Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel: "Böjda värmespridare på Core 12000-serien är normalt"

Permalänk
Medlem

Wow!
Jag undrar vad som händer med kiselbiten och dess anslutningar
Känns som att böjningen är "lite" mer än 10nm....

Permalänk
Medlem

Efter tre testade 12900k och två 12600k kan jag säga att detta är ett icke-problem. Alla fem gör 5.3ghz i stresstest, jävligt varmt, men utan att throttla. Nylon-tricket har jag också testat bara för att göra det, och det var inom felmarginalen av skillnad (inom 5 grader). Det enda sätte som är helt säkert att man får ned temperaturerna på, och därigenom kan klocka 100-200mhz till, är utan topplock och med flytande metall. Men det ger ju problem i sig med garantier.

Största felet med Alder Lake är inte topplocket i sig, utan hur förbannat ineffektivt det är möjligt att kyla den. Det är bortimot omöjligt att få värmen uppåt till kylaren på ett effektivt sett.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Lappa den lite? Börjs den enbart när den fästs är det kant lappning som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är väl som vissa nätdelstillverkare skriver. Lite rök från nätdelen är normalt vid högre belastning.

Angående Intels problem så har jag för lite information för att dra någon slutsats. Men man ser ju tydligt att det är en dålig konstruktion vid montering. När man monterar mycket utrustning som topplock och annat så ska man kryssdra skruvarna, inte en sida först och sedan den andra. Jag gör även samma sak med bildäck. Inte först dra åt en skruv så mycket som den ska, sedan gå till nästa.

Ja eller då foxconn lyckades montera pinnarna lite dåligt. Inom felmarginalen?
Någon som minns vilken socket det var. Tror det finns en nyhetsartikel på det här på Swec. Var några år sedan.

Edit:
Den rapporten är nog mer än 10 år sedan då det finns forum inlägg från 2010-05-11 om det hela men hittade inte original artikeln.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Inga värmeproblem än så länge, CB23 multi @5.0GHz + 4.0GHz E-cores maxar på 86C. Inte värre än en 5800X på betydligt lägre frekvens.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Wow!
Jag undrar vad som händer med kiselbiten och dess anslutningar
Känns som att böjningen är "lite" mer än 10nm....

För att se det behöver vi nog mäta då de är varma men då lär inte CPUn inte tycka om det.
Jag menar ta bort kylaren vid 95-105c i Prime95 bara för att kolla med skjutmått och vinkelhake om det är plant. Eller vattenpass.
Lär ju inte någon cpu må bra av. Knappas Intel eller ens plånbok heller.
Det får Debauer testa. Han är rolig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Inga värmeproblem än så länge, CB23 multi @5.0GHz + 4.0GHz E-cores maxar på 86C. Inte värre än en 5800X på betydligt lägre frekvens.

Vad kör du för kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Vad kör du för kylning?

EKWB AIO 360-D push-pull, men inställd på tyst fläktkurva

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara bättre planad än Tefals grytor i alla fall...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

"Det är okej per design."

Pfft. En Lada Niva må behöva lite lackstift när den anländer från fabriken som "ny". Här så bevisar Intel rätt och slätt, att vår ingenjörskonst är pyttipanna. Ibland är mixen 75/25% andelar potatis och något som kan antas vara kött. Ibland är mixen på pyttipannan närmare 50/50% mellan potatis och något som kan vara kött.

Det är en urusel ursäkt och säga att slutprodukten inte lider pga det här fenomenet... trots allt är det någon som har sina fläktkurvor uppskruvade över detta. Det känns udda att finishen är so-so, men det är acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Är detta ett stort problem för de som använder dessa cpu:er?
Jag har missad helt att det skulle vara något problem.

