Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Leimone:

Ish ja. Dock Microsoft som driftar allt, jag sätter bara upp.

Så ni kör alltså inte Azure stack, du confar bara upp grejerna?
Då gör jag samma jobb + har ansvar för all kod som levereras och vilka tekniker som ska användas i teamet... fast för 6k mindre i månaden (jobbar som tech lead).

Vi kör dock Openshift och snart, förhoppningsvis GCP.

Man kanske skulle ta och byta tjänst för mindre ansvar och mer i lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Så ni kör alltså inte Azure stack, du confar bara upp grejerna?
Då gör jag samma jobb + har ansvar för all kod som levereras och vilka tekniker som ska användas i teamet... fast för 6k mindre i månaden (jobbar som tech lead).

Vi kör dock Openshift och snart, förhoppningsvis GCP.

Man kanske skulle ta och byta tjänst för mindre ansvar och mer i lön.

Allt vi kör är SaaS eller PaaS. Vi gulligullar inte med något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Mycket krydda här
Himla märkligt beteende egentligen.
Det mänskliga psyket är fascinerande.

Ser inte speciellt många inlägg som verkar kryddade faktiskt, de flesta lönerna folk skriver här är fullt rimliga om man kollar på vad områdena betalar. Är en extrem brist på kompetens inom många områden idag så det är inte konstigt att lönerna stuckit iväg de senare åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Mycket krydda här
Himla märkligt beteende egentligen.
Det mänskliga psyket är fascinerande.

Trött inte det. Dels som flera resan skrivit är IT löner höga.
Sen bara att man reggar sig här och skriver i forumet tyder på lite initiativförmåga och ambition att göra saker bättre.
Har ingen statistik på det men det bör hävda ihop med att inte nöjd sig med ett lågavlönat jobb
Och prylar är dyra, måste ju lösa så man har råd med dem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Trött inte det. Dels som flera resan skrivit är IT löner höga.
Sen bara att man reggar sig här och skriver i forumet tyder på lite initiativförmåga och ambition att göra saker bättre.
Har ingen statistik på det men det bör hävda ihop med att inte nöjd sig med ett lågavlönat jobb
Och prylar är dyra, måste ju lösa så man har råd med dem

Finns ju personer som belånar sig över öronen för att köpa bilar/båtar/”andra intressen” trots att de tekniskt sett inte har råd, ur den aspekten är datorprylar generellt billigt.
Och datorvanan sjunker ju i ålder med mer online-engagemang.

Så att generalisera användare på det viset haltar något.
Finns nog exempelvis mängder med 1st line support-tekniker här utan utbildning som inte ”vågar” skriva ut sin lön.

Och varför skulle inte en McDonalds-jonglör eller Städ-nisse/nissa inte kunna vara delaktig i denna community?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Mycket krydda här
Himla märkligt beteende egentligen.
Det mänskliga psyket är fascinerande.

Varför skulle det vara kryddat? Tror knappast att detta forums medlemmar är representativa för Sverige i stort. Just nu är teknikjobb/IT-jobb ganska välbetalda och då är det väl inte konstigt att folk som hänger här i snitt har bra löner? Sen är det väl säkert så att många som väljer att skriva i denna tråd gör det för att dom har bra lön. Sen är det lätt att tro att det är yngre medelålder än vad det är på forumet, finns en hel del folk här som är runt 50 bast och därmed peakar i lön just nu.

Jag bytte själv nyligen jobb och finns en del goda tips och argument i tråden kring vad jag skulle begära i ny lön och det gick vägen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Finns nog exempelvis mängder med 1st line support-tekniker här utan utbildning som inte ”vågar” skriva ut sin lön.

Detta tror jag är en stor del i varför lönerna i tråden upplevs som höga. Många av dom som skriver är nöjda med sin lön.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Leimone:

Hanterar Azure miljön för ett företag. AAD, Enterprise/proxy applikationer, resursgrupper med whatever tjänst på, Sentinel, Defender for Endpoint/Office. blob storage, universal print om företaget använder det, identity management, MFA, conditional access. Alltså mer eller mindre allt i Azure portföljen som du säkert vet är jääääääävligt stort.

