Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Webbutiker som tigger om recensioner på produkter man beställt i största allmänhet. Men framför allt, ett stort fett gubbgnäll på butiker som ber om recensioner på varor jag returnerat. Jag har använt deras rutin för retur. De har alla möjligheter i världen att filtrera bort mig från tiggeriutskicken. Och ändå kommer de efter ca två veckor och ska ha en recension som dessutom granskas innan publicering så jag kan inte gnälla där... Två senaste fallen är Stadium och Reebok.

Håller med helt och hållet.
Nyligen gick jag in på flera butikshemsidor och såg att varan jag sökte fanns på Jysk, 13 st i lager och jag behövde 2. Beställde för avhämtning inom 30 min, fick besked inom 5 min att "nu har vi plockat din vara och den finns att hämta i kassan på vår butik i Sickla", gick dit och fick reda på att de försökt kontakta mig (inte sant, jag hade hela tiden mobilen med mig, inga SMS inga mail) eftersom de bara hade ett ex av varan inne.
Förklarade att de ju plockat varan och givit besked att allt är klart och att de skulle ha 13 ex i lager. Svaret blev en axelryckning och kommentar om att "de ligger nog på nån pall vi inte packat upp ännu". Gick hem med oförrättat ärende, lite irriterad eftersom jag har balanssvårigheter och går illa.
Väl hemma får jag ett mail med begäran om återkoppling på mitt "köp" som de vill ha för att bli "ännu bättre". Ännu bättre på vad, frågar man sig.
Fyllde i enkäten och resultatet blev en till förfrågan om de kan kontakta mig (eftersom de fick usla betyg på allt). Det svarade jag nej på.
Varorna har jag beställt från annan butik, till nästan dubbla priset men de kunde åtminstone leverera och de har inte bett om återkoppling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Inget men det förändrar inte vad jag skrev.

Men vad är problemet? Att så många röstade på "fascisterna" är ju absolut ett problem ur mitt perspektiv, men jag har svårt att se något bättre utfall än det de fick. Få demokratiskt valda positioner har ju mer än halva befolkningens röster liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Med mindre än halva folkets röster bakom sej så kan det diskuteras.

Dock fick han ju fler än alla andra och i andra omgången mer än hälften. Så, vad ska diskuteras och vad ska utfallet av den diskussionen göra för skillnad?

Permalänk
Medlem

Jag kom på en grej häromdagen, och tänkte 'klockrent. Detta ska jag ta upp i gubbgnällartråden'. Men nu har jag glömt vad det var. Så nu tänkte jag gnälla om det istället.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag kom på en grej häromdagen, och tänkte 'klockrent. Detta ska jag ta upp i gubbgnällartråden'. Men nu har jag glömt vad det var. Så nu tänkte jag gnälla om det istället.

Wow, jag är inte ensam! Välkommen i gänget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Är det det jag har? ADHD? När jag tittar på ståuppkomik tycker jag väldigt sällan att de är roliga. Komikern säger nåt och folk skrattar som tokiga och jag tänker "va fan skrattar de åt?"
Skrattar de för att de förväntas skratta men inte heller förstått vad som är roligt, då är det OK, men skrattar de för att det är roligt och jag inte förstår vad som är roligt eller varför det är roligt så är det kanske fel på mig. I vilket fall som helst tycker jag att de flesta komiker bara är patetiska.
Det kändes bra när frågan kom upp under en kafferast på jobbet. Någon pratade om Sveriges roligaste person, minns inte vem det var, och en kvinna sa att "han är gullig men inte rolig" och fick medhåll av andra kvinnor. Några tyckte att han var rolig men mer än hälften tyckte som jag. Karln är en fjant, om än gullig för några så fortfarande en fjant. Det kändes bra. Sen förstod jag inte varför han var gullig heller men det är en helt annan historia.

Kollade på "komiktråden" på https://www.byggahus.se/forum/, de har av någon anledning flera sådana trådar och samma sak där, enstaka skämt är kul men det mesta är bra flamsigt. Enligt mig.

Jag får väl också skylla på ADHD då då, trots att jag inte fått någon diagnos.

