Blir pappa om en månad, behöver jag en bra kamera?

Permalänk
Medlem

Som många skriver. Jag har en systemkamera men antal foton tagna med den är rätt få. Nästan alla foton är tagna med mobilkameran. En bra mobilkamera som alltid är med är mycket viktigare om man vill föreviga tillfällen.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, en bra mobilkamera är det man behöver för det mesta. Du har den alltid med dig och kan vara spontan. Om du tycker det är roligt att fota och vill ha en systemkamera för att du vill ha extra bra bilder till t ex kalas eller särskilda tillfällen, go ahead

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Låter som att det är villhöver snarare än behöver Den känner vi alla igen

Haha, så är det väl med det mesta?

Skrivet av Lagers:

Att synca till molnet ger en viss säkerhet, helt klart. men om du råkar ta bort bilderna på Icloud utan att märka det efter ett tag så är de borta eller om du på något sätt inte får tillgång till ICloud försvinner alla bilderna. Att göra backup från Icloud kanske en gång i månaden eller oftare på en extern HDD eller liknande och även kanske lägga dom på sin dator som en backup gör allt mycket säkrare. Om du blir utestängd från ICloud har du bilderna hemma, om huset brinner ner har du de i molnet. Det viktiga är att ha flera kopior av bilderna på olika sätt.

Skrivet av dannesthlm:

Det är bättre att ha hårddisk av magnetisk typ i detta fall, då en SSD riskerar att förlora information efter en tid utan tillgång till ström.

Okej, då har jag en anledning att skaffa en HDD på några TB. Måste kolla hur många sata-platser jag har lediga i burken först bara.

Permalänk
Medlem

Vad kul, grattis till TS! Livet får en annan dimension när man får barn.
Håller helt med om att bästa kameran är den som du har med dig men nu är foto en av mina hobbies så jag kommer förespråka att skaffa en kamera förutom mobilen. Upptäckte själv att junior som snart blir 4 år blev obekväm när jag kom med min stora fullformats dslr när han var liten, jag försvann bakom kamerahuset så det var kanske inte så konstigt.
Skulle jag rekommendera något så är det en mindre spegellös systemkamera med en fast ljusstark optik, då får du med kameran i jack/skötväskefickan utan större bekymmer. Kör numera själv med en Canon M6II med en 22/2 på, autofokusen på den hänger med när barnen flänger runt men det finns fina modeller från t ex Sony också med riktigt vass autofokus. Viktiga egenskaper för en kamera man fotar barn i vardagen med är enligt mig att den ska vakna snabbt från viloläge och ha snabb autofokus! Och vara så liten det går förstås så den kan vara tillgänglig lätt.
Jag har en iPhone 13 Pro också, händer att det tas en bild ibland med den också såklart men det blir mest videoklipp inspelade på den. Har genom åren spelat in joller från telningarna också, det är lite kul att lyssna på när de blivit äldre hur de "babblade" när de var riktigt små.

Och glöm inte att säkerhetskopiera dina filer, se till att det finns kopior på säker plats utanför hemmet också. Prylar kan ersättas men det går inte att ta nya bilder.

Permalänk
Medlem

Vill nyansera det hela..

JA, det stämmer att den bästa kameran är den du har med dig. Så mobilkameran är väldigt bra just för detta.
Problemet är att du då kommer ha 1.000.000.000.000.000 bilder... Bilder där över 98% av alla kort är totalt intetsägande och tråkiga.

Jag hade en gammal Canon EOS 450d med en stor och snabbt objektiv när min ungen var liten, jag hade denna med mig väldigt ofta när vi gjorde något.
Varje kort blev just ett genomtänkt kort för att jag inte slängde upp kameran konstant.

Och det är dessa kort som är intressanta för mig och andra att se på.
Har sett förädrar som har 10.000-tals kort på sina barn där det är minst 20-30 bilder som är nästan serietagna. Sedan 3 minuter senare är det åter 20-30 bilder serietgagna.

Det är så fruktansvärt tråkigt att se på. Barnen kommer inte uppskatta dessa kort som vuxen.

