LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Tack för att du klarade upp det för det pratades en del om hur C14 hade sämre processor än C15 och C16. Men det lämnar mig fortfarande förvirrad, är det mer värt att sträva efter C16 pga WiSA? Det är så mycket prat kring hur bra det är att jag inte vet vad det riktigt är för något och om det är mer framtidssäkert med den supporten?

Behöver du specifikt den funktionen så ska du köpa den modellen, vet du inte idag om du behöver den är den inte lika intressant. Jag tror inte de flesta använder den, ingen vanlig anslutning vad jag vet

Permalänk
Skrivet av medbor:

Behöver du specifikt den funktionen så ska du köpa den modellen, vet du inte idag om du behöver den är den inte lika intressant. Jag tror inte de flesta använder den, ingen vanlig anslutning vad jag vet

Vad exakt är det för någonting? Jag har inte riktig uppfattning om det? Vad skiljer det sig från bluetooth uppkoppling och ett ljudsystem med kabel?

Permalänk
Bildexpert 📺

Tack för att du klarade upp det för det pratades en del om hur C14 hade sämre processor än C15 och C16. Men det lämnar mig fortfarande förvirrad, är det mer värt att sträva efter C16 pga WiSA? Det är så mycket prat kring hur bra det är att jag inte vet vad det riktigt är för något och om det är mer framtidssäkert med den supporten?

Det förekommer mycket missinformation och butikerna har ju en tendens att hävda att vad de själva säljer är det senaste och de bättre – underförstått att butiken tvärs över gatan säljer "äldre och sämre" modeller.

Jag tror nog att 95% av tekniknördarna aldrig hade hört talas om WiSA innan de lärde sig att det skiljde sig på C16 och C15 med mera. Här är den officiella förteckningen över WiSA-högtalare: https://www.wisatechnologies.com/speakers

Förklaring till varför det är som det är blir ganska tydlig. WiSA är en funktion som idag används av mer exklusiva högtalarsystem. Inte något som typiskt säljs via elektronikladorna, utan mer till Hifi/audiofil-branschen med en affärsmodell som utmärks av små volymer och höga marginaler. En stor kanaldistributör är ofta tvärtom, med stora volymer och små marginaler. Dessa kan alltså spara miljoner kronor i inköpskostnader på att begära/förhandla fram en något enklare modell från LG. Särskilt som den funktionen ändå saknar en matchning mot kanaldistributörens övriga utbud.

Betyder tyvärr inte alltid att man sparar pengar som slutkonsument på just den modellen. Mest att en siffervändare med mandat att fatta beslut som rör miljarder kronor och hundratusentals TV-apparater vinner några procents marginal på sina inköp.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det för någonting? Jag har inte riktig uppfattning om det? Vad skiljer det sig från bluetooth uppkoppling och ett ljudsystem med kabel?

https://www.wisatechnologies.com/

Oklart för mig, men blåtand kan väl ljudet lagga efter bilden något (samma som med hörlurar), men inte alla märker eller bryr sig

Det känns dock som en sån sak man köper i samband med en ny tv, alltså ett högtalarsystem med stöd för funktionen, och tror ganska få uppgraderar senare och ser det som en begränsande faktor att vara utan det

Ninjaedit: Laxpudding hann före med några sekunder

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det förekommer mycket missinformation och butikerna har ju en tendens att hävda att vad de själva säljer är det senaste och de bättre – underförstått att butiken tvärs över gatan säljer "äldre och sämre" modeller.

Jag tror nog att 95% av tekniknördarna aldrig hade hört talas om WiSA innan de lärde sig att det skiljde sig på C16 och C15 med mera. Här är den officiella förteckningen över WiSA-högtalare: https://www.wisatechnologies.com/speakers

Förklaring till varför det är som det är blir ganska tydlig. WiSA är en funktion som idag används av mer exklusiva högtalarsystem. Inte något som typiskt säljs via elektronikladorna, utan mer till Hifi/audiofil-branschen med en affärsmodell som utmärks av små volymer och höga marginaler. En stor kanaldistributör är ofta tvärtom, med stora volymer och små marginaler. Dessa kan alltså spara miljoner kronor i inköpskostnader på att begära/förhandla fram en något enklare modell från LG. Särskilt som den funktionen ändå saknar en matchning mot kanaldistributörens övriga utbud.

Betyder tyvärr inte alltid att man sparar pengar som slutkonsument på just den modellen. Mest att en siffervändare med mandat att fatta beslut som rör miljarder kronor och hundratusentals TV-apparater vinner några procents marginal på sina inköp.

