el oftast flera små lampor, Ultratac K18 (AAA/10440), inkl extrabatterier.
-Öronproppar, gärna med snöre.
-Värktablett
-Våtservett
-Bilnyckel
-Korthållare för de kort jag använder och även lite kontanter.
-Tunna handskar

Kan i vissa fall skalas av något om jag t ex inte har bilen el är någonstans där korten inte fyller någon funktion.

Sommartid förstärks den med myggmedel, som är absolut nödvändigt i den delen av landet där jag bor och vistas för det mesta.
Under höst/vinter förstärks uppsättningen med flera kraftigare lampor med tillhörande extrabatterier.

Bär mer sällan någon väska i vardagen (jobb el privat), har allt i fickorna för det mesta. Har i princip alltid jacka av något slag, även sommartid, då byxfickor inte rymmer lika mycket.

Oftast har man ju någon slags förstärkt uppsättning/bas inte alltför långt bort; bil, kontor/verkstad, lägenhet/hus, boende/hotellrum.

I arbetet, IT-konsult inom industri, tillkommer ett flertal verktyg för de vanligaste behoven. Hittat en hyfsat balanserad uppsättning, men kommer ev att justera den lite när verktygen jag beställt kommer. Vill ju helst ha så lite som möjligt med, men ändå allt man kan tänkas behöva. Ska jag ut på något längre bort brukar ev en datorväska med mer saker följa med. Dator osv bär jag normalt sett inte med mig, den bärs enbart till och från bil, om den ens behöver tas med.

Kollegan föredrar byxor med snickarfickor för sina mobiler, Airpods, snus och ev något litet multiverktyg/kniv. Ska han ut på något bär han oftast med sig en stor och tung bag med en massa saker; borr/skruvdragare, skruvar, verktyg, kablar m m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Rätt intressant att så många har med plånbok, trodde att betalning via mobil skulle vara mer utbrett på ett forum som Sweclockers.

Började med Samsung Pay för något år sedan, nu Google Pay. Dock använder jag i 9 fall av 10 kortet, då det går snabbare och smidigare jämfört med att försöka ta fram det digitala kortet på mobilen eller klockan. 😋

Sedan så har man ju körkort och lite andra kort i plånboken.

I övrigt så är det bilnyckel, hemnyckel och snusdosa som alltid finns i fickorna när man är ute.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har så många saker tänkte jag rangordna dem efter hur nära 100% dem hänger med.
1. Nycklar
2. Plånka
3. Lur
Jag brukar inte bege mig ut på campingsemester varje dag som vissa verkar göra.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nycklar och mobil i plånboksfodral som innehåller tre kort och en femhundring. Mer rustad behöver jag inte vara till vardags. Såg någon skrivit lampa, för mig räcker telefonens. Ju mindre skrammel att släpa med sig desto bättre. Köpte ett sorts metallkort stort som ett kreditkort det står "Fixare" på, som funkar som öppnare och mejsel och har lite blandade funktioner, bra att ha tänkte jag. Aldrig använt.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Nyckelknippa i läderpung (tröttna på att alltid ha hål i byxfickorna då nycklarna sågar hål när man går).

Mobiltelefon i plånboksfodral där jag endast har körkortet istoppat. När plånboksfodralet går sönder funderar jag på att använda telefonens medföljande genomskinliga gummifodral och stoppa körkortet mellan telefonen och fodralet på baksidan. Inga kontanter/kreditkort endast Google Pay (aktiverar endast NFC vid betalning och stänger sedan av det för att undvika skimming) och Swish. Plånbok avskaffad så mobil i vänster framficka och nyckelknippa i höger framficka, sorted! Inget i bakfickorna som böjs när man sitter eller är lättare att norpa.

Creative Outlier Air true wireless earbuds+fodral endast om jag skall lyssna på ljudbok när jag är ute.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Zensig:

Nyckelknippa i läderpung (tröttna på att alltid ha hål i byxfickorna då nycklarna sågar hål när man går).

Mobiltelefon i plånboksfodral där jag endast har körkortet istoppat. När plånboksfodralet går sönder funderar jag på att använda telefonens medföljande genomskinliga gummifodral och stoppa körkortet mellan telefonen och fodralet på baksidan. Inga kontanter/kreditkort endast Google Pay (aktiverar endast NFC vid betalning och stänger sedan av det för att undvika skimming) och Swish. Plånbok avskaffad så mobil i vänster framficka och nyckelknippa i höger framficka, sorted! Inget i bakfickorna som böjs när man sitter eller är lättare att norpa.

Creative Outlier Air true wireless earbuds+fodral endast om jag skall lyssna på ljudbok när jag är ute.

Du stänger av nfc alltså. Det måste vara ganska obefogad paranoia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Började med Samsung Pay för något år sedan, nu Google Pay. Dock använder jag i 9 fall av 10 kortet, då det går snabbare och smidigare jämfört med att försöka ta fram det digitala kortet på mobilen eller klockan. 😋

Sedan så har man ju körkort och lite andra kort i plånboken.

I övrigt så är det bilnyckel, hemnyckel och snusdosa som alltid finns i fickorna när man är ute.

Hur kan det gå snabbare att ta fram plånboken och kortet än att trycka 2 ggr på klockan och blippa den? Har inte Google snabbåtkomst för det som Apple har?