Så MITT råd är: Använd INTE mobilkameran hela tiden just för att du har den tillhands hela tiden.
Upplev dessa speciella ögonblick för DIG och ditt barn. Inte för att konstant to kort på dessa ögonblick.
Att din unge ska se dig konstant hålla en mobil uppe hela tiden är faktiskt inget positivt.

Ha istället en bra systemkamera, kör en spegellös så blir den inte så stor. Ha ett vettigt objektiv med normalzoom.
Ta med dig den så ofta du orkar men ta kort eller filma när det faktiskt finns tillfällen som är värda att spara och då ta upp och anstränga sig att ta korten/filmen.

Försök sålla bort så att du har ETT kort vid det speciella tillfället, inte ha 20 kort som egentligen är helt identiska med någon sekunds mellanrum mellan varje kort (alltså, du tar många kort för att kunna få ut ett bra kort).

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hur är de inbyggda mikrofonerna på mobiler nuförtiden? En kompromiss vore kanske att köra vidare på mobilen men montera en extern mikrofon som går ner i fickan? Ett vanligt råd förr på YouTube är att folk har hög acceptans för låg bildkvalité men att bra ljud gör väldigt mycket för upplevelsen. Om man nu ska expandera fotograferandet till att filma videoklipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Okej, då har jag en anledning att skaffa en HDD på några TB. Måste kolla hur många sata-platser jag har lediga i burken först bara.

Alltid roligt att ha anledningar att handla dator-teknik. Fast i det här fallet är det nog en extern HDD/NAS som är bättre, fast att köpa mer TB i burken skadar ju aldrig heller

Glöm inte att fixa så sambons mobil är med i backupen på något sätt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Vad kul, grattis till TS! Livet får en annan dimension när man får barn.
Håller helt med om att bästa kameran är den som du har med dig men nu är foto en av mina hobbies så jag kommer förespråka att skaffa en kamera förutom mobilen. Upptäckte själv att junior som snart blir 4 år blev obekväm när jag kom med min stora fullformats dslr när han var liten, jag försvann bakom kamerahuset så det var kanske inte så konstigt.
Skulle jag rekommendera något så är det en mindre spegellös systemkamera med en fast ljusstark optik, då får du med kameran i jack/skötväskefickan utan större bekymmer. Kör numera själv med en Canon M6II med en 22/2 på, autofokusen på den hänger med när barnen flänger runt men det finns fina modeller från t ex Sony också med riktigt vass autofokus. Viktiga egenskaper för en kamera man fotar barn i vardagen med är enligt mig att den ska vakna snabbt från viloläge och ha snabb autofokus! Och vara så liten det går förstås så den kan vara tillgänglig lätt.
Jag har en iPhone 13 Pro också, händer att det tas en bild ibland med den också såklart men det blir mest videoklipp inspelade på den. Har genom åren spelat in joller från telningarna också, det är lite kul att lyssna på när de blivit äldre hur de "babblade" när de var riktigt små.

Och glöm inte att säkerhetskopiera dina filer, se till att det finns kopior på säker plats utanför hemmet också. Prylar kan ersättas men det går inte att ta nya bilder.

Ser att Canon M6II har några år på nacken, hur tror du den står sig över tid framöver?
Måste du ha en adapter för att kunna montera ditt 22/2 objektiv? Hittade detta EF-M objektiv men läste på Canon att man behövde en adapter för EF-objektiv.

Skrivet av Knashatt:

Vill nyansera det hela..

JA, det stämmer att den bästa kameran är den du har med dig. Så mobilkameran är väldigt bra just för detta.
Problemet är att du då kommer ha 1.000.000.000.000.000 bilder... Bilder där över 98% av alla kort är totalt intetsägande och tråkiga.

Jag hade en gammal Canon EOS 450d med en stor och snabbt objektiv när min ungen var liten, jag hade denna med mig väldigt ofta när vi gjorde något.
Varje kort blev just ett genomtänkt kort för att jag inte slängde upp kameran konstant.

