Priserna för grafikkort sjunker till 12 procent över riktpris

Permalänk
Medlem

Mycket snack men lite verklighet. Jag har inte sett några billigare grafikkort. RTX3070Ti fortfarande för 9-10k. Dom här nyhetstrådarna börjar bli vardagsmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Högst sannolikt allt med RT exempelvis.

Betvivlar att 1080p är någon populär upplösning bland högre iterationer av gamingburkar, men undantag finns säkert.

Bara att kolla Steamcharts. 67.24% kör i 1920x1080. 10.54% kör 1440p och 2.39% kör 4k.
Även i e-sport är det den vanligaste core-upplösningen eftersom man vill ha så hög och stabil FPS som möjligt över hela brädet.
Jag själv föredrar också stabila höga frames över högre upplösning.

Det jag syftar på mångt och mycket är att sitter du på ett exempelvis 3080 och uppåt i dagsläget så finns det väldigt få anledningar att införskaffa ett kort i 4000 serien.
Ytterligare faktor är att spelen utvecklas att fungera optimalt på tex PS5 / XB series X, vilket är av samma generation som 3000-serien (om än AMD's motsvarighet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så vitt jag har sett, har det än så länge inte släppts ett enda spel till PC som jag inte skulle kunna köra på mitt gamla reservkort, ett AMD 7970, som släpptes för tio år sedan i år!

Det beror nog på vad man lägger i begreppet ”går att köra” (hej blädderblock?), men ja, nutida PC-spel är generellt kapabla att skala ner grafiken extremt mycket i de flesta spel så att det t.o.m. går att spela med integrerade Intel-GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Bara att kolla Steamcharts. 67.24% kör i 1920x1080. 10.54% kör 1440p och 2.39% kör 4k.

Precis, jämför de siffrorna med de fåtal procent som utgörs av 3080/3090 eller motsvarande kort.

Skrivet av wibbe44:

Även i e-sport är det den vanligaste core-upplösningen eftersom man vill ha så hög och stabil FPS som möjligt över hela brädet.
Jag själv föredrar också stabila höga frames över högre upplösning.

E-sportare och deras krav är nog inte jätterelevanta när det kommer till att nyttja grafikhårdvaran maximalt i alla fall…

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Den överväldigande majoriteten av grafikkortsköpare är uppgraderare. De har alltid alternativet att helt enkelt låta bli att köpa, med mindre än att deras kort är trasigt, (och de inte har något liggande i reserv för en övergångsperiod). Vilket borde hända sällan.

Min poäng var givetvis att 30-serien kommer vara bästa kortet på marknaden en lång tid framöver. I praktiken. Därför är "nypris" som jag citerade initialt en lämplig prissättning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Vem köper 2 år gammal teknik till överpris? När nya 4000 serien släpps snart .

"Släpps snart" Ditt snart betyder minst 2 år väntande tills du får hem ett 4000 serie. Vänta du medan jag tänker gibba på mitt 3080 tills dess 😎

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag är mer intresserad av _varför_ de plötsligt sjunker. Om det är för att AMD och Nvidia kommer med nyare modeller eller om kretsbristen faktiskt lättat.

Tillgång och efterfrågan spelar nog in en del.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Så här i efterhand så är jag rätt tacksam att jag lyckades få ett 6800XT (MSI ref.design) för 7700:- på lanseringsdatumet. Det var ju ändå i nov 2020 och med dagens priser så är det fortfarande ett kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Min poäng var givetvis att 30-serien kommer vara bästa kortet på marknaden en lång tid framöver. I praktiken. Därför är "nypris" som jag citerade initialt en lämplig prissättning.

OK. Svårt att sia om med säkerhet pga osäkerhet kring både tillgänglighet och prissättning. Som sagt, jag räknar med att TSMC 5nm kommer att ge signifikanta fördelar relativt Samsung 8nm, utöver ren pris/prestanda. Vi får se.
Om man är intresserad av de gamla korten tror jag att Black Friday kan bli intressant i år när både AMD och Nvidia har presenterat sina nya produktserier, med både ny litografi och ny arkitektur.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Mycket snack men lite verklighet. Jag har inte sett några billigare grafikkort. RTX3070Ti fortfarande för 9-10k. Dom här nyhetstrådarna börjar bli vardagsmat.

Diskuterade med min kusin i UK om priserna, de verkar vara lite lägre där. Men å andra sidan tjänar jag mer ön vad han gör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, jämför de siffrorna med de fåtal procent som utgörs av 3080/3090 eller motsvarande kort.

