Sonnet släpper instickskort med åtta USB Type-C-portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fan så vill ha verkligen!
Synd kostar satan.....
Börjar nästan ha 0 USB-A prylar så påverkar en..

inte SATA, USB...

Ber om ursäkt för pappaskämtet...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Bortskämd du är, klart man använder arbetsplatsens gemensamma underkläder.

Hahaha
Ja du fick mig att garva iaf

Skrivet av Aka_The_Barf:

Angående kortet så är det en extremt nischad produkt. hade dom kanske gjort 2 st portar med maximal hastighet och de andra med "slö" hastighet kanske priset skulle kunnat dras ned på mer behagliga nivåer. kanske göra olika kostnads steg, vill man ha 4 snabba så kostar det mer.
men sitter man och maxar 8 st USB-c portar konstant så kan det vara värt.

Många hade nog även klarat sig på en version med färre än 8 portar (med tanke på att datorn man sätter kortet i troligtvis redan har några USB portar, USB A och/eller C).
Säg en version med 2 fullhastighets USB-C portar och 2 långsammare till ett lägre pris hade kanske varit lite mer åt mainstream hållet.

"sitter man och maxar 8 st USB-c portar konstant så kan det vara värt."

Ja för de användarna så är det nog värt det.

Skrivet av Lussarn:

Är USB-C på datorsidan lite av en flop? I jobbet har jag kört Mac med bara USB-C och det blev ju adapter-kalas och till slut glappande och fungerade inte så bra. Den dell jag kör nu har även den bara USB-C, håller dock ihop fortfarande. Finns plats väljer jag fullstora USB portar varje gång. Har aldrig haft något mekaniskt problem med en normal USB port.

Till devices är det ju guld dock. Mycket bättre än mini, micro osv.

Skrivet av m4gnify:

Blir väl lite moment 22, när gamla saker måste fortsätta fungera så måste USB-A finnas kvar på moderkorten, och när det inte finns moderkort med flera USB-C så måste den nya kringutrustningen ha USB-A. Hade kanske varit bättre om alla bestämde att nu går vi över till USB-C, så får vi använda instickskort till USB-A istället.

Det går att använda adaptrar åt andra hållet också.
Att man har USB-C portar på datorn och använder adapter till USB-A.
Men Jag föredrar i så fall hellre att använda USB-A port på datorn till USB-C adapter än åt andra hållet.
För att USB-A är större och borde vara tåligare rent mekaniskt. USB-A borde tåla lite högre vikt i kablar/adaptrar än USB-C. Men jag har inte gjort några vetenskapliga tester.

På stationär dator så brukar det finnas tillräckligt med plats att det räcker för portar.
Skulle man Exempelvis ha 4st USB-A och 4st USB-C så borde det räcka för de flesta.
För dem det inte räcker finns bl.a. det här kortet nyheten handlar om som ett alternativ.
På stationärt är det väl främst smådatorer, NUC och motsvarande som det kan vara problem att få tillräckligt många portar.

På bärbart brukar de inte vara lika glada att ha massvis med portar.
Den bärbara PC jag brukar använda har 2st USB-A och 1st USB-C, där USB-C porten även klarar Display port.
Tycker det är en okej kompromiss.
Men då har datorn separat plug för nätdel.
Datorer som laddas via USB-C bör helt klart ha mer än 1st USB-C.

Permalänk
Medlem

Kul att sonnet lever ännu.. Var ett tag sedan man såg någon produkt från dem.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är framförallt laptops som man har behov av fler usb portar. Många laptops har idag bara 3st och man får då problem att plugga in:
1st usb tangentbord
1st mus
2st usb ssd
1st usb headset /jabra speak
1st hårdvara som man ska programmera.

Vissa säger köp bluetooth mus + tangentbord + headset. Jag säger att jag håller med. Dock finns inte dessa lediga på varenda rum i alla företag som man sätter sig i.

Du är nog ett kant-fall i så fall.

Tangentbord och mus frinns trådlöst. Två usb ssd? Köp en större istället. Trådlösa hörlurar är vanligt nu, kom med i tiden, farfar

Så, nu behöver du bara 2st USB-c!

