Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

På engelska:
Atticus is ZMF's most "fun" headphone with a punchy mid bass, smooth forward mids and present but non-obtrusive treble.

Audiophiles often search for a "neutral" sound when, in practice, warmth is what is most pleasurable, desirable, and lifelike. The Atticus embraces this concept and elevates it with clarity: a vivid midrange, and vigorous bass. The Atticus is ZMF’s warmest sounding headphone with a prominent mid-bass hump. It even retains an extended treble thanks to our TPE membrane driver. It's renowned for being a great headphone for guitar-centric music with punchy bass, and forward mids, making for a somewhat rare combo in high-end headphones.

På Svenska: Röv

😄😄😄

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0486/8610/4739/products/PadGuideShopify_v27_d5292c8c-4ac4-4bea-af7d-561e70b3d4b0_1080x.jpg?v=1615910328

Hahaha, ja det kanske inte var den mest nyanserade recensionen, men jag tyckte verkligen de lät som röv, särskilt till det priset. Hade hem alla tre slutna ZMF och testade, men Atticus var fetnej på.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jockos:

Hahaha, ja det kanske inte var den mest nyanserade recensionen, men jag tyckte verkligen de lät som röv, särskilt till det priset. Hade hem alla tre slutna ZMF och testade, men Atticus var fetnej på.

Tyckte det var roligt 😀
Gillade din ZMF sammanfattning från i Oktober. Har fortfarande inte hört en enda ZMF, vilket stör mig.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Massdrop x Alex Cavalli Tube Hybrid Amp (CTH) för 1500kr på Hifimagasinet.
Om någon vill testa rörhybrid. Jag äger en likadan men med SDAC inbyggt. CTH driver både dynamiska och planars, både låg och hög ohms lurar. Spelar tex riktigt bra med Focal Clear i mina öron. Endast ett rör gör att det blir billigare och enklare att rulla tuber.

Edit: Drop igång min nu
SMSL VMV D1se + Cavalli Tube Hybrid + Denon AH-D2000 = väldigt bra

Rotade runt och verkar som jag har orginal EH6922 röret i. Trodde jag hade petat i nåt annat iom att det spelar så bra.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/massdrop_x_alex_cavalli...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Sat & lyssna på: https://www.youtube.com/watch?v=wfWIs2gFTAM&list=RDwfWIs2gFTA...

Märker att "S" ljuden är sjukt skarpa. Är det samma för er eller är det nåt jag måste ändra i EQn?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av gurkburk92:

Sat & lyssna på: https://www.youtube.com/watch?v=wfWIs2gFTAM&list=RDwfWIs2gFTA...

Märker att "S" ljuden är sjukt skarpa. Är det samma för er eller är det nåt jag måste ändra i EQn?

Den är rätt essig den där inspelningen. Kan tänka mig att det förstärks om du spelar på Beyer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Viss sibilans, men ingenting jag hade reagerat på om jag inte letade efter den. Inte jobbigt, i varje fall.

Eftersom att du har ett par Beyerdynamic rekommenderar jag den här låten (spotify). Det var den låten och den mixen som fick mig att skicka tillbaka mina DT 990 (600), mer specifikt cymbalerna i refrängen. Nu är dina DT 880 mjukare i diskanten än DT 990 och du kanske inte hör samma sak pga andra öron. Mina andra lurar reagerar knappt på den låten. Nåja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Får inte sådant ljud med AKG 271 Studio (austria edition). Du har nog hörlurar som överdriver i diskanten

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tjo, har beställt lite kablar till mina nya Elegia (att använda med mobilen), en 3.5mm till 3.5mm och en likadan med mic (kände att jag skulle sakna det efter mina meze som kom med mic i en kabel), har ni testat dessa aliexpress-kablar med mic tidigare och gör det någon skillnad i övrigt?
Kabeln jag köpt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Hej, jag söker tips på bra hörlurar (inte allt för dyra, 300kr-1000kr klassen) till min fru som fyller år. Det skall naturligtvis vara bra ljud men hon är inte så jättepetig. Komforten är dock viktig och hon vill helst ha "over-ear" då hon inte gillar känslan av "in-ear". Bor i sveriges andra stad så mottager gärna tips som jag kan åka och köpa här. Har kollat runt lite med det är en djungel och svårt att skilja agnarna från vetet, speciellt i budget-/mellansegmentet.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, jag söker tips på bra hörlurar (inte allt för dyra, 300kr-1000kr klassen) till min fru som fyller år. Det skall naturligtvis vara bra ljud men hon är inte så jättepetig. Komforten är dock viktig och hon vill helst ha "over-ear" då hon inte gillar känslan av "in-ear". Bor i sveriges andra stad så mottager gärna tips som jag kan åka och köpa här. Har kollat runt lite med det är en djungel och svårt att skilja agnarna från vetet, speciellt i budget-/mellansegmentet.

