vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Lite off topic, men finns det något man kan betrakta som ”lyxris”?
Är själv ingen storkonsument av just ris, och nöjer mig med ICAs jasminris. Kan inte påminna mig att jag någonsin tagit en tugga ris och känt ”jäklar, vilket fint ris”, eller för den delen det motsatta…

Jag älskar ris, väljer det varje gång över t.ex. potatis och pasta som är tråkigast av allt.

Jag tycker de stora säckarna med ris där det bara står nåt random på hindi eller persiska på, som man hittar i Malmö eller ibland på City Gross är bäst. Men ärligt talat är det inte så stor skillnad på det och annat ris så länge man tvättar det väl. Kör alltid basmati.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Lite off topic, men finns det något man kan betrakta som ”lyxris”?
Är själv ingen storkonsument av just ris, och nöjer mig med ICAs jasminris. Kan inte påminna mig att jag någonsin tagit en tugga ris och känt ”jäklar, vilket fint ris”, eller för den delen det motsatta…

Svart ris skulle jag kalla lyxris. Dels för att det är dyrt men det är också typ det enda "riktigt" nyttiga riset.

https://aktivtraning.se/nyttig-mat/kostrad/vilken-sorts-ris-a...

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen om man bara handlar grönsaker och örter i frysdisken blir det såklart billigare, men då hittar du i princip bara broccoli, spenat, gröna ärtor, haricots verts, blomkål och grönkål. Blir ungefär lika spännande att äta som en färdig matlåda från Dafgårds som kostar 20 kr.

Dock är frysning av grönsaker och örter ett mycket bra sätt att bevara näringsämnena i dem över längre tid.

Sen finns det ju massa gott att laga på de som du nämner där och som smakar rätt olika. Och det finns ännu mer recept där dessa grönsaker ingår.

Soppor, rosta i ugn, sallader, chips you name it☺️

Sen överlag när det gäller trådens ämne. Alltså vill man få ner sina matkostnader så går det fan absolut att laga relativt billiga måltider, helt klart billigare än vad vissa i tråden tror. Om viljan eller behovet eller båda, finns där. Och man behöver absolut inte tumma på näringsinnehåll eller proteinbalansen på tallriken eller vad man är rädd för.

Finns mängder med onlinekurser och tv kockar som visar oss exakt hur man åstadkommer detta.

Vidga era matvyer. Ett blomkålshuvud kan fan göras till en måltid. Dyrt är absolut inte alltid lika med nyttigare eller bättre eller vad man ska säga.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Dock är frysning av grönsaker och örter ett mycket bra sätt att bevara näringsämnena i dem över längre tid.

Sen finns det ju massa gott att laga på de som du nämner där och som smakar rätt olika. Och det finns ännu mer recept där dessa grönsaker ingår.

Soppor, rosta i ugn, sallader, chips you name it☺️

Sen överlag när det gäller trådens ämne. Alltså vill man få ner sina matkostnader så går det fan absolut att laga relativt billiga måltider, helt klart billigare än vad vissa i tråden tror. Om viljan eller behovet eller båda, finns där. Och man behöver absolut inte tumma på näringsinnehåll eller proteinbalansen på tallriken eller vad man är rädd för.

Finns mängder med onlinekurser och tv kockar som visar oss exakt hur man åstadkommer detta.

Vidga era matvyer. Ett blomkålshuvud kan fan göras till en måltid. Dyrt är absolut inte alltid lika med nyttigare eller bättre eller vad man ska säga.

Blomkål ur en fryspåse låter inte så himla kul.

Allt som nämndes finns färskt, vissa är säsongsvaror givetvis men det låter ju också lite mer spännande att äta efter säsong än att äta samma sak tre gånger i veckan året runt.

Konsumentverkets matsedel är näringsberäknad och består av normal lunch, middag, frukost och mellanmål. Vuxen ska räkna på 2570-3040 kr/mån beroende på ålder.

