Anker visar massiva batterilådan 757 Powerhouse

Permalänk
Melding Plague

Anker visar massiva batterilådan 757 Powerhouse

Tillbehörsmakarna Anker har presenterat ett ordentligt batteripack på 1 229 Wh som är mer anpassat att ha med i husbilen än i ryggsäcken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så... tillsammans med några solceller i trädgården och vips så behöver man inte längre bry sig om elkostnader för hemmaservern och datorn, fantastiskt
Spontant känns det som grymt bra pris...
Levererar dem till Sverige?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bara den klarar höga startströmmar kan det vara något. Ryobi en inverter för sina one+ batterier. den klarade extremt låga startströmmar så den den klarade inga saker med höga sådana. Tex saker med motorer. Står 1500watt på den undrar om det gäller konstant eller startström?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag nada om detta ämnet, men föreställde mig ett pris runt 7-800 dollar….

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Jag har den här: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerstat...

Fick användning för den när vi var insnöade i fjällen och strömmen hade gått.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bara den klarar höga startströmmar kan det vara något. Ryobi en inverter för sina one+ batterier. den klarade extremt låga startströmmar så den den klarade inga saker med höga sådana. Tex saker med motorer. Står 1500watt på den undrar om det gäller konstant eller startström?

Det ser ut som att den klarar det.

Specs säger: AC Power Surge: 2400W

https://www.anker.com/powerhouse_757

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så... tillsammans med några solceller i trädgården och vips så behöver man inte längre bry sig om elkostnader för hemmaservern och datorn, fantastiskt
Spontant känns det som grymt bra pris...
Levererar dem till Sverige?

Hur länge tänker du dig att 1,2kWh kan driva det där? Knappast hela natten.

Från artikeln: "Hur det ser ut med tillgänglighet i Sverige återstår att se."

Permalänk
Medlem

Man skulle koppla ett relä till den här så att den automatiskt laddas när elpriset är billigt och kopplas in för bruk när elpriset är högt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Fy fan vad fett! Främst då LiFePO4, så att man inte behöver gå och köpa ny stup i ett. 3000 cykler på en sån där enhet som i princip agerar UPS lär ju ge en väldans lång livstid.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Räknar jag rätt att denna motsvarar en powerbank med 12V och 102000mAh?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Fenrisulvfan:

Man skulle koppla ett relä till den här så att den automatiskt laddas när elpriset är billigt och kopplas in för bruk när elpriset är högt.

Det finns ingen rimlig chans att räkna hem roi på den prylen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Det ser ut som att den klarar det.

Specs säger: AC Power Surge: 2400W

https://www.anker.com/powerhouse_757

Jäklar det är faktiskt riktigt bra! Den är dyr men kanske kan vara värt det på natten. har ett bensindrivet nu på 2KW från biltema. fördelen är att den ger ut ren sinus våg, nackdelen är att det låter som fan och att tanken bara räcker i 3-4 timmar.
Fördelen med lifepo4 som jag tycker om mest är att dom klarar att laddas ut rejält utan större skador. Inga bly batterier bör laddas ur mer än till ca 50% om man vill att dom ska klara sig ett tag. Så köper du ett djupcykels batteri på 100AH så kan du bara nyttja 50% eller tänja lite på gränsen och offra cykler och köra ned dom till 20% men allt under det så rasar cyklerna i rask takt ned.
Många missar sådant vid beräkning och dessutom är effekt uttaget ej linjärt. lifeop4 är även bättre där. drar du ur ett bly batteri snabbt kommer du få bland annat värme förluster som ger dig ännu mindre energi.
Man ska inte racka för mycket på bly batterier, det är rätt fantastiskt att dom hängt med så länge som de gjort. Inte mycket som vi fortfarande använder som uppfanns 1859 och är i princip oförändrat sedan dess.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Räknar jag rätt att denna motsvarar en powerbank med 12V och 102000mAh?

Jupp, med några procents felmarginal.

