Permalänk
Medlem

Är det någon som har en idé om varför min Skattetabell gått från 35 till 33 vid årsskiftet?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Är det någon som har en idé om varför min Skattetabell gått från 35 till 33 vid årsskiftet?

Du tjänar mindre?
(alternativt: du har en arbetsgivare som bryr sig och rapporterar efter faktiska omständigheter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det någon som har en idé om varför min Skattetabell gått från 35 till 33 vid årsskiftet?

Har du flyttat de senaste åren? Om man inte anmäler flytt & sin nya skattesats till sin arbetsgivare så gör många (inte alla!) ett schablonavdrag, ofta lite högre än genomsnittet så inte arbetstagaren ska behöva betala kvarskatt.

Det kan då ta något år innan arbetsgivaren fått in korrekt skattesats.

Har du gått ur Svenska Kyrkan? Kyrkoavgiften varierar beroende på var man bor men kan vara allt från 0,6% ändå upp till 1,7% för vissa församlingar så det kan med andra ord göra ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det någon som har en idé om varför min Skattetabell gått från 35 till 33 vid årsskiftet?

Brytpunkten har höjts, tjänar du runt 45-46k?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Du tjänar mindre?
(alternativt: du har en arbetsgivare som bryr sig och rapporterar efter faktiska omständigheter)

Nej jag tjänar pyttelite mer.

Skrivet av edson:

Har du flyttat de senaste åren? Om man inte anmäler flytt & sin nya skattesats till sin arbetsgivare så gör många (inte alla!) ett schablonavdrag, ofta lite högre än genomsnittet så inte arbetstagaren ska behöva betala kvarskatt.

Det kan då ta något år innan arbetsgivaren fått in korrekt skattesats.

Har du gått ur Svenska Kyrkan? Kyrkoavgiften varierar beroende på var man bor men kan vara allt från 0,6% ändå upp till 1,7% för vissa församlingar så det kan med andra ord göra ganska stor skillnad.

Inte flytt på 5 år. Kyrkan kan jag nog däremot ha gått ur... Kan det vara det?

Skrivet av Json_81:

Brytpunkten har höjts, tjänar du runt 45-46k?

Nej lägre

*Ja det är kyrkan

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Först, vilka helt otroliga bra löner alla har här! Grattis! Jag anses i min krets ha en mycket bra lön men verkar vara snittet här..

32 år
Östergötland
3 årig ingenjör kandidat
Efter examen jobb, alla olika företag och roller
1. 32.000 + öt
2. 35.000 + 10% bonus + företagsbil + 6 veckor
3. 51.200 + 10% bonus + 7 veckor

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem

23400 före skatt så får ut drygt 17-18k i månaden. Jobbar som stödassistent inom Luleå kommun. Lite låg lön för det slit vi gör inom psykiatrin tycker jag men å andra sidan är man väl aldrig nöjd? Trivs med jobbet iaf och det är det viktigaste

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Du tjänar mindre?
(alternativt: du har en arbetsgivare som bryr sig och rapporterar efter faktiska omständigheter)

Skrivet av Json_81:

Brytpunkten har höjts, tjänar du runt 45-46k?

Inget av detta har med skattetabellen att göra. Vilken skatt som ska dras av från en viss inkomst är ju det som man utläser i den tillämpbara skattetabellen. Vilket det är styrs av var man är folkbokförd och ev. medlemskap i trossamfund. Att gå ur Svenska kyrkan i Sandviken synes resultera i att man byter från tabell 35 till 33 (mer än kyrkoavgiften pga avrundningseffekter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inget av detta har med skattetabellen att göra.

Precis. Ibland känns det som om okunnigheten om exempelvis skatter är överraskande låg hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Precis. Ibland känns det som om okunnigheten om exempelvis skatter är överraskande låg.

Det är väl bra om okunnigheten är låg?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är väl bra om okunnigheten är låg?

Helt klart. Jag får justera mitt inlägg så att jag slipper gå runt med dumstruten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmutch:

Första jobbet efter examen, eller ja examen tar jag i slutet augusti men börjar jobba i mitten på augusti.

Yrke: Konsult med inriktning på it-säkerhet börjar med 1 års "talang" program.
Erfarenhet: 0 år
Lön: 32k
Ålder: 30+
Utbildning: Civilingenjör Datateknik
Placering: Karlstad

Första lönerevisionen var inte mkt att hurra över. 2% upp.
Erfarenhet: 8 mån
Lön: 32 630:-
Ålder: 30+
Utbildning: Civilingenjör Datateknik
Placering: Karlstad

Ska ha ett till samtal med chefen i maj och hoppas kunna få upp lönen några procent.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Lustigt hur många som verkar tro att lönerevisioner ska ge ökningar på x antal tusen kronor.

Men så är väl genomsnittsåldern här 25 med många nyexade utan arbetslivserfarenhet eller förståelse för kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Lustigt hur många som verkar tro att lönerevisioner ska ge ökningar på x antal tusen kronor.