Går hur fint som helst att äta för mindre, men det är då man inte alltid kan spendera 2 kr på en vitlöksklyfta eller 10 kr på en gurka varje gång man känner för det. Kommunens ekonomiska bistånd, alltså det som förr kallades socialbidrag beräknar ca 1900 kr/mån för mat, men där har de faktiskt ingen grund att stå på att den kostnaden räcker för näringsriktig och varierad kost för de har inte räknat på det och regeringen har inte redovisat för hur de kommer fram till riksnormen på 10 år. Jag har ätit för mindre summor jag också.

Äter man pasta och falukorv varje dag skulle jag säga att man har en ätstörning. Du kan säkert hitta pasta för 5 kr/kg och falukorv för 30 kr/kg dock Det finns givetvis något mellan alla extremer, men man kan inte attackera något som är näringsberäknat och som får anses som fullt normal kost och som ligger runt det SCB säger att vi spenderar på mat med att man har dålig fantasi och aldrig handlar på kampanjer.

Har du 50 kr/dag att lägga till frukost, mellanmål, lunch och middag så kan du inte lägga 10, 20 eller 30 kr på färska grönsaker och frukt. Har du 30 kr/dag som en del mer extrema talar om så kan du absolut inte köpa ett knippe vindruvor för att käka som mellanmål. Äter du för 2500 - 3500 kr/person där många ligger så spräcker du inte budgeten för att du blir sugen på apelsin eller för att du köper grönsaker och örter utanför frysdisken, eller för att du inte har lust att äta maträtten du lagt i frysen.

Ett färskt blomkålshuvud kan kosta 40 kr och 1 kg blomkål är 240 kcal. Krävs ganska mycket annat för att göra det till en måltid, en ganska dyr måltid.

Permalänk

Ligger på ca 15k/mån med 3 barn, men det är alla inköp i matbutiken. På det då tillkommer lite restauranger och ett månadsinköp från fiskbilen, så totalt ligger vi nog lite över 20k/mån. Men.. Vi köper bara ekologiskt svensk kött, laxen vi äter kostar ca 400kr/kilo, köper nästan bara ekologiska grönsaker, dricker några koppar nespresso om dagen och styr inte inköpen så mycket efter pris. När vi inte hade samma inkomst så handlade vi mycket billigare, och jag tror inte det skulle vara så svårt att i alla fall halvera kostnaden om man fokuserade på pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Blomkål ur en fryspåse låter inte så himla kul.

Allt som nämndes finns färskt, vissa är säsongsvaror givetvis men det låter ju också lite mer spännande att äta efter säsong än att äta samma sak tre gånger i veckan året runt.

Konsumentverkets matsedel är näringsberäknad och består av normal lunch, middag, frukost och mellanmål. Vuxen ska räkna på 2570-3040 kr/mån beroende på ålder.

Går hur fint som helst att äta för mindre, men det är då man inte alltid kan spendera 2 kr på en vitlöksklyfta eller 10 kr på en gurka varje gång man känner för det. Kommunens ekonomiska bistånd, alltså det som förr kallades socialbidrag beräknar ca 1900 kr/mån för mat, men där har de faktiskt ingen grund att stå på att den kostnaden räcker för näringsriktig och varierad kost för de har inte räknat på det och regeringen har inte redovisat för hur de kommer fram till riksnormen på 10 år. Jag har ätit för mindre summor jag också.

Äter man pasta och falukorv varje dag skulle jag säga att man har en ätstörning. Du kan säkert hitta pasta för 5 kr/kg och falukorv för 30 kr/kg dock Det finns givetvis något mellan alla extremer, men man kan inte attackera något som är näringsberäknat och som får anses som fullt normal kost och som ligger runt det SCB säger att vi spenderar på mat med att man har dålig fantasi och aldrig handlar på kampanjer.

Har du 50 kr/dag att lägga till frukost, mellanmål, lunch och middag så kan du inte lägga 10, 20 eller 30 kr på färska grönsaker och frukt. Har du 30 kr/dag som en del mer extrema talar om så kan du absolut inte köpa ett knippe vindruvor för att käka som mellanmål. Äter du för 2500 - 3500 kr/person där många ligger så spräcker du inte budgeten för att du blir sugen på apelsin eller för att du köper grönsaker och örter utanför frysdisken, eller för att du inte har lust att äta maträtten du lagt i frysen.

