Permalänk
Medlem

Fin och användbar tråd. Inte många utlandssvenskar, så jag lägger till.

Titel: Senior Enterprise Account Executive (IT/moln-säljare)
Plats: Storbritannien
Ålder: 37
Erfarenhet: 10 år
Utbildning: Master Business + Master Supply Chain
Grundlön: 85k/mån
Bonus: 550k/år bonus/aktier + 600k-1.5m provision
Veckotimmar: 35-55
Förmåner: lunch/transport/mobil/hemkontorstillägg/privat sjukförsäkring/gym/skatteplanering

Roligt och omväxlande jobb. Oändligt att lära. Konsultliknande. Hjälper om man orkar med människor. Hög press ibland. Galen löneutveckling senaste 3-5 åren. Jag/många branschkollegor 2x/3x i tot komp. Känns ohållbart. Men med 80 % marginaler fortsätter det kanske ett tag till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anoklov:

Fin och användbar tråd. Inte många utlandssvenskar, så jag lägger till.

Titel: Senior Enterprise Account Executive (IT/moln-säljare)
Plats: Storbritannien
Ålder: 37
Erfarenhet: 10 år
Utbildning: Master Business + Master Supply Chain
Grundlön: 85k/mån
Bonus: 550k/år bonus/aktier + 600k-1.5m provision
Veckotimmar: 35-55
Förmåner: lunch/transport/mobil/hemkontorstillägg/privat sjukförsäkring/gym/skatteplanering

Roligt och omväxlande jobb. Oändligt att lära. Konsultliknande. Hjälper om man orkar med människor. Hög press ibland. Galen löneutveckling senaste 3-5 åren. Jag/många branschkollegor 2x/3x i tot komp. Känns ohållbart. Men med 80 % marginaler fortsätter det kanske ett tag till.

Nu vet jag inte om det här var du som barn eller om det är dina barn just nu:

Självklart är jag avis!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Längesen jag skrev i tråden nu. Går uppför snabbt senaste åren.

Frilansar via enskild näringsverksamhet, för utländska bolag inom spelbranschen.

Detta året räknar jag med 98k/mån fast inkomst för arbete plus ca. 966k rörlig inkomst i försäljning.

För 13 år sedan var jag hemlös, skuldsatt och undernärd. Idag har jag pappakilon och är närmare husdrömmen än jag någonsin varit Hårt arbete lönar sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kablash:

Yrke: Front-end utvecklare
Erfarenhet: 6 månader
Lön: 28 000 innan skatt
Utbildning: 2år YH på Nackademin
Plats: Stockholm

Känner mig som värsta fattiglappen i denna tråd. :'(

Men trivs på arbetsplatsen väldigt bra, så det är ju värt något också!

Min lön vid samma erfarenhetsnivå var 24. Du är helt på rätt spår. Glöm inte byta jobb varannat år ifall löneutvecklingen är dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anoklov:

Fin och användbar tråd. Inte många utlandssvenskar, så jag lägger till.

Titel: Senior Enterprise Account Executive (IT/moln-säljare)
Plats: Storbritannien
Ålder: 37
Erfarenhet: 10 år
Utbildning: Master Business + Master Supply Chain
Grundlön: 85k/mån
Bonus: 550k/år bonus/aktier + 600k-1.5m provision
Veckotimmar: 35-55
Förmåner: lunch/transport/mobil/hemkontorstillägg/privat sjukförsäkring/gym/skatteplanering

Roligt och omväxlande jobb. Oändligt att lära. Konsultliknande. Hjälper om man orkar med människor. Hög press ibland. Galen löneutveckling senaste 3-5 åren. Jag/många branschkollegor 2x/3x i tot komp. Känns ohållbart. Men med 80 % marginaler fortsätter det kanske ett tag till.

Vad har man för boendekostnader, försäkringsavgifter etc?
Sätts det av något till pension, eller måste man göra det själv?
Hur är det i övrigt med tex tandläkare och sjukbesök etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Längesen jag skrev i tråden nu. Går uppför snabbt senaste åren.

Frilansar via enskild näringsverksamhet, för utländska bolag inom spelbranschen.

Detta året räknar jag med 98k/mån fast inkomst för arbete plus ca. 966k rörlig inkomst i försäljning.

