Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Skall läsa ditt inlägg mer noga senare, men har du möjligtvis en länk till en form av förstärkare som jag behöver? En prisvärd/billig sådan. Funkar den att koppla både till ps5 & pc?

Edit, Japp det var Sundara

Jag vandrade den vägen för några år sen. Den bästa lösningen jag hittade då va https://mayflowerelectronics.com/arc-mk2/#product-tab-informa...

Men på senare tid har jag insett att komfort är A och O när jag spelar. Så övergett tanken på att spela med trådade lurar.
Allas behov är olika. Jag behöver slutna lurar då jag inte har ett dedikerat rum för gaming, och med slutna lurar behöver jag en mic med fungerande sidetone osv. Bara som exempel, är ju olika för var och en

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kanske så att en kabel är trasig så att den blir seriekopplad med den andra drivern för då brukar det bli en del utfasningar som minskar basnivån, om du resistansmäter på båda kanalerna har de då samma resistans ?

Stämmer! Det var den här jäkeln som glappade ur
(tycker kvalitén på DT 1990 pro varit sjukt dålig överlag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SundanceKid:

Stämmer! Det var den här jäkeln som glappade ur
(tycker kvalitén på DT 1990 pro varit sjukt dålig överlag

https://i.ibb.co/vwy7JJV/l-da.jpg

Där är det väl inget som drar i kabeln så den borde inte gå av men bra att du hittade det och det är ju ganska lätt att fixa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Off topic men..

Har inte hört dem själv men Audio Pro t14 brukar få tummen upp på forumet
https://cdon.se/hemelektronik/audio-pro-addon-t14-svart-bt-p4...

Beställde en ELAC uni-fi 2.0 UB52.
Hoppas att de blir bra, och nu behövs också en stereo amp. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag vandrade den vägen för några år sen. Den bästa lösningen jag hittade då va https://mayflowerelectronics.com/arc-mk2/#product-tab-informa...

Men på senare tid har jag insett att komfort är A och O när jag spelar. Så övergett tanken på att spela med trådade lurar.
Allas behov är olika. Jag behöver slutna lurar då jag inte har ett dedikerat rum för gaming, och med slutna lurar behöver jag en mic med fungerande sidetone osv. Bara som exempel, är ju olika för var och en

Jisses det var inte billigt. Behöver man köpa på sig detta direkt i början när man införskaffar ett par sådana lurar eller går det att vänta?

Jag skulle vilja tro att ett par såna hörlurar låter mycket bättre utan hjälp jämfört med ett par gaminglurar?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jisses det var inte billigt. Behöver man köpa på sig detta direkt i början när man införskaffar ett par sådana lurar eller går det att vänta?

Jag skulle vilja tro att ett par såna hörlurar låter mycket bättre utan hjälp jämfört med ett par gaminglurar?

Skulle rekommendera ett par lättdrivna hörlurar, som inte väger närmare 400g som Sundara. Sundara & Amp/DAC kommer kosta dig 5500kr +

DT770 32 Ohn eller DT880 32 Ohm. Exempelvis..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Skulle rekommendera ett par lättdrivna hörlurar, som inte väger närmare 400g som Sundara. Sundara & Amp/DAC kommer kosta dig 5500kr +

DT770 32 Ohn eller DT880 32 Ohm. Exempelvis..

Om man kör DT880 32 vs Sundara + Amp/dac, är det en enorm skillnad? & Behöver DT880 amp/dac?

De ska ju användas till gaming/serier/film typ. Så behöver ju nog inte något extremt avancerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det är inte ljudkvalitén som så, men svagare förstärkare kommer inte orka med den något tungdrivna luren. Du lär bli negativt överraskad.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Finns det några lurar likt dt880 32 ohm från 2020 talet? Eller är det såpass att en release från 2012 är aktuell ännu idag?

Hur skiljer sig dt900 pro x 48 ohm? Behövs amp/dac till dessa med? Eller är det en annan typ av hörlur?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Om man kör DT880 32 vs Sundara + Amp/dac, är det en enorm skillnad? & Behöver DT880 amp/dac?