Det relevanta är att 1080p fortfarande är den absoluta dominanta upplösningen vid gaming.
Både prestandaburkar och mainstreamburkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag ser 980Ti sälja för 2000 kr idag och jag såg det för 7 månader sedan också. Oförändrat prisläge på många begagnade kort.

Jag tror att det lägre segmentet kanske ligger lite mer konstant i pris än det högre. Jag köpte ett 3070 för strax över sju papp för en månad sen. Idag trängs det 3070 Ti-kort i samma prisklass som inte blir sålda i första taget. 3080 är har ramlat ner en tusing eller mer under samma period och verkar ha svårt att bli sålda för mer än runt 9-9,5. Det är fortfarande hutlöst dyrt och en hiskelig investering, men köpare har råd att vara mer kräsna i sitt val av säljare idag. Åtminstone om man primärt är ute efter att spela.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tror att det lägre segmentet kanske ligger lite mer konstant i pris än det högre. Jag köpte ett 3070 för strax över sju papp för en månad sen. Idag trängs det 3070 Ti-kort i samma prisklass som inte blir sålda i första taget. 3080 är har ramlat ner en tusing eller mer under samma period och verkar ha svårt att bli sålda för mer än runt 9-9,5. Det är fortfarande hutlöst dyrt och en hiskelig investering, men köpare har råd att vara mer kräsna i sitt val av säljare idag. Åtminstone om man primärt är ute efter att spela.

Var då? De enda "permanenta" prisjusteringarna jag ser via GPU-kollen är att 3060 sjunkit lite så de ligger mellan 4900 - 6000:- , samt att 3060Ti gått ner till strax över 6000:- för flera modeller. 3070 ligger dock fast kring 8500 - 9500:- Samma med 3070Ti som ligger mellan 9500 till 10500:- . Sen har det funnits enstaka kampanjer och drops från t.ex. proshop, inet och elgiganten där ett begränsat parti specifika modeller gått ner under detta, men hoppet mellan insteg och entusiast är fortfarande alldeles för stort sett till den faktiska prestandaökningen.

*Edit* Ser att vi menar i princip samma sak. Jag missförstod ditt inlägg.

Läsförståelse
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Var då? De enda "permanenta" prisjusteringarna jag ser via GPU-kollen är att 3060 sjunkit lite så de ligger mellan 4900 - 6000:- , samt att 3060Ti gått ner till strax över 6000:- för flera modeller. 3070 ligger dock fast kring 8500 - 9500:- Samma med 3070Ti som ligger mellan 9500 till 10500:- . Sen har det funnits enstaka kampanjer och drops från t.ex. proshop, inet och elgiganten där ett begränsat parti specifika modeller gått ner under detta, men hoppet mellan insteg och entusiast är fortfarande alldeles för stort sett till den faktiska prestandaökningen.

Allt det där stämmer säkerligen, men jag pratade om begagnade kort i det här fallet. I huvudsak på Tradera och Blocket.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Allt det där stämmer säkerligen, men jag pratade om begagnade kort i det här fallet. I huvudsak på Tradera och Blocket.

Dubbelt missförstånd då. Fattade inte heller att du snackade om begagnade kort. Ibland går det fort och fel.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Speciellt som jag inte har tillräckligt snabb CPU för att driva en snabbare GPU än 3060 Ti. Nästa köp blir en bättre skärm då 1080p i 60 Hz är den största flaskhalsen för mig just nu...

Får jag fråga vilken CPU sitter du på? Jag sitter själv på en i7 2600 som också är väldigt gammal, men jag ser inte hur det enkelt kan agera flaskhals då framför allt spel för det mesta är GPU-beroende och enbart belastar processorn någonstans mellan 20–40 % i de flesta fallen.

Men jag kanske missar någonting! Därav min nyfikenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag är mer intresserad av _varför_ de plötsligt sjunker. Om det är för att AMD och Nvidia kommer med nyare modeller eller om kretsbristen faktiskt lättat.

Det är all of the above, men viktigast är nog att slutet på mining av ETH ligger på horisonten. Fram tills för några dagar sen såg det ut som att Ethereum skulle byta till Proof of Stake i juni. Nu blev det uppskjutet med ett par månader, men det är ändå svårt att köpa kort för mer än listpris, göra vinst med högre elkostnader och sen lyckas sälja korten på andrahandsmarknaden.

Skrivet av Unclefred:

Jag har väntat på "rätt" läge med att uppgradera från 970 så länge nu att jag börjar känna mig desperat. Jag har inte velat ge 7500 för ett 3060 ti men om jag kan klämma ett 3070ti/3080 för runt 8k så tror jag nog att jag slår till. Elgiganten har just ju 3070ti för 8300 men jag ska nog vänta liite till.

