TV för PS5 - TCL, samsung eller sony?

Permalänk
Medlem

TV för PS5 - TCL, samsung eller sony?

Hej!
Behöver en TV för mitt PS5 samt för allmänt TV-tittande (sport och film). Kommer ha den intialt i ett mörkt gamingrum men så småningom i ett större rätt öppet vardagsrum. Desto större tum desto bättre men vill helst ej lägga mer än 10k. Har förstått att jag skall få med allm, vrr, hdmi 2.1 och 120hz. Efter recensionerna nu står jag mellan dessa (rädd för burn in med oled)

1. Tcl 55" C825 - Höjs till skyarna av vissa. Andra mer skeptiska. Går för 9k just på elgiganten. Gillar att den verkar ha bra ljudsystem också.
2. SONY 55" X85J - Går för 8.5k på mediamarkt. Marginellt billigare men sämre bild jmf med andra två vad jag förstår.
3. Samsung 50" qled qn90a - verkar ju grym men mindre skärm och lite dyrare än ovan alternativ? Går för 10k på mediamarkt.

Tacksam för era åsikter och hjälp! (Är inte feg för andra förslag heller)

Permalänk
Medlem

Köpte en TV september förra året och var mest sugen på en OLED och var precis som du rädd för inbränningar...
Efter mycket googlade så verkar det som att dom nya moderna OLED apparaterna inte har problem med några inbränningar.
Styrks också efter att jag använt min LG C1 i snart 9 månader och inte det minsta tecken på inbränning, och då har den varit på i snitt 10-12 timmar per dag.

Permalänk
Medlem

Avråder starkt ett köp av TCL. Har den modellen och bilden är riktigt fint. Ok ljud men jävlar vad mjukvaran buggar. Tcl vet även om att nvidia och denna tv buggar och 6 månader senare ingen lösning. Mjukvaran uppdateras långsamt och väldigt olika. Tex vissa länder har nu googleTV medan vi har androidTV.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

OLED burn in är överskattat. Min LG OLED C7 har jag haft nu i drygt 4 år, spelat en massa på den, och fortfarande ingen burn-in. Inte ens antydan till det.

Ta en LG OLED C1 48", går på 8990 just nu, riktigt pangpris https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5732267

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Köpte en TV september förra året och var mest sugen på en OLED och var precis som du rädd för inbränningar...
Efter mycket googlade så verkar det som att dom nya moderna OLED apparaterna inte har problem med några inbränningar.
Styrks också efter att jag använt min LG C1 i snart 9 månader och inte det minsta tecken på inbränning, och då har den varit på i snitt 10-12 timmar per dag.

Skrivet av lambdan:

OLED burn in är överskattat. Min LG OLED C7 har jag haft nu i drygt 4 år, spelat en massa på den, och fortfarande ingen burn-in. Inte ens antydan till det.

Ta en LG OLED C1 48", går på 8990 just nu, riktigt pangpris https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5732267

Det blir burnin på dom av statiska bilder men dom måste vara där ett tag.
Många nya oled pixel shiftar för att lösa det problemet

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Avråder starkt ett köp av TCL. Har den modellen och bilden är riktigt fint. Ok ljud men jävlar vad mjukvaran buggar. Tcl vet även om att nvidia och denna tv buggar och 6 månader senare ingen lösning. Mjukvaran uppdateras långsamt och väldigt olika. Tex vissa länder har nu googleTV medan vi har androidTV.

Hmm okej. Vad lurigt. Inte trevligt med buggig mjukvara. Det hackar och laggar i menyerna/smart-funktionerna typ? Har hört att det skall fungera bra med amd och ps5 dock? Något du prövat/har erfarenhet av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Skrivet av lambdan:

Skrivet av vinylens:

Det blir burnin på dom av statiska bilder men dom måste vara där ett tag.
Många nya oled pixel shiftar för att lösa det problemet

Vad svårt. Var först mest sugen på oled och LGs 48" är ju på riktig pangpris. Men vill ju att TV:n ska hålla riktig länge. Kanske är överdrivet problemet men har väl generellt en dålig tendens att låta menyerna stå på i spelen samt en sambo som konsumerar väldigt mycket upprepade TV-stimuli typ TV4-nyhetsmorgon några timmar dagligen? Kan den stå med typ chromecast med deras bakgrunder hela tiden utan risker?