De ska ju användas till gaming/serier/film typ. Så behöver ju nog inte något extremt avancerat.

Det är ingen enorm skillnad, har testat båda med min Topping L50. Kanske 10% skillnad, fast med en mycket billigare prislapp och sköna hörlurar.

Speciellt ingen större skillnad till film/spel/serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jag rekommendera den för att den har bra kräm och Sundara är inte så lättdrivna.
Sen absolut låter de bättre än gaming-headset. Jag skulle inte ha något gamingheadset till musik. Men till spel vette fan om jag tycker skillnaden är värd besväret med tunga lurar och kablar. Jag har kört Audeze Penrose som gaminglurar ett tag (trådlösa planars), men bytt till Sennheiser Epos 370. Ljudskillnaden i spel är inte så massiv och Epos är skönare, svalare, bättre sidetone, 100 tim batteritid osv.
Att ha en lur till allt blir ju alltid någon form av kompromiss.

Om du inte ska streama, podda osv kan jag annars rekommendera Beyerdynamic MMX300 v2. Lättdrivna (om man väljer modellen med lägre ohm), bättre tuning än 770dt för gaming imo och en riktigt bra mic (naturligtvis inte att jämföra med extern). Går att lyssna på musik även om jag föredrar andra grejer

Edit: MMX300 likt dt700 är ju slutna medan Sundara är öppna. Värt att fundera på vad som passar. Återigen och det är högst personligt men jag föredrar slutna när jag spelar och öppna eller semi-öppna till musik

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Finns det några lurar likt dt880 32 ohm från 2020 talet? Eller är det såpass att en release från 2012 är aktuell ännu idag?

Hur skiljer sig dt900 pro x 48 ohm? Behövs amp/dac till dessa med? Eller är det en annan typ av hörlur?

Release datum ska du inte kolla på, spelar absolut ingen roll. Har ingen större koll på DT900, men skulle satsat på Beyerdynamics billigare alternativ eftersom små skillnader i ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag rekommendera den för att den har bra kräm och Sundara är inte så lättdrivna.
Sen absolut låter de bättre än gaming-headset. Jag skulle inte ha något gamingheadset till musik. Men till spel vette fan om jag tycker skillnaden är värd besväret med tunga lurar och kablar. Jag har kört Audeze Penrose som gaminglurar ett tag (trådlösa planars), men bytt till Sennheiser Epos 370. Ljudskillnaden i spel är inte så massiv och Epos är skönare, svalare, bättre sidetone, 100 tim batteritid osv.
Att ha en lur till allt blir ju alltid någon form av kompromiss.

Om du inte ska streama, podda osv kan jag annars rekommendera Beyerdynamic MMX300 v2. Lättdrivna (om man väljer modellen med lägre ohm), bättre tuning än 770dt för gaming imo och en riktigt bra mic (naturligtvis inte att jämföra med extern). Går att lyssna på musik även om jag föredrar andra grejer

Precis! Sundara låter väldigt bra, men skulle inte vara värd pengarna för exempelvis gaming. De väger även en hel del, så om man ska sitta länge med dem, så kan det bli obehag. Billigare Beyer alternativ som kan köras utan AMP är tillräckligt, exemempelvis Tygr bland allt annat som de erbjuder. Många valmöjligheter, öppna/stängda osv.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Där är det väl inget som drar i kabeln så den borde inte gå av men bra att du hittade det och det är ju ganska lätt att fixa.

Ja nej, som jag var inne på så är kvalitén inte den bästa, så den mini-xlr där kablarna var lödda satt by default lite löst, alltså att den vickade lite... vilket i sin tur då måste fått kablarna att lossna

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett par DT880 32 ed. De borde funka för mig lite billigare än de trådlösa för 5000 jag tänkte först..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Väntans tider... Verkar inte som UPS lyckas hålla sitt utlovade leveransdatum. Vet inte om det var bra val taktiskt att göra ett excemption och hämta på utlämningsställe för alternativet verkade va att lämna vid dörren utan underskrift och är paketet platt då är man oförsäkrad så det vågade jag inte. Stölder är jag inte rädd för där jag bor.
Ingen katastrof än men dyker det inte upp i morgon lär det behövas terapi