Ett färskt blomkålshuvud kan kosta 40 kr och 1 kg blomkål är 240 kcal. Krävs ganska mycket annat för att göra det till en måltid, en ganska dyr måltid.

Jag hade skrivit ett långt svar sen råkade jag trycka på baksteg på mobilen🤦‍♂️.

Kortare version: Jag säger inte emot dig om något tror jag. Frysdisken ville jag bara framhålla att den inte är fullt så hemsk ändå.☺️

Själv är jag halvvegetarian så det blir att man kanske ofta letar efter nya recept. Tycker ändå att konsumentverket har lite oldtime varning på en del måltider, men det kanske bara är jag.
Sen har dom ganska rediga luncher och middagar varje dag. Jag brukar äta en lättare lunch och tyngre middag, eller tvärtom. Frukost är dock nästan alltid gröt😅 Det funkar iaf för mig och jag skulle säga att jag bibehåller en klart över genomsnittet vältränad fysik.

Kostnadsberäkningen tycker jag verkar helt vettig. Sist jag handlade beställde jag mat för 2000. Men sen brukar jag alltid stödhandla lite så jag tror jag landar på 2500-3000. Man jag kan absolut komma ner runt 2000 nästkommande månad beroende på vad som finns kvar att ta av i skafferiet mm. Men snittet är nog smack i mitten där av det du tar upp.

Ja lite fler saker får man lägga till blomkålen. Men det kan räcka till 4 pers. och många av ingredienserna går ju inte alla åt. Här är ett recept :

https://www.ica.se/recept/rostad-blomkal-och-kikarter-med-avo...

Fast det var främst variation som jag åsyftade här inte direkt kostnaden för måltiden.

Tyckte tråden började luta åt: "Jag spenderar mer pengar på mat för jag är nyttigare än du som spenderar mindre". Vilket i min mening är BS.

Visa signatur

Stuff

Permalänk

2 vuxna, 2 katter. 5000kr inkl. hushållsprodukter och en del utemat per månad.

Har svårt att ens förstå hur man lyckas komma upp i 17000 och dessutom utan att räkna utemat?

Ett tips kanske att sluta handla alla matvaror på lokala bensinmacken?

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Lite off topic, men finns det något man kan betrakta som ”lyxris”?
Är själv ingen storkonsument av just ris, och nöjer mig med ICAs jasminris. Kan inte påminna mig att jag någonsin tagit en tugga ris och känt ”jäklar, vilket fint ris”, eller för den delen det motsatta…

Jag tycker det är otroligt stor skillnad, jag köper mest ICAs jasminris vilket är standard ris till det mesta, och det är rätt gott, enkelt att få tag på och billigt.
Jag köper också en del Basmatiris till när jag gör indiskt, även där oftast ICAs. Jag hade en 5kgs säck med lite mer långkornigt pakistanskt basmatiris men det var jag inte så förtjust i faktiskt.
Kör även en del vanligt "matris" till t.ex. kryddat mexikanskt ris osv.

Men jag hade en säck av ett riktigt gott calrose ris som jag verkligen saknar, det hade en fylligare smak och en helt annan "mouthfeel" än jasminris. Passade väldigt bra till kinesiskt framförallt men även svennifierade curryrätter.

Jag har svårt för osaltat ris, jag tycker det smakar väldigt tråkigt. Det är dock rätt vanligt i många asiatiska länder där dom har väldigt saltad rätt till riset så på många riktigt fina asiatiska restauranger kör dom osaltat ris.

Skrivet av Hulle:

Men ärligt talat är det inte så stor skillnad på det och annat ris så länge man tvättar det väl.

Varför tycker du det är viktigt att tvätta det väl?

Det enda jag märker är väl att tvättat ris är mindre klibbigt och mer luftigt, men jag föredrar mitt jasminris mer klibbigt och basmatiriset är luftigt nog även när jag inte tvättar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Jag hade skrivit ett långt svar sen råkade jag trycka på baksteg på mobilen🤦‍♂️.