Annars borde du spana in dockningsstationer, dom kommer med generösa mängder portar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Du är nog ett kant-fall i så fall.

Tangentbord och mus frinns trådlöst. Två usb ssd? Köp en större istället. Trådlösa hörlurar är vanligt nu, kom med i tiden, farfar

Så, nu behöver du bara 2st USB-c!

Annars borde du spana in dockningsstationer, dom kommer med generösa mängder portar.

Sista meningen du citerade. Vissa säger köp bluetooth mus + tangentbord + headset. Jag säger att jag håller med. Dock finns inte dessa lediga på varenda rum i alla företag som man sätter sig i.

Så du släpar med dig extern tangentbord och mus hela tiden var du än är? Och sedan kanske även en dockningstation på detta. Ja vissa har större fickor än andra. Jag kan förstå varför många klagar på att 6,7" mobiler är klumpiga när de bär med så mycket annat i fickorna..

Angående ssd så spelar det ingen roll hur mycket man har. Jag har 8TB i min laptop, mängder av 2TB externa ssd. Även om mina externa hade varit så 8TB styck, så är det alltid så att datan man behöver finns på någon annan ssd och man får ha 2st inkopplade. De som har mindre data att jobba med brukar ha mindre intern och extern ssd och de får samma problem. Den enda räddningen vore om man jobbade med små datamängder men köpte ssd i storlek som man jobbade med stora datamängder.

Trådlös så började jag med detta på datorer redan på 90talet, då med RF. Minns inte när jag börjad med Bluetooth, men tidigt. Men jag gillar ändå mycket trådbundet då det bara fungerar och man aldrig behöver ladda dem.

Nå för att återgå till ämnet så som jag skrev så är det på laptops som behov av fler usb portar är vanligast. På en Desktop däremot som denna i artikeln säljs för. Så är behovet väldigt ovanligt såvida man inte är en sådan som har mängder med externa ssd/hdd istället för interna.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sista meningen du citerade. Vissa säger köp bluetooth mus + tangentbord + headset. Jag säger att jag håller med. Dock finns inte dessa lediga på varenda rum i alla företag som man sätter sig i.

Så du släpar med dig extern tangentbord och mus hela tiden var du än är? Och sedan kanske även en dockningstation på detta. Ja vissa har större fickor än andra. Jag kan förstå varför många klagar på att 6,7" mobiler är klumpiga när de bär med så mycket annat i fickorna..

Angående ssd så spelar det ingen roll hur mycket man har. Jag har 8TB i min laptop, mängder av 2TB externa ssd. Även om mina externa hade varit så 8TB styck, så är det alltid så att datan man behöver finns på någon annan ssd och man får ha 2st inkopplade. De som har mindre data att jobba med brukar ha mindre intern och extern ssd och de får samma problem. Den enda räddningen vore om man jobbade med små datamängder men köpte ssd i storlek som man jobbade med stora datamängder.

Trådlös så började jag med detta på datorer redan på 90talet, då med RF. Minns inte när jag börjad med Bluetooth, men tidigt. Men jag gillar ändå mycket trådbundet då det bara fungerar och man aldrig behöver ladda dem.

Nå för att återgå till ämnet så som jag skrev så är det på laptops som behov av fler usb portar är vanligast. På en Desktop däremot som denna i artikeln säljs för. Så är behovet väldigt ovanligt såvida man inte är en sådan som har mängder med externa ssd/hdd istället för interna.

Vad jobbar du med när du behöver jobba med 10TB data men inte kan vara på ett kontor? Det låter som att du behöver en remote-maskin att jobba med istället.

Jag släpar inte med mig mus och tangentbord, dom är ju på kontoret, där jag jobbar? Hörlurarna är airpods, dom är i myntfickan på jeansen.

Bluetooth har du inte testat på länge verkar det som. En MX master 3 håller två månader på batteri, och du laddar den på en timme.