Men så är väl genomsnittsåldern här 25 med många nyexade utan arbetslivserfarenhet eller förståelse för kollektivavtal.

Lönerevision bör ge ökningar på X antal tusen kronor i år när inflationen är vad den är, allt annat kommer för de allra flesta vara en reallönesänkning. Så bara för att inte tjäna mindre i år än förra bör man ligga där.

De kollektivavtalade ökningarna är förhandlade från båda sidorna med utgångspunkt att de nominella ökningarna inte får bli för stora och i många fall vill båda parterna faktiskt ha reallönesänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Lönerevision bör ge ökningar på X antal tusen kronor i år när inflationen är vad den är, allt annat kommer för de allra flesta vara en reallönesänkning. Så bara för att inte tjäna mindre i år än förra bör man ligga där.

De kollektivavtalade ökningarna är förhandlade från båda sidorna med utgångspunkt att de nominella ökningarna inte får bli för stora och i många fall vill båda parterna faktiskt ha reallönesänkningar.

Har du varit med om en normal lönerevision som ökat flera tusen kronor? Alltså där potten för samtliga är så pass stor att majoriteten får så pass hög ökning?

Eller är det eget tyckande pga rådande omständigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har du varit med om en normal lönerevision som ökat flera tusen kronor? Alltså där potten för samtliga är så pass stor att majoriteten får så pass hög ökning?

Eller är det eget tyckande pga rådande omständigheter?

Nej, men det är för att varken fackförbund eller arbetsgivarorganisationer vill förhandla fram några stora reallöneökningar.

Men om man inte underpresterar för nuvarande lön så bör man alltså kunna motivera varför man inte skall få en sänkning så kan arbetsgivaren plocka den extra delen från andras pott som faktiskt underpresterar. Så visst, om man får betalt för mycket för vad man bidrar med så bör lönerevisionen inte ge de beloppen.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Lönerevision bör ge ökningar på X antal tusen kronor i år när inflationen är vad den är, allt annat kommer för de allra flesta vara en reallönesänkning. Så bara för att inte tjäna mindre i år än förra bör man ligga där.

De kollektivavtalade ökningarna är förhandlade från båda sidorna med utgångspunkt att de nominella ökningarna inte får bli för stora och i många fall vill båda parterna faktiskt ha reallönesänkningar.

Är det inte för tidigt att räkna med att inflationen ska ha så stor påverkan.
Vad jag kan minnas har det i alla fall pratats om inflationen (och verkligen sett siffror på faktum) det senaste halvåret eller så, medan avtalen de flesta "sitter fast i" är tecknade lite tidigare?

Permalänk
Skrivet av Otori:

Lustigt hur många som verkar tro att lönerevisioner ska ge ökningar på x antal tusen kronor.

Men så är väl genomsnittsåldern här 25 med många nyexade utan arbetslivserfarenhet eller förståelse för kollektivavtal.

Fast är det inte i just det här skedet man normalt sett får större procentuell ökning än vad avtalet säger?
Det är ju rimligen i början av karriären man (generellt sett) har den största kunskapsutvecklingen, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Fast är det inte i just det här skedet man normalt sett får större procentuell ökning än vad avtalet säger?
Det är ju rimligen i början av karriären man (generellt sett) har den största kunskapsutvecklingen, eller?

Det är ju dessutom förhållandevis "billigt" att ge en procentenhet eller två extra på de som ligger lågt i lön (exempelvis pga att de är i början av karriären).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Fast är det inte i just det här skedet man normalt sett får större procentuell ökning än vad avtalet säger?
Det är ju rimligen i början av karriären man (generellt sett) har den största kunskapsutvecklingen, eller?

Nu var det bara hugget i luften, men majoriteten här verkar tro att en normal lönerevision innebär flera tusen extra på lönekuvertet.

Men en annan reflektion på ditt påstående kan ju vara att personen i början på son karriär inte presterat så bra som företaget hoppats och inte gjort sig förtjänt av mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, men det är för att varken fackförbund eller arbetsgivarorganisationer vill förhandla fram några stora reallöneökningar.

Läste denna angående inflation vs reallöneökning
https://arbetet.se/2022/04/08/svenskt-naringsliv-inflation-sk...

Permalänk
Medlem

Alla här verkar vilja ha löneökningar på 4-5% pga "inflationen", Komplex situation men med så mycket högre löner kommer aldrig inflationen att sluta, höga priser på varor kommer bli vardag pga det. Det enda alternativet är att grovt sänka lönerna när inflationen sjunker, men hur många är beredda att göra det, allra minst de som har höga löner då smällen blir ännu högre för dem?

Alla som tjänar över 30k i månaden ska vara nöjda inklusive mig, merparten av folket tjänar mindre. Blir tröttsamt se ni med löner på 60-80k som tycker att ni ska ha löneökningar på 4-5%, skäms ni inte?

Jag gick upp 2,35% iår och tjafsar inte emot.