Där ser man, förutom den skillnaden i de ”olika modellerna” hittade jag även detta: https://techunwrapped.com/how-to-know-if-your-lg-c1-has-an-ev...

Tydligen ryktas det om Evo paneler i C1 modellerna. Vad typiskt att man fick reda på detta nu.

Permalänk
Bildexpert 📺

Där ser man, förutom den skillnaden i de ”olika modellerna” hittade jag även detta: https://techunwrapped.com/how-to-know-if-your-lg-c1-has-an-ev...

Tydligen ryktas det om Evo paneler i C1 modellerna. Vad typiskt att man fick reda på detta nu.

Det är Evo-paneler i flera C1:or av den senare tillverkningen, särskilt 65:or, och de kännetecknas av tydligare, tyvärr statiska halvtoner och ojämnheter där det vanligaste problemet är mer rött och magenta i band och mot kanter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är Evo-paneler i flera C1:or av den senare tillverkningen, särskilt 65:or, och de kännetecknas av tydligare, tyvärr statiska halvtoner och ojämnheter där det vanligaste problemet är mer rött och magenta i band och mot kanter.

Jaså? Det rekommenderas alltså inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du som har koll, vet du om Evo-panelerna i C1orna värre än de som sitter i G1orna? Och tror du att det kan vara åtgärdat i C2/G2, eller är det något man troligen alltid kommer få på köpet pga. hur Evo-paneler fungerar?

Permalänk
Medlem

Det var ju en upplevelse att bli av med sin 4K- och sin OLED-oskuld på samma gång. Har provat det halvgamla Red Dead Redemption 2 på en 48" C1 nu i helgen, och det var ju inte igår som man på allvar stannade upp i ett spel för att beundra hur förbannat snyggt allting blev - ljus och skuggor, framför allt. Jag har haft lite smärre problem med tafflig svärta jämte en del backlight i på min VA-skärm till datorn, så det blev lite lätt whiplash av att byta till en 4K OLED på en gång. De två problemen som genast infann sig istället var behovet av en fetare dator som på riktigt mäktar med äventyrsspel i 4K, och att jag nu måste hitta på ett vettigt sätt att rigga upp tangentbord och mus framför teven.

Finns det någon sympatisk youtubare eller dylikt där ute med en vettig crash course på hemmasnickrad bildkalibrering? Bryr mig kanske allra mest om att skruva till spelinställningar för ett mörkt eller i vart fall väldigt dunkelt rum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aejt:

Du som har koll, vet du om Evo-panelerna i C1orna värre än de som sitter i G1orna? Och tror du att det kan vara åtgärdat i C2/G2, eller är det något man troligen alltid kommer få på köpet pga. hur Evo-paneler fungerar?

LG själva säger att de har förbättrar Evo-panelerna för 2022-modellerna och exemplifierar med just mindre synliga halvtoner. Återstår att se vad som gäller.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jaså? Det rekommenderas alltså inte?

Ifall man störs av och vill undvika riskera exemplar med ojämnheter i panelerna är det Sonys eller Panasonics Master-modeller man ska välja, typiskt då A90J och JZ1500E. Som man också får betala för. LG:s modeller för den som vill betala så lite som möjligt och då gäller det att hålla förvänta inom en viss nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall man störs av och vill undvika riskera exemplar med ojämnheter i panelerna är det Sonys eller Panasonics Master-modeller man ska välja, typiskt då A90J och JZ1500E. Som man också får betala för. LG:s modeller för den som vill betala så lite som möjligt och då gäller det att hålla förvänta inom en viss nivå.

Antar att detta innebär att om man köper en A80J i dagsläget så finns risken att det sitter en EVO-panel i burken?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Antar att detta innebär att om man köper en A80J i dagsläget så finns risken att det sitter en EVO-panel i burken?

Det sitter EVO paneler även i master modellerna, men de är extra utvalda för att ha bättre bild (mer jämnhet framförallt)

Evo-panelerna är ju ’bättre’ på mycket (ex ljusstyrka), men har lite magenta-ton i vinkel när man visar vitt

Andra paneler har andra kompromisser

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TraXx:

De Sony 2021 och Panasonic jag har sett har inte haft spår av Evo-egenskaperna samt är jämnare i panelen. Sony och Panasonic köper specifika panelerserier snarare än att plocka vad fabriken kan erbjuda, men då tillverkar de också avsevärt mindre volymer än LG. Fast förstås möjligt att de ändrar paneler i smyg på de modeller som inte är Master-klassade.