Och det är dessa kort som är intressanta för mig och andra att se på.
Har sett förädrar som har 10.000-tals kort på sina barn där det är minst 20-30 bilder som är nästan serietagna. Sedan 3 minuter senare är det åter 20-30 bilder serietgagna.

Det är så fruktansvärt tråkigt att se på. Barnen kommer inte uppskatta dessa kort som vuxen.

Så MITT råd är: Använd INTE mobilkameran hela tiden just för att du har den tillhands hela tiden.
Upplev dessa speciella ögonblick för DIG och ditt barn. Inte för att konstant to kort på dessa ögonblick.
Att din unge ska se dig konstant hålla en mobil uppe hela tiden är faktiskt inget positivt.

Ha istället en bra systemkamera, kör en spegellös så blir den inte så stor. Ha ett vettigt objektiv med normalzoom.
Ta med dig den så ofta du orkar men ta kort eller filma när det faktiskt finns tillfällen som är värda att spara och då ta upp och anstränga sig att ta korten/filmen.

Försök sålla bort så att du har ETT kort vid det speciella tillfället, inte ha 20 kort som egentligen är helt identiska med någon sekunds mellanrum mellan varje kort.

Minns att jag älskade att titta på kort, diabilder, filmer och ljudinspelningar av mig och min bror när jag var liten och tänker att det inte riktigt blir samma sak att sitta och svajpa på en telefon. Min bror har barn och har mest tagit bilder med mobilen men han har ingen som helst ordning på dem och det blir precis som du säger, rätt ointressant att titta på de gånger han får för sig att visa något.

Skrivet av ducedo:

Hur är de inbyggda mikrofonerna på mobiler nuförtiden? En kompromiss vore kanske att köra vidare på mobilen men montera en extern mikrofon som går ner i fickan? Ett vanligt råd förr på YouTube är att folk har hög acceptans för låg bildkvalité men att bra ljud gör väldigt mycket för upplevelsen. Om man nu ska expandera fotograferandet till att filma videoklipp.

Bra poäng med ljudkvalitet då man filmar, det är nog mycket värt. Min nuvarande mobil (iphone 13 pro) har faktiskt rätt bra ljudupptagning, definitivt bättre än min förra (iphone 7).
Finns det ens externa mikrofoner till mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på en backup-lösning istället. Har du bara bilderna på icloud kan man ju argumentera för att det inte en backup riktigt. Dessutom kan det va skönt att ha dem på ett ställe som du kontrollerar.

Permalänk
Hedersmedlem

@Knashatt är inne på samma sak som jag tänkte när jag läste början på tråden.

Tillgången till en okej-ish mobilkamera har förstört många många många bilder för mig som förälder. Har gott och väl tagit 2000 bilder sen våran dotter föddes för snart två år sedan. Det är inte många av mobilbilderna som är riktiga keepers, inte ens om jag bortser från den rent tekniska kvaliten.

Hade jag lyft på häcken, hämtat nån av systemkamerorna, lagt lite tid och ansträngning utan att för den delen arrangera bilderna, så hade jag haft många bra fototillfällen som resulterat i bra bilder. Har ett gäng bilder från såna tillfällen, oftast finns det ett gäng riktigt bra bilder däribland som förmedlar mer än bara en platt bild från köksbordet.

Har ett par bilder som ligger mig väldigt varmt om hjärtat pga känsla, stämning och motiv. De allra flesta är tagna med min D700 som jag köpte för snart 12 år sedan... den levererar fortfarande kanonfina bilder som inte går att jämföra med mobilbilderna.

Så slutsats... använd mobilen med förstånd och ta genomtänkta bilder istället för att bara slöfota. Räcker inte mobilen till så kasta en rejäl hög med pengar på en vettiga kamera och framförallt på bra objektiv.

Dessutom: Vidvinkelbilder blir tråkigt i längden, variera dig så mycket som möjligt!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag säger tvärtom mot de flesta här. Jag skaffade en Nikon d610 när första dottern föddes. Uppgraderade till z6 för några år sedan. Har säkert tagit över 50k bilder på dessa 7 år.