Skrivet av GooGeL:

Pfft. En Lada Niva må behöva lite lackstift när den anländer från fabriken som "ny". Här så bevisar Intel rätt och slätt, att vår ingenjörskonst är pyttipanna. Ibland är mixen 75/25% andelar potatis och något som kan antas vara kött. Ibland är mixen på pyttipannan närmare 50/50% mellan potatis och något som kan vara kött.

Det är en urusel ursäkt och säga att slutprodukten inte lider pga det här fenomenet... trots allt är det någon som har sina fläktkurvor uppskruvade över detta. Det känns udda att finishen är so-so, men det är acceptabelt.

Är det inte Tesla som levereras med lackstift?

Permalänk
Medlem

jag hoppas vi får se Der8uer och GN testa detta då jag vet GN brukar testa hur slät kylare/IHS / mounting pressure för att se hur kylpastans formas m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är detta ett stort problem för de som använder dessa cpu:er?
Jag har missad helt att det skulle vara något problem.
Är det inte Tesla som levereras med lackstift?

För os som lappar kylare och även ibland lappar prosesorer för några grader eller flera så brukar vi bli lite griniga då vi betalar mer för att för en x eller k cpu som presterar klart sämre än en som kostar några tusen mindre. Lite som när intel sa att deras kylpasta inte var något problem på 3770k eller 770k eller 8700k. Fungerade ok ett tag. Eller en kärna som blev överhettad. Men tillräckligt bra. För vem?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

För os som lappar kylare och även ibland lappar prosesorer för några grader eller flera så brukar vi bli lite griniga då vi betalar mer för att för en x eller k cpu som presterar klart sämre än en som kostar några tusen mindre. Lite som när intel sa att deras kylpasta inte var något problem på 3770k eller 770k eller 8700k. Fungerade ok ett tag. Eller en kärna som blev överhettad. Men tillräckligt bra. För vem?

Tillräckligt bra för att (förhoppningsvis) komma undan med besparingen utan att behöva göra någon större återkallelse av produkter eller behöva dras med en grupptalan?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är detta ett stort problem för de som använder dessa cpu:er?
Jag har missad helt att det skulle vara något problem.
Är det inte Tesla som levereras med lackstift?

Nej, egentligen inte. Jag menar, kör du så krävande programvara kör du antagligen ändå en Epyc eller Threadripper CPU.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är väl som vissa nätdelstillverkare skriver. Lite rök från nätdelen är normalt vid högre belastning.

Angående Intels problem så har jag för lite information för att dra någon slutsats. Men man ser ju tydligt att det är en dålig konstruktion vid montering. När man monterar mycket utrustning som topplock och annat så ska man kryssdra skruvarna, inte en sida först och sedan den andra. Jag gör även samma sak med bildäck. Inte först dra åt en skruv så mycket som den ska, sedan gå till nästa.

Fast ju är ju alla kylare på processorer ojämna. Därför folk lappar va, eller? Folk har ju gjort det sedan Pentium såvitt jag vet.

Permalänk

Perfekt. Nu kan dom tjäna lite extra på att sälja kylare med konkav botten för att få till den optimala kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Perfekt. Nu kan dom tjäna lite extra på att sälja kylare med konkav botten för att få till den optimala kylningen.

Binnade kylare som annars ansetts out-of-spec

Permalänk
Rekordmedlem

Intel gör inga fel, det är kylarnas kontaktyta som inte har rätt form.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Intel har inte råd att "erkänna" att dom gjort en dundertabbe på denna generation, skulle kosta alldeles för mycket för dom. Jag hoppar över denna generation och väntar tills nästa, som kommer redan Q3 i år.

Tror dessvärre att vi kommer få dras med detta då det är samma sockel på gen 13.

Permalänk
Medlem

Intel har ju tidigare visat att de nöjer sig med good enough vad gäller termisk kontakt från kisel till kylare. Visst processorn går inte sönder men det är ju för att den throttlar. Pisstrist agerande av Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Låter inte som någon stor grej. Alla som kan grundläggande kemi och fysik vet att värme förändrar sakers form i viss mån. Intel har så klart tagit höjd för detta.

