Mina chassifläktar slutat snurra (den bakre och 3 främre)

Permalänk

Mina chassifläktar slutat snurra (den bakre och 3 främre)

Hej! Igår när jag satt och spelade så märkte jag fps dropps. Jag checkade tempen på cpu i ett program och den var på 99. Det var helt sjukt för mig eftersom att jag tycker att min dator borde klara av mycket mer, eller den ska. Och det var då jag kollade på den och märkte att bara min gpu fläkt och jag tror min cpu fläkt fungerade. Snälla hjälp!

Permalänk

Går fläktarna tungt?

Isf byt ut dem legrena har skurit.

Dubbelkolla fläktkurvorna så du inte råkat göra en död kurva där fläktarna inte orkar starta för du kör dem för lågt.

Dc styrda fläktar brukar generellt inte vilja starta under 50% och pwm brukar få problem att komma igång runt 20-40% lite beroende på fläktmodell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Går fläktarna tungt?

Isf byt ut dem legrena har skurit.

Dubbelkolla fläktkurvorna så du inte råkat göra en död kurva där fläktarna inte orkar starta för du kör dem för lågt.

Dc styrda fläktar brukar generellt inte vilja starta under 50% och pwm brukar få problem att komma igång runt 20-40% lite beroende på fläktmodell.

Tja!
Haft datorn nu i över 2 år och funkat jättebra tills igår. Hur kollar man / ändrar fläktkurvor?
Alltså gpu fläkten går inte tungt och de andra snurrar inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasmaybe:

Tja!
Haft datorn nu i över 2 år och funkat jättebra tills igår. Hur kollar man / ändrar fläktkurvor?
Alltså gpu fläkten går inte tungt och de andra snurrar inte alls.

Alltså om du testar snurra en fläkt med ett finger, går det trögt? Om du ger den en "flick", stannar fläkten direkt? i så fall är lagret kört i den och det är bara att byta.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Alltså om du testar snurra en fläkt med ett finger, går det trögt? Om du ger den en "flick", stannar fläkten direkt? i så fall är lagret kört i den och det är bara att byta.

Aha, nej det går inte trögt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det här för dator, har du byggt den själv, eller är det något färdigbyggt?

Vet du vart fläktarna är kopplade, till moderkortet, någon fläktkontroller, eller något annat?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vad är det här för dator, har du byggt den själv, eller är det något färdigbyggt?

Vet du vart fläktarna är kopplade, till moderkortet, någon fläktkontroller, eller något annat?

Den är köpt på sharkgaming
Förlåt är lite dålig på datorer men den bakre fläkten har två kablar i sig som leder till cpun. Men jag tror att alla är kopplade till moderkortet. Det finns sladdar och nätaggregat "under" datorn men det har ett "tak" över sig som jag ej kan skruva loss just nu. Det finns fläktkontroll men den är bara till rgb på fläktarna!:)

Permalänk

Testade kontrollen nu och man kan ändra snabbheten på fläktarna men inget händer. Kan inte ändra färgen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasmaybe:

Testade kontrollen nu och man kan ändra snabbheten på fläktarna men inget händer. Kan inte ändra färgen heller.

Vad händer om du kopplar bort fläktarna från kontrollern och direkt på en 3-/4-pinskontakt på moderkortet?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Vad händer om du kopplar bort fläktarna från kontrollern och direkt på en 3-/4-pinskontakt på moderkortet?

Kan testa senare när jag har rätt verktyg för att få upp "lådan" med sladdarna.
Så jag ska byta plats på fläktarnas sladdar och sätta dem på en ny kontakt?

Permalänk
Hedersmedlem

Innan du börjar koppla om något kan du ju börja med att försöka reda ut exakt vad som är kopplat vart.

Alternativt, i och med att detta är en färdigbyggd dator, kanske skicka in den till Shark och låta dem fixa problemet? Det är ju lite grejen med en färdigbyggd dator.

Låter som att det skulle kunna vara en trasig fläktkontroller t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasmaybe:

Kan testa senare när jag har rätt verktyg för att få upp "lådan" med sladdarna.
Så jag ska byta plats på fläktarnas sladdar och sätta dem på en ny kontakt?

Ja, du ska prova att se var fläkten är ikopplad. Där ska du dra ut stiften från fläktkontrollern och sen leta upp ett par stift märkta "fan" eller "PWM" och koppla in den där för att se vad som händer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vill du berätta lite vad som hände precis innan/dagarna innan? Har du installerat något nytt program den senaste tiden? Har du haft strul att få igång datorn och/eller behövt göra en hård omstart av någon anledning? Har du kopplat om grejer på ditt moderkort av någon anledning?

Det låter ju som att de fläktar som går igenom din kontroll (det vill säga alla, som jag förstår det, utom grafikkortets fläktar) inte vet riktigt vad de ska hitta på. Sätter också mina pengar på att din fläktkontroll har tackat för sig. Om det finns något batteri som är inblandat där eller så, det vet jag inte, men Shark ska väl kunna hjälpa till och svara på frågor om det.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Innan du börjar koppla om något kan du ju börja med att försöka reda ut exakt vad som är kopplat vart.

Alternativt, i och med att detta är en färdigbyggd dator, kanske skicka in den till Shark och låta dem fixa problemet? Det är ju lite grejen med en färdigbyggd dator.

Låter som att det skulle kunna vara en trasig fläktkontroller t.ex.

Skrivet av Sarato:

Ja, du ska prova att se var fläkten är ikopplad. Där ska du dra ut stiften från fläktkontrollern och sen leta upp ett par stift märkta "fan" eller "PWM" och koppla in den där för att se vad som händer.

Okej tack så mycket hörrni!