Mobilbilderna har aldrig gett mig wow-känslan. Det är säkert good enough för de flesta, men gillar man foto är systemkamera kul. Jag tycker inte det är ett problem att ha med en digitalkamera.

I din prisklass skulle jag rekommendera en d750 eller d800-d810 begagnat (d610 har bra sensor, men lite trött autofokus vilket är b med barn). Till den en 85mm 1.8g (finns rätt billigt begagnat) som en start. Det du kommer åt med systemkameran är de alternativa perspektiven. 85mm på fullformat kan ge en underbar bakgrundsoskärpa (bokeh) och det blir bilder du kommer vilja sätta upp på väggen. Vidvinkel är telefonerna ganska bra på, men en 35mm kan vara bra att ha till fullformat också. 50mm har jag kört mycket också.

Jag rekommenderar inte att skaffa zoomar. De har ofta för små bländare och sämre skärpa vilket tar bort fördelarna du kan få på fullformat (såvida det inte är 2.8 proffszoomar).

Jag har efterhand skaffat fler objektiv efter att ha upptäckt vad jag gillar. I dagsläget är det nästan bara fasta gluggar med största bländare 1.4 jag använder för att få de härliga bakgrunderna.

Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av harmacy:

Haha, så är det väl med det mesta?

Okej, då har jag en anledning att skaffa en HDD på några TB. Måste kolla hur många sata-platser jag har lediga i burken först bara.

En backup bör vara fysiskt o-ansluten till el och nätverk när man inte gör backup och för att säkra backupen under tiden du gör backup bör du naturligtvis ha minst 2 backupenheter som aldrig någonsin är anslutna samtidigt.
Det ska inte gå att nå datan på en backup jättelätt för då är den mycket dåligt skyddad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Se först och främst till att du har en fungerande backup-lösning för dina kort, som sagt. Bitröta på bilder eller förlust av bilder på grund av hårddiskkrasch är inte roligt på bilder som aldrig kommer att kunna tas om.

Därefter kan det vara värt att skaffa en kamera just av anledningen Knashatt var inne på ovan. "Den bästa kameran är den du har med dig" är en halvsanning med stort utrymme för modifikation när det gäller mobilkameror, för oftast blir det ogenomtänkta bilder och bilder i en sådan omfattning att de aldrig tas om hand. Jag är definitivt inte för en "ta en bild bra"-approach, utan givetvis bör man ta flera bilder för varje bild, men det gäller att det sållas friskt och bearbetas i efterhand. Mobilfoton tenderar att aldrig lämna mobilen, vilket är synd och skam.
Jag skulle snarare vilja säga att "den bästa kameran tar du med dig".

En systemkamera som samlar damm och aldrig används är bortslösade pengar, så skapa dig vanan att alltid ha med den, oavsett om det handlar om att du går till affären eller om du faktiskt är ute för att fotografera. Efter något år kommer du att ha fått upp känslan för när och vad du vill fotografera, och då kan du utan problem lämna kameran hemma emellanåt.

Säga vad man vill om gammal kamerafilm, men det gjorde att folk tänkte till innan de tryckte på knappen, och det blev ofta en naturlig process att gallra när man skapade analoga fotoalbum. Försök gärna implementera samma princip vid digitalt foto - skriv ut och sätt in i ett fotoalbum.

Gällande val av kamera så skulle jag rekommendera att köpa en begagnad entusiastmodell med några år på nacken. Canons EF-system är ett exempel där du kan göra rätt så bra fynd idag på utmärkt optik och kameror som är mer än fullt tillräckliga för amatörfoto. På grund av att EF-serierna är nerlagda rätt så nyligen så är andrahandsvärdet sjunkande, så du kan plocka upp mycket kamera och optik för pengarna där.

Annars ska man inte underskatta en vettig kompaktkamera. Lite avkall på bildkvalitet och ett format som är behändigt att ta med, men måhända på bekostnaden att den inte gör sin existens påmind innan man ger sig ut.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Gällande val av kamera så skulle jag rekommendera att köpa en begagnad entusiastmodell med några år på nacken. Canons EF-system är ett exempel där du kan göra rätt så bra fynd idag på utmärkt optik och kameror som är mer än fullt tillräckliga för amatörfoto. På grund av att EF-serierna är nerlagda rätt så nyligen så är andrahandsvärdet sjunkande, så du kan plocka upp mycket kamera och optik för pengarna där.