Vad ska de användas till? (musik,film,telefoni osv?)
Vad ska de kopplas till? (mobil, dator, hifianläggning osv?)
Trådade/trådlösa?
Behövs headsetfunktionalitet?
Öppna/slutna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad ska de användas till? (musik,film,telefoni osv?)
Vad ska de kopplas till? (mobil, dator, hifianläggning osv?)
Trådade/trådlösa?
Behövs headsetfunktionalitet?
Öppna/slutna?

Hon kommer använda dem till att lyssna på ljudböcker, musik och telefonsamtal. De kommer kopplas till hennes iPhone. Gärna lite mindre (öppna då kanske?) och lätta (vikt) så det funkar att ligga i sängen och använda dem.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hon kommer använda dem till att lyssna på ljudböcker, musik och telefonsamtal. De kommer kopplas till hennes iPhone. Gärna lite mindre (öppna då kanske?) och lätta (vikt) så det funkar att ligga i sängen och använda dem.

Öppna läcker, bara så att du vet - kanske viktigt när det gäller att ligga i sängen och lyssna.
Hade rekommenderat akg k361, men den har ingen mikrofon så den duger väl inte till samtal. Ganska dåligt insatt på headset.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av sweisdapro:

Tjo, har beställt lite kablar till mina nya Elegia (att använda med mobilen), en 3.5mm till 3.5mm och en likadan med mic (kände att jag skulle sakna det efter mina meze som kom med mic i en kabel), har ni testat dessa aliexpress-kablar med mic tidigare och gör det någon skillnad i övrigt?
Kabeln jag köpt

In line-mic på kabeln är generellt inte bra förutom i tysta miljöer. Kör du headset till smartphone så avaktiveras en del av funktionerna för reducering av omgivningsljud. De här funktionerna är en kombination av mobilnät och din smartphone och behöver supportas av båda. De ingår i HD-Voice, EVS, HD Voice+ mm. Reducering av omgivningsljud uppnås bla genom att flera mikrofoner används, dvs huvudmic och de sekundära mikrofonerna på din smartphone. Detta är alltså inte "ANC Active Noise Cancellation" i dina öron jag syftar på utan hur din röst hörs av motparten.

Bättre modeller av True Wireless headset har liknande, men inte lika väl presterande funktioner för reducering av omgivningsljud med hjälp av flera mikrofoner. Som med trådat headset så avaktiveras en del av nätets/smartphone funktionerna när du använder ett bluetooth headset. Det säger sig själv egentligen kör du headset så har du oftast telefonen i fickan och då gör mikrofonerna på telefonen inget nytta.

Ljudkvaliteten i "andra änden" är fortfarande bäst om du pratar direkt i din smartphone utan något headset.
Du kan enkelt testa detta genom att ringa någon och
- genomföra ett simulerat toalettbesök, varken spolning eller rinnande vatten bör höras om du pratar direkt i din smartphone
- diska lite med rinnande kran
- ha tv:n på
- utomhus, lokaltrafiken, tunnelbana osv. pratar jag direkt i min smartphone så hör inte motparten att jag står på en fylld tunnelbaneperrong med rullande tåg

Gör du ovanstående med trådlöst headset, 3,5mm headset eller högtalartelefon kommer motparten höra dig sannolikt klart sämre.

Jag skulle ranka samtalsljud för motparten såhär:
1. Prata direkt i din smartphone
2. Headset med riktad mic nära munnen kan vara riktigt bra men callcenter-looken är ingen höjdare på stan
3. Ett bra TWS headset, dock stor skillnad mot att prata direkt i din smartphone, främst i bullriga/blåsiga miljöer
4. Trådat headset eller högtalartelefon beroende på situationen, eventuellt kickar en del av nätets/mobilen funktioner för reducering av "icke-tal" in när man ringer via högtalarfunktionen

Exempel på en Technics TWS med 4 mikrofoner per hörlur

Visa signatur

Permalänk

Hej!

Jag hoppas någon utav er här kan hjälpa mig. Jag ska köpa ett par hörlurar. Min budget är 1500:- Det jag prioterar är: Noise canceling, comfort samt att det är Over ear. Skulle vara tacksam för tips! Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffekokarn:

Hej!

Jag hoppas någon utav er här kan hjälpa mig. Jag ska köpa ett par hörlurar. Min budget är 1500:- Det jag prioterar är: Noise canceling, comfort samt att det är Over ear. Skulle vara tacksam för tips! Tack.

