Permalänk
Avstängd

kringgå kina skatten

någon som har tips för att undvika alla skitskatter på aliexpress gearbest o så?
finns det någon 3e part med samma priser inom eu man kan köpa ifrån?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexman:

någon som har tips för att undvika alla skitskatter på aliexpress gearbest o så?
finns det någon 3e part med samma priser inom eu man kan köpa ifrån?

Många gånger kan de större siterna sköta om allt tex kan väl Aliexpress leverera från lager inom EU typ så >

Du ser direkt vad det kostar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många gånger kan de större siterna sköta om allt tex kan väl Aliexpress leverera från lager inom EU typ så >
https://i.imgur.com/Pz30pJM.png
Du ser direkt vad det kostar.

Är det inte så att det sammanlagda värdet måste överskrida ett visst värde för att man ska behöva tulla? Har hört att folk beställt från aliexpress (kina) utan att betala tull mm? Har själv inte testat ännu men har en rätt stor kundkorg där på junk jag hoardat till att senare beställa. Mest på kul. Inget jag måste ha direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det inte så att det sammanlagda värdet måste överskrida ett visst värde för att man ska behöva tulla? Har hört att folk beställt från aliexpress (kina) utan att betala tull mm? Har själv inte testat ännu men har en rätt stor kundkorg där på junk jag hoardat till att senare beställa. Mest på kul. Inget jag måste ha direkt.

Det är inte mycket det är tull på men man ska alltid betala moms.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du handlar för under 1600 kr så behöver du inte betala någon tull, men moms betalas från första öret. Förr brukade Postnord ofta strunta i att ta ut moms på paket från Kina, men de fick en tillsägning av Tullverket och följer nu lagarna för import som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte mycket det är tull på men man ska alltid betala moms.

Jag tänkte mest att man vill slippa postens långsamma hantering. Men vad jag har för mig så tror jag att aliexpress sköter momsdeklaration vid leverans till Sverige? Eller så förväntas säljarna att göra det för att sälja via plattformen? Minns att jag läste på om det förut, men det var rätt länge sen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tänkte mest att man vill slippa postens långsamma hantering. Men vad jag har för mig så tror jag att aliexpress sköter momsdeklaration vid leverans till Sverige? Eller så förväntas säljarna att göra det för att sälja via plattformen? Minns att jag läste på om det förut, men det var rätt länge sen.

De flesta handlare sköter om det numera då ett nytt system för att göra det elektroniskt infördes, IOSS.
Innan var det dock tvång att de som handlade för över ca 200 000 kr med EU skulle importdeklarera men nu är det också mycket enklare även för småhandlare. IMPORT ONE-STOP SHOP (IOSS)
https://ec.europa.eu/taxation_customs/ioss_en

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

postnord straffar juh folk med hanterings avgift o kina avgift pa ca 300kr. när man köper krimskrams kan det fort bli över 2000kr för saker som bara kosta 30kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

postnord straffar juh folk med hanterings avgift o kina avgift pa ca 300kr. när man köper krimskrams kan det fort bli över 2000kr för saker som bara kosta 30kr

Aliexpres tar ut VAT när man anger en EU adress på beställningar upp till 150 euro. Och när jag valt Aliexpress standard shipping så har jag inte fått någon tull/moms avgifter från PostNord. Källa: https://customerservice.aliexpress.com/knowledgeDetail?spm=a2...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

Straffar?

Lösning: sluta köp krimskrams från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

Straffar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eott:

Straffar?

patch kabel för router 5kr i kina 100kr i sverige
hdmi kabel 20kr 300kr i sverige
knivslip 20kr kostar 300kr här.
ps5 kontrol 100kr 500kr här

svensk markup är ca 1000%

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

patch kabel för router 5kr i kina 100kr i sverige
hdmi kabel 20kr 300kr i sverige
knivslip 20kr kostar 300kr här.
ps5 kontrol 100kr 500kr här

svensk markup är ca 1000%

kablar köper jag på Amazon Sverige eller eBay hos en säljare som skickar inom EU.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

Du kan göra import-deklarationen själv om du vill istället för att betala postnord 75:- för att göra det åt dig (här). Jag har gjort kanske 30 beställningar sen förra sommaren från aliexpress. Det har funkat bra utan någon avgift från postnord eftersom aliexpress drar momsen. Förutom ett par fall då säljaren gjorde fel med etiketten. Sen att fråga hur du slipper moms är ungefär som att fråga hur du slipper betala skatt på din lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

Hur får du ihop det där? Har du beställt saker för 30kr får du betala 75kr i avgift och 7.50kr i moms (om det nu är 30kr med frakt dvs).