För 13 år sedan var jag hemlös, skuldsatt och undernärd. Idag har jag pappakilon och är närmare husdrömmen än jag någonsin varit Hårt arbete lönar sig.

Som enskild näringsidkare har man ju ingen lön, så hur mycket kan du plocka ut i kontanta medel och hur mycket avsätter du till pension?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Som enskild näringsidkare har man ju ingen lön, så hur mycket kan du plocka ut i kontanta medel och hur mycket avsätter du till pension?

Av dom 98k i månaden plockar jag ut ca 45k efter skatt/sociala avgifter/pension. Då går en del av det till långtidssparande också, som kompletterar pensionen, på ett sätt som imo känns tryggare än vanligt pensionssparande. Våra föräldrar blev grundlurade på sin pension, det kan hända oss med. Bättre att spara själv

Sen tillkommer ju försäljningsinkomsterna också, som är mycket mer rörliga. Det jag plockar ut härifrån går direkt till sparande i princip. Nästa månad så kommer jag omsätta 966k, och givet mina nuvarande kontrakt lika mycket igen om något år. Sen kommer det förmodligen trilla in fler sådana kontrakt, kanske till och med detta året.
Det tråkiga med att tjäna såna summor är ju att skatten blir helt galen, egentligen oavsett om man har AB eller enskild verksamhet eller bara vanlig anställning. Man kan klämma ut liite till om man är villig att ge det tid och dedikation, men ska man följa dom svenska reglerna, och man är bunden till att bo och verka från sverige, så blir det tyvärr så att man får gilla läget.
Finns tankar på att återinvestera den inkomsten i företaget, men jag är i en såpass bra "spot" just nu att jag tvekar, då det dessutom hade krävt omställningar och risktaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Av dom 98k i månaden plockar jag ut ca 45k efter skatt/sociala avgifter/pension. Då går en del av det till långtidssparande också, som kompletterar pensionen, på ett sätt som imo känns tryggare än vanligt pensionssparande. Våra föräldrar blev grundlurade på sin pension, det kan hända oss med. Bättre att spara själv

Sen tillkommer ju försäljningsinkomsterna också, som är mycket mer rörliga. Det jag plockar ut härifrån går direkt till sparande i princip. Nästa månad så kommer jag omsätta 966k, och givet mina nuvarande kontrakt lika mycket igen om något år. Sen kommer det förmodligen trilla in fler sådana kontrakt, kanske till och med detta året.
Det tråkiga med att tjäna såna summor är ju att skatten blir helt galen, egentligen oavsett om man har AB eller enskild verksamhet eller bara vanlig anställning. Man kan klämma ut liite till om man är villig att ge det tid och dedikation, men ska man följa dom svenska reglerna, och man är bunden till att bo och verka från sverige, så blir det tyvärr så att man får gilla läget.
Finns tankar på att återinvestera den inkomsten i företaget, men jag är i en såpass bra "spot" just nu att jag tvekar, då det dessutom hade krävt omställningar och risktaganden.

Tack för förtydligandet, så du tar ut hela den fasta delen som motsvarande lön helt enkelt.

Du har alltså ett/flera avtal som garanterar dig samma antal timmar i månaden som du fakturerar?
Och sedan har du annan försäljning som omsätter ca 966k om året?
Men vad har på sista raden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Tack för förtydligandet, så du tar ut hela den fasta delen som motsvarande lön helt enkelt.

Du har alltså ett/flera avtal som garanterar dig samma antal timmar i månaden som du fakturerar?
Och sedan har du annan försäljning som omsätter ca 966k om året?
Men vad har på sista raden?

1. Ja, ungefär. Mina nuvarande "fasta" inkomster är baserade på långtidskontrakt.
2. Dom rörliga inkomsterna är väldigt rörliga, och i princip alltid engångsbetalningar. Räknar realistiskt med 0 på vissa år, och flera miljoner andra år. Är inte traditionell försäljning av produkter/tjänster, utan snarare förvärv av intellektuell egendom.
3. Sista raden? Förstår inte hur du menar.