Razer Opus?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

In line-mic på kabeln är generellt inte bra förutom i tysta miljöer. Kör du headset till smartphone så avaktiveras en del av funktionerna för reducering av omgivningsljud. De här funktionerna är en kombination av mobilnät och din smartphone och behöver supportas av båda. De ingår i HD-Voice, EVS, HD Voice+ mm. Reducering av omgivningsljud uppnås bla genom att flera mikrofoner används, dvs huvudmic och de sekundära mikrofonerna på din smartphone. Detta är alltså inte "ANC Active Noise Cancellation" i dina öron jag syftar på utan hur din röst hörs av motparten.

Bättre modeller av True Wireless headset har liknande, men inte lika väl presterande funktioner för reducering av omgivningsljud med hjälp av flera mikrofoner. Som med trådat headset så avaktiveras en del av nätets/smartphone funktionerna när du använder ett bluetooth headset. Det säger sig själv egentligen kör du headset så har du oftast telefonen i fickan och då gör mikrofonerna på telefonen inget nytta.

Ljudkvaliteten i "andra änden" är fortfarande bäst om du pratar direkt i din smartphone utan något headset.
Du kan enkelt testa detta genom att ringa någon och
- genomföra ett simulerat toalettbesök, varken spolning eller rinnande vatten bör höras om du pratar direkt i din smartphone
- diska lite med rinnande kran
- ha tv:n på
- utomhus, lokaltrafiken, tunnelbana osv. pratar jag direkt i min smartphone så hör inte motparten att jag står på en fylld tunnelbaneperrong med rullande tåg

Gör du ovanstående med trådlöst headset, 3,5mm headset eller högtalartelefon kommer motparten höra dig sannolikt klart sämre.

Jag skulle ranka samtalsljud för motparten såhär:
1. Prata direkt i din smartphone
2. Headset med riktad mic nära munnen kan vara riktigt bra men callcenter-looken är ingen höjdare på stan
3. Ett bra TWS headset, dock stor skillnad mot att prata direkt i din smartphone, främst i bullriga/blåsiga miljöer
4. Trådat headset eller högtalartelefon beroende på situationen, eventuellt kickar en del av nätets/mobilen funktioner för reducering av "icke-tal" in när man ringer via högtalarfunktionen

Exempel på en Technics TWS med 4 mikrofoner per hörlur
https://www.youtube.com/watch?v=SEBKqmOCn9Y

Tack för en bra förklaring! Så länge jag kommer höras något så fyller det min funktion

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Razer Opus?

Tack för svar! Har du testat sådana? Funkar NC bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffekokarn:

Tack för svar! Har du testat sådana? Funkar NC bra?

Yes, har ett par själv, och tycker både ljud och ANC är bra
Sitter skönt och ser snygga ut gör de också

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Yes, har ett par själv, och tycker både ljud och ANC är bra
Sitter skönt och ser snygga ut gör de också

Tack som fan! Har beställt ett par

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

På engelska:
Atticus is ZMF's most "fun" headphone with a punchy mid bass, smooth forward mids and present but non-obtrusive treble.

Audiophiles often search for a "neutral" sound when, in practice, warmth is what is most pleasurable, desirable, and lifelike. The Atticus embraces this concept and elevates it with clarity: a vivid midrange, and vigorous bass. The Atticus is ZMF’s warmest sounding headphone with a prominent mid-bass hump. It even retains an extended treble thanks to our TPE membrane driver. It's renowned for being a great headphone for guitar-centric music with punchy bass, and forward mids, making for a somewhat rare combo in high-end headphones.

På Svenska: Röv

😄😄😄

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0486/8610/4739/products/PadGuideShopify_v27_d5292c8c-4ac4-4bea-af7d-561e70b3d4b0_1080x.jpg?v=1615910328

Skrivet av jockos:

Måste bara hoppa in här.

Ägde själv Aeolus ett varv, som alltså är den öppna versionen av Atticus. Jag måste säga att med tanke på hur Aeolus lät i mina öron så kan jag tänka mig att "röv" är något som skulle ha beskrivit min åsikt om Atticus också. Jag skulle beskriva Aeolus ljud som täppt, dämpat, trögt och trött, och jag misstänker att en del av egenskaperna i en sluten konstruktion bara blir värre.

Däremot är deras Auteur en fantastisk hörlur, haft mitt par i över ett års tid och har inte haft det minsta behov av att kolla på andra hörlurar under den tiden. Äger även Ananda, D7200, HD-650 men de får knappt någon tid alls. Jag testade Empyrean ett varv innan jag ägde Auteur, det vore en intressant jämförelse att göra igen, men om jag går på minnet så gillar jag Auteur bättre. Verite versionerna är dock intressanta, någon dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffekokarn:

Tack som fan! Har beställt ett par

Roligt!
Du får väl skylla på mig om du inte blir nöjd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Måste bara hoppa in här.