Nu vet jag inte om du gör narr av mig men det kan såklart bero på att du inte har samma slags humor. ADHD innebär inte att man inte tycker skämt är roliga. Det är främst att vissa slags skämt går en förbi för att man inte vet om personen som drar skämtet egentligen skämtar eller säger det för att de menar det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nix, inte alls försök att göra narr av dig. Jag har samma upplevelse, dels att jag inte vet om folk skämtar eller inte och dels att folk inte verkar förstå om jag skämtar eller inte. Dessutom, som jag skrev, att folk verkar skratta åt allt möjligt som jag inte tycker är roligt alls. Vet inte om det beror på att jag har annorlunda humor eller att jag är dum i huvudet eller om jag lider av något som gör att jag inte fattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men vad är problemet? Att så många röstade på "fascisterna" är ju absolut ett problem ur mitt perspektiv, men jag har svårt att se något bättre utfall än det de fick. Få demokratiskt valda positioner har ju mer än halva befolkningens röster liksom.

Skrivet av serafim:

Dock fick han ju fler än alla andra och i andra omgången mer än hälften. Så, vad ska diskuteras och vad ska utfallet av den diskussionen göra för skillnad?

Var det verkligen så bra jobbat av Frankrike att sittande president inte fick fler röster när Le Pen var motståndet ? typ 4 av 10 fransmän , om ni tar tid på er att läsa vad min första kommentar gällde. Sedan fascister... varför inte Hitler på en gång också...

var fjärde är inte 4 av 10 :D
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Håller med helt och hållet.
Nyligen gick jag in på flera butikshemsidor och såg att varan jag sökte fanns på Jysk, 13 st i lager och jag behövde 2. Beställde för avhämtning inom 30 min, fick besked inom 5 min att "nu har vi plockat din vara och den finns att hämta i kassan på vår butik i Sickla", gick dit och fick reda på att de försökt kontakta mig (inte sant, jag hade hela tiden mobilen med mig, inga SMS inga mail) eftersom de bara hade ett ex av varan inne.
Förklarade att de ju plockat varan och givit besked att allt är klart och att de skulle ha 13 ex i lager. Svaret blev en axelryckning och kommentar om att "de ligger nog på nån pall vi inte packat upp ännu". Gick hem med oförrättat ärende, lite irriterad eftersom jag har balanssvårigheter och går illa.
Väl hemma får jag ett mail med begäran om återkoppling på mitt "köp" som de vill ha för att bli "ännu bättre". Ännu bättre på vad, frågar man sig.
Fyllde i enkäten och resultatet blev en till förfrågan om de kan kontakta mig (eftersom de fick usla betyg på allt). Det svarade jag nej på.
Varorna har jag beställt från annan butik, till nästan dubbla priset men de kunde åtminstone leverera och de har inte bett om återkoppling.

Senast och förhoppningsvis sista gången jag var på jysk så skickade de mig till ”varuuthämtningen” (lagret/kajen på baksidan) för att hämta en vara som de inte kunde få fram. Jag skickades alltså ut ur byggnaden med felaktigt vägvisning (”på gaveln”) för att hämta en vara de inte kunde få tag på på lagret .. 15 steg från kassan 🤬.

Permalänk
Avstängd

Folk som tar av sig skorna på dörrmattor men sedan ställer sina fötter/strumpor direkt på samma dörrmattor...

Varför tror ni att dörrmattorna finns där till första början??? För att överföra allt bajs och skit utomhus på era strumpor och sedan in i hemmet??? I Obelix röst: "Människor är inte riktigt kloka".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Nix, inte alls försök att göra narr av dig. Jag har samma upplevelse, dels att jag inte vet om folk skämtar eller inte och dels att folk inte verkar förstå om jag skämtar eller inte. Dessutom, som jag skrev, att folk verkar skratta åt allt möjligt som jag inte tycker är roligt alls. Vet inte om det beror på att jag har annorlunda humor eller att jag är dum i huvudet eller om jag lider av något som gör att jag inte fattar.

Att ha en "annan humor" än "andra" är inte en "diagnos" (enligt min mening); det tyder snarare på att man har en egen åsik och tänker efter själv!

