Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

För mig i singelhushåll plus katt landar det på minst 7500kr i månaden i genomsnitt - Dock inklusive hämtmat/restaurangbesök som sker 1-2 ggr i veckan. Det är också medräknat alla varor från "mataffärer" som t.ex. hygienartiklar, toapapper, värmeljus, kattsand, disktabletter mm. I ren mat är det nog ca. minst 5000kr i månaden.

Vissa här hävdar att hela deras hushåll 2 vuxna+2barn har mindre matkonto än jag i mitt singelhushåll. Kan bara applådera åt er i så fall!
Förstår inte hur det ens är möjligt. Extremt välorganiserad plan för familjens matkonsumtion antar jag. Det är väl en ekonomisk prioriteringsfråga (nödgad eller ej) nånstans såklart. Jag föredrar att äta god mat och ha lite guldkant på tillvaron (eller åtminstone äta riktig mat) snarare än att åka på dyra utlandsresor och annat.

Jag bor också i Stockholm där allting i regel är lite dyrare än de flesta orter. Men ändå. Är dessutom vegetarian, som historiskt varit dyrt om man vill ha "vegkött" i mycket mat, men priserna har jämnats ut något med åren jämfört med vanligt kött. Men jag oavsett mycket grönsaker. Känns som det är dyrare än kött nuförtiden haha.

1kg tomater kostade 69.90kr(!!!) t.ex. när jag var på affären i förrgår. _En_ normalstor tomat på typ 120g kostade 10kr.
Sjukt!

I min hjärna tänker jag fortfarande att det ska kosta typ 20kr/kg. Sjukt vad vissa grejer gått upp i pris. Redan innan krigets effekter börjat ha sin påverkan.

Jo, brukade käka tomater men vägrar betala 70 kr/kg så har bytt till rödlök för ca 20 kr/kg istället, riktigt gott ju. Tror få familjer ligger under 5000 i matkostnader men 5000 för en person är ju ca 165 kr om dagen vilket förmodligen är betydligt mer än majoriteten köper mat för.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

ca 1500kr/mån för en person exkl. hämtmat/restaurang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Den sista länken där är till själva studien så jag tycker du fick med det viktigaste. Här är en till bra:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/adult-metabolism-re...

Kan tilläggas att Science journal som studien pulicerats i är en av de mest renomerade magazinen i världen och det är inga skitstudier eller pseudo forskare som får utrymme där.

Ah jo, men tänkte fler studier. Har för jag läst fler på ämnet.

Men ja det har blivit ganska upplockat runt världen och än har jag inte sett något som säger emot. Utan flesta verkar hålla med om att ja, ämnesomsättningen går inte ner utan det som minskar är hur mycket vi rör på oss.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Blir runt 4000:- i månaden utan restauranger/hämtmat för mig själv.
Käkar mycket kött och fisk, då blir det dessvärre lite dyrare. :/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

10-12.000 för familj med tre barn - det inkluderar hämtmat 1-2ggr/vecka. Ej inkluderat det jag käkar ute via jobbet. Då har jag kollat vad min SEB-app anser vara Livsmedel + restaurang så det finns säkert ett visst mörkertal. Mat är nog typ det sista jag prioriterar ned om jag skulle behöva. Men visst som student va de ju ingen konstighet att klara sig på 10% av det

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Hrrmm.. bra fråga. Vi bryr oss inte så mycket. Uppskattningsvis 6k för två vuxna, två småbarn och två katter
Vi äter sällan kött (förutom katterna, förstås) och satsar på närproducerat eller ekologiskt, helst både och. Någon - ett par take-out i månaden blir det nog.
Kanske räknar i underkant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det är väl bara ren fakta? Man måste inte ta illa upp för allt.

Nej, najs likgrävning.

Permalänk
Medlem

5pers storstad

Barn 8,9 och 11

6900kr i mars i mataffärer mest ica maxi.

En vuxen med matlåda. Mina uteluncher på 2300kr är ej inräknade. Ej heller takeaway på ca 1800kr/ mån och restaurant med familjen på 1200kr/mån. Ej heller matsmart/rusta/ullared bunkring på kanske 500kr/mån

Permalänk
Medlem

Frukost: 200kr (kaffe, mjölk, yogurt, bröd och diverse pålägg osv)
Lunch: ~1200kr
Middag: 2880kr (Hellofresh, 2 portioner / 2 personer)
AW: Allt för mycket

Man kan ju lätt undan med 1500-2000kr att handla istället för att köra med Hellofresh på middagen, men jag värdesätter min tid jag får när jag kör Hellofresh. Så det blir väl cirka 4200(140kr om dagen) för mat, tycker livet är för kort för att inte få äta gott.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

Lägger endel på mat, tycker det finns bättre ställen att spara på.

Runt 4000:- per månad och då är jag ensam. Köper endast eko, både kött och grönt. Förutom ägg, där de ekologiska innehåller mer PCB och dioxiner än vanliga.