Permalänk
Medlem

Titel: Systemarkitekt
Faktiska jobbsysslor: Produktägare, projektledare, systemarkitekt, mötessittare, allt-i-allo
Plats: Stockholm
Ålder: 32
Erfarenhet: Snart 2 år i rollen, 4,5 år i yrkeslivet nu
Utbildning: Master Datateknik, inriktning datasäkerhet
Grundlön: 58k/mån
Ingen bonus.
30 dagar semester
Veckotimmar: ~40
Förmåner: mobil, friskvård, lunchkort

Löneutvecklingen som referens, började som mjukvaruutvecklare, har stannat på samma företag vilket kanske inte är optimalt ur lönesynpunkt men trivs å andra sidan väldigt bra och numera tror jag att min lön är ganska okej? I alla fall enligt lönestatistik från vad jag kan se. År 4 så hade vi heller ingen generell lönerevision pga corona så jag var en av ganska få som fick lite mer i lön det året.
År 1: 34,5k
År 2: 36,5k
År 3: 40,3k
Ny position år 3,5: 46k
År 4: 52k
År 5: 58k

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

1. Ja, ungefär. Mina nuvarande "fasta" inkomster är baserade på långtidskontrakt.
2. Dom rörliga inkomsterna är väldigt rörliga, och i princip alltid engångsbetalningar. Räknar realistiskt med 0 på vissa år, och flera miljoner andra år. Är inte traditionell försäljning av produkter/tjänster, utan snarare förvärv av intellektuell egendom.
3. Sista raden? Förstår inte hur du menar.

Jag får inte ihop det. Hur separerar du ut de fasta intäkterna från totala omsättningen?

3. Du har väl utgifter knuta till näringsverksamheten?
Omsättningen är ju irrelevant, du kanske har utgifter som äter upp kakan och då ser duna siffror inte lika roliga ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Jag får inte ihop det. Hur separerar du ut de fasta intäkterna från totala omsättningen?

Separerar? Vet inte riktigt hur du menar. Men jag betalar skatt på mina fasta intäkter som vanligt, sedan när/om jag har rörliga intäkter utöver så räknar jag ut mellanskillnaden jag behöver betala i skatt för dom fasta utgifterna, för att göra upp för skattepåslaget som kommer från dom rörliga. Så man kan se det som att jag skattar extra mycket på dom rörliga kostnaderna, i utbyte mot att mina fasta får "samma" skatt. Även om det i slutändan är samma skatteprocent på hela summan.

Citat:

3. Du har väl utgifter knuta till näringsverksamheten?
Omsättningen är ju irrelevant, du kanske har utgifter som äter upp kakan och då ser duna siffror inte lika roliga ut.

Nja inte särskilt höga. Jag har bokföringstjänster på ca 250 kr /mån, som är min enda egentliga fasta utgift. Sen har man köpt in lite utrustning vid enstaka tillfällen det första året, för att komma igång, kanske totalt 20tkr. Också betalat för juridisk rådgivning inför ett kontrakt en gång, på några tusen, men jag har inga andra utgifter. De allra flesta månaderna tar jag ut ca 45tkr skattat. Nästa månad blir det avsevärt mer, men det är ju som sagt ovanligt (rörlig inkomst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Separerar? Vet inte riktigt hur du menar. Men jag betalar skatt på mina fasta intäkter som vanligt, sedan när/om jag har rörliga intäkter utöver så räknar jag ut mellanskillnaden jag behöver betala i skatt för dom fasta utgifterna, för att göra upp för skattepåslaget som kommer från dom rörliga. Så man kan se det som att jag skattar extra mycket på dom rörliga kostnaderna, i utbyte mot att mina fasta får "samma" skatt. Även om det i slutändan är samma skatteprocent på hela summan.

Nja inte särskilt höga. Jag har bokföringstjänster på ca 250 kr /mån, som är min enda egentliga fasta utgift. Sen har man köpt in lite utrustning vid enstaka tillfällen det första året, för att komma igång, kanske totalt 20tkr. Också betalat för juridisk rådgivning inför ett kontrakt en gång, på några tusen, men jag har inga andra utgifter. De allra flesta månaderna tar jag ut ca 45tkr skattat. Nästa månad blir det avsevärt mer, men det är ju som sagt ovanligt (rörlig inkomst).

Ah, ok. För mig är omsättningen hela verksamhetens intäkter.