Skippar körkortet faktiskt, värsta som kan hända är väl 500 kr böter om polisen är grinig men tror inte det lär ske. Idag kan man ju hämta i princip alla paket med QR kod så då behöver man inte leg till mycket.

Permalänk
Medlem

I den här ordningen känner jag efter i fickorna/ryggsäcken för att säkerställa en lyckad vistelse utanför hemmet:
#1 NIKOTIN. Vape, vapejuice och Loop nikotinpåsar om jag ska vistas inomhus länge.
#2 Nycklar
#3 Mobil
#4 Hörlurar
#5 Solglasögon
#6 Plånbok

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Angående tunna läderhandskar, har länge letat efter ett par vettiga. Som inte har "avklippta fingertoppar". Är det någon form av arbetshandskar du har?

Ejendahls 9200.
Bästa arbetshandsken om man vill bibehålla finmotorik men ändå skydda händerna.
Ett läderimitationmatrial. Men tycker det funkar jättebra.
Har testat en del "taktiska" handskar. Men inget slår dom.

Permalänk
Medlem

mobil med kortfack, nycklar, hundgodis och bajspåsar

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon, plånbok och dörrnycklar =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zensig:

Nyckelknippa i läderpung (tröttna på att alltid ha hål i byxfickorna då nycklarna sågar hål när man går

Sant där, det har gått hål i ganska många byxfickor över tid!
För min del blev det bättre sen jag börjat använda ett hårband för att hålla ihop nycklarna så de inte skramlar i fickan…. Men ett litet fodral är också tänkvärt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sablar vad folk har med sig mycket pryttlar o_0

Alltid:
Hemnycklar
Oftast (men kan glömmas):
Bilnyckel
Plånbok
Mobil
Snus

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Beror på vad jag gör. Har ett färdigt kit som alltid följer med ut i skogen, antingen på bältet eller i en större ryggsäck beroende på typ av tur innehållandes:

Victorinox rangergrip 55 multiverktyg
Tändstål
Knivslip ”Sharpal”
Bic tändare lindad med ca 2m silvertejp
10m 550 paracord
25m #36 bankline
Vattenreningstabletter
Litet första förband kit
Allt detta i en no name pocket organizer som mäter ca 20x10x7cm

I vardagen har jag en leatherman ps4 squirt på nyckelknippan, mig veterligen deras minsta multiverktyg och helt ovärderligt att ha med sig kniv, sax, tång och skruvmejslar vart man än är. Använder den i princip varje dag.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Nycklar, plånbok, mobil.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Om man inte tittar på självklara saker som kläder, skor och glasögon så blir det:

Nyckelknippa (i ovan nämnda läderpung)
Liten plånbok för bankkort, körkort, kollektivtrafikkort och jobbets ID-kort.
Mobiltelefon
Trådlösa hörlurar (på huvudet)

Permalänk
Medlem

Mobil, Plånbok, nycklar o snus.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Mobil-j*veln i vänsterfickan där den ska vara (don't @ me), plånka och nycklar i högra

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Varje gång:
Mobil med privat och jobb sim-kort
Nycklar (hemnycklar + diverse tags till jobbet och liknande plus kapsylöppnare)
Plånbok

Jobbdagar:
Allt ovan +
Ryggsäck
Frukost
Lunch
Solglasögon
Näsdukar
Hörlurar
Mobilladdare

Aldrig förstått folk som släpar med sig jobbdatorn till och från jobbet varje dag.
Den får snällt stanna kvar på kontoret då jag aldrig har jour och blir klar med mitt under arbetstid.

Permalänk
Medlem

Alltid:
Nycklar, bil, hus, verkstad, jobb taggar, kapsylöppnare etc.
Mobiltelefon.
Plånbok (med körkort, bankkort, någon tusenlapp eller två som sällan används för att det är bra att ha).
Vattenflaska (stannar oftast i bilen).
Trådlösa hörlurar (stannar med i bilen).
Liten kniv (nyttoredskap, så ofta man får använding för en kniv till allt möjligt).
Bläckpenna ballograf.

Ibland:
Liten plintmejsel/spårnejsel av märket Wiha.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Hur kan det gå snabbare att ta fram plånboken och kortet än att trycka 2 ggr på klockan och blippa den? Har inte Google snabbåtkomst för det som Apple har?

Skippar körkortet faktiskt, värsta som kan hända är väl 500 kr böter om polisen är grinig men tror inte det lär ske. Idag kan man ju hämta i princip alla paket med QR kod så då behöver man inte leg till mycket.

Inte så pass snabb och enkel åtkomst nej. Inte för att man har så bråttom då, inte så jag menar... tycker som sagt bara att det är så mycket smidigare att ta fram kortet.

Permalänk
Medlem

• Fisher Space Pen Bullet
• Tangentavdragare

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Har väldigt lite som alltid hänger med, men vill slå ett slag för just fickor. Kan inte tänka mig att köpa en jacka idag om den inte har fyra yttre fickor. Med dem så blir det så lätt att få med vad man behöver just för dagen utan att alltid vara beroende av en väska.

Måhända att fickorna blir fulla ibland och man ser lite muppig ut, det bjuder jag på. 😎

Annars kör jag med en Targus-XL rygga som är alldeles för stor för datorn. Då får det plats med t ex lite nätverksutrustning vid behov, och passar utnärkt som resväska. Tålig som tusan är den också.