Tacksam för era svar btw! Gjorde det dock lite svårare nu när jag svänger tillbaka in på oled haha

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att storleken gör väldigt mycket för upplevelsen. Jag har ett litet rum och sitter väldigt nära teven så då funkar 55" utmärkt. I ett större rum med längre avstånd till teven skulle jag personligen köpt typ QE75Q60A om min budget var på 10 000 även om jag är OLED-frälst.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamper:

Hmm okej. Vad lurigt. Inte trevligt med buggig mjukvara. Det hackar och laggar i menyerna/smart-funktionerna typ? Har hört att det skall fungera bra med amd och ps5 dock? Något du prövat/har erfarenhet av?

Menyerna är slöa och klumpiga men det skulle jag kunna hantera.

-Efter 6-7 timmar kopplad mot datorn så bara dog "anslutningen". Hem menyn fungerade. Var tvungen dra ur strömmen för att kunna ansluta mot datorn igen.

-Varje gång jag startar TVn har den slagit på ljudförbättring/typ 3D ljud. Detta syns inte någonstans. Måste in i Equalizer och röra på en stapel för att igen stänga av det.

-Tittar på Netflix och 5-10 minuter in så stängs Netflix av. Startar om Netflix och samma sak tills TVn kopllas från strömmen.

-DLNA/Media strömning fungerar bara om jag startar mediaspelaren i TVn sedan kort efter startar mitt DLNA program på Datorn. Gör jag omvänt så kan jag inte hitta mina utdelade filmer.

-Har aldrig lyckats se en uppdatering via den inbyggda funktionen (Trots att jag kollat på deras hemsida att det ska finnas en). Detta är extra problematiskt då TCL inte officiellt tillhandahåller uppdateringar utan endast via TV/nätet.

-Ibland så ändras bildinställningarna helt random. Kan byta från Movie läget till Vivid eller annat.

Detta är inte alla men dom buggarna jag kom på rakt upp och ner.
En sidnot om ljudet är att det kan vara helt massivt med rätt "typ" av ljud och helt platt med annat. Överlag okej men väldigt svajigt hur bra det kan låta. Jag föredrog ljudet min gamla LG B9 gav då det alltid var samma "typ".

Nu har jag ingen AMD GPU eller PS5/Xbox men om jag fått så många buggar med ganska begränsad användning så vore jag nervös för vad som händer om man vill använda fler funktioner. Kom på en till bugg att ibland har jag upplevt typ flash/blinkning av bilden via inbyggda appar och kopplad mot datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får en helt ok 70-75” för det priset.
Roligare med större bild än lite bättre bild imo.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Du får en helt ok 70-75” för det priset.
Roligare med större bild än lite bättre bild imo.

Håller med, sitter man t.ex. fyra meter från teven så känns ju 55" jättelitet i mitt tycke.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

-Efter 6-7 timmar kopplad mot datorn så bara dog "anslutningen". Hem menyn fungerade. Var tvungen dra ur strömmen för att kunna ansluta mot datorn igen.

-Varje gång jag startar TVn har den slagit på ljudförbättring/typ 3D ljud. Detta syns inte någonstans. Måste in i Equalizer och röra på en stapel för att igen stänga av det.

-Tittar på Netflix och 5-10 minuter in så stängs Netflix av. Startar om Netflix och samma sak tills TVn kopllas från strömmen.

-DLNA/Media strömning fungerar bara om jag startar mediaspelaren i TVn sedan kort efter startar mitt DLNA program på Datorn. Gör jag omvänt så kan jag inte hitta mina utdelade filmer.

-Har aldrig lyckats se en uppdatering via den inbyggda funktionen (Trots att jag kollat på deras hemsida att det ska finnas en). Detta är extra problematiskt då TCL inte officiellt tillhandahåller uppdateringar utan endast via TV/nätet.

-Ibland så ändras bildinställningarna helt random. Kan byta från Movie läget till Vivid eller annat.

En sidnot om ljudet är att det kan vara helt massivt med rätt "typ" av ljud och helt platt med annat. Överlag okej men väldigt svajigt hur bra det kan låta. Jag föredrog ljudet min gamla LG B9 gav då det alltid var samma "typ".

Nu har jag ingen AMD GPU eller PS5/Xbox men om jag fått så många buggar med ganska begränsad användning så vore jag nervös för vad som händer om man vill använda fler funktioner. Kom på en till bugg att ibland har jag upplevt typ flash/blinkning av bilden via inbyggda appar och kopplad mot datorn.

Låter ju inte särskilt trevligt. Tack för ditt utförliga svar. Tror jag avvaktar denna tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Låter ju inte särskilt trevligt. Tack för ditt utförliga svar. Tror jag avvaktar denna tills vidare.