Jag sitter också på ett GTX 970, och har lite samma problematik. Jag skulle gärna gå upp från 1080p 60 Hz till 1440p 144hz, men jag tror nog att jag gärna vill ha minst 6700 XT eller 3070 för det. Om jag stannar på 1080p så kunde jag nöja mig med 6600 XT eller liknande, men...

Samtidigt så har jag nog spel i min backlog som håller mig upptagen till mitten av hösten minst (Skyrim, EU4, Days Gone, Horizon Zero Dawn, SoTR, WoW Classic, Vampyr, Doom, Wolfenstein). Men det lär ju nog dröja till Q1 2023 innan vi ser mellanklasskort från nya generationerna.

Skrivet av Snudge_B:

Var då? De enda "permanenta" prisjusteringarna jag ser via GPU-kollen är att 3060 sjunkit lite så de ligger mellan 4900 - 6000:- , samt att 3060Ti gått ner till strax över 6000:- för flera modeller. 3070 ligger dock fast kring 8500 - 9500:- Samma med 3070Ti som ligger mellan 9500 till 10500:- . Sen har det funnits enstaka kampanjer och drops från t.ex. proshop, inet och elgiganten där ett begränsat parti specifika modeller gått ner under detta, men hoppet mellan insteg och entusiast är fortfarande alldeles för stort sett till den faktiska prestandaökningen.

*Edit* Ser att vi menar i princip samma sak. Jag missförstod ditt inlägg.

Nvidia är just nu inte alls konkurrenskraftiga med AMD, vilket ju också framkommer av artikeln. Mindfactory har inför påsken kört flera olika erbjudanden, och man fick man bland annat 6900 XT för 999 euro, 6700 XT för 579 euro, 6600 XT för 440 euro och RX 6600 för 340 euro.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Bara att kolla Steamcharts. 67.24% kör i 1920x1080. 10.54% kör 1440p och 2.39% kör 4k.
Även i e-sport är det den vanligaste core-upplösningen eftersom man vill ha så hög och stabil FPS som möjligt över hela brädet.
Jag själv föredrar också stabila höga frames över högre upplösning.

Det jag syftar på mångt och mycket är att sitter du på ett exempelvis 3080 och uppåt i dagsläget så finns det väldigt få anledningar att införskaffa ett kort i 4000 serien.
Ytterligare faktor är att spelen utvecklas att fungera optimalt på tex PS5 / XB series X, vilket är av samma generation som 3000-serien (om än AMD's motsvarighet).

Att 67.24% kör i 1080p har väl ändå att göra med att folk sitter på gammal hårdvara och det lär ju inte ändra på sig så länge priset på grafikkort är höga.

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det är all of the above, men viktigast är nog att slutet på mining av ETH ligger på horisonten. Fram tills för några dagar sen såg det ut som att Ethereum skulle byta till Proof of Stake i juni. Nu blev det uppskjutet med ett par månader, men det är ändå svårt att köpa kort för mer än listpris, göra vinst med högre elkostnader och sen lyckas sälja korten på andrahandsmarknaden.

Jag sitter också på ett GTX 970, och har lite samma problematik. Jag skulle gärna gå upp från 1080p 60 Hz till 1440p 144hz, men jag tror nog att jag gärna vill ha minst 6700 XT eller 3070 för det. Om jag stannar på 1080p så kunde jag nöja mig med 6600 XT eller liknande, men..

Jag har redan en 1440p 144hz ips skärm sedan förra hösten så jag har länge tänkt att gå upp. Men det är så tråkigt att vara villig att göra en bra affär. Jag har verkligen inte lust att betala över 6000 för något mellankort men måste ju göra det om skärmen ska få leva ut.. oavsett vad så blir det en dålig affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Får jag fråga vilken CPU sitter du på? Jag sitter själv på en i7 2600 som också är väldigt gammal, men jag ser inte hur det enkelt kan agera flaskhals då framför allt spel för det mesta är GPU-beroende och enbart belastar processorn någonstans mellan 20–40 % i de flesta fallen.

Men jag kanske missar någonting! Därav min nyfikenhet.