Hanterar du hela Azure eller har du något fokusområde (ren systemadministration kopplat till AzureAD, O365, Intune, Exhange osv, eller själva systemutvecklingsdelarna i Azure)? Hur många anställda jobbar hos er? Har nämligen exakt samma arbetsuppgifter, samt lite mer på ett ställe med ca 50 anställda.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Yrke: Sjuksköterska
Erfarenhet: 2 år
Lön: 34,500 brutto
Utbildning: universitet 3 år
Plats: Östergötland
Ytterligare: 3500 friskvård, dagtid & endast var 6 helg (stor bonus inom yrket)

Inte nöjd med lönen. Har möjlighet att bli det på bekostnad av arbetsmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Hanterar du hela Azure eller har du något fokusområde (ren systemadministration kopplat till AzureAD, O365, Intune, Exhange osv, eller själva systemutvecklingsdelarna i Azure)? Hur många anställda jobbar hos er? Har nämligen exakt samma arbetsuppgifter, samt lite mer på ett ställe med ca 50 anställda.

Vi är ansvariga för infrastrukturen, vi är 3 personer. 70 servrar, 10 prenumerationer, 5000 enheter i endpoint manager och 3500 E3 licenser. Förvaltningsteamet förvaltar O365 tjänsterna men vi är ansvariga för att sätta integration, uppsättning, utveckling och drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så att generalisera användare på det viset haltar något.
Finns nog exempelvis mängder med 1st line support-tekniker här utan utbildning som inte ”vågar” skriva ut sin lön.

Och varför skulle inte en McDonalds-jonglör eller Städ-nisse/nissa inte kunna vara delaktig i denna community?

Och du tror inte många av dem tar ett par cert och gör ett skutt eller två innan de skriver här?

Givetvis kan vem som helst vara medlem här, men det vore märkligt om jonglörer var den större andelen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inläggen i den här tråden borde kanske anonymiseras.

Då skulle vi som skäms för vår lön också kunna skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Inläggen i den här tråden borde kanske anonymiseras.

Då skulle vi som skäms för vår lön också kunna skriva.

Varför skämmas för det man tjänar? Jag tjänar inte särskilt bra, strax under medianlönen och inget jag är direkt nöjd med men skäms gör jag banne mig inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Inläggen i den här tråden borde kanske anonymiseras.

Då skulle vi som skäms för vår lön också kunna skriva.

Du är ju redan anonym, det är ju det som är grejen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Förmåner: Friksvårdsbidrag, eget företagskort, får bo på olika hotell, flyga mer nu när det har börjat lättas på restriktionerna. Jobbar typ när jag vill och slutar när jag vill, inga mer matlådor.

Vi gillar olika. Men gött att du är nöjd!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Ålder: 54
Arbetar inom: IT
Erfarenhet inom området: 20+ år
Nuvarande roll: IT Manager (utan personalansvar)
Lön: 60200

Kommentar: Nuvarande roll är bred och sträcker sig från operativt till strategiskt arbete för en hel IT-miljö med verksamhet både i SE och i utlandet. Rollen handlar mycket om att vara ett "smörjmedel" mellan verksamhet och IT-leverans. Jag ser arbetet (och lön) som en möjliggörare av den fritid jag vill ha och mitt mantra i yrkeslivet har alltid varit "jag jobbar för att leva och lever inte för att jobba". En sak jag lärt mig genom åren är att för att höja lön i större omfattning än årlig "lönelunk" så krävs det för de allra flesta att man kliver ur sin bekvämlighetszon med jämna mellanrum. Det betyder inte att man måste byta arbetsgivare (var själv anställd av samma företag i 16 år och dubblade min lön under den perioden), men det betyder att man med jämna mellanrum behöver byta roll/utöka kompetens/utöka ansvar. Enligt min erfarenhet är ganska många människor ovilliga att kliva ur bekvämlighetszonen, men har ändå förhoppning om att ta större kliv lönemässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Fått ett nytt jobb!