Skrivet av Trigger:

Det finns ingen rimlig chans att räkna hem roi på den prylen

Ser vi på gårdagen pendlade spotpriset i SE3 från femtio ören upp till närmare tre kronor. Säg två kronor i skillnad max vs min. Med ett pris på 12 000 kronor och en daglig cykel på 1 kW skulle det ta 6000 dagar eller närmare 17 år att nå break-even. Och en så stor skillnad som 2 kronor dag vs natt är ju inte realistiskt för hela året, exempelvis ett dygn i juni 2021 var det inte mer än 40 öre som skiljde.

Nja, då är det nog enklare att släpa hem några ordentliga blybatterier från någon industri som byter ut dem enligt ett löpande schema.

Permalänk
Medlem

Den här måste hamna i EDC-tråden.

Permalänk
Medlem

Respektabel klump, helt klart! Inget jag tänker uppgradera till på något sätt, men ja ...

Citat:

Hur stort är ditt batteripack?

Blott 518Wh. Användningsområdet är förstås primärt astrofoto, men det är ju trevligt att veta att man har en hyfsad strömkälla för diverse vid kortare strömavbrott. Rätt smidigt för kylväskan på stranden sommartid också. Har funderat på om man skulle bekosta en solpanel till den också, men det har inte blivit något av än.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av hakro807:

Jupp, med några procents felmarginal.

Ser vi på gårdagen pendlade spotpriset i SE3 från femtio ören upp till närmare tre kronor. Säg två kronor i skillnad max vs min. Med ett pris på 12 000 kronor och en daglig cykel på 1 kW skulle det ta 6000 dagar eller närmare 17 år att nå break-even. Och en så stor skillnad som 2 kronor dag vs natt är ju inte realistiskt för hela året, exempelvis ett dygn i juni 2021 var det inte mer än 40 öre som skiljde.

Nja, då är det nog enklare att släpa hem några ordentliga blybatterier från någon industri som byter ut dem enligt ett löpande schema.

+ att vi knappt (än) har några abonnemangsformer som debiteras per timma

Vill man åt att lagra energi från exempelvis solpaneler med lite effekt på eller för all del kunna köpa elen när det är billigt och lagra så krävs det andra doningar.

Visa signatur
Permalänk

Bilbatteri + 12v till usbladdare. Man bygger en liten låda till detta. Visst inte lika kraftfull, men billigare. Batteriet när det ej används kan man ha i en bil. Jag har själv kört med denna lösning i över 25år nu. Många likaså och har drivit allt ifrån tv, minikylskåp etc. De som var tidigare började nog med detta för 70år sedan. Och nej de körde ej med usb för 70år sedan men de använde bilbatteriet till olika saker.

*edit*
Såg flera nämnde bilbatteri före mig.

Men det är skillnad på att köpa en universallösning som man kan använda hur mycket som helst och man sliter ut sakerna. Och en annan en lösning som man typ använder en gång per år och grejerna blir dåliga p.g.a. ålder.

Så jag ser denna produkt som nischad, såklart det finns folk. T.ex. de som tältar mycket, det är skitskoj om man hade tid. Sedan tycker jag det hör till i camping att försöka producera så mycket eget man kan. Inte släpa på hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem

Räknas Forsmark som batteripack?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Det finns ingen rimlig chans att räkna hem roi på den prylen

Beror på om man samtidigt vill ha en ordentlig UPS så kan man räkna av en del som en investering för just det med. Man behöver kanske inte köpa den värsta modellen heller. Detta är nåt jag själv sitter och funderar på.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

"Anker"? Ser ut som dom kopierat EcoFlow rakt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det finns ingen rimlig chans att räkna hem roi på den prylen

Den största nyttan med en sån här produkt är om man har nytta av el på ställen man inte har tillgång till vanliga elnätet.
Det finns bensin och dieseldrivna elverk i olika storlekar som också kan ge el bortanför vanliga elnätet.
För rätt användare kan det säkert vara värt det.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av GuessWho:

Den största nyttan med en sån här produkt är om man har nytta av el på ställen man inte har tillgång till vanliga elnätet.
Det finns bensin och dieseldrivna elverk i olika storlekar som också kan ge el bortanför vanliga elnätet.
För rätt användare kan det säkert vara värt det.