EF är inte helt nedlagt, men vissa objektiv har utgått och Canon har sagt att vissa nuvarande modeller blir de sista. Men du kan fortfarande köpa en ny 1D X Mk III eller 5D Mk IV. Däremot koncentreras utvecklingen på kameror med RF-fattning så förr eller senare kommer systemet att "dö", men prylarna kommer fungera i åratal till. Plus att alla EF-objektiv (åtminstone original, inga garantier för tredjepart) fungerar utmärkt att köra med adapter på kameror med RF-fattning.

Citat:

Annars ska man inte underskatta en vettig kompaktkamera. Lite avkall på bildkvalitet och ett format som är behändigt att ta med, men måhända på bekostnaden att den inte gör sin existens påmind innan man ger sig ut.

Både ja och nej... De är inte lika flexibla förstås, men bildkvaliteten är minst lika bra med en Ricoh GR III(x), Fujifilm X100V, Sony RX1R (II) eller Leica Q2 som en systemkamera med samma sensorstorlek och med liknande objektiv. En bättre systemkamera har dock ofta snabbare AF ihop med rätt objektiv. Nackdelen med dessa kompaktkameror med större sensor och fast brännvidd är att man inte kan byta objektiv, så man får den brännvidd kameran har, precis som en mobiltelefon. Vill man ha en kompaktkamera med zoom får man dock finna sig i mindre sensor, för det mesta det som kallas 1" (efter storleken på gamla videorör). Undantaget är Panasonic LX100 (II) som har en m4/3-sensor där dock inte riktigt hela används.

Permalänk
Medlem

Jag är inte jättebra på att fota men sambon gillar att ta mycket foton. Är hyfsat nyblivna föräldrar (7 månader sedan).

Med det sagt så har telefonerna (s10+) levererat mer än tillräckligt. Vi har haft en kamera på stativ vi har filmat med men tror filmerna på telefonen är de som har delats till övriga familjemedlemmar faktiskt. Jag säger nej till en riktig kamera men det kan ju vara mitt intresse av fotografering som pratar också.

Permalänk
Medlem

Hej
Spännande och Grattis till det kommande föräldraskapet, jag är själv 3 barns pappa.
Vardagsbilderna kommer du ta med mobilen.
Min yngsta är snart 16 år men vi har väldigt många bra och roliga foton från när de var små.
Numer är ju mobilkameran så bra så att det räcker. Men när mina barn var små så var det inte fallet.
Så jag hade en "riktig" kamera som jag tog med på utflykter och andra lite mer planerade tillfällen, det är underbart att ha dessa högkvalitativa bilder att titta på nu när de är större.

Men det som ger mig mest glädje nu är de filmer vi tog när barnen var små. Så det är mitt tips till dig, filma så mycket du bara kan. Det är underbart att plocka fram nu och titta på.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag är inte jättebra på att fota men sambon gillar att ta mycket foton. Är hyfsat nyblivna föräldrar (7 månader sedan).

Med det sagt så har telefonerna (s10+) levererat mer än tillräckligt. Vi har haft en kamera på stativ vi har filmat med men tror filmerna på telefonen är de som har delats till övriga familjemedlemmar faktiskt. Jag säger nej till en riktig kamera men det kan ju vara mitt intresse av fotografering som pratar också.

Det ena är givetvis intresset, för finns det inte så kommer man inte använda en systemkamera utan ta den enklaste vägen. Förr var det t ex Instamatic och nu är det en mobiltelefon. Dock är det också en konflikt mellan omedelbar tillfredställelse och mer långsiktig. Mobiltelefonens styrka är det förstnämnda där det är väldigt lätt att ta en bild eller ett videoklipp och dela det via allsköns kanaler och håva in den omedelbara responsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

EF är inte helt nedlagt, men vissa objektiv har utgått och Canon har sagt att vissa nuvarande modeller blir de sista. Men du kan fortfarande köpa en ny 1D X Mk III eller 5D Mk IV. Däremot koncentreras utvecklingen på kameror med RF-fattning så förr eller senare kommer systemet att "dö", men prylarna kommer fungera i åratal till. Plus att alla EF-objektiv (åtminstone original, inga garantier för tredjepart) fungerar utmärkt att köra med adapter på kameror med RF-fattning.