Yrke: VD-assistent
Erfarenhet: 4 år
Lön: 36,500 Brutto
Utbidlning: statsvetenskap + strökurser i ekonomi
Plats: Stockholm

Förmåner: Friksvårdsbidrag, eget företagskort, får bo på olika hotell, flyga mer nu när det har börjat lättas på restriktionerna. Jobbar typ när jag vill och slutar när jag vill, inga mer matlådor.

Grattis!
Är rollen mer åt det mer administrativa hållet eller är det "executive assistant"?
De som har exec assistant-roll i min organisation har superintressanta, men krävande roller, som ofta leder till en bra position efter 1-2 års hårt slit. Jag funderar själv på att ta en sådan roll men tror inte att jag har orken.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Grattis!
Är rollen mer åt det mer administrativa hållet eller är det "executive assistant"?
De som har exec assistant-roll i min organisation har superintressanta, men krävande roller, som ofta leder till en bra position efter 1-2 års hårt slit. Jag funderar själv på att ta en sådan roll men tror inte att jag har orken.

Tack så mycket!

Det är mer åt Executive Assistant. Mitt nuvarande jobb var mer åt det Administrativa hållet.

Jag kan ge dig för- och nackdelarna med att vara en Executive Assistant

+
Du lär dig så mycket VARJE dag, du träffar på olika människor, nya uppgifter, lösa problem, förutse problem och verkligen se till att ens chef presterar på toppnivå dag in och dag ut (kvällar, morgon, helger och vardagar)
En VD tenderar att lita mer på sin assistent än på sig själv ibland så man blir alltid lyssnad och respekterad från chefen och andra högt uppsatta. Bilarna, maten och all nöje. Man får jobba med alla och stötta alla.

-
Du måste vara tillgänglig nästan dygnet runt, så om du har en partner eller barn så kan du bara glömma.
(överdriver lite men ni förstår vad jag menar)
Folk tenderar att vara lite "rädda" för en (Hört från en kollega, gör inte "XFanX sur annars för chefen höra det direkt) Det funkar inte riktigt så... Ibland jobbar man sjukt många timmar så det är ibland omöjligt att planera sitt egna liv.
"Semester" existerar typ inte för en. Ibland hjälper man chefen med privata ärenden också, det gör att gränsen mellan privatliv och jobbet suddas ut.

Med det sagt, hade aldrig gått över till något annat jobb. jag lär mig så mycket varje dag, får resa runt och träffa andra vd-assistenter, maten, all nöje och arbetsuppgifterna samt mina chefer <3

Återkom gärna om du har fler frågor & funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Tack så mycket!

Det är mer åt Executive Assistant. Mitt nuvarande jobb var mer åt det Administrativa hållet.

Jag kan ge dig för- och nackdelarna med att vara en Executive Assistant

+
Du lär dig så mycket VARJE dag, du träffar på olika människor, nya uppgifter, lösa problem, förutse problem och verkligen se till att ens chef presterar på toppnivå dag in och dag ut (kvällar, morgon, helger och vardagar)
En VD tenderar att lita mer på sin assistent än på sig själv ibland så man blir alltid lyssnad och respekterad från chefen och andra högt uppsatta. Bilarna, maten och all nöje. Man får jobba med alla och stötta alla.

-
Du måste vara tillgänglig nästan dygnet runt, så om du har en partner eller barn så kan du bara glömma.
(överdriver lite men ni förstår vad jag menar)
Folk tenderar att vara lite "rädda" för en (Hört från en kollega, gör inte "XFanX sur annars för chefen höra det direkt) Det funkar inte riktigt så... Ibland jobbar man sjukt många timmar så det är ibland omöjligt att planera sitt egna liv.
"Semester" existerar typ inte för en. Ibland hjälper man chefen med privata ärenden också, det gör att gränsen mellan privatliv och jobbet suddas ut.