250kr/mån var sjukt låg kostnad.
Och inga försäkringar eller licenskostnader?

Den som ändå kunde jobba så 🙃

Men samtidigt ett vågspel som du säger, att nästa år kanske det är 0kr omsättning.
Men har du bra löpande avtal för vissa tjänster, utan egna kostnader, så är det ju klockrent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Ah, ok. För mig är omsättningen hela verksamhetens intäkter.

250kr/mån var sjukt låg kostnad.
Och inga försäkringar eller licenskostnader?

Den som ändå kunde jobba så 🙃

Men samtidigt ett vågspel som du säger, att nästa år kanske det är 0kr omsättning.
Men har du bra löpande avtal för vissa tjänster, utan egna kostnader, så är det ju klockrent.

Förlåt för min otydlighet, i mitt tidigare inlägg menade omsättning från dom rörliga inkomsterna*.

Jobbar man inom IT är det ju ofta så, låga/inga utgifter, höga inkomster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vad har man för boendekostnader, försäkringsavgifter etc?
Sätts det av något till pension, eller måste man göra det själv?
Hur är det i övrigt med tex tandläkare och sjukbesök etc?

Boendekostnaderna är höga. Mindre städer är ok. London är 40 % dyrare än Stockholm överlag. Speciellt boendet, men också sämre konkurrens för dagligvaror efter EU-uttåget och dyr transport. Plus för Sverige.

Sjukvården är gratis via NHS. Rätt bra nivå. Sen har jag sjukförsäkring via jobbet med tandvård och privatläkare om det behövs. Jämnt lopp.

Svag statlig pension byggs på av pension från företaget. En del betalar man in själv, en del företaget, med skattelättnader. Föredrar Svenska systemet.

Lägre skatter än Sverige, med svagare skyddsnät. Gäller att tjäna bra för att kunna leva bra. Dock inget ISK-konto (20 % på vinst vid försäljning) och skatt på fastigheter, gåvor och arv. Bättre att vara riktigt rik i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anoklov:

Boendekostnaderna är höga. Mindre städer är ok. London är 40 % dyrare än Stockholm överlag. Speciellt boendet, men också sämre konkurrens för dagligvaror efter EU-uttåget och dyr transport. Plus för Sverige.

Sjukvården är gratis via NHS. Rätt bra nivå. Sen har jag sjukförsäkring via jobbet med tandvård och privatläkare om det behövs. Jämnt lopp.

Svag statlig pension byggs på av pension från företaget. En del betalar man in själv, en del företaget, med skattelättnader. Föredrar Svenska systemet.

Lägre skatter än Sverige, med svagare skyddsnät. Gäller att tjäna bra för att kunna leva bra. Dock inget ISK-konto (20 % på vinst vid försäljning) och skatt på fastigheter, gåvor och arv. Bättre att vara riktigt rik i Sverige.

Bättre förutsättningar ändå än vad jag trodde, tack för svar.

Permalänk
Skrivet av Kablash:

Yrke: Front-end utvecklare
Erfarenhet: 6 månader
Lön: 28 000 innan skatt
Utbildning: 2år YH på Nackademin
Plats: Stockholm

Känner mig som värsta fattiglappen i denna tråd. :'(

Men trivs på arbetsplatsen väldigt bra, så det är ju värt något också!

Jag blir färdig med min utbildning om en månad som .NET utvecklare och det är givetvis också en YH. Min ingångslön är 34000 och bor i en mindre stad. Du borde kunna kräva mer kan jag tycka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazorise:

Jag blir färdig med min utbildning om en månad som .NET utvecklare och det är givetvis också en YH. Min ingångslön är 34000 och bor i en mindre stad. Du borde kunna kräva mer kan jag tycka?

Nja, ingångslönen för ditt yrke är runt 28-30 så... Grattis om du får 34 som ingångslön!

Förövrigt är jag fascinerad hur alla i denna tråden kan tjäna så otroligt mycket pengar när de flesta därute inte tjänar i närheten av det, själv kämpar jag mig fram på en industri som maskinoperatör för ynka 36k i månaden enligt denna tråden då

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nja, ingångslönen för ditt yrke är runt 28-30 så... Grattis om du får 34 som ingångslön!