Vissa Philips, likt OLED9-modellerna från 2021 har Evo-panel. Syns på de statiska halvtonerna och röd/magentaskiftningen i vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De Sony 2021 och Panasonic jag har sett har inte haft spår av Evo-egenskaperna samt är jämnare i panelen. Sony och Panasonic köper specifika panelerserier snarare än att plocka vad fabriken kan erbjuda, men då tillverkar de också avsevärt mindre volymer än LG. Fast förstås möjligt att de ändrar paneler i smyg på de modeller som inte är Master-klassade.

Vissa Philips, likt OLED9-modellerna från 2021 har Evo-panel. Syns på de statiska halvtonerna och röd/magentaskiftningen i vinkel.

Jag bugar för expertisen! Trodde det var samma paneler i grunden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jag bugar för expertisen! Trodde det var samma paneler i grunden

Det verkar som att TV-tillverkarn allt mer kan skräddarsy vilka paneler de vill ha av LG Display. Detta utöver att strömförsörjning, värmeavledning och bildprocessning ger ytterligare skillnader bortom detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har en panasonic hz 980 65", är grymt nöjd med den... kan några av LGs tv jämföras med den i 77" storleken tro..?
Är lite inne på att sälja pannan och projje, för en större oled... vill ju helst ha samma kvalite eller bättre isf... men är lite rädd för att kanske kommer sakna projjen ändå...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swennis:

Har en panasonic hz 980 65", är grymt nöjd med den... kan några av LGs tv jämföras med den i 77" storleken tro..?
Är lite inne på att sälja pannan och projje, för en större oled... vill ju helst ha samma kvalite eller bättre isf... men är lite rädd för att kanske kommer sakna projjen ändå...

Det säkra kortet är att gå på Sony A90J eller Panasonic JZ1500E där problemen med uniformaitet i stort är lösta. Typiskt för cry once, buy once-devisen.

Har du tur i exemplarlotteriet skulle du kunna finna något från LG som är lika uniformt. Nu är HZ980 bara en "vanlig" OLED utan några Master-urvalsprocesser. Bör vara ojämnheter även med dessa, bara att LG säljer typ 20 ggr fler enheter över hela världen. Så alla problem med ojämnheter blir uppmärksammade på ett annat sätt.

Kan förstås också vara så att LG helt enkelt har så stora försäljningsvolymer att de måste tumma på kvalitetskontrollen för att möta efterfrågan och kunna ta mindre betalt än Sony och Panasonic. Problemet kvarstår dock att du aldrig vet hur mycket röda band och ojämnheter du får på just din C1:a.

Permalänk
Medlem

Hallå! Nu tänkte vi ta steget från vår tio år gamla 40" Samsung (som ändå får sägas fungerar lika bra idag som dagen jag köpte den) till en OLED. Vi är rätt nöjda med storleken på nuvarande TV i förhållande till rummet, och har därför väntat in att C2 i 42" storlek skulle släppas. Men med tanke på prislappen den fått börjar jag nu fundera på om inte en 48" C1 är mer värt. Till frågorna:

Baserat på tidigare säsongsvariation, kan man vänta sig att C1:an kommer säljas ut till billigt pris under de kommande månadera? Just nu ligger den på ca 9,000, vilket verkar vara nästan samma som den legat på under senaste året (10,000) - vad kan man gissa att den kommer ligga på som lägst innan den tas ut ur sortimentet? När kommer det ske, gissningsvis?

Finns det någon chans att C2 kommer komma ned till ett liknande pris (runt 10,000) till sommaren? En säljare på Elgiganten sa att vi skulle vänta in sommar-rean och att C2 sannolikt kommer vara nedsatt där, men frågan är med hur mycket (med tanke på att den ligger på 15,500 nu -- även om jag läst i denna tråd att LG TV:s kan gå ned i pris rätt snabbt efter lansering).

Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MTP22:

Hallå! Nu tänkte vi ta steget från vår tio år gamla 40" Samsung (som ändå får sägas fungerar lika bra idag som dagen jag köpte den) till en OLED. Vi är rätt nöjda med storleken på nuvarande TV i förhållande till rummet, och har därför väntat in att C2 i 42" storlek skulle släppas. Men med tanke på prislappen den fått börjar jag nu fundera på om inte en 48" C1 är mer värt. Till frågorna:

Baserat på tidigare säsongsvariation, kan man vänta sig att C1:an kommer säljas ut till billigt pris under de kommande månadera? Just nu ligger den på ca 9,000, vilket verkar vara nästan samma som den legat på under senaste året (10,000) - vad kan man gissa att den kommer ligga på som lägst innan den tas ut ur sortimentet? När kommer det ske, gissningsvis?