Absolut, det förstår jag
Det är fel pryl för den som vill tanka på 1kw och spara tills elen är dyrare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fattar inte ... Var stoppar man i brödskivan?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag fattar inte ... Var stoppar man i brödskivan?

I munnen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jupp, med några procents felmarginal.

Ser vi på gårdagen pendlade spotpriset i SE3 från femtio ören upp till närmare tre kronor. Säg två kronor i skillnad max vs min. Med ett pris på 12 000 kronor och en daglig cykel på 1 kW skulle det ta 6000 dagar eller närmare 17 år att nå break-even. Och en så stor skillnad som 2 kronor dag vs natt är ju inte realistiskt för hela året, exempelvis ett dygn i juni 2021 var det inte mer än 40 öre som skiljde.

Nja, då är det nog enklare att släpa hem några ordentliga blybatterier från någon industri som byter ut dem enligt ett löpande schema.

Betalar inte konsumenter ett snittpris över dagen eller till och med månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Betalar inte konsumenter ett snittpris över dagen eller till och med månaden?

Finns väl generellt tre varianter i dagsläget, eller det är iaf de vanligaste varianterna: fast pris, rörligt pris och spotpris. "Rörligt pris" är ju en form av snitt under månaden med viktning mot de timmar man (en snittanvändares snittförbrukning tror jag!) använder mycket ström. Spotpris är att man timme-per-timme betalar typ Nordpool-priset plus ev. påslag. Det är alltså bara med spot-prissättning som man kan dra nytta av lagring och ev. negativa priser.

Permalänk
Skrivet av Eott:

Betalar inte konsumenter ett snittpris över dagen eller till och med månaden?

Ja dom med vanligt rörligt abonnemang.
Har man timprisabbonemang så betalar man spotpris för aktuell timme.
Dom flesta har nog börjat erbjuda det numera men annars finns t.ex. Tibber

Raderat ref-länk /mod
Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hakro807:

Ser vi på gårdagen pendlade spotpriset i SE3 från femtio ören upp till närmare tre kronor. Säg två kronor i skillnad max vs min. Med ett pris på 12 000 kronor och en daglig cykel på 1 kW skulle det ta 6000 dagar eller närmare 17 år att nå break-even.

Skrivet av Trigger:

Det är fel pryl för den som vill tanka på 1kw och spara tills elen är dyrare

Ni ser ut att mena 1 kWh. Bra att hålla isär watt och wattimmar, inte minst med tanke på att elbilar blir vanligare för varje dag som går.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Varför recensera campingtillbehör? Den här var ju varken wow eller nån nyhet, mer design o högt pris. Campingbatterier som levererar både 12v och 230v och 1.2kWh brukar ligga runt 10k. Finns hundratals modeller sen årtionden tillbaka. Ingen annan med husvagn/husbil?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ni ser ut att mena 1 kWh. Bra att hålla isär watt och wattimmar, inte minst med tanke på att elbilar blir vanligare för varje dag som går.

Självklart ska det vara kWh, tanken stämde men någonstans mellan hjärna och fingerspets gick det snett. 😁

Skrivet av talonmas:

Varför recensera campingtillbehör? Den här var ju varken wow eller nån nyhet, mer design o högt pris. Campingbatterier som levererar både 12v och 230v och 1.2kWh brukar ligga runt 10k. Finns hundratals modeller sen årtionden tillbaka. Ingen annan med husvagn/husbil?

Skillnaden är väl att detta handlar om litium-jon-celler gentemot de blybatterier som använts tidigare. Betydande skillnad både i vikt, hur mycket de kan urladdas utan att ta skada och hur snabbt de kan laddas. En li-ion-cell har väl en laddhastighet på runt 1 C, ett blybatteri runt 0,1-0,05 C.