Permalänk
Skrivet av sher!kan:

Alla här verkar vilja ha löneökningar på 4-5% pga "inflationen", Komplex situation men med så mycket högre löner kommer aldrig inflationen att sluta, höga priser på varor kommer bli vardag pga det. Det enda alternativet är att grovt sänka lönerna när inflationen sjunker, men hur många är beredda att göra det, allra minst de som har höga löner då smällen blir ännu högre för dem?

Alla som tjänar över 30k i månaden ska vara nöjda inklusive mig, merparten av folket tjänar mindre. Blir tröttsamt se ni med löner på 60-80k som tycker att ni ska ha löneökningar på 4-5%, skäms ni inte?

Jag gick upp 2,35% iår och tjafsar inte emot.

Sänkt inflation ska ju knappast innebära lönesänkning, däremot möjligen utebliven lönehöjning…

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Alla som tjänar över 30k i månaden ska vara nöjda inklusive mig, merparten av folket tjänar mindre. Blir tröttsamt se ni med löner på 60-80k som tycker att ni ska ha löneökningar på 4-5%, skäms ni inte?

Medianlönen i Sverige är 32 400 kr.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni....

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Lustigt hur många som verkar tro att lönerevisioner ska ge ökningar på x antal tusen kronor.

Men så är väl genomsnittsåldern här 25 med många nyexade utan arbetslivserfarenhet eller förståelse för kollektivavtal.

Samtidigt så kan jag tycka att om du är en person som verkligen gör bra ifrån dig och bjuder till så är en ökning på 2% en förolämpning om kollegor som bara går "with the flow" får det samma.

Edit. Hade jag fått en löneökning på 2% nästa gång så hade jag tackat nej och fortsatt med samma lön (Som ett statement) tills jag hittar en arbetsgivare som kan ge mig den lön jag efterfrågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Samtidigt så kan jag tycka att om du är en person som verkligen gör bra ifrån dig och bjuder till så är en ökning på 2% en förolämpning om kollegor som bara går "with the flow" får det samma.

Edit. Hade jag fått en löneökning på 2% nästa gång så hade jag tackat nej och fortsätt med samma lön (Som ett statement) tills jag hittar en arbetsgivare som kan ge mig den lön jag efterfrågar.

Pratas det så otroligt mycket lön mellan kollegorna att man vet vad respektive har och får?
Isf är det väl bara att ta upp det med chefen vid lönesamtalet och se vad chefen har för åsikt? Denne kanske ser saker som du själv inte ser och förstår?

Som sagt, majoriteten här verkar tro att det alltid ska vara x antal tusen i löneökning annars är det en sjukt snål arbetsgivare och man ska direkt börja leta ny arbetsgivare.

Dessa hoppjerkor ser inte längre än näsan räcker, eller snarare hur långt bort lönekuvertet är. Även om de i övrigt trivs...

För egen del har jag snart varit 10 år hos nuvarande arbetsgivare och blir erbjuden tjänster hos andra bolag för ganska mycket mer pengar än jag har idag. Men lön är inte allt här i livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Pratas det så otroligt mycket lön mellan kollegorna att man vet vad respektive har och får?
Isf är det väl bara att ta upp det med chefen vid lönesamtalet och se vad chefen har för åsikt? Denne kanske ser saker som du själv inte ser och förstår?

Som sagt, majoriteten här verkar tro att det alltid ska vara x antal tusen i löneökning annars är det en sjukt snål arbetsgivare och man ska direkt börja leta ny arbetsgivare.

Dessa hoppjerkor ser inte längre än näsan räcker, eller snarare hur långt bort lönekuvertet är. Även om de i övrigt trivs...

För egen del har jag snart varit 10 år hos nuvarande arbetsgivare och blir erbjuden tjänster hos andra bolag för ganska mycket mer pengar än jag har idag. Men lön är inte allt här i livet

Snarare så tar det pratas för lite. Folk är så konstiga och vågar inte prata om sin lön

Permalänk
Medlem

Jag hörde från några kollegor i Belgien att löneförhandlingarna där slutade på 6,5% snitthöjning.
Om det bara gäller mitt företag eller om det hamnar så högt generellt vet jag inte.

Edit: okej jag kunde googlat innan
Det är högt.
https://www.wtwco.com/en-BE/News/2022/01/belgian-employers-in...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Snarare så tar det pratas för lite. Folk är så konstiga och vågar inte prata om sin lön

Det handlar nog inte om ”att inte våga”.
Varför ska allt jämföras?

Är det inte bättre att sköta sitt och låta ditt engagemang visa på vad du är värd, än hänga upp sig och gnälla över vad andra tjänar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Jag hörde från några kollegor i Belgien att löneförhandlingarna där slutade på 6,5% snitthöjning.
Om det bara gäller mitt företag eller om det hamnar så högt generellt vet jag inte.

Edit: okej jag kunde googlat innan
Det är högt.
https://www.wtwco.com/en-BE/News/2022/01/belgian-employers-in...

Belgien har även ännu högre inflation än Sverige, 8,31% är värt att nämna.

Ingen höjning där inte.