Sen kan det vara svårt "idag" att inse vad som är "skämt" eller inte: det som på 90-talet uppfattades som "humor" kallas numera "politik"! (visst: något raljerande; men inte alltför långt bort från sanningen!)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Personer som blir personligt förorättade när man tackar nej till deras skambud.

Tycker det händer allt för ofta när man ska sälja något privat…

Även om personen tycker att jag som säljare övervärderat det jag säljer så bör man kunna slippa undan personliga påhopp och gliringar om att man är totalt dum i skallen som inte fattar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Sen kan det vara svårt "idag" att inse vad som är "skämt" eller inte: det som på 90-talet uppfattades som "humor" kallas numera "politik"! (visst: något raljerande; men inte alltför långt bort från sanningen!)

Bara för att det var "humor" på 90-talet behöver inte betyda att det var något bra som vi vill hålla fast vid, oavsett hur mycket vissa skrattade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Bara för att det var "humor" på 90-talet behöver inte betyda att det var något bra som vi vill hålla fast vid, oavsett hur mycket vissa skrattade.

Jag håller inte med, ser det mer som att alla uttalanden idag tas för fakta och politisk åsikt oavsett i vilket forum det sägs. Visst var inte alla skämt rumsrena och ska såklart inte dras vid seriösa tillställningar, men att skoja om nåt känsligt på stand up är inte riktigt detsamma som att skämta om det i riksdagen. Gillar man inte en viss komikers humorstil behöver man inte gå och kolla på just den personen, det finns andra alternativ.

Världen är full av folk vars hobby är att ta illa upp för minsta lilla grej, oavsett om de känner sig personligt träffade eller inte. Vi borde fokusera på saker vi gillar istället för det vi ogillar, man behöver inte dissekera allas åsikter för att avgöra om de tillhör "vi" eller "dom". Gillar man inte ett skämt som sagts i ett forum där det tydligt framgår att det är just ett skämt, släpp det och gå vidare.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag håller inte med, ser det mer som att alla uttalanden idag tas för fakta och politisk åsikt oavsett i vilket forum det sägs. Visst var inte alla skämt rumsrena och ska såklart inte dras vid seriösa tillställningar, men att skoja om nåt känsligt på stand up är inte riktigt detsamma som att skämta om det i riksdagen. Gillar man inte en viss komikers humorstil behöver man inte gå och kolla på just den personen, det finns andra alternativ.

Världen är full av folk vars hobby är att ta illa upp för minsta lilla grej, oavsett om de känner sig personligt träffade eller inte. Vi borde fokusera på saker vi gillar istället för det vi ogillar, man behöver inte dissekera allas åsikter för att avgöra om de tillhör "vi" eller "dom". Gillar man inte ett skämt som sagts i ett forum där det tydligt framgår att det är just ett skämt, släpp det och gå vidare.

Säger inte emot att du inte får dra skämt, men problemet är att du framställer det som att ingen får säga ifrån om det är dåligt. Varför? Vem är det som är lättkränkt egentligen?

Drar du ett tråkigt blondinskämt eller ett rasistskämt om t ex kineser och jag säger ifrån att det är inte roligt, då kan du välja att höra varför och skapa en förståelse alternativt fortsätta utan att bry dig och säga att jag är lättkränkt. Det är inte personen som står upp för sig och säger att jag tycker inte det är kul som är den som är problemet utan den som inte vill lyssna och förstå.

Vill vi bryta normer och gå mot ett mer inkluderande samhälle då får vi fundera på vad vi säger och vad det har för betydelse.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av serafim:

Är det det jag har? ADHD? När jag tittar på ståuppkomik tycker jag väldigt sällan att de är roliga. Komikern säger nåt och folk skrattar som tokiga och jag tänker "va fan skrattar de åt?"
Skrattar de för att de förväntas skratta men inte heller förstått vad som är roligt, då är det OK, men skrattar de för att det är roligt och jag inte förstår vad som är roligt eller varför det är roligt så är det kanske fel på mig. I vilket fall som helst tycker jag att de flesta komiker bara är patetiska.
Det kändes bra när frågan kom upp under en kafferast på jobbet. Någon pratade om Sveriges roligaste person, minns inte vem det var, och en kvinna sa att "han är gullig men inte rolig" och fick medhåll av andra kvinnor. Några tyckte att han var rolig men mer än hälften tyckte som jag. Karln är en fjant, om än gullig för några så fortfarande en fjant. Det kändes bra. Sen förstod jag inte varför han var gullig heller men det är en helt annan historia.

