Blir pappa om en månad, behöver jag en bra kamera?

Permalänk
Proffsmoddare

Enligt mig duger mobilen till mycket i vardagen. Nog svårt att få dom rackarna att sitta stilla länge nog för ett välregiserat foto. Men sen är jag ingen expert på kameror alls 🙂

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tips i och med att du ändå har en iPhone 13 Pro.
Gå in i inställningarna för kamera, sedan format, och slå på "ProRAW".
Något du lär tacka dig själv för i framtiden!

Läs sedan på om RAW och ProRAW. Skillnaderna och hur dem används.
Krävs en liten ansträngning att lära sig i början, men det är SÅ SÅ VÄRT DET!
För bilderna du kan få som resultat är så mkt bättre! Det ger även en större förmåga att "rädda" dåligt tagna bilder.

Viktigt att veta!!!
Se till att du överför bilder i "original kvalitet" till datorn. Annars får du inte RAW filerna.
Då kommer filerna heta DNG (vilket är RAW).
ProRAW består av en JPG (eller HEIC) fil och en RAW fil. JPG filen är den färdiga bilden du ser i foto appen. Medan RAW är den dolda filen fylld med redigerings potential.

Permalänk
Medlem

Är det något jag saknar angående foton från min egen barndom (då mobiler eller digitalkameror inte fanns) så är det bilder på helt vardagliga situationer och motiv. Alltså några foton på mitt rum varje år under min uppväxt hade varit absolut guld värt för mig idag. Istället har jag typ tre bilder totalt.

Nu har man ju istället tusentals bilder på helt vardagliga motiv på ett helt annat sätt. Fina, uppstylade porträtt i alla ära, men det är jättetråkigt att titta på sen. Jag har hellre 100 dåliga bilder på mina barn när de bara leker med något i sina rum än ett proffsporträtt, hur fint det än är.

Har man fotointresse så är en systemkamera rolig, men jag skulle säga att detta egentligen är helt separerat från frågan i tråden. Köp en systemkamera om du gillar själva grejen att fotografera, pilla på inställningar osv. Köp inte en systemkamera för att du tänker att den är bättre på att spara minnen på barnens uppväxt.

(Off-topic så har min saknad av bilder på mitt rum när jag var liten lett till att jag fotar mina barns rum jättemycket och har 3D-scannat dem då och då så man kan besöka dem i VR igen... man kan gå för långt.)

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Richo GR III om du vill ha en dedikerad kamera du alltid kan ha med i fickan.

Annars tycker jag att det är enbart handlar om ett foto intresse.

Personligen tar jag med mig olika kameror vart jag än går, har smidig kamera axelväska för min systemkamera (Sony A7R IV) men jag är också väldigt foto intresserad och tycker att mobilen är så tråkig att ta bilder med.

Richo GR är så bra då den kan användas både som point and shoot och med full manuell kontroll.

Sen gillar jag även att redigera mina bilder med Lightoom och Photoshop. vilket också gör att mobilen hår bort då dens RAW kvalité inte är så bra.

Som du ser, jag fotar gör att det är min hobby och jag tycker om det väldigt mycket.

Var det inte en stor hobby hade jag aldrig köpt en kamera och enbart använt mobilen, för den är smidigast utav alla alternativ.

Permalänk

Hade samma fundering men kom fram till det många resan skrivit: "den bästa kameran är den du har med dig". Dessutom tycker att kameran i en smartphone räcker långt. Det vi köpte var dock en nätt fotoskrivare så att man faktiskt kan printa ut bilder för att titta på. Vi sätter också ihop fotoböcker för att få liv till bilderna man tar

Permalänk
Medlem

Personligen har jag sjukt svårt för mobilkameror. När det snabbt skall plåtas ngt så missar man det för att det tar en evighet att få fram telefoneländet å starta upp kameran.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Tips i och med att du ändå har en iPhone 13 Pro.
Gå in i inställningarna för kamera, sedan format, och slå på "ProRAW".
Något du lär tacka dig själv för i framtiden!

Läs sedan på om RAW och ProRAW. Skillnaderna och hur dem används.
Krävs en liten ansträngning att lära sig i början, men det är SÅ SÅ VÄRT DET!
För bilderna du kan få som resultat är så mkt bättre! Det ger även en större förmåga att "rädda" dåligt tagna bilder.