Nedlagt i just den bemärkelsen att ingen nyutveckling sker, och visst ... man kan köpa ett fabriksnytt EF-hus och optik, och framför allt optiken kommer säkerligen att fortsätta tillverkas ett tag till eftersom livscykeln är rätt så lång, men faktum är att det är en långsamt döende plattform, även om den kommer att leva (inte minst på begagnatmarknaden) ett bra tag till.
Faktum är även att priserna på begagnatfronten (även optiken) har sjunkit en hel del bara sedan jag gav mig in i det här träsket för drygt två år sedan, för entusiasterna går så sakteliga över till det nyaste långt innan produkternas duglighet gått ur tiden samtidigt som folk är tveksamma till att lägga stora på en plattform som kommer att dö ut inom en relativt överskådlig framtid - något som i mina ögon ger ett utmärkt tillfälle att spendera pengar på något som kommer att ge glädje i många år framöver (men inte nödvändigtvis resten av livet).

Citat:

Både ja och nej... De är inte lika flexibla förstås, men bildkvaliteten är minst lika bra med en Ricoh GR III(x), Fujifilm X100V, Sony RX1R (II) eller Leica Q2 som en systemkamera med samma sensorstorlek och med liknande objektiv. En bättre systemkamera har dock ofta snabbare AF ihop med rätt objektiv. Nackdelen med dessa kompaktkameror med större sensor och fast brännvidd är att man inte kan byta objektiv, så man får den brännvidd kameran har, precis som en mobiltelefon. Vill man ha en kompaktkamera med zoom får man dock finna sig i mindre sensor, för det mesta det som kallas 1" (efter storleken på gamla videorör). Undantaget är Panasonic LX100 (II) som har en m4/3-sensor där dock inte riktigt hela används.

Så är det, det är en avvägningsfråga. Men, för någon som inte nödvändigtvis är fotointresserad och ska fotografera allt mellan landskap och fåglar, utan främst vill dokumentera barnens uppväxt så kan en kompaktkamera vara ett utmärkt alternativ som inte behöver kosta skjortan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Nedlagt i just den bemärkelsen att ingen nyutveckling sker, och visst ... man kan köpa ett fabriksnytt EF-hus och optik, och framför allt optiken kommer säkerligen att fortsätta tillverkas ett tag till eftersom livscykeln är rätt så lång, men faktum är att det är en långsamt döende plattform, även om den kommer att leva (inte minst på begagnatmarknaden) ett bra tag till.
Faktum är även att priserna på begagnatfronten (även optiken) har sjunkit en hel del bara sedan jag gav mig in i det här träsket för drygt två år sedan, för entusiasterna går så sakteliga över till det nyaste långt innan produkternas duglighet gått ur tiden samtidigt som folk är tveksamma till att lägga stora på en plattform som kommer att dö ut inom en relativt överskådlig framtid - något som i mina ögon ger ett utmärkt tillfälle att spendera pengar på något som kommer att ge glädje i många år framöver (men inte nödvändigtvis resten av livet).

Du hade sett rätt mycket av den prisutvecklingen även ifall Canon lanserat lika mycket nytt inom EF-systemet, eftersom det är så marknadslogiken ser ut för brukskameror. Priserna är mer stabila så länge det är en aktuell modell, men kommer det en ny i samma sgment så ser man oftast ganska snart att priset tar några steg ned på den äldre, vare sig det är en kamera eller ett objektiv.

Permalänk

Allt är relativt, din kamera presterar tillräckligt bra för att vara en mobilkamera, Och är oftast snabbare att ta fram och enklare att använda för att dela med dig av bilder. Du får såklart finare filmer och bilder med en riktigt systemare, men har du inte haft behovet tidigare så anser jag att du inte har behovet nu heller.