Finns det någon chans att C2 kommer komma ned till ett liknande pris (runt 10,000) till sommaren? En säljare på Elgiganten sa att vi skulle vänta in sommar-rean och att C2 sannolikt kommer vara nedsatt där, men frågan är med hur mycket (med tanke på att den ligger på 15,500 nu -- även om jag läst i denna tråd att LG TV:s kan gå ned i pris rätt snabbt efter lansering).

Tacksam för råd!

Det fanns en benify-kod för påskrabatt på just c2-serien från LG själva

Skulle inte tro att det blir någon signifikant rea under sommaren, brukar vara Black Friday som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av MTP22:

Tacksam för råd!

Bara kolla prisjakt då priserna alltid följer samma trend samma år…

C1 kommer antingen sälja slut eller ha en sista utförsäljning under sommaren.

C2 får vettigt pris först vid black Month/ week/ friday

Permalänk
Medlem

LG OLED 77 B1

Just nu ligger B1 "77" på 22900kr
Det jag lägger märke till att det är priset just nu, och inget rabatt pris. Bör jag vänta ytterligare innan jag slår till?
Vet att risken är att den blir utsålt, men det är några kedjor och ingen är slut än 🙃

Permalänk

Hej! Funderar på en LG C1. Har försökt läsa mig till vilka appar den stödjer. Men hittar inte riktigt svar. Fungerar Cmore,Telia play,TV4,Discovery+? Disney,Prime,HBO,Netflix?
Har idag en XF9005 Sony som jag funderar på att göra mig av med mot en LG C1. Sony’n fungerar alla appr i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikki0922:

Hej! Funderar på en LG C1. Har försökt läsa mig till vilka appar den stödjer. Men hittar inte riktigt svar. Fungerar Cmore,Telia play,TV4,Discovery+? Disney,Prime,HBO,Netflix?
Har idag en XF9005 Sony som jag funderar på att göra mig av med mot en LG C1. Sony’n fungerar alla appr i.

Kan inte uttala mig om alla appar du efterfrågar. Men kan helt säker bekräfta att nedanstående gäller

Finns/fungerar på webos (operativsystemet på LG TV).

• HBO maz

• Netflix

• Amazon prime

• Disney

Följande fungerar/finns inte på webos

• Cmore

• TV4

Discovery+ och Telia Play vet jag inte om de finns.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Skrivet av qnorsten:

Kan inte uttala mig om alla appar du efterfrågar. Men kan helt säker bekräfta att nedanstående gäller

Finns/fungerar på webos (operativsystemet på LG TV).

• HBO maz

• Netflix

• Amazon prime

• Disney

Följande fungerar/finns inte på webos

• Cmore

• TV4

Discovery+ och Telia Play vet jag inte om de finns.

Ok tack,hoppas nån annan kan svara på om Discovery och Telia fungerar. Tråkigt att köpa en tv och då också behöva köpa chromecast eller Apple TV. Jobbigt att casta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikki0922:

Ok tack,hoppas nån annan kan svara på om Discovery och Telia fungerar. Tråkigt att köpa en tv och då också behöva köpa chromecast eller Apple TV. Jobbigt att casta.

Enligt nedanstående länkar så verkar Discovery Plus ha en app för lg webos, medan Telia inte nämner det. Så gissar på att Telia inte fungerar.

https://www.telia.se/privat/support/info/anvand-telia-play

https://support.discoveryplus.com/hc/sv/articles/496063861518...-

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Skrivet av qnorsten:

Enligt nedanstående länkar så verkar Discovery Plus ha en app för lg webos, medan Telia inte nämner det. Så gissar på att Telia inte fungerar.

https://www.telia.se/privat/support/info/anvand-telia-play

https://support.discoveryplus.com/hc/sv/articles/496063861518...-

Tack! Men AirPlay verkar finnas på LG C1 va? Vilken upplösning castar det i då?

Permalänk
Medlem

Telia play finns inte på webos (lg b1)

Permalänk

Vad tror ni om en LG C1 i ett ganska ordentligt ljusstarkt rum? Kommer från en Sony XF9005 som är ordentligt ljusstark.
Bifogar bilder på rummet
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/6ky58rkb5lbbv8rinh3jt89'>LÄNKTEXT</a>
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/ivfs2ho292t72qyggkj4k3lg'>LÄNKTEXT</a>

Permalänk
Medlem

Skaffade en sån här TV. Kan bekräfta att den inte har inbyggd Chromecast, och WebOS är väldigt mager med appar.
Så en extern mediaenhet, Nvidia Shield eller typ en enkel Chromecast rekommenderas.
Trodde att WebOS skulle ha mer support, men jag blev väldigt besviken där.
Får väl dra iväg och handla en Chromecast till teven.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]