Viktigt att veta!!!
Se till att du överför bilder i "original kvalitet" till datorn. Annars får du inte RAW filerna.
Då kommer filerna heta DNG (vilket är RAW).
ProRAW består av en JPG (eller HEIC) fil och en RAW fil. JPG filen är den färdiga bilden du ser i foto appen. Medan RAW är den dolda filen fylld med redigerings potential.

Grymt råd till TS!

Börja med det. Tycker man det är skoj att fota och experimentera med fotona så är nästa steg en riktig kamera. Men ingen billig DSLR... en begagnad Fujifilm XT-3/XT-4 tipsar jag om då dom verkar hålla värdet hyffsat och har ett rimligt kitt-objektiv och inte ren skit som man får med många andra märken. Sen kan man få jävligt trevliga JPG:er med Fujifilms filmsimulationer. Utseendet gör även att skäggiga hipsters älskar dom.

Vill man ha bästa autofokusen så köp en begagnad spegellös Sony med ett bra prime-objektiv. Budget bestämmer kvalité... alla Sony har grym autofokus.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Hej,

Som rubriken säger så blir jag pappa om knappt en månad och jag har funderat lite på om jag behöver en system- eller dslr-kamera.
Har i dagsläget bara en iPhone 13 Pro och kameran är visserligen rätt bra i den men det är ju fortfarande bara en "mobiltelefonkamera".
När jag pluggade så tog jag en extrakurs i digitalfoto så jag kan grunderna för hur man hanterar en systemkamera manuellt, men jag har aldrig ägt någon systemkamera (bara lånat) själv och har inte överdrivet med praktiskt erfarenhet.

Har länge funderat på att skaffa en systemkamera men det har inte blivit av.

Så här initialt tänker jag mig att jag kan lägga 5k-10k.

Vad säger ni som kan mer om foto/kameror i samband med att man får sitt första barn?

Jag var i samma sits. Mitt val landade på Sony ZV-1 för att:

  • Det är en kompaktkamera; man kan ha den i fickan om man vill, det blir dock trångt. Men som många påpekat så är det viktigt att du får med dig kameran, det ska inte vara jobbigt att bära med sig den.

  • Utöver foton filmar den i 4K med godkänd stabilisering, och möjligheten att stabilisera ytterligare i efterhand tack vare inbyggd gyrosensor.

  • Den har inbyggd mikrofon med godkänt ljud! Slipp extra utrustning. Vill man så kan man komplettera med en extern mic, där finns 3,5mm-jack och ett fäste.

  • Den erbjuder många inställningar för de som är fotointresserade, men auto-läget funkar i min mening alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Jag var i samma sits. Mitt val landade på Sony ZV-1 för att:

  • Det är en kompaktkamera; man kan ha den i fickan om man vill, det blir dock trångt. Men som många påpekat så är det viktigt att du får med dig kameran, det ska inte vara jobbigt att bära med sig den.

  • Utöver foton filmar den i 4K med godkänd stabilisering, och möjligheten att stabilisera ytterligare i efterhand tack vare inbyggd gyrosensor.

  • Den har inbyggd mikrofon med godkänt ljud! Slipp extra utrustning. Vill man så kan man komplettera med en extern mic, där finns 3,5mm-jack och ett fäste.

  • Den erbjuder många inställningar för de som är fotointresserade, men auto-läget funkar i min mening alldeles utmärkt.

Också bra tips, men tror fasen inte den är värd som en uppgradering till en helt ny Apple-telefon. ZV-1 är dock en bra liten kompaktkamera med asmycket roliga tillbehör att fås via Amazon.

Till min 200-kronsers Samsung A-40 hade den dock varit värd varenda krona och jag var sjukt nära att slå till på en... men nu väntar jag på en uppdatering av det konceptet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Personligen har jag sjukt svårt för mobilkameror. När det snabbt skall plåtas ngt så missar man det för att det tar en evighet att få fram telefoneländet å starta upp kameran.

Menar du att telefonen liksom är längre bort än en kamera? En del kanske har kameran i en rem runt halsen och telefonen nedstoppad i en väska eller så, men vad fan skaffa en rem till telefonen eller något då. Sen stöder väl de flesta dubbelklick på låsknappen för att öppna kamera-appen direkt, och volymknappen för att ta bilder? Jag har alltid telefonen i samma ficka och känner till dessa knappar så jag kan ju ha den uppe och redo väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade istället en liten sån där polaroidkamera. Det var någon som nämnde att uppstyleade och perfekta bilder blir så jäkla tråkigt att titta på. Så jag tänkte att med en polaroidkamera så får man helt enkelt bara försöka knäppa ögonblicket oavsett hur bilden sedan blir. Dessutom får du ju ut bilden direkt och kan klistra in den i fotoboken med en rolig kommentar!

