Anmäl dig till Roborock Challenge!

Priserna för grafikkort sjunker till 12 procent över riktpris

Permalänk
Melding Plague

Priserna för grafikkort sjunker till 12 procent över riktpris

För ett år sedan var det vardagsmat med prislappar dubbelt så stora som Nvidias och AMD:s rekommenderade. Nu rapporterar 3DCenter att normala priser är nära.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! 👍

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas att trenden håller i sig till 4000-serien

Permalänk
Medlem

Går säkert en tid innan man får ett asus 3080 till 7990:- igen

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gott att se !

Äntligen något i denna värld och tid som SJUNKER i pris, och inte tvärtom !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Har tillverkarnas rekommenderade pris legat konstant under denna tiden?

Permalänk
Medlem

Vem köper 2 år gammal teknik till överpris? När nya 4000 serien släpps snart .

Visa signatur

CPU>> 9950X3D
Moderboard>> MSI MPG X870E Carbon WiFi
MINNE>> 64GB 6000Mhz CL 30.
NÄT>> NZXT C1200W 3.1
Hårddisk>> 4 Gb NVME Samsung

Permalänk
Medlem

Beror ju på om man får betala dubbelt överpris för ny teknik istället för överpris för gammal. Time will tell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Den som vill spela idag och inte vänta två år? Eller tror du att de mirakulöst löst kretsbritsen bara för att det är ny arkitektur? Släpps på papper sent i år, sen ytterligare ett år innan vanliga människor får något kort.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

är ju fortfarande väldigt bra kort för spelen som är ute idag...

Permalänk
Medlem

Korten börjar sjunka.

Ja det borde dom göra då de flesta korten inte är nya längre. Dvs ”gamla” kort.
Ny familj är på ingång i år.
Ser inget konstigt i det. Helt normalt.

Har Inget med komponentsbrist Arne som HR anställt på samtliga företag.
Arne samlar kraft inför lanseringarna längre fram.

Då blir det nya ripoff för hela slanten.
Och komponentsbrist Arne slår sig för bröstet.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det ens skulle vara möjligt att producera och sälja kort till MSRP idag utan att gå med förlust?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Den som vill spela idag och inte vänta två år? Eller tror du att de mirakulöst löst kretsbritsen bara för att det är ny arkitektur? Släpps på papper sent i år, sen ytterligare ett år innan vanliga människor får något kort.

Den överväldigande majoriteten av grafikkortsköpare är uppgraderare. De har alltid alternativet att helt enkelt låta bli att köpa, med mindre än att deras kort är trasigt, (och de inte har något liggande i reserv för en övergångsperiod). Vilket borde hända sällan.

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Någon som vet om det ens skulle vara möjligt att producera och sälja kort till MSRP idag utan att gå med förlust?

Eftersom Nvidia har en bruttomarinal på 65% ska det nog gå bra om de vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Går säkert en tid innan man får ett asus 3080 till 7990:- igen

Och om det ens går ner till det så kommer ju allt vara LHR.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Och vad är det som 4000 serien skulle göra bättre än vad 3000 serien gör idag i 1080p-gaming som fortfarande är den populäraste upplösningen?
Med DLSS så känns det som att 3000-serien kommer kunna hålla bra länge framöver. I alla fall om man lirar i 1080p.

Permalänk
Medlem

Synd bara att det inte gäller Sverige. Billigare varianten av 3080 skulle ju ligga på 8800ish om det låg på 12% över riktpris. Men butikerna måste tryckt fel på räkaren. 12% av 8000 är 12000...

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Skrivet av talonmas:

Skrivet av akikk:

är ju fortfarande väldigt bra kort för spelen som är ute idag...

Skrivet av kotz:

Korten börjar sjunka.

Ja det borde dom göra då de flesta korten inte är nya längre. Dvs ”gamla” kort.
Ny familj är på ingång i år.
Ser inget konstigt i det. Helt normalt.

Har Inget med komponentsbrist Arne som HR anställt på samtliga företag.
Arne samlar kraft inför lanseringarna längre fram.

Då blir det nya ripoff för hela slanten.
Och komponentsbrist Arne slår sig för bröstet.

Det är väl precis detta. Nya serien står framför dörren och ingen vill väl betala ett överpris för ett kort som inte ens kommer vara top notch om några månader. Däremot blir jag inte alls förvånad om dessa priser på 3000 serien kommer gå upp igen ifall marknaden inte mättas av 4000 serien. Då finns risk att tex 3080 koeten åter igen blir dyrare för att folk inte längre orkar vänta på att uppgradera.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Ajdå, men det kommer nog snart en "översvämning" i asien så vi får upp priserna igen, inget att oroa sig för!

EDIT: Detta var ett internt memo till Jensen Huang, ursäkta, råkade posta fel...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Priserna kommer gå ner ännu mer när nästa generation kommer och många försöker sälja sina 3000 och 6000 kort för runt 4-5000sek. Ser även fram emot mångas klagan över eventuell prishöjning av toppkorten som de ändå kommer köpa.