Kollade på "komiktråden" på https://www.byggahus.se/forum/, de har av någon anledning flera sådana trådar och samma sak där, enstaka skämt är kul men det mesta är bra flamsigt. Enligt mig.

Jag får väl också skylla på ADHD då då, trots att jag inte fått någon diagnos.

Det kan också ha att göra med att du helt enkelt inte fattat skämtet. Då blir det sällan roligt. Beroende på komiker så kan ju en hel del skämt vara mellan raderna och subtila samt bygger ofta på stor igenkänningsfaktor som du helt enkelt inte känner igen dig i.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Fan, att hitta en hyrbil för en månad, vill man inte ha en mikro mikro mega skitliten jävla sardinburk, så kostar det fan mer än min EQC jag hade per månad..

Permalänk
Medlem

Farthinder!! Och nej, då menar jag inte farthinder i sig(jättebra) men att man på många ställen måste sänka farten långt under hastighetsbegränsingen. Varför ska ett farthinder tvinga ned trafiken till 20km/h på en 50väg? VARFÖR!?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Farthinder!! Och nej, då menar jag inte farthinder i sig(jättebra) men att man på många ställen måste sänka farten långt under hastighetsbegränsingen. Varför ska ett farthinder tvinga ned trafiken till 20km/h på en 50väg? VARFÖR!?

Troligen för att det är något i omgivningen och tidigare incidenter som ligger till grund?

Exempelvis för att det är korsande cykelväg och övergångsställe och det finns för många rövansikten som inte förstår att sänka farten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Troligen för att det är något i omgivningen och tidigare incidenter som ligger till grund?

Exempelvis för att det är korsande cykelväg och övergångsställe och det finns för många rövansikten som inte förstår att sänka farten?

Tja, inte alltid skulle jag säga. Min morsas man klagade och fick dem att bygga farthinder på deras gata, begränsningen är 30 och folk körde absolut fortare än så tidigare, men samtidigt är det en "uppvuxen" villagata i princip helt utan barn och så, så 30-gränsen är ganska tveksam i mina ögon. Och med hinder så får man ju sakta ner till typ 5 om inte fjädringen ska bottna. När jag besöker dem är det sjukt störande, framför allt på natten när man försöker sova, att alla bilar som passerar i princip stannar två gånger under passagen av deras hus, med allt ljud och ljus som kommer av det. Hemma är det mer ljud än så men kontrasten blir ju inte så stor i en storstad för det är lite ljud hela tiden, men där är det ju typ helt tyst mellan bilarna.

Permalänk
Avstängd

SUCK!
Tog mig 1 trimme och 50 minuter att åka ganska precis 2.5 mil idag, kö från kungens kurva ända till klarabergsviadukten (centralstationen) i stockholm.
Hade en frukostmöte inbokad kl 9, och skulle byta hyrbil inne i stan idag dessutom, så efter 10:20 var jag framme på kontoret, suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fan, att hitta en hyrbil för en månad, vill man inte ha en mikro mikro mega skitliten jävla sardinburk, så kostar det fan mer än min EQC jag hade per månad..

Den kostade väl dig 20+ tkr med skatt etc? Riktigt så dyrt är det ju inte om man inte måste ha de allra största klasserna.

https://prod-cksites-se-setup-s3fs.s3.eu-west-1.amazonaws.com....

Sedan gäller det förstås att hitta en bil som är ledig en sammanhållen period också... OKQ8 har jag för mig är liknande, men har möjligen 10 mil/dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

SUCK!
Tog mig 1 trimme och 50 minuter att åka ganska precis 2.5 mil idag, kö från kungens kurva ända till klarabergsviadukten (centralstationen) i stockholm.
Hade en frukostmöte inbokad kl 9, och skulle byta hyrbil inne i stan idag dessutom, så efter 10:20 var jag framme på kontoret, suck.

Det är bara att välja...