Har en Ryzen 3800X. Framförallt påverkar CPU:n Minimum FPS eller t.ex. 1% lows. Det är såklart trevligt att uppgradera till en ny GPU och gå från 70 FPS i medel till 110 FPS med samma CPU, men det kanske fortfarande uppstår en lag spike på precis samma ställe i spelet med båda korten p.g.a. CPU:n inte hänger med just där. Det är oftast dessa tillfälliga hack i grafiken man märker av och stör sig på snarare än medelvärden som inte säger så mycket, speciellt när den snitt-FPS:en ligger över skärmens egen refreshrate.
Sen beror det förstås mycket på vilka spel man spelar. Kör mycket simulatorspel och där påverkar CPU:n ännu mer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Innan dessa larviga överpriser satte fart så gav jag 6200:- för ett Asus RTX 3070. Detta skall alltså betyda att med 12% ovanpå ordinarie priser så skall det idag gå att köpa ett 3070 under 7000kr. Har inte sett detta ngnstans kan jag tillägga, snarare 8-10K....

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Innan dessa larviga överpriser satte fart så gav jag 6200:- för ett Asus RTX 3070. Detta skall alltså betyda att med 12% ovanpå ordinarie priser så skall det idag gå att köpa ett 3070 under 7000kr. Har inte sett detta ngnstans kan jag tillägga, snarare 8-10K....

Kom ihåg att detta är tyska prisläget. Och du kan köpa ett 3070 för under 700EUR idag.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är en vanlig människa och fick mitt RTX 3080 ca 30 dagar efter beställning. Faktum är att de flesta jag känner som uppgraderade fick sina kort före 31/12 2020.

Jag och en hel del folk jag känner la order på RTX 3080 samma minut portarna slog upp, detta hos flera återförsäljare. Samtliga av oss fick vänta mellan 12 - 15 månader för respektive kort, varpå de flesta valde då att tacka nej då vi antingen skulle få köpa till högre pris eller en modell vi ej ville ha.

Törs därmed påstå att du hade enormt med tur som fick det redan inom 30 dagar, även dina bekanta ärligt talat som fick ett grafikkort 2020. Speciellt i åtanke att de flesta stora återförsäljarna likt Elgiganten och Proshop fick allt mellan 10 - 100 stycken RTX 3080-kort en bra månad att dela ut till folk – detta utöver ett redan skrallt lanseringslager.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag och en hel del folk jag känner la order på RTX 3080 samma minut portarna slog upp, detta hos flera återförsäljare. Samtliga av oss fick vänta mellan 12 - 15 månader för respektive kort, varpå de flesta valde då att tacka nej då vi antingen skulle få köpa till högre pris eller en modell vi ej ville ha.

Törs därmed påstå att du hade enormt med tur som fick det redan inom 30 dagar, även dina bekanta ärligt talat som fick ett grafikkort 2020. Speciellt i åtanke att de flesta stora återförsäljarna likt Elgiganten och Proshop fick allt mellan 10 - 100 stycken RTX 3080-kort en bra månad att dela ut till folk – detta utöver ett redan skrallt lanseringslager.

Min poäng är att det är omöjligt att veta i förväg så det finns ingen poäng med att ta ut något sånt i förskott, och kanske framförallt inte när mycket av leveransproblemen berodde på Samsungs dåliga yields (bl.a. Business Korea: "Nvidia had difficulties selling its GeForce RTX 3000 series in 2020 due to Samsung Electronics’ low production yields.") och Nvidia har bytt tillbaka till TSMC som kretsleverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Någon som vet om det ens skulle vara möjligt att producera och sälja kort till MSRP idag utan att gå med förlust?

Frågan är helt fel ställd. Klart det är möjligt! MSRP är tillverkarens rekommenderade pris, det pris de vill ha. Det går såklart att tillverka långt under detta pris, men det kommer inte att ske att priserna hamnar under på ett bra tag när marknaden ser ut som den gör och konsumenterna är villiga att betala överpris. Tillverkarna är inte helt korkade.

Permalänk

Vart köper man ett 3060ti founders edition? Tycker FE är klart snyggast 😁

Permalänk
Skrivet av snusroland:

Vart köper man ett 3060ti founders edition? Tycker FE är klart snyggast 😁

Best Buy i USA, Kanada och Mexiko, enda stället de säljs på

https://www.bestbuy.com/site/nvidia-geforce-rtx-3060-ti-8gb-g...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Skrivet av Hajnyckel:

Best Buy i USA, Kanada och Mexiko, enda stället de säljs på

https://www.bestbuy.com/site/nvidia-geforce-rtx-3060-ti-8gb-g...

Är det så illa alltså? 😔

Permalänk
Skrivet av snusroland:

Är det så illa alltså? 😔

Dessvärre så är det så. Nvidia hade egen webbutik så som AMD har med Digital River men Nvidia la ner det helt, tror det var någon gång i början av RTX 30 serien.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Det blir väl kraftigt regn eller strömavbrott där i Asien och sedan flyger priserna upp igen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller