Helgsnack: Vilka speltidningar brukade du bläddra i?

Permalänk
Medlem

Nintendo Magasinet, Super Power, Super Play.

Glömmer aldrig bort annonsen "Alla snackar om Internet, vi tar dig dit och visar varför". lol

Permalänk
Musikälskare

Ingen men kommer ihåg man fick någon ibland och spelade igenom demo-CDn som man ofta fick med

#bringBackDemoCDs

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

För min egen del var det Super Play som senare blev Playstation magasinet om jag minns rätt.

Prenumererade i många herrans år, ända tills den lades ner. Mor och far har nog allt sparat på någon vind tror jag

Nej, nej, nej.

Tobias Bjarneby, som var chefredaktör och grundare av SuperPLAY, kom från Nintendomagasinet (tror jag det var, detta var innan min tid) som sedan hamnade i luven på sitt förläggarförlag och därför gick independent och tog med sin redaktion för att grunda speltidningen RESET under egenskapade RESET Media (AB). Under samma veva dök en annan aktör upp, speltidningen Player1 - som de senare gick ihop med och blev LEVEL med. De höll på i flera år innan de utannonserade sitt sista nummer och lade ner. Tobias skrev senare att de kanske återvänder under nytt namn och flagg, men det var många år sedan och det förekommer tyvärr allt tveksamt att de någonsin gör det. Men jag har följt alla dessa aktörer och älskat deras alster. Sedan får vi inte glömma det tokambitiösa (och pretentiösa som många skulle nonchalera bort det med) FIENDEN som hann släppa två nummer under fyra års tid tror jag det var, och skrev artiklar om t.ex. en fransk brud som ÄLSKADE Sonic bortom allt mänskligt förstånd, och om varför ICO är ett konstnärligt laddat mästerverk. Utöver dessa svenska tidningar har jag också köpt och läst brittiska EDGE.

Skrivet av Ragin Pig:

Hmm Super Play och Level. Kan ha varit någon tidning där emellan när super play lades ner om level inte tog vid då.

edit: Tror det fanns någon Playstation tidning som skickade med demo skivor också, hade några nummer av den med.

Se ovan

Permalänk
Medlem

Oj, denna frågan gav en nostalgi

I min barndom ägde morsan en spel & tobak butik och då tillhörande massvis med tidningar osv, så jag fick upp intresse för Level runt 2004 när jag var 8 bast gammal. Läsa om Half Life 2, Splinter Cell Chaos Theory (ett av mina favoritspel), Doom 3, TES Oblivion (tror faktiskt Oblivion var PC Gamer som jag läste också då och då men inte lika oftas om Level) och framförallt - när world of warcraft kom..

Fick tjata på morsan ett år om inte mer för att få spela WoW, och tills dess fick jag nöja mig med att läsa på om WoW i Level och kan berätta det var fantastisk läsning som en 8-10 åring, man märkte verkligen vilken stor grej spelet var och hur alla på redaktionen spelade det. Det var alltid bra intervjuer eller andra inslag om WoW, hur de stötte på folk att lvla med som man sedan själv fick uppleva när man fick spela spelet, i ett av de tidigare nummer gick de runt och frågade om folks stilar på sina gubbar.

Har också Level att tacka för att de skrev taktikerna till Naxxrammas när WOTLK släpptes, jag spelade i ett dötrevligt brittiskt casual guild på en PvE server och började raida Naxxramas. Vi wipeade säkert 20 gånger på den första bossen och moralen var dödslåg. Jag föreslog vi skulle använda taktikerna jag hade läst om i Level och vi slog bossen på första försöket. Sedan dess fick jag raid-leada det där gänget på engelska som 12-åring tills vi clearade hela Naxxramas några månader senare. Jag har WoW (och Top Gear som jag brukade glo samtidigt) att tacka för min perfekta engelska som man fått användning för i jobblivet.