Eller så får du börjar med hantverkartider, men man är ofta rökt på eftermiddagen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Farthinder!! Och nej, då menar jag inte farthinder i sig(jättebra) men att man på många ställen måste sänka farten långt under hastighetsbegränsingen. Varför ska ett farthinder tvinga ned trafiken till 20km/h på en 50väg? VARFÖR!?

Kanske för att få de som envisas med att ständigt försöka få alla att höra deras nya fina motor att dra någon annanstans där deras markfrigång räcker? Om det är i tätbyggd där dessa gillar att trycka plattan i mattan då.

Är väl bara en tidsfråga innan det dyker upp permanenta farthinder på den större gatan ett kvarter bort från där jag bor. Tenderar att vara idioter som väsnas hela sommarhalvåret. Dryga är att när farthindren väl är där, och man inte behöver störas av bil/mcväsen hela tiden, så får man själv hålla på med farthindren istället när man kör

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, inte alltid skulle jag säga. Min morsas man klagade och fick dem att bygga farthinder på deras gata, begränsningen är 30 och folk körde absolut fortare än så tidigare, men samtidigt är det en "uppvuxen" villagata i princip helt utan barn och så, så 30-gränsen är ganska tveksam i mina ögon. Och med hinder så får man ju sakta ner till typ 5 om inte fjädringen ska bottna. När jag besöker dem är det sjukt störande, framför allt på natten när man försöker sova, att alla bilar som passerar i princip stannar två gånger under passagen av deras hus, med allt ljud och ljus som kommer av det. Hemma är det mer ljud än så men kontrasten blir ju inte så stor i en storstad för det är lite ljud hela tiden, men där är det ju typ helt tyst mellan bilarna.

Har man en normal bil kan man med lätthet köra 30 över de flesta farthinder.

Sedan är det ett evinnerligt otyg med folk som inte har vett att hålla 50 i tätbebyggda områden utan ska köra som arslen och hävda sin ”rätt” att köra som de behagar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

30-gränsen är ganska tveksam i mina ögon. Och med hinder så får man ju sakta ner till typ 5 om inte fjädringen ska bottna.

Kör du customsänkt Lamborghini Aventador?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kör du customsänkt Lamborghini Aventador?

Man behöver inte ha en sådan. Vet där sambon hade lägenhet förut så räckte det med att bara ha en dragkrok och komma lite för rakt på farthindret så skrapade kroken i. Gick ju inte fort över dom guppen kan jag lova och tur det finns bilar med avtagbar dragkrok 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobitheo:

Man behöver inte ha en sådan. Vet där sambon hade lägenhet förut så räckte det med att bara ha en dragkrok och komma lite för rakt på farthindret så skrapade kroken i. Gick ju inte fort över dom guppen kan jag lova och tur det finns bilar med avtagbar dragkrok 😂

Min förra bil, Mercedes EQC skrapade i om man inte smög över hindren i vägen, luftfjädring bak. Och generellt ting bil (2.5T)

Permalänk
Medlem

I vårt samhälle är det farthinder lite överallt, en del smala & höga som man får smyga över för att inte slå sönder saker, en del omärkta och en del man kan köra i 30(på 40 vägen) över. Gemensamt är att snudd på alla inte har någon övergång eller något annat som ger skäl till en såpass nedsänkning av fart.

Är det 40 ska man väl få köra 40? SJÄLVKLART inte snabbare, jag gillar mitt körkort... SJÄLVKLART anpassar man ju farten efter omgivningen men en tom bred väg utan något annat i närheten och man måste sänka farten till 20 var 50e meter.....

Och nej, min Golf 1.6 är inte något jag bränner iväg med(den orkar inte) eller låter häftigt med(låter mest som en traktor om den varvas).

Men OK, det är inte farthindrena det är fel på. Då gubbgnäller jag väl på alla andra idioter som inte kan köra ordentligt och borde klippa itu sitt körtkort. Då har jag nog täckt in allt

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Farthinder!! Och nej, då menar jag inte farthinder i sig(jättebra) men att man på många ställen måste sänka farten långt under hastighetsbegränsingen. Varför ska ett farthinder tvinga ned trafiken till 20km/h på en 50väg? VARFÖR!?

Varför tror du folk köper en SUV?