Kan du utveckla vad du menar med att värme påverkar sakers form och hur du menar att det är relevant i detta fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cats:

Kan du utveckla vad du menar med att värme påverkar sakers form och hur du menar att det är relevant i detta fallet?

Sida som börjar med att förklara fenomenet på enkelt sätt. Går att klicka vidare så att det blir mer och mer avancerat.

https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zg6bdxs/revision/1

Permalänk
Medlem

Även om man bortser från temperaturerna så kan man tänka sig att om värmespridaren böjer sig så gör även själva cpun det. Till slut knäcks ju något och cpun pajar.
Det är ju knappast så att värmespridaren komprimeras och att detta skulle leda till okämnheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Varför börja krångla med reklamationer för något man inte märker av?

Nej det är drygt att strula med reklamationer helt klart. Och i detta fall även omöjligt(?) då Intel redan tagit ställning.

Dock är problemet att allmän acceptans skickar signalen tillbaka till företag/tillverkare att det är helt ok att lägga sig på den "nivån". Att konsumenter faktiskt får nöja sig med en produkt som är "tillräckligt" bra pga att företaget i fråga inte ser någon större vinst i att agera annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sida som börjar med att förklara fenomenet på enkelt sätt. Går att klicka vidare så att det blir mer och mer avancerat.

https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zg6bdxs/revision/1

Tack för länk, gav dock inga svar på hur DU menar att det är relevant i detta specifika fall?

Menar du att cpu skölden och/eller plattan på kylaren deformeras pga värme/tryck och på det viset skapar två helt parallella ytor mellan de två? Och att detta är helt medvetet och beräknat från Intels sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tillräckligt bra för att (förhoppningsvis) komma undan med besparingen utan att behöva göra någon större återkallelse av produkter eller behöva dras med en grupptalan?

Det är ju bara för folk att reklamera sina köpa och ta en AMD istället. Om produkten inte lever upp till dina förväntnigar får du reklamera den och lämna tillbaka den till den du köpt varan av.
Detta är ju dessutom någon som eventuellt kan ställat till större problem ju äldre CPU'n blir så det kan nog vara bra att använda sina rättigheter som konsument och säga stopp.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen min 12900k rullar på fint och svalt. Inte sett den gå över 60C en enda gång.
Iofs kör jag custom loop, så kanske helt beror på det. Men temps vs. min tidigare de-liddade 4790k skiljer sig inte särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det är ju bara för folk att reklamera sina köpa och ta en AMD istället. Om produkten inte lever upp till dina förväntnigar får du reklamera den och lämna tillbaka den till den du köpt varan av.
Detta är ju dessutom någon som eventuellt kan ställat till större problem ju äldre CPU'n blir så det kan nog vara bra att använda sina rättigheter som konsument och säga stopp.

Njae, vad gäller möjlighet att reklamera så landar det ju i att det ska finnas ett fel.
Huruvida produkten kommer anses felaktig har inte nödvändigtvis med *dina* personliga förväntningar att göra. Såvida produkten fungerar finns det ju utrymme för att argumentera att den inte är felaktig även om det skulle finnas någon liten skavank som inte har någon direkt inverkan.
Det handlar alltså mer om vad som kan anses förväntat i ett bredare perspektiv för en sådan typ av produkt.

Och när en tillverkare på detta sätt går ut med ett uttalande om att en uppmärksammad skavank är "normal" så uppfattar iaf jag det som att hela poängen med uttalandet är att signalera sin ståndpunkt i detta avseende.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sida som börjar med att förklara fenomenet på enkelt sätt. Går att klicka vidare så att det blir mer och mer avancerat.

https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zg6bdxs/revision/1

En metallbit som har stress via yttre krafter som värms och kyls mycket får mycket mer microsprickor etc än en metallbit som är i vila och värms och kyls.