Har nog alla nummer mellan 2004-2008 som ska hänga med i flyttlådan nu också. Det är synd att gaming-tidsskrifter har blivit ersatta med Youtube osv, men problemet tycker jag också är priset på tidningar / tidsskrifter. Vill man som jag läsa vad man är intresserad av och som man läste i barndommen (91:an, Kalle Anka pocket och säkert 2-3 motortidningar som jag älskar att läsa) så blir det verkligen en rejäl slant.

Permalänk
Medlem

Super Play enbart...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Prenumererade på Level under dess sista år, tyckte det var mycket tråkigt när den gick i graven. Brukade ofta vara ganska bra nivå på de tycker jag!

Vad trevligt att de verkade hålla nivån så pass länge, jag trodde det skulle vara irrelevant och blev smått chockad när jag hörde de la ner först 2018. Det fanns verkligen fantastiska nummer av de jag läste mellan 2004-2008 tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Har också Level att tacka för att de skrev taktikerna till Naxxrammas när WOTLK släpptes, jag spelade i ett dötrevligt brittiskt casual guild på en PvE server och började raida Naxxramas. Vi wipeade säkert 20 gånger på den första bossen och moralen var dödslåg. Jag föreslog vi skulle använda taktikerna jag hade läst om i Level och vi slog bossen på första försöket. Sedan dess fick jag raid-leada det där gänget på engelska som 12-åring tills vi clearade hela Naxxramas några månader senare. Jag har WoW (och Top Gear som jag brukade glo samtidigt) att tacka för min perfekta engelska som man fått användning för i jobblivet.

Utöver "barntidningen" ROBOT (som jag tror fortfarande finns kvar) gav ju redaktionen även ut specialtidningar om just WoW, det var kanske dessa du köpte och läste? Eller bara från huvudtidningen? Hursom var det ju onekligen ett gigantiskt fenomen som drev in läsare. Själv växte jag upp på landet med enbart 64k-modem så för mig var det inget alternativ att ens försöka spela det. Även om jag testade lite när jag hade chansen på olika LAN-partyn.

Permalänk
Medlem

I huvudsak två svenska tidningar som jag prenumererade på:

  • Svenska Hemdatornytt
    Min huvudtidning när det begav sig. Svart-vit. Tror jag har en komplett samling liggandes i barndomshemmet om inte lillebror har stulit den och sålt på Tradera. "Torsten"-serien (och tillhörande "Torsten faktor" på recensioner) tecknad av Johan Wanloo var alltid underhållande! Reportage från CES av Derek dela Fuente. Screenshots tagna med kamera på en CRT-skärm. Fantastiska tider, det.

  • Interface
    Zyber-Zluggo och "Peze", någon? Grafiskt imponerande blaska. Underhållande recensioner. Har hört i efterhand att det var jävligt rörigt på redaktionen och det var ett under att tidningen gavs ut någorlunda regelmässigt, och det kan jag tro på 😄 Även Johan Wanloo i denna tidningen i form av "The Weird World of Werner Warhead"! Tror faktiskt min samling är komplett då jag var prenumerant från #1 till slutet.

Svenska PC Gamer var det lite sporadiska läsningar i när jag hade pengar över och var på Pressbyrån. Det jag minns mest var en förhandstitt av EVE Online skrivet av nu FZ:s egna Joakim Bennet. Om jag nu inte minns helt fel

Idag prenumererar jag på Retro Gamer, vilket jag kanske borde sluta med då jag inte öppnat plasten på en utgåva det senaste halvåret.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Juste, kände på mig att jag missade något - reset läste jag också.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

De som Victor Sjöström skrev i.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Utöver "barntidningen" ROBOT (som jag tror fortfarande finns kvar) gav ju redaktionen även ut specialtidningar om just WoW, det var kanske dessa du köpte och läste? Eller bara från huvudtidningen? Hursom var det ju onekligen ett gigantiskt fenomen som drev in läsare. Själv växte jag upp på landet med enbart 64k-modem så för mig var det inget alternativ att ens försöka spela det. Även om jag testade lite när jag hade chansen på olika LAN-partyn.