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Väntans tider... Verkar inte som UPS lyckas hålla sitt utlovade leveransdatum. Vet inte om det var bra val taktiskt att göra ett excemption och hämta på utlämningsställe för alternativet verkade va att lämna vid dörren utan underskrift och är paketet platt då är man oförsäkrad så det vågade jag inte. Stölder är jag inte rädd för där jag bor.
Ingen katastrof än men dyker det inte upp i morgon lär det behövas terapi

Om du inte måste använda UPS, undvik. UPS har inte joinat 2000-talet än. Bara för några månader sedan körde dom ännu handdator med WINDOWS MOBILE OS(det som första smart-telefonen hade, typ HTC Diamond). Även allt med ombud och leveransförsök osv är helt värdelöst med UPS.

Jag beställde ju mina nya lurar igår ca kl 10 på morgon. De har inte blivit hämtade än. Varför? Jo för att dem körs av BRING....... Så ser nog fan inte dem denna veckan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Om du inte måste använda UPS, undvik. UPS har inte joinat 2000-talet än. Bara för några månader sedan körde dom ännu handdator med WINDOWS MOBILE OS(det som första smart-telefonen hade, typ HTC Diamond). Även allt med ombud och leveransförsök osv är helt värdelöst med UPS.

Jag beställde ju mina nya lurar igår ca kl 10 på morgon. De har inte blivit hämtade än. Varför? Jo för att dem körs av BRING....... Så ser nog fan inte dem denna veckan.

OT
Jadu vem har du tänkt dig skall hantera ditt paket från USA så du kan få det skickat till din adress nästa dag. Alla företag är lika dana spelar ingen roll vad de heter. Som sagt en helt annan diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

OT
Jadu vem har du tänkt dig skall hantera ditt paket från USA så du kan få det skickat till din adress nästa dag. Alla företag är lika dana spelar ingen roll vad de heter. Som sagt en helt annan diskussion

Har jobbat för ups. Men som sagt, om man inte måste

Verkar som jag får mina lurar ikväll! Behövde jag köpte ett bättre ljudkort till dt880 32ohm?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Verkar som jag får mina lurar ikväll! Behövde jag köpte ett bättre ljudkort till dt880 32ohm?

Inte om du har valt 32ohm däremot en bra DAC. Beyer eller vilken annan lur du har mår bra om det får prestera med optimal källa. Du kanske inte hör det för det jobbar digitalt. Bara känslan utav en bättre dac/amp gör upplevelsen helt annorlunda. Du behöver ej lägga 100k utan med den luren Till exempel en liten Pro-Ject Box

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Inte om du har valt 32ohm däremot en bra DAC. Beyer eller vilken annan lur du har mår bra om det får prestera med optimal källa. Du kanske inte hör det för det jobbar digitalt. Bara känslan utav en bättre dac/amp gör upplevelsen helt annorlunda. Du behöver ej lägga 100k utan med den luren Till exempel en liten Pro-Ject Box

"Köp inte ett ljudkort, köp däremot ett ljudkort"?
Det går att hitta skillnader, men ett ljudkort är grovt förenklat en DAC på ett kretskort.

Jag tycker fortfarande att en hörlursförstärkare är ett viktigare första steg att uppgradera än din ljudomvandlare, även om det inte är lika viktigt som med tungdrivna lurar. Jag har ett par 18 Ohms-lurar med hög känslighet som fortfarande blir remarkabelt mycket bättre kopplat till min hörlursförstärkare för att de drivs optimalt, än vad de blir om jag bara uppgraderar källan.

Med det sagt så har jag inte haft DT 880 32 ohm. Jag hade DT 990 600 ohm, och det är min enda kontakt med Beyer hittills.

Kort sagt. Jag tycker att det räcker med hörluren idag. Vill hen uppgradera sin helhetslösning senare om hen känner att behovet finns, skaffa absolut en hörlursförstärkare. Och sedan kanske titta på att uppgradera befintlig DAC.
Men det är min åsikt och ska nog inte läsas som fakta.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

"Köp inte ett ljudkort, köp däremot ett ljudkort"?
Det går att hitta skillnader, men ett ljudkort är grovt förenklat en DAC på ett kretskort.