Det är så himla klassiskt att folk bara sitter kvar i sina gamla mönster bara för att dom inte bryr sig om att hålla sig á jour med vilka tekniker som finns ute på marknaden. Du låter som en dinosaurie rent ut sagt, det vore spännande att veta vad du gör om dagarna som sagt.

Och nej, laptops behöver inte fler portar, folk måste lära sig hur man använder laptops. Och dom allra flesta är inte som du som springer runt med 10TB data dygnet runt, utan klarar av att använda den inbyggda styrplattan och tangenbordet på laptopen. Den är ju bärbar, trots allt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vad jobbar du med när du behöver jobba med 10TB data men inte kan vara på ett kontor? Det låter som att du behöver en remote-maskin att jobba med istället.

Jag släpar inte med mig mus och tangentbord, dom är ju på kontoret, där jag jobbar? Hörlurarna är airpods, dom är i myntfickan på jeansen.

Bluetooth har du inte testat på länge verkar det som. En MX master 3 håller två månader på batteri, och du laddar den på en timme.

Det är så himla klassiskt att folk bara sitter kvar i sina gamla mönster bara för att dom inte bryr sig om att hålla sig á jour med vilka tekniker som finns ute på marknaden. Du låter som en dinosaurie rent ut sagt, det vore spännande att veta vad du gör om dagarna som sagt.

Och nej, laptops behöver inte fler portar, folk måste lära sig hur man använder laptops. Och dom allra flesta är inte som du som springer runt med 10TB data dygnet runt, utan klarar av att använda den inbyggda styrplattan och tangenbordet på laptopen. Den är ju bärbar, trots allt

Citat: "Inte kan vara på ett kontor." Vissa sitter inte ständigt i ett kontor utan rör på sig. Sedan hatar jag dessa öppna landskap även kallade hönshus. Ska man sitta några timmar och prata med någon/några och arbeta så vill man inte ha många andra som gör exakt samma sak någon meter därifrån, vilket innebär att jag ofta flyttar datorutrustningen till tysta rum.
Arbeta med olika remotelösningar gör alla. Men i praktiken har man ändå en massa saker lokalt. Oavsett vilken typ av användare man är så brukar man få problem att lagringen inte räcker till. De som idag jobbar med små datamängder köper nämligen datorer med mindre ssd i.
Som jag skrev. De som klarar sig bra är de som får deras arbetsgivare köpa riktigt mycket större ssd än vad de behöver.

Angående datamängd så kvittar det nästan hur mycket man har. Man fyller det ändå. Dels för att man har backup av datan. I vilken fall om man nästan har oändlig mängd lagring på ens laptop så finns Murphys lag där som säger att då finns allt datan på en annan enhet. Detta händer mig hela tiden. Man jobbar med något, in ringer en kund och man ska starta något annat som ligger på en annan ssd.

Att jobba med trådlös mus och tangentbord så har jag haft detta länge, minns inte hur länge. Men trådlös mus har funnits sedan 1991 (Cordless MouseMan). Problemet är att det kvittar vad man själv har för prylar hemma när man är ute på fält.

Skillnaden mellan mig och den stora skaran är att jag inte tycker laptops touchad och tangentbord är så superbra och jag kör med externa så mycket som jag kan. Samma är det med skärmar. Jag kör i princip alltid med minst dubbla 24" var jag än är, oavsett vem jag besöker. Andra säger att en enda 13" är full tillräcklig.

Det som behöver ske är en förändring på portar. Där håller jag med dig. Men detta går trögt och har alltid gått trögt. Rent storleksmässigt är det idioti att ett tangentbord ska ta en sådan stor port som usb A.
Det jag tror kommer hända mer i framtiden är fler skärmar med usb portar i. Man pluggar då i sin kabel i skärmen och man får mus och tangentbord på köpet. Även om dessa idag redan finns, så finns de typ inte stående någonstans lediga för folk att sätta sig vid på platser man besöker. Batterimus/tangentbord i all ära, men det fungerar inte så bra på utrustning som ligger lite här och där på olika företag. Det kan dock fungera fint på en ordinarie arbetsplats. Jag själv kör sådana på min plats.