Så kanske det var, att det var Level - World of warcraft tidningar? Tror jag blandar ihop det lite med PC Gamer som jag köpte sporadiskt, men Level - World of warcraft har jag nog varenda nummer i en 4 års period De var verkligen grymma för en fantast som inte kunde lira spelet ännu.

Synd du växte upp med 64k-modem, jag lider verkligen med dig. Vi hade inte internet i hemmet förräns jag nog var 9-10, och det BÄSTA vi kunde få tills vi flyttade var 4mbit ner och 0.5 mbit upp... Kul att försöka raida / PVP:a eller sedan ladda upp youtube videor med det. .Fiber internet har ju verkligen förenklat saker, men det 'förstörde' väl också spelen lite då jag tror det ledde definitivt till : Släpp broken skit och patcha in fixes senare.

Permalänk
Avstängd

PC Gamer 95% av tiden.
Super Play resterande.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som hade Attack Games? Var väl inte den schysstaste blaskan så här i backspegeln.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Gamereactor, tidningen är ju ett minne blott tyvärr men besöker fortfarande hemsidan.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Redaktionen på Superplay blev i min mening så pretentiösa och självbelåtna att det var störande att läsa deras alster. Och halva tidningen var vitt otryckt material. Luftigt och fint, men tråkigt.
Bytte därför till Player1 i protest. Deras tidnig var direkt kaos i jämförelse, och liknade mer de brittiska speltidningarna man brukade plocka upp i stan.
Hade ofta även senaste Gamereactor liggandes på dass.
Det enda som grämer med att man slutade läsa tidningarna (och loading) är att jag tappade bort Oskar Skog på vägen. Han skrev nåt av det finaste jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Gamereactor, tidningen är ju ett minne blott tyvärr men besöker fortfarande hemsidan.

Just det, den glömde jag. Gratistidning jag plockade upp ibland men aldrig riktigt gillade.

Permalänk
Medlem

Men....
Det finns ju redan en tråd som denna..
Varför skapa en ny..
Det var kanske en gammal tråd

https://www.sweclockers.com/artikel/33745-helgsnack-vilka-dat...

Permalänk
Medlem

Klubb nintendo, Nintendo magasinet, Nintendo power, Super play och Playstation magasinet, PC Gamer, är de tidningar man har prenumererat och köpt lösnummer och bläddrat i genom åren

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Men....
Det finns ju redan en tråd som denna..
Varför skapa en ny..
Det var kanske en gammal tråd

https://www.sweclockers.com/artikel/33745-helgsnack-vilka-dat...

Haha, för mindre än två månader sedan dessutom ibland är minnet kort @UndaC / @Enviro / @wittwang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Nej, nej, nej.

Tobias Bjarneby, som var chefredaktör och grundare av SuperPLAY, kom från Nintendomagasinet (tror jag det var, detta var innan min tid) som sedan hamnade i luven på sitt förläggarförlag och därför gick independent och tog med sin redaktion för att grunda speltidningen RESET under egenskapade RESET Media (AB). Under samma veva dök en annan aktör upp, speltidningen Player1 - som de senare gick ihop med och blev LEVEL med. De höll på i flera år innan de utannonserade sitt sista nummer och lade ner. Tobias skrev senare att de kanske återvänder under nytt namn och flagg, men det var många år sedan och det förekommer tyvärr allt tveksamt att de någonsin gör det. Men jag har följt alla dessa aktörer och älskat deras alster. Sedan får vi inte glömma det tokambitiösa (och pretentiösa som många skulle nonchalera bort det med) FIENDEN som hann släppa två nummer under fyra års tid tror jag det var, och skrev artiklar om t.ex. en fransk brud som ÄLSKADE Sonic bortom allt mänskligt förstånd, och om varför ICO är ett konstnärligt laddat mästerverk. Utöver dessa svenska tidningar har jag också köpt och läst brittiska EDGE.

Se ovan

Hur är detta "nej, nej, nej" mot det jag skrev? Du berättar ju om nånting helt annat.