Permalänk
Medlem

Jo kanske borde gå på större. Hisense u8g verkar vara väldigt uppskattad av amerikanska recensenter. Om jag förstår rätt har de samma TV på power för 8999 kr i 65" men i recensionsfältet på power säger de att det inte är damma version som i usa? Ser ut att ha 120 hz, hdmi 2.1 allm och vrr?

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/hisense-65-4k-uled-tv-65u...

Någon som vet mer om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamper:

Jo kanske borde gå på större. Hisense u8g verkar vara väldigt uppskattad av amerikanska recensenter. Om jag förstår rätt har de samma TV på power för 8999 kr i 65" men i recensionsfältet på power säger de att det inte är damma version som i usa? Ser ut att ha 120 hz, hdmi 2.1 allm och vrr?

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/hisense-65-4k-uled-tv-65u...

Någon som vet mer om detta?

Vad lurigt den verkar bara hdmi 2.0 portar. U8G = Usa. U8GQ=Europa-skräp. Synd.

Alternativ jag hitta ytterligare är sony x90j. 55an går för ca 10k. Blir förvirrad här med när det ofta står 100 hz i spec men i löpande text 120 hz. Verkar ju ska fått sil VRR-update nu nyligen dessutom. Någon som har erfarenhet av denna?

Permalänk
Bildexpert 📺

HiSense modeller i USA har inget med de europeiska modellerna att göra. Helt olika maskiner på alla sätt. Hisense Europeiska utbud är ett utbud av basmodeller och mellanklass. De har inget som i praktiken kan jämföras med tidigare nämnda modeller.

Alla referenser till 50 eller 100 Hz kan ignoreras. Det är branschen som envisas med specar som var aktuella på på tjock-TV-tiden. Det är 60 eller 120 Hz som gäller som panelfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HiSense modeller i USA har inget med de europeiska modellerna att göra. Helt olika maskiner på alla sätt. Hisense Europeiska utbud är ett utbud av basmodeller och mellanklass. De har inget som i praktiken kan jämföras med tidigare nämnda modeller.

Alla referenser till 50 eller 100 Hz kan ignoreras. Det är branschen som envisas med specar som var aktuella på på tjock-TV-tiden. Det är 60 eller 120 Hz som gäller som panelfrekvenser.

Tack vad bra. Så Sony x90j har 120hz egentligen. Bara felaktigt skrivet då och då?

Permalänk
Medlem

Jag har samsung 75qn90a. Är nöjd med både spel och annat användande.

Permalänk
Medlem

Det hela slutade att jag nu landade i 55" sony X90J. De hade kampanj på denna nu på elgiganten för 8999 Kr.

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av hulkenstrong:

Hej,

Vad tråkigt att du inte är nöjd.
Vilken modell har du?
Säg till om vi kan hjälpa dig på något sätt?

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCL_Nordic:

Hej,

Vad tråkigt att du inte är nöjd.
Vilken modell har du?
Säg till om vi kan hjälpa dig på något sätt?

Mvh Pelle, TCL

Jag har kontaktat er support och önskade ett byte mot en fungerande TV. Dock var det omöjligt. Ni behövde ta in den för service. Tråkigt då jag fått information att problemet jag har inte "går" lösa. Och är det löst på "nyare" TCL 55C825 så borde en leverans och byte av den jag har vara en perfekt lösning.

Håller nu även på och "bråkar" med butiken jag köpt den av. Dock ville dom först inte ens ta emot ett service ärende och nu har dom problem ordna frakt.

Hela saken med denna TV har bara varit usel och jag känner att jag nog bara ger upp och säljer den mot en förlust. Jag har inte tid ork och lust att bråka mer och speciellt inte om jag skulle få ett utbyte mot en med samma problem.

Detta gäller en TCL 55C825.

Visa signatur

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av hulkenstrong:

Jag har kontaktat er support och önskade ett byte mot en fungerande TV. Dock var det omöjligt. Ni behövde ta in den för service. Tråkigt då jag fått information att problemet jag har inte "går" lösa. Och är det löst på "nyare" TCL 55C825 så borde en leverans och byte av den jag har vara en perfekt lösning.

Håller nu även på och "bråkar" med butiken jag köpt den av. Dock ville dom först inte ens ta emot ett service ärende och nu har dom problem ordna frakt.

Hela saken med denna TV har bara varit usel och jag känner att jag nog bara ger upp och säljer den mot en förlust. Jag har inte tid ork och lust att bråka mer och speciellt inte om jag skulle få ett utbyte mot en med samma problem.

Detta gäller en TCL 55C825.

Hej igen,

Låter inte kul alls.
Kan inte du PM:a mig med dina kontaktuppgifter och lite mer om vad som är problemet så ser vi vad som går att göra?

Mvh Pelle, TCL