Såna fotoalbum tycker iallafall jag är mycket roligare att kika igenom, även om bilden du fick kanske är när du försökte fånga ungens första steg är en bild när han trillar rakt mot kameran med en rolig min!

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt, den bästa kameran är den du har med dig. En systemkamera är bara asjobbig att ta med sig. Har en systemkamera men väldigt sällan använd. Dom gånger jag har med mig den är när jag verkligen tänkt att fotta, annars ligger den kvar hemma. Har en iPhone 13 Pro och tycker den tar fullgoda bilder. 👍

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade min kamera (från en D500 till en Z6 ii) för att göra den lite mer barnvänlig och lättare att ha med. Kontentan är att jag tar 99% av alla bilder med mobilkameran, men de 1% jag tar med systemkameran är de som i slutändan hänger på väggen, blir julkort och så vidare.

Tre stora fördelar:
1. Bilderna blir bättre. Märkbart bättre om man jämför sida mot sida eller trycker upp större mot en mobilkamera, oavsett hur bra mobilkamera man har.

2. Systemkameran är extremt mycket snabbare. Man kan stirra sig blind på "Men min mobilkamera har 1000 bilder per sekund men z6 bara 14" men det är skillnad på 1000 bilder som tar tre sekunder (en evighet med barn!) att börja tas och där kvalitén blir sisådär jämfört med min Z6 där bilden tas när jag trycker på knappen och jag själv kan tvinga en vettig slutartid.

3. Ibland vill man fota på avstånd. Oftast är telet på mobiltelefoner otroligt kasst jämfört med standardkameran.

Permalänk
Medlem

Filmkamera tror jag är rätt kul att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Bästa kameran är den du har med dig, vilket oftast är mobilkameran.

Helt klart detta.

Jag har själv 2 ungar som nu är 4 och 5år.
Det är helt klart de spontana bilderna som tagits under skojiga förhållanden som är de man tittar extra på.
Krystat poserande med barn för att få till "den perfekta bilden" blir inte hälften så bra.

Är bildkvalitén något som du går igång på så lägg de extra slantarna på en telefon med extra vass kamera och ett enormt minneskort istället?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Hedersmedlem

Nåt som inte så många har berört här är att man behöver känna sig bekväm med kameran också. En kamera som man måste "tänka" för att använda är förmodligen inte en kamera som man kommer att trivas med.

Antingen ska automatik vara smartare och snabbare än användaren.. eller så ska det sitta i fingertopparna och gå blixtsnabbt att ändra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Från en som har för många kameror (ja, man kan ha FÖR många), allt från små smidiga micro 4/3 upp till EOS RF för yrkesbruk och en 9-månaders bebis. Jag har tagit tusentals bilder och hundratals videoklipp på min unge, 99,999% med min iPhone. Den är alltid med, den är alltid laddad och bilderna blir utmärkta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom hela tråden men märker att det flesta rekommenderar mobilen. Håller med till viss del. När barnen blir lite äldre så är systemkamera rätt smidig. Hade kusinträff i en skatepark, barnen mellan 5-10 år. Smidigt att på lite avstånd med ett 300mm objektiv kunna fånga deras spontanitet utan att vara i vägen. Behöver inte kosta multum om man kan tänka sig något begagnat oftast prisvärt med lite tillbehör.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

En systemkamera är ingen magisk trollstav, det innebär per automatik inte bra bilder (är min erfarenhet i allafall), det kräver nog en viss kunskap för att kunna göra riktigt bra bilder.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Har 3 barn själv och köpte en enklare systemkamera när första barnet föddes, togs väl 2-3 kort med den sedan har det bara blivit foton och filmer med mobilen, som någon nämnde tidigare i tråden är tillfällena som gör korten och en systemkamera orkar man inte släpa med sig överallt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Räcker med en vettig mobilkamera tycker jag, dyra kameror i närheten av barn är alltid en risk...
I dagens ålder så tas det väl ca 40.000 bilder på alla nya människor från att dom föds till 10+.