*edit*

När man pratar datamängd på en laptop så är det fel att tänka jag ska göra exakt denna uppgift, hur mycket data behövs för just då? I verkligheten så är laptoppen fyllt med data för flera olika uppgifter. Man kan tro att när man åker någonstans så ska man endast jobba med vissa saker. Men sedan ringer en kund in och vops måste man jobba med något annat.
Det gör att datamängdbehovet fullkomligt skenar iväg.

Angående lära sig jobba med laptop. Så är det svårt att sänka kraven på utrustningen man använder och jag ser mer att man ska lära sig jobba med sämre utrustning. När man dessutom blir äldre så blir motoriken sämre. Sitta med en toutchpad flera timmar och jobba när det ligger mös liggande här och där skulle aldrig falla mig i. Samma sak med skärm. När köpte jag min 14" skärm, kanske före 1995. Och vissa tycker mindre skärm än vad jag för över 20år sedan är fullt tillräckligt och ser inget behov att plugga in extern.

*edit2*
Såg du ville sluta debatten. Men som jag skrev så lånade jag skärmar, tangentbord etc dit jag går. De moderna ungdomarna idag som jag har sett brukar acceptera att arbeta med laptoppens skärm, toutchpad etc även fast det är en hel dag.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Så du släpar med dig extern tangentbord och mus hela tiden var du än är? Och sedan kanske även en dockningstation på detta.

Jag svarade på det, men kolla vad du själv skriver lol

Vissa sitter inte ständigt i ett kontor utan rör på sig.
[...]
Vilket innebär att jag ofta flyttar datorutrustningen till tysta rum.
[...]
Samma är det med skärmar. Jag kör i princip alltid med minst dubbla 24" var jag än är, oavsett vem jag besöker.

Så, du släpar med dig utrustningen var du än är? Låter skitjobbigt.

Arbeta med olika remotelösningar gör alla. Men i praktiken har man ändå en massa saker lokalt. Oavsett vilken typ av användare man är så brukar man få problem att lagringen inte räcker till.

Vadå i praktiken? Jag har ingenting lokalt. Det ligger i onedrive/icloud/azure/aws. Det är ditt eget fel att du inte anpassat dig själv till tekniken, om tekniken finns och du ändå gör fel, så är det liksom ditt fel ¯\_(ツ)_/¯

Jag kan slänga min laptop på soptippen nu direkt utan att förlora någonting viktigt, för jag sparar ingenting lokalt.

Angående datamängd så kvittar det nästan hur mycket man har. Man fyller det ändå. Dels för att man har backup av datan.

Backuper gör man ju inte på samma enhet som man bär med sig i fält, för om du förlorar ryggsäcken så förlorar du även backupen. Om du får slut på lagring så köper man mer, det finns oändligt med storage online.

I vilken fall om man nästan har oändlig mängd lagring på ens laptop så finns Murphys lag där som säger att då finns allt datan på en annan enhet. Detta händer mig hela tiden. Man jobbar med något, in ringer en kund och man ska starta något annat som ligger på en annan ssd.

Detta är anledningen till att du jobbar remote istället för att kånka runt på hårddiskar.

Att jobba med trådlös mus och tangentbord så har jag haft detta länge, minns inte hur länge. Men trådlös mus har funnits sedan 1991 (Cordless MouseMan). Problemet är att det kvittar vad man själv har för prylar hemma när man är ute på fält.

Men, du släpar ju med utrustningen sa du ju tidigare? Jag sa att du inte verkar ha använt BT-möss på länge för att du klagade på batteritiden, inte att du inte förstår hur tekniken funkar. Moderna bluetoothmöss funkar dygnet runt och håller 70 dagar på batteri, du behöver inte dra upp att du använt dem sen 1991, för tekniken går framåt, men du verkar ha stannat av, vad det verkar.

edit: Ooops den här tråden handlade om instickskort till USB-c, jag lägger ned från min sida, men hoppas nånting fastnade för dig iaf

Visa signatur

www.bamseclockers.com