Förövrigt är jag fascinerad hur alla i denna tråden kan tjäna så otroligt mycket pengar när de flesta därute inte tjänar i närheten av det, själv kämpar jag mig fram på en industri som maskinoperatör för ynka 36k i månaden enligt denna tråden då

Skall jag vara ärlig så tycker jag snarare att statistiken från senare år visar hur många det är som tjänar rätt mycket nu för tiden. 25% av alla privatanställda tjänstemän tjänar över 50k/mån och 10% tjänar mer än 66k/mån enligt SCB och det är för inkomståret 2020 så siffrorna lär vara en bit högre idag då det är många branscher som har haft hög utveckling senaste året.

Visst om man ser till hela arbetsmarknaden så är siffrorna lägre men just för Sweclockers tror jag det är en stor del tjänstemän och där verkar det dra iväg.

Permalänk

Kul tråd!

Jag jobbar som konsult som RPA arkitekt. Har haft helt OK löneutveckling sen jag började på det spåret.

2017 - 35k
2018 - 38k
2019 - 41k
2020 - Ingen lönerev PGA covid
2021- 44k
2022 - Bytte firma, nu 54k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skall jag vara ärlig så tycker jag snarare att statistiken från senare år visar hur många det är som tjänar rätt mycket nu för tiden. 25% av alla privatanställda tjänstemän tjänar över 50k/mån och 10% tjänar mer än 66k/mån enligt SCB och det är för inkomståret 2020 så siffrorna lär vara en bit högre idag då det är många branscher som har haft hög utveckling senaste året.

Visst om man ser till hela arbetsmarknaden så är siffrorna lägre men just för Sweclockers tror jag det är en stor del tjänstemän och där verkar det dra iväg.

Det märks på allt i samhället som blivit mycket dyrare även innan covid och ukraina.
Själv fick man runt 600kr i ökning, hjälper ju när allt är snordyrt.
Blir skolbänken framöver, antagligen Nätverkstekniker dä jag är utbildad it samordnare år 2008 standard vilket idag gör att jag enbart kan söka helpdesk / support tekniker eller sitta med enklare uppgifter inom kommunal verksamhet.
Ni får gärna pma med jobbförslag då jag fick MVG i Operativsystem Windows Vista på Gymnasiet, bra kompetens att sitta på idag 🤣

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Så ni kör alltså inte Azure stack, du confar bara upp grejerna?
Då gör jag samma jobb + har ansvar för all kod som levereras och vilka tekniker som ska användas i teamet... fast för 6k mindre i månaden (jobbar som tech lead).

Vi kör dock Openshift och snart, förhoppningsvis GCP.

Man kanske skulle ta och byta tjänst för mindre ansvar och mer i lön.

Följ med mig så kan vi leka tillsammans, komsikom!

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

22 år.
Examen inom IT-sektor.
2 års erfarenhet.
IT-Konsult.
Certad inom LPIC och Redhat.
Jobbar med infrastruktur och driftande av Linux/Unix.
25400kr i månaden innan skatt.

Sjukt lågt, men verkar vara så här i trakten

Har hänt lite sedan sist iaf

25 år gammal. Numera systemtekniker (Linuxadmin ~1500 VM:ar + VMware/Storage).
~38000kr i månaden innan skatt.
Brukar bli någon tusenlapp eller två till också i övertid.
Lite dålig lön för vad man gör, men finns inte allt för mycket on-prem i trakterna att byta till.
Cloud vill man ju inte pyssla med

Permalänk
Medlem

Ny roll f r o m 1/6.

38 år
Blir teknikansvarig/ technical manager (rollen omgjord från Systemingenjör)
1 års erfarenhet (var oerfaren när jag fick min förra roll)
Ansvarar för allt på den tekniska avdelningen förutom personalansvar.
Går från 41 000kr till 47 000kr (+ beredskapsersättning var 5e vecka runt 8k)
25dagars semester + 64h arbetstidsförkortning som jag kan använda fritt samt fredagen fri (betald) efter beredskap.