Sen tillkommer utemat ibland när man inte hinner laga, runt 1000:- per månad i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Frukost: 200kr (kaffe, mjölk, yogurt, bröd och diverse pålägg osv)

Hmm, rätt tveksamt att du kan köpa allt det där så att det räcker i 30dagar om du inte köper extremt billiga produkter.

Bara 1 paket kaffe blir ~60kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hmm, rätt tveksamt att du kan köpa allt det där så att det räcker i 30dagar om du inte köper extremt billiga produkter.

Bara 1 paket kaffe blir ~60kr

Är nog inte helt orimligt då jag och sambon bara käkar frukost på helgerna(ibland skippas den helt och hållet, beroende när vi vaknar). Sedan är jag dessutom ensam i hushållet som dricker kaffe, och då är det snabbkaffe som gäller. På vardagarna tar jag min första koppkaffe när jag är på kontoret.

Bröd, smör, ost, skinka, ägg och mjölk kostar ju inte så mycket.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attitude:

Barn 8,9 och 11

6900kr i mars i mataffärer mest ica maxi.

En vuxen med matlåda. Mina uteluncher på 2300kr är ej inräknade. Ej heller takeaway på ca 1800kr/ mån och restaurant med familjen på 1200kr/mån. Ej heller matsmart/rusta/ullared bunkring på kanske 500kr/mån

Så ungefär 13k när man räknar allt.

Fint med någon som skriver ut att man inte räknar restaurangerna

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

1 vuxen + 1 barn ca 1500-2000 i månaden. Har barn vv vecka. Och på mitt arbete ingår både frukost, mellanmål, lunch och möjlighet att ta med matlåda för 20:-/dag så har det lite lyxigt. Så det enda jag behöver är egentligen lite smått här och där när mitt barn är hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det beror ju mest på att du då slutat röra på dig. Det är först när du är kring 80år som ämnesomsättningen saktar ner.

Att du blir fet när du är 30 men inte blev vid 20 har inget med åldern att göra utan mer med att du antagligen slutat träna, börjat åka bil överallt och kanske sitter vid ett skrivbord hela dagarna. 20 åringar brukar oftare missa mål mat, träna, gå/cykla till ställen, ha mer fysiska jobb och vara ute och röra på sig på fritiden.

Sen när man blir 30+ har man bil, kanske barn, ligger bara hemma på soffan som främsta hobby och sitter stilla hela dagen på jobbet.

https://www.youtube.com/watch?v=uhvNRtlJfKc

har nog kanske mer med det att göra. Såg en dokumentär jag såg som jag inte hittar. Där tog dom några "smala-jag-kan-äta-vad-jag-vill" personer och satte dom på 10k eller om det var 20k kalorier om dagen med stegräknare så dom inte rörde sig för mycket. Alla gick upp men inte mycket. En av dom var en asiat och han fick inte fett utan muskler istället vilket forskarna tyckte var väldigt intressant.

Sen finns det något som kallas "set point weight" som inte är jätte studerat men allt tyder på att det är så och det är att kroppen vill väga en viss vikt för att fungera optimalt. hamnar du utan för denna vikt kommer den göra allt för att komma tillbaka dit. problemet är att alla har olika sådan "set weight".

Själv har jag levt på olika sätt perioder av träna och inte träna alls och bara ligga hemma mest. när jag var 32 år ändrades detta med att jag började lägga på mig. inget ändrades i min vardagliga rutin.

antar att vi alla är unika och inget vet exakt hur allting fungerar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nej, najs likgrävning.

Ibland svider sanningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Två vuxna, tre barn 2-9 år. Familjens matkostnad per månad är runt 9.000.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.youtube.com/watch?v=uhvNRtlJfKc

har nog kanske mer med det att göra. Såg en dokumentär jag såg som jag inte hittar. Där tog dom några "smala-jag-kan-äta-vad-jag-vill" personer och satte dom på 10k eller om det var 20k kalorier om dagen med stegräknare så dom inte rörde sig för mycket. Alla gick upp men inte mycket. En av dom var en asiat och han fick inte fett utan muskler istället vilket forskarna tyckte var väldigt intressant.

Sen finns det något som kallas "set point weight" som inte är jätte studerat men allt tyder på att det är så och det är att kroppen vill väga en viss vikt för att fungera optimalt. hamnar du utan för denna vikt kommer den göra allt för att komma tillbaka dit. problemet är att alla har olika sådan "set weight".

Själv har jag levt på olika sätt perioder av träna och inte träna alls och bara ligga hemma mest. när jag var 32 år ändrades detta med att jag började lägga på mig. inget ändrades i min vardagliga rutin.

antar att vi alla är unika och inget vet exakt hur allting fungerar

Oj stackare, vilken pseudoscience du har hamnat på.

Tyvärr har jag inte orken att försöka rädda dig helt.