Kortare version: Jag säger inte emot dig om något tror jag. Frysdisken ville jag bara framhålla att den inte är fullt så hemsk ändå.☺️

Själv är jag halvvegetarian så det blir att man kanske ofta letar efter nya recept. Tycker ändå att konsumentverket har lite oldtime varning på en del måltider, men det kanske bara är jag.
Sen har dom ganska rediga luncher och middagar varje dag. Jag brukar äta en lättare lunch och tyngre middag, eller tvärtom. Frukost är dock nästan alltid gröt😅 Det funkar iaf för mig och jag skulle säga att jag bibehåller en klart över genomsnittet vältränad fysik.

Kostnadsberäkningen tycker jag verkar helt vettig. Sist jag handlade beställde jag mat för 2000. Men sen brukar jag alltid stödhandla lite så jag tror jag landar på 2500-3000. Man jag kan absolut komma ner runt 2000 nästkommande månad beroende på vad som finns kvar att ta av i skafferiet mm. Men snittet är nog smack i mitten där av det du tar upp.

Ja lite fler saker får man lägga till blomkålen. Men det kan räcka till 4 pers. och många av ingredienserna går ju inte alla åt. Här är ett recept :

https://www.ica.se/recept/rostad-blomkal-och-kikarter-med-avo...

Fast det var främst variation som jag åsyftade här inte direkt kostnaden för måltiden.

Tyckte tråden började luta åt: "Jag spenderar mer pengar på mat för jag är nyttigare än du som spenderar mindre". Vilket i min mening är BS.

Håller nog inte med om den sista meningen då du talar om relativt dyr mat.

Vi kan ta ditt recept, 200 gram spetspaprika 27,90 kr, 2 vitlöksklyftor 3-4 kr, 380 gram kikärtor 10,90 kr, 2 advokado 20 kr, lime 6,90 kr, röd peppar 3 kr, 1/2 paket plommontomater 17,95 kr, cosmopolitansallat 33,90 kr, bulgur 6 kr, blomkål (beror på storlek) 35 kr, övrigt 5 kr. Du talar snabbt om över 40 kr per person för att äta ca 400 kcal. Priser från mitt lokala Ica Kvantum. Fryst blomkål är inte billigare.

Du kommer inte äta den måltiden om du är hård på en budget kring 1000-2000 kr/mån för då får du fasta för att ha råd för den. Det är så lätt att ladda upp med massor kolhydrater istället och skippa alla dessa grönsaker och där försvinner variationen. Extra portion pasta, ris, bulgur o.s.v. kostar ju knappt något. Sen är det mest psykologiskt när det gäller att välja bort gurka och tomat, eller cosmopolitansallat i en måltid, vitaminer och mineraler eller kostfibrer kan man få från annat, men känner du dig nedbruten av det valet och verkligen inte har möjlighet att lägga mer pengar är det ju för att du ligger utanför normen, det låter inte som något att eftersträva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ja, information är handelsvara, men jag kan ju knappast själv gå ut och sälja just mina siffror till högstbjudande.

Vad hindrar dig?

Redan i slutet av 90-talet såldes data av privatpersoner men då var det bara frågan om e-mailadresser som spammarna köpte, idag finns så många fler områden som vill ha data.

Permalänk
Skrivet av thewrulph:

2 vuxna, 2 katter. 5000kr inkl. hushållsprodukter och en del utemat per månad.

Har svårt att ens förstå hur man lyckas komma upp i 17000 och dessutom utan att räkna utemat?

Ett tips kanske att sluta handla alla matvaror på lokala bensinmacken?

Låter som t om 5000kr låter för mycket för två personer. Många tusenlappar som slängs i sjön där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Håller nog inte med om den sista meningen då du talar om relativt dyr mat.

Vi kan ta ditt recept, 200 gram spetspaprika 27,90 kr, 2 vitlöksklyftor 3-4 kr, 380 gram kikärtor 10,90 kr, 2 advokado 20 kr, lime 6,90 kr, röd peppar 3 kr, 1/2 paket plommontomater 17,95 kr, cosmopolitansallat 33,90 kr, bulgur 6 kr, blomkål (beror på storlek) 35 kr, övrigt 5 kr. Du talar snabbt om över 40 kr per person för att äta ca 400 kcal. Priser från mitt lokala Ica Kvantum. Fryst blomkål är inte billigare.