Älskar jobbet och glad över att ha en chef som äntligen ser min potential och vill satsa på mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Major Pain:

Ålder: 54
Arbetar inom: IT
Erfarenhet inom området: 20+ år
Nuvarande roll: IT Manager (utan personalansvar)
Lön: 60200

Kommentar: Nuvarande roll är bred och sträcker sig från operativt till strategiskt arbete för en hel IT-miljö med verksamhet både i SE och i utlandet. Rollen handlar mycket om att vara ett "smörjmedel" mellan verksamhet och IT-leverans. Jag ser arbetet (och lön) som en möjliggörare av den fritid jag vill ha och mitt mantra i yrkeslivet har alltid varit "jag jobbar för att leva och lever inte för att jobba". En sak jag lärt mig genom åren är att för att höja lön i större omfattning än årlig "lönelunk" så krävs det för de allra flesta att man kliver ur sin bekvämlighetszon med jämna mellanrum. Det betyder inte att man måste byta arbetsgivare (var själv anställd av samma företag i 16 år och dubblade min lön under den perioden), men det betyder att man med jämna mellanrum behöver byta roll/utöka kompetens/utöka ansvar. Enligt min erfarenhet är ganska många människor ovilliga att kliva ur bekvämlighetszonen, men har ändå förhoppning om att ta större kliv lönemässigt.

På föregående lönesamtal fick jag höra motsatsen typ. Ungefär: "Du har ju påbörjat en ny roll och då är det naturligt att man kanske inte presterar lika bra i den nya rollen som i den gamla, och därför hamnar du på "gult" när det gäller performance..." Slutade med runt 2% som vanligt, men jag tänkte ju som du säger att det borde löna sig att bredda sig, pröva på nya roller, speciellt eftersom jag hoppade in i en roll som företaget hade väldiga svårigheter att hitta någon till. Nej, dags att se sig om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På föregående lönesamtal fick jag höra motsatsen typ. Ungefär: "Du har ju påbörjat en ny roll och då är det naturligt att man kanske inte presterar lika bra i den nya rollen som i den gamla, och därför hamnar du på "gult" när det gäller performance..." Slutade med runt 2% som vanligt, men jag tänkte ju som du säger att det borde löna sig att bredda sig, pröva på nya roller, speciellt eftersom jag hoppade in i en roll som företaget hade väldiga svårigheter att hitta någon till. Nej, dags att se sig om...

När man byter roll/tjänst ska det ju vara så att man får en justerad lön för det nya man ska göra framöver/med det nya ansvaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsaaKeN:

Började som firstlinetekniker med 20 000 i lön, jobbade där i 1,5 år tills jag fick en ”praoplats” på Linux drift. Praoade där ett halvår med 23000 i lön och blev sedan fastanställd med en lön på 39 000. 21 år gammal i Stockholm.

IT-säkerhetsanalytiker, Stockholm, 37300 kr, gick ner i lön för att komma in i it-säkerhetsområdet, bättre utbildningsmöjligheter och roligare arbetsuppgifter än så länge. Ungefär 4 år tidigare IT erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På föregående lönesamtal fick jag höra motsatsen typ. Ungefär: "Du har ju påbörjat en ny roll och då är det naturligt att man kanske inte presterar lika bra i den nya rollen som i den gamla, och därför hamnar du på "gult" när det gäller performance..." Slutade med runt 2% som vanligt, men jag tänkte ju som du säger att det borde löna sig att bredda sig, pröva på nya roller, speciellt eftersom jag hoppade in i en roll som företaget hade väldiga svårigheter att hitta någon till. Nej, dags att se sig om...

Eh, på många ställen hade det inte ens varit säkert att du fått mer än minimum i och med att du fått en ny roll och därmed ny lön.

Permalänk
Medlem

Ålder: 35
Erfarenhet: 12år inom samma företag. Läkemedelsbranschen
Från maskintekniker (31500:-) till underhållstekniker (36000:-) + bonus på ca 35-55000 / år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazorise:

Jag blir färdig med min utbildning om en månad som .NET utvecklare och det är givetvis också en YH. Min ingångslön är 34000 och bor i en mindre stad. Du borde kunna kräva mer kan jag tycka?

Vet att några från min klass gick in med över 30, vet att minst en fick 35. Så jag ligger lite i underkant, vilket känns riktigt trist. Vi får se vad jag gör, känns inte riktigt som att byta jobb är aktuellt efter bara 6 månader.