Jag tycker fortfarande att en hörlursförstärkare är ett viktigare första steg att uppgradera än din ljudomvandlare, även om det inte är lika viktigt som med tungdrivna lurar. Jag har ett par 18 Ohms-lurar med hög känslighet som fortfarande blir remarkabelt mycket bättre kopplat till min hörlursförstärkare för att de drivs optimalt, än vad de blir om jag bara uppgraderar källan.

Med det sagt så har jag inte haft DT 880 32 ohm. Jag hade DT 990 600 ohm, och det är min enda kontakt med Beyer hittills.

Kort sagt. Jag tycker att det räcker med hörluren idag. Vill hen uppgradera sin helhetslösning senare om hen känner att behovet finns, skaffa absolut en hörlursförstärkare. Och sedan kanske titta på att uppgradera befintlig DAC.
Men det är min åsikt och ska nog inte läsas som fakta.

Haft DT770 och T70p och hört T1/T5
DT och T har helt olika signaturer.
Man klarar sig med ingång på de med 32ohm, de växer i ljudet med bättre prylar. Som sagt det behövs inte värsting produkt utan bara något helt ok för runt 2000kr.
DT är mycket tunnade med bas och mellanregister. T series är mer närvaro och uppfattas ljusa och inte lika mycket uppfattad bas.
DT är lite mer förlåtande beroende på version medan T där är det lite bortkastat ifall man inte har tänkt sig dedikerad setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Har du budgeten och plats så kan det vara nice med en extern dac/amp, jag köpte en Zen dac till mina Sundaras, och tycker att de flesta lurar jag har låter bättre med den. Har man dessutom lurar med lite mindre bas så är truebass guld värt (tycker att mina nya Focal Elegia låter bättre med det också)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Slog till på ett par Denon AH-D5200 nu när dem sjönk till 4k på amazon. Tänkte investera i en DAC+AMP också för att matcha lurarna.

Så behöver tips på passande DAC+AMP, antingen kombinerad eller separata enheter. Budget, 3k lär väl räcka för att matcha lurarna?

Permalänk
Medlem

audioquest nighthawk - någon som testat dessa? jag har ett par och har inte jämfört med några andra så vet inte riktigt vad jag ev går miste om

jag kör billig cambridge dac och musical fidelity lx2 hpa förstärkare. har även testat med m2tech dac för 10k, musical fidelity dac, har testat shunyata delta usb, ansuz strömkabel med furutech grenuttag. skillnaden var minimal tycker jag, trotts alla dessa fina prylar.

vad jag har kommit fram till är att dac är skitsamma, gör typ ingen skillnad alls

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Lyckades jaga fatt på mitt emu teak paket. Fick brev om att det faktiskt var på uppsamlingsplatsen jag valt. Åker dit men nej de är inte där. Hade någon notering om på buss i morgon men de har stängt på helger så han antog det var på terminalen. Så race dit men det var rätt så lugnt 45 minuter på mig och 10 minuters bilfärd i rusningstrafik. Efter lite detektivarbete efter att jag nämnt de hade noterat på buss i morgon så lyckades de gräva fram det

Första intrycken av att packa upp så var det ju otroligt B. Billigaste möjliga paketering. Jag är van vid att man får någon slags förvaringslåda för lurarna men det får man inte här alls. Billigaste möjliga wellpappbox. Ingen information så jag vet inte ens om jag fick rätt modell står bara emu wood på ett 2x3 cm papper.

Spontanköp så jag hade inte läst på hade ju läst att de ska ha avtagbara kablar men den här har fast och den är mindre än 1,5 meter lång! Trodde den skulle ha typ 2,5 mm kontakter som 7200 hade.

Tvungen ställa min RME ADI-2 framför tvn då jag inte lyckades hitta min förlängningskabel någonstans. Går inte med mina större alster Men så sjukt mycket snik för 5500 kr och det här ska va någon slags världens bang for buck för 500$ om man ska tro hypen. Har aldrig sett så mycket snik för 5000 plus.