Du kommer inte äta den måltiden om du är hård på en budget kring 1000-2000 kr/mån för då får du fasta för att ha råd för den. Det är så lätt att ladda upp med massor kolhydrater istället och skippa alla dessa grönsaker och där försvinner variationen. Extra portion pasta, ris, bulgur o.s.v. kostar ju knappt något. Sen är det mest psykologiskt när det gäller att välja bort gurka och tomat, eller cosmopolitansallat i en måltid, vitaminer och mineraler eller kostfibrer kan man få från annat, men känner du dig nedbruten av det valet och verkligen inte har möjlighet att lägga mer pengar är det ju för att du ligger utanför normen, det låter inte som något att eftersträva.

Du presenterar ett övertygande case. Det kanske är så att jag äter lite dyrare än jag trott. Men kikar jag på gamla kvitton tycks jag ändå ligga runt de summor jag nämnt iaf. Sen kan man ju klart stuva om lite i recepten för att få ner priset lite. Måste inte va cosmo sallad och plommontomater etc.😊

Jag brukar odla själv en del örter i kruka också. Inga guldtackor man sparar på det klart. Men ändå😊

Jag kanske äter av min stackars sambos "del" hela tiden.

Vitlöken där dock, är inte det lite dyrt? Jag vill minnas jag fick en nätpåse med 4 hela lökar i för 29:90:- sist jag handla. 10-15 klyftor per lök - 30/40 ~ typ 1kr per klyfta?

Eller va det nåt extra pris som jag bara inte tänkte på?

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Vad hindrar dig?

Redan i slutet av 90-talet såldes data av privatpersoner men då var det bara frågan om e-mailadresser som spammarna köpte, idag finns så många fler områden som vill ha data.

Jag tror som sagt det är svårt för mig att hitta en köpare för enbart de siffror jag bidragit med i tråden, och att de enskilt dessutom är tämligen värdelösa.
ICA lär dessutom redan känna till dem då säkert över 90% av mina matinköp görs där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Huvudsaken är ju att du är nöjd med din/er situation.
Jag upplever dock inte att man behöver offra särskilt mycket för att som mig ligga på 4-4.5k i månaden för ett hushåll men 1+1 person.
Köper väl inte jättemycket ekologiskt, men i övrigt liknande ditt resonemang.

Att agera ekonomiskt är för mig inte en nödvändighet, men något jag ändå vill göra.
Så länge jag inte är ekonomiskt oberoende och vet att min förmögenhet räcker både mitt och barnens liv ut så kommer jag att bry mig om hur jag spenderar dem.
Inte snåla, men heller inte slösa, är måttot.

Jag är liksom du mån om hur jag använder mina slantar och absolut går det att handla bra varor för mindre pengar om man så vill. Jag har dock gjort ett aktivt val att inte tänka allt för mycket på om min mathandling kostar 900 eller 1100.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Håller nog inte med om den sista meningen då du talar om relativt dyr mat.

Vi kan ta ditt recept, 200 gram spetspaprika 27,90 kr, 2 vitlöksklyftor 3-4 kr, 380 gram kikärtor 10,90 kr, 2 advokado 20 kr, lime 6,90 kr, röd peppar 3 kr, 1/2 paket plommontomater 17,95 kr, cosmopolitansallat 33,90 kr, bulgur 6 kr, blomkål (beror på storlek) 35 kr, övrigt 5 kr. Du talar snabbt om över 40 kr per person för att äta ca 400 kcal. Priser från mitt lokala Ica Kvantum. Fryst blomkål är inte billigare.

Du kommer inte äta den måltiden om du är hård på en budget kring 1000-2000 kr/mån för då får du fasta för att ha råd för den. Det är så lätt att ladda upp med massor kolhydrater istället och skippa alla dessa grönsaker och där försvinner variationen. Extra portion pasta, ris, bulgur o.s.v. kostar ju knappt något. Sen är det mest psykologiskt när det gäller att välja bort gurka och tomat, eller cosmopolitansallat i en måltid, vitaminer och mineraler eller kostfibrer kan man få från annat, men känner du dig nedbruten av det valet och verkligen inte har möjlighet att lägga mer pengar är det ju för att du ligger utanför normen, det låter inte som något att eftersträva.