Offtopic: När jag fick mitt sista barn 2019 så passade jag på att köpa en riktig fin 4k Videokamera för att filma och dylikt inför den stora finalen och få något som man kan spara till framtiden,,, Utnyttjade Ångerätten efter 29 Dagar så om du tänker som mig var försiktig med den

Skrivet av harmacy:

Hej,

Som rubriken säger så blir jag pappa om knappt en månad och jag har funderat lite på om jag behöver en system- eller dslr-kamera.
Har i dagsläget bara en iPhone 13 Pro och kameran är visserligen rätt bra i den men det är ju fortfarande bara en "mobiltelefonkamera".
När jag pluggade så tog jag en extrakurs i digitalfoto så jag kan grunderna för hur man hanterar en systemkamera manuellt, men jag har aldrig ägt någon systemkamera (bara lånat) själv och har inte överdrivet med praktiskt erfarenhet.

Har länge funderat på att skaffa en systemkamera men det har inte blivit av.

Så här initialt tänker jag mig att jag kan lägga 5k-10k.

Vad säger ni som kan mer om foto/kameror i samband med att man får sitt första barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Hej,

Som rubriken säger så blir jag pappa om knappt en månad och jag har funderat lite på om jag behöver en system- eller dslr-kamera.
Har i dagsläget bara en iPhone 13 Pro och kameran är visserligen rätt bra i den men det är ju fortfarande bara en "mobiltelefonkamera".
När jag pluggade så tog jag en extrakurs i digitalfoto så jag kan grunderna för hur man hanterar en systemkamera manuellt, men jag har aldrig ägt någon systemkamera (bara lånat) själv och har inte överdrivet med praktiskt erfarenhet.

Har länge funderat på att skaffa en systemkamera men det har inte blivit av.

Så här initialt tänker jag mig att jag kan lägga 5k-10k.

Vad säger ni som kan mer om foto/kameror i samband med att man får sitt första barn?

Mobilkamera räcker.
Slår ett slag för filmer, spela in filmer.
Glöm inte synkning/säkerhetskopiering 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Mobilkamera räcker.
Slår ett slag för filmer, spela in filmer.
Glöm inte synkning/säkerhetskopiering 🙂

Typ exakt vad jag skulle skriva.

Filmer är jättekul i efterhand, och då helst inte 5+ minuter långa draman utan det räcker med 15-30 s för att fånga det där livet som fotot bara hintar om, där barnen studsar upp och ner, kladdar med glassen, springer mot dig osv... Guld värt.

Sedan när det gått några år så är funktion i Onedrive (antar att andra molnbackuper har samma funktion) "Den här dagen för X år sedan" grym. Brukar titta på den då och då och det är jättekul att se bilder på barnen från 10 år tillbaka från just den dagen.

Just ja! Jag kör ibland (inte alltid då det finns lite nackdelar också) med funktionen "levande bilder" eller vad den nu heter på olika telefoner. Där mobilen bakar in ett några sekunders filmklipp i bilden.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du hade sett rätt mycket av den prisutvecklingen även ifall Canon lanserat lika mycket nytt inom EF-systemet, eftersom det är så marknadslogiken ser ut för brukskameror. Priserna är mer stabila så länge det är en aktuell modell, men kommer det en ny i samma sgment så ser man oftast ganska snart att priset tar några steg ned på den äldre, vare sig det är en kamera eller ett objektiv.

Med motsvarande utveckling historiskt så har jag i så fall betalat hutlösa överpriser för mina prylar, men låt gå. Det är ett sidospår som inte tillför jättemycket till trådens ursprungliga fråga.

Over and out.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Köpte nytt fint 50mm objektiv till systemkameran när vi fick unge i höstas. Det har fotats lite mer uppstyrda bilder vid jul osv med den, annars är det 99.99% iPhone 13 Pro som får agera kamera. Just därför att den alltid är redo o nära.

Däremot filmar jag mer med min GH5 och Ninja V - just pga där blir det en markant bättre kvalité och lågljusprestanda.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Stort grattis!!