Permalänk
Medlem

En fråga bara. Vad är det för folk som köper dessa grafikkort nu? Lagren töms ju kontinuerligt men folk verkar fortfarande vilja köpa dem till överpris.

Eller förstår de inte att priserna just nu sjunker lite i taget varje vecka?

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av _varför_ de plötsligt sjunker. Om det är för att AMD och Nvidia kommer med nyare modeller eller om kretsbristen faktiskt lättat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En fråga bara. Vad är det för folk som köper dessa grafikkort nu? Lagren töms ju kontinuerligt men folk verkar fortfarande vilja köpa dem till överpris.

Eller förstår de inte att priserna just nu sjunker lite i taget varje vecka?

Behöver man ett kort så gör man ju det. Alla kan inte vänta. Sen är det nog en minoritet som är insatt nog att förstå att priserna är på väg ned.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Beror ju på om man får betala dubbelt överpris för ny teknik istället för överpris för gammal. Time will tell.

När har det hänt?

Är samma ”förutsägelse” från somliga inför varje ny release, att priset ska chockhöjas, men det har ju inte hänt hittills från tillverkarens sida.

Eftersom även grafikkort tillverkas enligt principen just in time så säljer de gamla korten normalt för sitt pris tills de nya släpps, sen är det en liten skvätt av lagren hos ÅF som eventuellt reas ut.

Skrivet av talonmas:

Släpps på papper sent i år, sen ytterligare ett år innan vanliga människor får något kort.

Jag är en vanlig människa och fick mitt RTX 3080 ca 30 dagar efter beställning. Faktum är att de flesta jag känner som uppgraderade fick sina kort före 31/12 2020.

Skrivet av wibbe44:

Och vad är det som 4000 serien skulle göra bättre än vad 3000 serien gör idag i 1080p-gaming som fortfarande är den populäraste upplösningen?

Högst sannolikt allt med RT exempelvis.

Betvivlar att 1080p är någon populär upplösning bland högre iterationer av gamingburkar, men undantag finns säkert.

Permalänk
Medlem

Det ser ut för mig att RTX 4000 kommer ändra ingenting för oss i princip. Om t.ex. RTX 4070 ska behålla RTX 3080 prestanda då får man betala 8000-9000 Sek för de i butik ELLER köpa 2 år-gammal RTX 3080 för ~7000 (gissar v1/icke-LHR modeller kommer sjunka mindre i priset).

Beautiful future :/

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Med DLSS så känns det som att 3000-serien kommer kunna hålla bra länge framöver. I alla fall om man lirar i 1080p.

Tja vi VET att alla stora titlar kommer att skrivas för den nya konsolgenerationen, dvs PS5 respektive Xbox Series S (ja, S). Och så kommer det att vara tills åtminstone slutet av decenniet. "Behoven" att uppgradera från GPUer i motsvarande klass framöver är skapade av media, men spelen kommer inte att kräva det. (Så vitt jag har sett, har det än så länge inte släppts ett enda spel till PC som jag inte skulle kunna köra på mitt gamla reservkort, ett AMD 7970, som släpptes för tio år sedan i år!)

Eftersom den nya generationens konsoler har god upplösning som mål, behöver man heller inte längre som PC spelare ta höjd för att det skall se bra ut på monitorer.

Vad 4000 serien kommer att göra bättre är högre prestanda för dem som vill ha det, och, förhoppningsvis, lägre strömförbrukning/högre prestanda på låg/mellanklasskorten när nVidia nu byter till en mycket bättre litografisk process.
Vänd på frågan - vem skulle vilja köpa gamla Samsung 8nm kort till annat än mycket lägre priser än 4000 serien? I synnerhet begagnade, när dessutom oddsen är höga att de har fått gå 24/7 för mining? Lika attraktivt som 2020 års mjölkpaket idag. Ick.

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag invänta nästa generationens grafikkort, men det känns ändå lugnande att det går att få tag på kort för rimligt pris om mitt 1080 skulle kasta in handduken.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag har väntat på "rätt" läge med att uppgradera från 970 så länge nu att jag börjar känna mig desperat. Jag har inte velat ge 7500 för ett 3060 ti men om jag kan klämma ett 3070ti/3080 för runt 8k så tror jag nog att jag slår till. Elgiganten har just ju 3070ti för 8300 men jag ska nog vänta liite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Kommer väl alltid någon ny "must-have" funktion som bara stöds på senaste GPU:erna, som alla plötsligt måste ha. Men som någon som ganska nyligen uppgraderade från ett mid-range kort från 2016 (1070) så känns det inte aktuellt att uppgradera GPU:n på länge. Speciellt som jag inte har tillräckligt snabb CPU för att driva en snabbare GPU än 3060 Ti. Nästa köp blir en bättre skärm då 1080p i 60 Hz är den största flaskhalsen för mig just nu...

DLSS är som sagt också en intressant funktion - Bara att sätta allt på "Ultra" och slå på Auto DLSS så flyter det på fint i 1080p. Kvalitén är i princip densamma om man inte stannar upp och analyserar pixel för pixel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Jag ser 980Ti sälja för 2000 kr idag och jag såg det för 7 månader sedan också. Oförändrat prisläge på många begagnade kort.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u