Inte bara dyrt, rätten brister hårt på protein och fett. Äter man sånt där så ska det främst vara på sidan om huvudrätten (eller ha enorma mål andra tider för att få i sig nog mycket). Fett ska ju stå för 25-40% av kalorierna och protein 10-20%.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fett ska ju stå för 25-45% av kalorierna och protein 10-20%.

Nja, vad baserar du det på? Kolhydrater är ju en icke-essentiell makronutrient så att man i snitt skulle behöva 50 % av energiintaget från kolhydrater känns lite ovetenskapligt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Nja, vad baserar du det på? Kolhydrater är ju en icke-essentiell makronutrient så att man i snitt skulle behöva 50 % av energiintaget från kolhydrater känns lite ovetenskapligt.

Livsmedelsverket och här är forskningen https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdata...

Stämmer att man inte måste äta kolhydrater och vad jag sett finns det ingen fast rekommendation att man ska äta det till någon nivå. Bara fett/protein (sen vitaminer/mineraler) som är kritiskt och behövs ätas rätt mängd.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vi är två vuxna. Lägger ca 4500 på mat. Då är hämtmat och restaurangbesök exkluderade.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Nu blev jag nyfiken. 300 i månaden låter ännu mer extremt än 11000 i månaden som någon annan skrivit. Hur överlevde du på 10 kr om dagen?

Ris, potatis, bönor, linser samt proteinpulver. Resten på de grönsaker som är i säsong

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

ähh varför snåla in på maten ? man lever bara en gång så njut för fan
du kan köpa din koenigsegg lite senare i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Ris, potatis, bönor, linser samt proteinpulver. Resten på de grönsaker som är i säsong

Bara proteinpulver lär väl kosta mer än 300kr/månad... om du inte åt extremt lite och rasade i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Livsmedelsverket och här är forskningen https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdata...

Stämmer att man inte måste äta kolhydrater och vad jag sett finns det ingen fast rekommendation att man ska äta det till någon nivå. Bara fett/protein (sen vitaminer/mineraler) som är kritiskt och behövs ätas rätt mängd.

Avocado, kikärtor, pumpafrön. Detta var en rätt på en hel dag. Vill du bygga muskler brukar man höfta 2g protein per kilo kroppsvikt/ per dag. Jag har inget behov att bygga mer muskler.

Rätten jag länka till saknar verkligen inget som du tar upp. Men det är ju knappast det enda jag äter på en hel dag. Kött är lixom inte den enda proteinkällan. Släng i dig en näve nötter var och varannan dag. Och håll dig till fleromättade fetter i den mån det går. Vilket är avsevärt enklare om man drar ner på köttet.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Vitlöken där dock, är inte det lite dyrt? Jag vill minnas jag fick en nätpåse med 4 hela lökar i för 29:90:- sist jag handla. 10-15 klyftor per lök - 30/40 ~ typ 1kr per klyfta?

Även det låter dyrt. Jag brukar köpa en påse med tre lökar för 9:90 från Willys. Kanske 30 öre per klyfta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Avocado, kikärtor, pumpafrön. Detta var en rätt på en hel dag. Vill du bygga muskler brukar man höfta 2g protein per kilo kroppsvikt/ per dag. Jag har inget behov att bygga mer muskler.

Rätten jag länka till saknar verkligen inget som du tar upp. Men det är ju knappast det enda jag äter på en hel dag. Kött är lixom inte den enda proteinkällan. Släng i dig en näve nötter var och varannan dag. Och håll dig till fleromättade fetter i den mån det går. Vilket är avsevärt enklare om man drar ner på köttet.

Ja det är en rätt. Äter man den som ett större mål (frukost/middag/lunch) så lämnar det ju lite att önska. Är det bara en sidorätt till något annat blir det ju annorlunda. Eller man kanske sköljer ner den med några dl mjölk.

Avocado, kikärtor, pumpafrön? Har du glömt mängden i vad du länkade?