Många kloka råd redan, passar på att påminna om att barnet inte "behöver" dig på ett bra tag, det gör däremot mamman

Blir det inget köp av kamera så rekommenderar jag att du lägger del eller hela budgeten på att skämma bort henne, presenter/blommor/mat/spa med tjejerna/ osv du vet säker vad hon uppskattar.

GLHF, det här kommer gå bra!

Permalänk
Medlem

Började med en dv videokamera men gick sedan över videokamera med hårddisk och det ångrar jag inte.
Det är helt kasst att filma rörliga barn med mobilen om du inte sen bara skall titta i mobilen då.
Satsa på en bra videokamera medan du kan ta vanliga foton med mobilen.
Inte kul att filma småknattar på en fotbollsplan och tro att man kan zooma med skärpa på mobilen.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Har två småbarn. Enda gången du hinner få upp en stor systemkamera, i skyddscase och sen med skyddslins, sedan ska den sättas på etc, är om de ligger och sover. Bättre något sämre bildkvalité, men ändå bra och roliga bilder. Vill du lägga pengar på något, ta extra dagar pappaledigt när barnen är lite äldre, typ 1-3 år.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Trams
Klart du ska ha en systemkamera. Passa på att köp en radiostyrd bil och en drönare också. Svindyr barnvagn med breda hjul och för att inte tala om huset, bilen och kanske viktigast av allt är det som finns i byabyskyddsväg!
Finns inte en chans att kunna vara förälder utan det

Skämt åsido
Ta det lugnt, inget av ovan nämnda saker är några måsten. Som småbarnsförälder så kan nog slantarna göra större nytta på banken inför komma skall än att köpa massa saker som man tror man måste ha.

En systemkamera skapar inga magiska bilder om det är snapshots man är ute efter. Vilket är det jag tror man vill åt när man fotar ungen Mobilkameran i många mobiler är mer än tillräckligt för det ändamålet. Glöm inte bort att filma lite då och då. Det är guld att ha många år senare! Jag har en del filmat från när mina barn var små för ca 15 år sedan med sisådär kvalitet från den tiden. Men ack så kul det är att se på ibland!
Mitt tips är att se till att bilderna/filmerna blir till (mobilen) och lägg hellre en slant på backupplösning som gör att materialet finns kvar även när det skiter sig med molnet eller en hårddisk kraschar.

Systemkamera är kul men för att komma till sin rätt så måste du ha den där vilja skapa-ådran för att du ska ha glädje av den. Att köpa någon halvbillig systemkamera eller kompaktkamera tillför inte mycket till det som finns i mobilkameran på din IPhone. Vid ren porträttfotografering så är det en helt annan sak men hur ofta tror du att du kommer syssla med det? Har du 15-20k som absolut inte gör nytta på annat håll så köp en systemkamera med ett bra objektiv för porträtt och prova, du kanske fastnar i fototräsket! Det går ju att sälja också även om det är till förlust.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft fotointresse och fotograferat med DSLR. När vi väntade första barnet uppgraderade jag utrustningen och ja.. Den har knappt används sedan dess. Barn har 1. inte tålamod att posera. 2. man har nog med saker att bära runt på, skötväskor, vagnar, filtar, gossedjur och ej att förglömma, barnet självt. Så DSLR fick stanna hemma. 3. Barn är spontana och ögonblicket kan vara förbi på en sekund. Finns inte en chans att hinna med med en DSLR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Minns att jag älskade att titta på kort, diabilder, filmer och ljudinspelningar av mig och min bror när jag var liten och tänker att det inte riktigt blir samma sak att sitta och svajpa på en telefon. Min bror har barn och har mest tagit bilder med mobilen men han har ingen som helst ordning på dem och det blir precis som du säger, rätt ointressant att titta på de gånger han får för sig att visa något.

Fundera på att skriva ut och gör fotoalbum under uppväxten, skriv små texter runt bilderna, typ var den var tagen eller något roligt som en pratbubbla. Det gjorde mina föräldrar när jag (och syskon) var små. Väldigt kul att kunna ta fram i framtiden.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580