Permalänk

Något som jag tyckte var bra med att ha en mobilkamera till hands var att man kan ta rörelsefoton, välja ut bästa frame:en och spara. Det finns säkert en sådan funktion på systemkameror med men det var en kul detalj som jag upptäckte att min gamla Galaxy S8 hade. Passar skitbra när dottern inte sitter still.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Minns att jag älskade att titta på kort, diabilder, filmer och ljudinspelningar av mig och min bror när jag var liten och tänker att det inte riktigt blir samma sak att sitta och svajpa på en telefon. Min bror har barn och har mest tagit bilder med mobilen men han har ingen som helst ordning på dem och det blir precis som du säger, rätt ointressant att titta på de gånger han får för sig att visa något.

Jag fotade en del med systemkamera, samt mobilen. Min fru fotade bara med sin mobil och barnen fick en gammal digital kompaktkamera, som de "lekte" med. Blev många bra bilder från allihopa, dessa satte min fru ihop till årsböcker.

Det hölls i sig från år 1-10, men vi har material för ytterligare 4år.
Fotoböckerna kommer fram lite då och då, även barnen tar fram dem och skrattar åt saker de "minns".

Permalänk
Medlem

När jag stod inför samma val resonerade som följande

  • Kameran får inte vara så stor att den blir jobbig att ta med sig. Hade tidigare använt en Canon 5D och den var för klumpig

  • Den skulle ha fast objektiv då jag ville komma ifrån den eviga jakten efter nästa objektiv

  • Den skulle ta bilder som skiljer sig mot bilderna en mobilkamera tar

Hittade en kamera som passar in på ovan och är mycket nöjd. Självklart glöms den hemma då och då men aldrig för att den är för klumpig. Bara för att det är mycket att komma ihåg med två barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

När jag stod inför samma val resonerade som följande

  • Kameran får inte vara så stor att den blir jobbig att ta med sig. Hade tidigare använt en Canon 5D och den var för klumpig

  • Den skulle ha fast objektiv då jag ville komma ifrån den eviga jakten efter nästa objektiv

  • Den skulle ta bilder som skiljer sig mot bilderna en mobilkamera tar

Hittade en kamera som passar in på ovan och är mycket nöjd. Självklart glöms den hemma då och då men aldrig för att den är för klumpig. Bara för att det är mycket att komma ihåg med två barn

Vilken kamera om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Mina bästa kort och filmer kommer helt spontant.

"Titta vad kul, han ligger och känner på golvsockeln."

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilken kamera om man får fråga?

Leica Q2

Permalänk

Funderade på det också när jag skulle bli farsa..Här är mitt resonemang.

jag gillar foto och anser mig rätt duktig på det hela. Dock så är barn och porträtt osv inte min genre så här behövs övning. Jag har en lite äldre fujikamera med ett manuellt 50mm f1.2 objektiv. Så jag tog det hela som en utmaning. Kan säga att det där med autofokus inte uppfunnits av en slump. För det är brutalt svårt!

Kameran används dock mest vid större tillfällen eller för att man är sugen på att använda den. Jag skulle nog aldrig säga att det är ett måste med tanke på mobilernas kamerakvalitet. Man kan ta bra och kreativa bilder med en mobil.

Men det är roligare att fota med min gamla Fuji-system. Det är lite därför jag använder den ibland.

Mitt tips är dock att köpa ett litet system, typ fuji med fast objektiv eller något motsvarande. Man släpar runt på mycket grejer ändå så den vikt/volym du sparar är guld värd! Som fler tipsat i tråden så är en Ricoh GR ett ultrakompakt alternativ, men kanske med en tämligen hög prislapp om den brukas sporadiskt. Man får ju ändå rätt mycket blöjor för 10 tusen spänn.

Permalänk
Medlem

När barnen var mindre så hade jag ofta systemkameran med mig och visst blev det en del bra bilder, men såhär i efterhand så önskar jag att jag hade låtit kameran stanna hemma oftare och varit mer i nuet. Det är inget fel att foto och filma, men ibland är det ganska skönt att bara uppleva saker utan att känna att man måste dokumentera.

Om man trots allt känner för att dokumentera så har jag ett tips. Ta några foto, men istället för att filma så brukar jag ofta bara spela in ljudet. Många mobiler spela in ljud i stereo i hög kvalité. Man kan spela in nästan hur länge som helst för det tar inte mycket utrymme. Det blir lite som gamla tider när man spelade in ljud till sina diabilder. Jag lovar, det är en helt annan grej att ta på sig hörlurarna och blunda samtidigt som man lyssnar på inspelningarna. Det är verkligen som att resa tillbaka i tiden och befinna sig mitt där det händer. Lite som VR för blinda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Imponerande pjäs, men det skulle vara min solklart dyraste ägodel så tror inte den blir min

Hoppas den tar bra bilder