1 förp kokta kikärtor (à 380 g), i en 380g förpackning är det 230g kikärtor. https://www.zeta.nu/produkter/kikartor-ekologiska/

15,41g protein delat på fyra så 3,8g var.

Blomkålet 13g protein så 3.3g där

2 avocado = 200-300g ätbart = 4-6g protein så 1-1½g var
Här finns det i allafall 40-60g fett så varje person får 10-15g

En portion bulgur verkar vara 40g okokt så 5g protein.

Paprikan har 1g protein per 100g så 0,5g per portion.

½DL pumpafrö = 16,8g fett, 10g protein sen delat på fyra så 4,2g fett, 2,5g protein.

En portion ger dig då ~16g protein, 14-20g fett (två matskedar som används på ugnsplåten inte räknat men om 100% av den oljan hamnar i magen så pratar vi 5g per person).

Alla proteiner här är icke fullvärdiga också, vilket oftast inte spelar roll men äter man lite mat så kan det göra det. Om det här skulle föreställa ett av de större målen mat den dagen så kan det helt klart spela roll.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja det är en rätt. Äter man den som ett större mål (frukost/middag/lunch) så lämnar det ju lite att önska. Är det bara en sidorätt till något annat blir det ju annorlunda. Eller man kanske sköljer ner den med några dl mjölk.

Avocado, kikärtor, pumpafrön? Har du glömt mängden i vad du länkade?

1 förp kokta kikärtor (à 380 g), i en 380g förpackning är det 230g kikärtor. https://www.zeta.nu/produkter/kikartor-ekologiska/

15,41g protein delat på fyra så 3,8g var.

Blomkålet 13g protein så 3.3g där

2 avocado = 200-300g ätbart = 4-6g protein så 1-1½g var
Här finns det i allafall 40-60g fett så varje person får 10-15g

En portion bulgur verkar vara 40g okokt så 5g protein.

Paprikan har 1g protein per 100g så 0,5g per portion.

½DL pumpafrö = 16,8g fett, 10g protein sen delat på fyra så 4,2g fett, 2,5g protein.

En portion ger dig då ~16g protein, 14-20g fett (två matskedar som används på ugnsplåten inte räknat men om 100% av den oljan hamnar i magen så pratar vi 5g per person).

Alla proteiner här är icke fullvärdiga också, vilket oftast inte spelar roll men äter man lite mat så kan det göra det. Om det här skulle föreställa ett av de större målen mat den dagen så kan det helt klart spela roll.

I hear you.

Nu började detta med blomkålen dock bara som ett exempel på variation av kost. Mitt mål var egentligen bara att påvisa att saker man inte alltid tänker på kan utgöra en måltid nästan på egna ben.

Jag menade bara att ibland kanske man kollar igenom kylen,frysen. o skafferiet och tycker nä där fanns inget vi måste handla. Men det kanske finns saker som annars står där rätt länge och inte alls behöver kompletteras med ny handling.

Jag har ätit det receptet till lunch. Jag sa inte att det var en komplett supermåltid. Få måltider fyller alla behov. Därför äter vi ofta tre ggr om dagen + mellanmål. Inte heller varje dag behöver vara optimal ur ett näringsmässigt perspektiv. Samt att vårt behov går upp och ner parallellt med vad vi faktiskt gör av med.

Sitter jag på soffan en dag äter jag inte 3 mål + mellanmål.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Alla proteiner här är icke fullvärdiga också

Avokado har väl fullvärdigt protein?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Avokado har väl fullvärdigt protein?

Japp, dock endast ca 2 g protein per 100 g.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Japp, dock endast ca 2 g protein per 100 g.

Avocado äter man mest för fettet dock. Iaf jag.

Haha eller jag äter väl det för att det är gott😂

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xorcist:

Uncle Bens och ordet "lyxris" hör inte ihop ;).

När folk tänker ris tänker de uncle bens som icke-budget. För det är det "finaste" märket på hyllan.

Permalänk

2 vuxna och 4 barn runt 12000 i månaden men då ingår andra saker från "ICA" som tvättmedel m.m.
Då har jag exkluderat utemat som kanske köpts två gånger i månaden.