Min prenumeration på Super Play övergick automatiskt till Playstation magasinet när Super Play försvann och sen avslutades den helt när också Playstation magasinet gick i graven.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Men....
Det finns ju redan en tråd som denna..
Varför skapa en ny..
Det var kanske en gammal tråd

https://www.sweclockers.com/artikel/33745-helgsnack-vilka-dat...

Skrivet av medbor:

Haha, för mindre än två månader sedan dessutom ibland är minnet kort @UndaC / @Enviro / @wittwang

Ni kanske skall läsa den tillhörande "artikeln" först?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Haha, för mindre än två månader sedan dessutom ibland är minnet kort @UndaC / @Enviro / @wittwang

Haha men det var ju datortidningar. Det är ju speltidningar. Helt annan grej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Haha men det var ju datortidningar. Det är ju speltidningar. Helt annan grej!

Men om du orkar läsa kommentarerna så nämns ju pc gamer m.m. som är en speltidning 🤗

Så det blir ju samma visa fast rubriken är en annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ni kanske skall läsa den tillhörande "artikeln" först?

Skrivet av Enviro:

Haha men det var ju datortidningar. Det är ju speltidningar. Helt annan grej!

Tekniskt sett skillnad, men allt som oftast finns det ett stort överlapp, bara det jag menade

Ingen skada med två trådar eller att återuppliva ämnet, tyckte de bara var ganska snarlika

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tekniskt sett skillnad, men allt som oftast finns det ett stort överlapp, bara det jag menade

Ingen skada med två trådar eller att återuppliva ämnet, tyckte de bara var ganska snarlika

Har du läst artikeln till denna tråd ännu?😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Har du läst artikeln till denna tråd ännu?😅

Japp nu fattar jag 😂😂😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Har du läst artikeln till denna tråd ännu?😅

Japp, missade troligen förra artikeln/helgsnacket, och tycker nog ämnet är lite väl likt med tanke på hur nära det är i tiden. Framförallt eftersom många av tidningarna var lika mycket båda (iaf 80-90-tal)

Det är verkligen inte en stor grej alls, bara noterade hur nära det var i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Japp, missade troligen förra artikeln/helgsnacket, och tycker nog ämnet är lite väl likt med tanke på hur nära det är i tiden. Framförallt eftersom många av tidningarna var lika mycket båda (iaf 80-90-tal)

Det är verkligen inte en stor grej alls, bara noterade hur nära det var i tiden

Är du säker på att du läste artikeln till denna tråd som specifikt hänvisar till den andra tråden och tidsrymden du kommenterar om? 🤔

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

I kronologisk ordning:
Nintendomagasinet
Super Power/Super Play
Sega Force
PC Gamer

Har fortfarande kvar en rejäl samling av Nintendomagasinet i källaren ihop med en handfull Sega Force.

Alla mina gamla Super Power och Super Play ligger numera i loungedelen på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Nintendo Magasinet->Super Power->Super Play->PC Gamer

Precis den ordningen här också, och läste tidningarna/häftena före NM ("Nintendo Videospelklubb"?) hos släktingar men ägde aldrig dessa själv.

Tror inte jag prenumererade på svenska PC Gamer men köpte varje löst nummer i affären, från någon av de första utgåvorna och ett år eller två framåt. CD Gamer var toppen.

Blev av med det mesta vid flytt för länge sedan men har skaffat tillbaka en del, alltid roligt att bläddra i och minnas (aprilskämtet "Viking X", någon?!). Nintendo Magasinet var helt klart favorit-eran. [Edit: Ok, ju mer jag tänker på det desto mer får jag erkänna att tidiga PC Gamer var "up there" också.]

Vore ju drömmen om allt fanns scannat och komplett organiserat någonstans! Minns till exempel innehåll jag skulle vilja se igen men absolut ingen aning om vilken/vilka Super Power/Play-nummer det gällde i. Lite dyrt att köpa alla...

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.