Med det sagt, hade aldrig gått över till något annat jobb. jag lär mig så mycket varje dag, får resa runt och träffa andra vd-assistenter, maten, all nöje och arbetsuppgifterna samt mina chefer <3

Återkom gärna om du har fler frågor & funderingar.

Tack för input! Jag jobbar på HQ i ett stort internationellt företag, och det låter liknande som i min organisation, men här är det ytterst ovanligt att gå från AdmAss till ExecAss, istället är det Director-roller som tar steget till ExecAss för att fånga värdena under ditt "plus" ovan.

De som orkar går sedan vidare till att bli Head of-nånting, de som inte orkar backar tillbaka till Director. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta var jag skulle landa (och det är inte Head of...)

Det där med att "jobba när du vill och sluta när du vill" låter dock som en sanning med modifikation.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för input! Jag jobbar på HQ i ett stort internationellt företag, och det låter liknande som i min organisation, men här är det ytterst ovanligt att gå från AdmAss till ExecAss, istället är det Director-roller som tar steget till ExecAss för att fånga värdena under ditt "plus" ovan.

De som orkar går sedan vidare till att bli Head of-nånting, de som inte orkar backar tillbaka till Director. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta var jag skulle landa (och det är inte Head of...)

Det där med att "jobba när du vill och sluta när du vill" låter dock som en sanning med modifikation.

Det är precis som du säger.
Jag känner till flera i branschen som har gått från Adminstrative assistent -> Administrator -> Executive Assistant

Eller
Adminstrative assistent -> Administrator -> Office Manager -> Executive Assistant
Adminstrative assistent -> Administrator -> Office Manager -> Executive Assistant -> Senior Executive Assistant

Ja, det där med arbetstiderna... Ibland är det 40 timmmar på en vecka där man börjar och slutar olika tider.
Ibland blir det 60 timmars veckor på 6 dagar. Planering är viktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Yrke: Office 365 konsult
Stad: Stockholm
Utbildning: Yh Utbildning inom IT
Erfarenhet: ca 2 år
Lön: 33 000
Förmåner: Årsbonus på mellan 50-100k beroende på hur det går för bolaget, Benify rabbater & andra små förmåner.
Ålder: Fyller 23 om några månader.

Uppdatering, fick höjning till 36 000 i månaden. Samma förmåner som förut. Fyller 24 om några månader. Ska försöka sikta på att landa vid 40 000 efter nästa höjning om möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Grattis!
Är rollen mer åt det mer administrativa hållet eller är det "executive assistant"?
De som har exec assistant-roll i min organisation har superintressanta, men krävande roller, som ofta leder till en bra position efter 1-2 års hårt slit. Jag funderar själv på att ta en sådan roll men tror inte att jag har orken.

Fast EA-rollen du syftar på är väl någon motsvarighet till typ "Chief of staff" och inte en regelrätt administrativ assistent? Verkar dock inte vara standard att företagen (i vår bransch iaf) har den modellen. Min arbetsgivare har den inte, men sett att bl.a. Novo Nordisk kör med den. Verkar som du säger vara en mkt bra språngbräda om man vill hoppa upp till Sr/Exec Director.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fast EA-rollen du syftar på är väl någon motsvarighet till typ "Chief of staff" och inte en regelrätt administrativ assistent? Verkar dock inte vara standard att företagen (i vår bransch iaf) har den modellen. Min arbetsgivare har den inte, men sett att bl.a. Novo Nordisk kör med den. Verkar som du säger vara en mkt bra språngbräda om man vill hoppa upp till Sr/Exec Director.

Rätt! Jag tänkte Strategic Assistant, men skrev exec assistant.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vad skulle man vinna på att göra det egentligen, om nu någon gör det?