Ägde själv Aeolus ett varv, som alltså är den öppna versionen av Atticus. Jag måste säga att med tanke på hur Aeolus lät i mina öron så kan jag tänka mig att "röv" är något som skulle ha beskrivit min åsikt om Atticus också. Jag skulle beskriva Aeolus ljud som täppt, dämpat, trögt och trött, och jag misstänker att en del av egenskaperna i en sluten konstruktion bara blir värre.

Däremot är deras Auteur en fantastisk hörlur, haft mitt par i över ett års tid och har inte haft det minsta behov av att kolla på andra hörlurar under den tiden. Äger även Ananda, D7200, HD-650 men de får knappt någon tid alls. Jag testade Empyrean ett varv innan jag ägde Auteur, det vore en intressant jämförelse att göra igen, men om jag går på minnet så gillar jag Auteur bättre. Verite versionerna är dock intressanta, någon dag...

Du är välkommen att hoppa in!

Huvudet på spiken, Atticus har alla Aeolus nackdelar fast på crack, och minus i princip allt som är nice med Aeolus - som jag ändå tyckte var ok med Universe pads.
Tror att det är mest apologeter som försöker rättfärdiga ett väldigt dyrt köp de gjort utan att testa innan som prisar Atticus.

Det gör mig så konfunderad varför inte den blev pensionerad istället för Eikon, som ändå låter rätt nice.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Någon galning som testat RØDE NTH-100? Om inte tåget är i rullning verkar iaf en spårvagn lämnat perrongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Måste bara hoppa in här.

Vore kul lyssna på zmf och meze någon dag. Tvivlar starkt de rår på kennerton magni dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Någon galning som testat RØDE NTH-100? Om inte tåget är i rullning verkar iaf en spårvagn lämnat perrongen.

Känner du till någon review med mätningar? Jag kollade lite hastigt nu och hittade ingen.

Edit

Fantastisk design. Det vore cool om de kunde låta lika bra, helst också utan EQ!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Känner du till någon review med mätningar? Jag kollade lite hastigt nu och hittade ingen.

Edit

Fantastisk design. Det vore cool om de kunde låta lika bra, helst också utan EQ!

Det enda jag sett är https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/measurements/...

Men det lär väl dyka upp fler inom en snar framtid antar jag.

Permalänk
Fyndjägare

Det går att lyssna på Envy den här veckan på Audio Concept i Stockholm.

"Högklassigt hörlurssteg på besök
ENVY från FELIKS AUDIO - är under veckan på besök hos oss. För dig som är intresserad av det allra bästa inom rörbaserade hörlursförstärkare kan ENVY vara den du bör provlyssna till.
Ta gärna med dina egna lurar eller testa t.ex våra Meze eller Dan Clark.

Välkommen in!
Audio Concept Teamet"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Måste bara hoppa in här.

Jag har ägt både VO och VC. Just nu har jag Eikon och Auteur. Båda Verite modellerna har en ljudbild som skiljer sig ganska mycket från Auteur. Jag skulle nog säga att om du vill ha en bättre Auteur, så är det inte säkert att VO/VC är det du söker.

Auteur glänser med sin neutrala, men fylliga presentation. Stereobilden är lite mer traditionell med en ganska tydlig hö-vä presentation. VO/VC är mer av en 3D ljudbubbla runt hela huvudet. Men VO/VC har inte samma närvaro i röster, då de dippar en del runt 3KHz.

Auteur är en av de minst krångliga hörlurar att lyssna på som jag har ägt. Den gör inte bort sig på något sätt, även om andra lurar är bättre på vissa parametrar.

Jag lyssnade på Arya Stealth hos Ljudmakarn förra helgen och blev riktigt imponerad. Du som har både Auteur och Arya, hur tycker du att de två lurarna är i jämförelse med varandra?

Permalänk
Fyndjägare

Den här killen har mätt lite på de inbyggda ljudkorten i följande moderkort:
ASRock P67 Pro3 - 7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC892 Audio Codec) - 2011
ASRock Z370 Taichi - 7.1 CH HD Audio (Realtek ALC1220 Audio Codec) Supports Purity Sound 4 & DTS Connect - 2018
MSI PRO Z690-A - Realtek ALC897 Codec 7.1-Channel High Definition Audio - 2022

Utgångsimpedans mellan 76-198 ohm och riktigt låg effekt jämfört med typ allt
Vet inte om han är kompetent och mäter korrekt men intressant hursomhelst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få tag på en 2xA2DC > 3.5mm kabel? Den som följer med som standard till ATH MSR7b är alldeles för kort för skrivbordsanvändning. Bonus om det är inom Europa.