Börjar man mitt i allt ge 10-20k kalorier om dagen till folk som inte är vana att äta det så kommer en hel del åka rätt genom. En orsak till att en person började få muskler mitt i allt var kanske för att personen åt dåligt eller för lite innan? Asiater är ju notoriskt kända för att äta för lite protein och därför sakna muskler och längd. Så äter man nog mycket kan du bygga lite muskler bara genom helt vanliga saker (om du länge ätit för lite och tappat muskler).

Set point weight (set point theory) är just det, en teori. Det finns knappt någon forskning alls på det och forskningen vi har har inte listat ut mycket alls. Främst kommer man fram till att mycket påverkar, vilket vi redan visste. Finns ingen forskning som spikar fast att en person är fast vid en vikt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

~4k ensam 2 katter.
Märkt av kraftig inflation på mat senaste 5-10 åren. blir mindre och mindre frukt&grönt(färskt) samt mindre kött för varje år som går. Mer saker av lägre kvalitet

Permalänk
Medlem

~7,5K/mån för 3 vuxna, inga husdjur, inte vegetarian men kött kanske en gång i veckan, aldrig nötkött, fisk då och då, mycket frukt och grönt.

Permalänk
Medlem

en liten uppdatering, hon lyckas sänka kostnaden till nästan 14000kr (14086kr) denna månaden så det går åt rätt håll,
då hade vi ändå rätt stora inköp då vi hade ett firande förra helgen med med massa mat, fika, tårtors osv till ett 20 tal personer.
förhoppningsvis når hon målet på 12000kr denna månaden går inte det så får jag testa att handla själv en månad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Oj stackare, vilken pseudoscience du har hamnat på.

Tyvärr har jag inte orken att försöka rädda dig helt.

Börjar man mitt i allt ge 10-20k kalorier om dagen till folk som inte är vana att äta det så kommer en hel del åka rätt genom. En orsak till att en person började få muskler mitt i allt var kanske för att personen åt dåligt eller för lite innan? Asiater är ju notoriskt kända för att äta för lite protein och därför sakna muskler och längd. Så äter man nog mycket kan du bygga lite muskler bara genom helt vanliga saker (om du länge ätit för lite och tappat muskler).

Set point weight (set point theory) är just det, en teori. Det finns knappt någon forskning alls på det och forskningen vi har har inte listat ut mycket alls. Främst kommer man fram till att mycket påverkar, vilket vi redan visste. Finns ingen forskning som spikar fast att en person är fast vid en vikt.

Vi vet inte allt. Förr sa dom att flyga var pseudoscience.
Av egen erfarenhet så har vi alla olika för hur och när vi går upp i vikt och varför. Så det som stämmer för dig gör det inte för mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Hej

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar. vi talar nu ren mat inget godis/fika läsk utan råvaror. är inte detta väldigt högt?
ingen av oss är frossare, dock tränar frugan och ungarna mycket men det är fortfarande bara frukost,middag,kvällsmat. lunch äter ungarna i skolan och frugan har alltid matlåda med sig från middagen dagen innan (jag äter inte lunch)

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

Oxfile varje dag x 4 med dyra viner till såsen?

Låter annars helt omöjligt.

En person kan ju leva rätt gott på 1500 kr / mån.

Permalänk
Medlem

2900 senaste månaden, en person. Äter ej ute, lagar bara mat. Äter mest vegetariskt. Äter mycket då jag cyklar till jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Oxfile varje dag x 4 med dyra viner till såsen?

Låter annars helt omöjligt.

En person kan ju leva rätt gott på 1500 kr / mån.

Oxfilé är inte SÅ dyrt. Sedan så är det inte speciellt gott heller, men så kallad "lyxmat" ska inte vara gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar. vi talar nu ren mat inget godis/fika läsk utan råvaror. är inte detta väldigt högt?
ingen av oss är frossare, dock tränar frugan och ungarna mycket men det är fortfarande bara frukost,middag,kvällsmat. lunch äter ungarna i skolan och frugan har alltid matlåda med sig från middagen dagen innan (jag äter inte lunch)

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

Vad i hela friden köper ni för 17KSEK i månaden? Helt orimligt!

Permalänk

Har hittills i år snittat på ca 4000:- i månaden.
Tidigare år:
2021: 4100:-
2020: 3800:-
2019: 3900:-
2018: 3500:-
2017: 3600:-
2016: 3000:-

Detta räknat på en vuxen, med två tonårsbarn jag varannan vecka (så 1+1 i snitt antar jag).
I detta ingår inte "vanligt godis", men väl chips och läsk (började så och vill ha jämförbara siffror).
Äter ute väldigt sällan, men i övrigt "normalt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Tycker det låter rimligt, faktiskt, låter till och med lågt, ni gör det bra som snittar 2800 / månaden.

Är det inte 17000 kr/mån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det inte 17000 kr/mån?

Jo det stämmer, raderade mitt inlägg, tycker det lät lite högt med 17000 faktiskt.
Det är juh 4250:- /pp, personligen kanske jag äter för 2000:- / månaden.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Innan ni postar era köpvanor, tänk på att den informationen kan användas till att kartlägga er, ni ger bort gratis information som många betalar för. 😊