Vad vinner man på att knarka? Ändå är det rätt många som verkar göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad vinner man på att knarka? Ändå är det rätt många som verkar göra det

Väldigt dålig liknelse. Finns inga gemensamma nämnare alls där. Fel tråd att utveckla varför dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det finns mer att få från jobb än bara lön. Vissa betalar av en bil för flera tusen i månaden och pendlar två timmar om dagen. Andra bor 10min gång från jobbet. Vem tjänar mest då? I mina ögon är det mer värt med ett par tusen kronor lägre lön och skippar obetald transportid.

Vissa jobb har dessutom bättre löneförmåner än andra. Jobbar du tex som mekaniker kan du köpa reservdelar billigt och laga bilen själv.

Förmåner i all ära men i slutändan bestämmer din lön:

*SGI, t ex hur mycket pengar du får av FK vid sjukdom, VAB, föräldraledig etc.

*Din pension. Ju tidigare du får upp lönen desto bättre.

*Din förmåga att få ett högre (bo)lån då det baseras till stor del din inkomst.

Brorsan jobbar i skogen och får rätt dåligt betalt. Dock har han fått bil av jobbet. Men av banken får han max låna 800 000kr, så han kan inte flytta.

Sen tycker jag din liknelse kring transportid är knepig. Jag hade kanske tagit lägre lön för mindre pendling. Men har du ett tjänstemannajobb så kan en bostad nära jobbet kosta rätt mycket mer än bostaden som ligger en timme bort..

Permalänk
Medlem

Yrke: Lokförare
Erfarenhet: Under utbildning, så 0 år
Lön: 31000 brutto + tillägg, OB och traktamente
Utbildning: YH 1 år + utbildning på företaget
Plats: Östergötland
Ytterligare: Semestervikariat.

P.g.a kvartstid och obetalda raster har man bättre timlön på i stort sett alla andra jobb, ink. jobba på Donken, men som lokförare slipper man att umgås med andra människor, ändlösa möten, affärstugg, svengelska klyschor och att ta med sig jobbet hem, vilket kan vara värt hur mycket eller lite som helst beroende på personlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Väldigt dålig liknelse. Finns inga gemensamma nämnare alls där. Fel tråd att utveckla varför dock.

Den gemensamma nämnaren är att det är rätt vanligt att folk gör något trots att det inte är bra för dom och dom vet om att det inte är det. Tycker man att knark är en för känslig liknelse så kör med äta smågodis eller liknande, poängen är densamma.

På samma sätt är jag övertygad om att folk överdriver vad dom har i lön osv. eller vinklar det, t.ex. att man svarar just på vad man tjänade just en månad när man tjänade lite mer än andra månader osv. Har säkert gjort det själv också nån gång. Jag har dock känslan av att det är mindre vanligt i denna tråd än t.ex. på Facebook, Flashback osv. där folk överlag ska skryta om ett perfekt liv som dom nog sällan har i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Dags för nytt jobb. Lämnar resurskonsultandet och går till "projektbolag" inom ehandel.

40k brutto, 30 dagar semester, 5k friskvård, pengar till brusreducerande lurar. Kan ta ut förmånscyckel.

Första lönerevisionen klar. Går från 40k -> 44k, övrigt är samma som tidigare.

Kan absolut inte klaga på det

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Stort tack för input!

Pushade hårt på övertids punkten samt firmans konsultkostnader på mina områden före vs efter man anställde mig.

Fick initialt lönehöjning upp till 48 000:-/mån. Min chef skulle ta mina önskemål vidare till VD:n. Om jag inte får någon tjänstebil så blir det mer cash istället.

Vet sedan tidigare att det är i princip omöjligt att få någon markant löneökning utan att byta arbetsplats, så oavsett om det slutar med 7%~ löneökning + tjänstebil eller högre lön så är jag rätt nöjd.

Återkommer med uppdatering när allt är klart!

Nu är det klart. Blev tyvärr ingen tjänstebil, men fick upp lönen till 50 000:-/mån åtminstone. Gick ändå bättre än jag hade räknat med, bara kriga vidare till nästa år!