Avvaktar med lyssningsintryck men den saknar absolut inte mellanbas. Känns kanske inte lika elegant ännu som jag minns D7200 men mer direkt vilket jag nog föredrar. Den är inte heller helt totalt vild och galen i eq:n som jag fann X00 ännu iaf. Men får se. Eleganta är de iaf har en massa imperfektioner i trät

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

audioquest nighthawk - någon som testat dessa? jag har ett par och har inte jämfört med några andra så vet inte riktigt vad jag ev går miste om

Du går inte miste om något 😁
Det är mina end-game.
Sålde av mina Focal, Audeze, Sennheisers och Hifimans när jag skaffade Nighthawks. Behöll AKG702 för klassisk musik som Nighthawks inte riktigt spelar bra imo.

De är ju dock väldigt speciella. Låter inte som något annat så kan ju va värt att lyssna på nån annan lur.
Dac/amp inte gör lika stor skillnad på dem som med vissa andra lurar men tycker ändå det är viss skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lyckades jaga fatt på mitt emu teak paket. Fick brev om att det faktiskt var på uppsamlingsplatsen jag valt. Åker dit men nej de är inte där. Hade någon notering om på buss i morgon men de har stängt på helger så han antog det var på terminalen. Så race dit men det var rätt så lugnt 45 minuter på mig och 10 minuters bilfärd i rusningstrafik. Efter lite detektivarbete efter att jag nämnt de hade noterat på buss i morgon så lyckades de gräva fram det

Första intrycken av att packa upp så var det ju otroligt B. Billigaste möjliga paketering. Jag är van vid att man får någon slags förvaringslåda för lurarna men det får man inte här alls. Billigaste möjliga wellpappbox. Ingen information så jag vet inte ens om jag fick rätt modell står bara emu wood på ett 2x3 cm papper.

Spontanköp så jag hade inte läst på hade ju läst att de ska ha avtagbara kablar men den här har fast och den är mindre än 1,5 meter lång! Trodde den skulle ha typ 2,5 mm kontakter som 7200 hade.

Tvungen ställa min RME ADI-2 framför tvn då jag inte lyckades hitta min förlängningskabel någonstans. Går inte med mina större alster Men så sjukt mycket snik för 5500 kr och det här ska va någon slags världens bang for buck för 500$ om man ska tro hypen. Har aldrig sett så mycket snik för 5000 plus.

Avvaktar med lyssningsintryck men den saknar absolut inte mellanbas. Känns kanske inte lika elegant ännu som jag minns D7200 men mer direkt vilket jag nog föredrar. Den är inte heller helt totalt vild och galen i eq:n som jag fann X00 ännu iaf. Men får se. Eleganta är de iaf har en massa imperfektioner i trät

Har själv sneglat på ett par Emu Teak ett tag. Efter att jag för första gången lyssnade på ett par D2000 för 10+ år sedan fastnade jag djupt i Fostex träsket. Har nu ett par lätt moddade D5000 och har inte hittat nått som jag gillar mer. Men har läst mycket gott om Emu Teak lurarna!

Har du lyssnat på Denon D2000/D5000/D7000 någon gång?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Var köpte du dem från? Mina har avtagbara kablar. Men ja, förpackningen är inte speciellt exklusiv. Med tanke på vad en förvaringsväska kostar så förstår jag inte riktigt varför de använder sladderplast. Låter bra gör de iaf och är väldigt bekväma. Bättre än Denon DX000 imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Var köpte du dem från? Mina har avtagbara kablar. Men ja, förpackningen är inte speciellt exklusiv. Med tanke på vad en förvaringsväska kostar så förstår jag inte riktigt varför de använder sladderplast. Låter bra gör de iaf och är väldigt bekväma. Bättre än Denon DX000 imho.

massdrop? Verkar då inte va löstagbara vågar inte slita mer iaf. Ska finnas två varianter tror jag men de borde ju bara sälja den med utbytbara kablar vem efterfrågar detta???

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x