Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Då kan tråden summeras såsom att processorn troligen aldrig kommer nå 4,9ghz utan det är av teoretisk karaktär.

Bra förklaring här:
https://en.wikichip.org/wiki/intel/turbo_boost_max_technology

4,8 GHz är den "normala" toppfrekvensen för din CPU, på två kärnor. I övrigt har jag själv missat den mjukvaran de nämner i länken, men det är ingenting jag skulle brytt mig om att krångla med för att vinna 100 MHz.

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att flika in med kring huruvida den bör köra 4.9 mer eller mindre men kan säga att min 12700 på ett Asus Prime Z690-P WIFI D4 även den mestadels kör i 4.8, HW Monitor registrerade dock ett maxvärde på 4.9 på en eller två kärnor när jag körde Userbenchmark (som också konstaterade en prestanda på 95%).

Det enda jag har ändrat i BIOS är Asus MultiCore Enhancement till 'Auto - Let BIOS Optimize' (eller helt ärligt kanske den stod på Auto som default men behövde stänga av det temporärt medan jag väntade på mounting kit för Nocuta kylaren, Intels stock cooler klarade verkligen inte av att kyla processorn med upplåst Power Limit). Inte ens XMP är på, leder bara till Bluescreens för mig. Kanske borde uppdatera BIOS.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bra förklaring här:
https://en.wikichip.org/wiki/intel/turbo_boost_max_technology

4,8 GHz är den "normala" toppfrekvensen för din CPU, på två kärnor. I övrigt har jag själv missat den mjukvaran de nämner i länken, men det är ingenting jag skulle brytt mig om att krångla med för att vinna 100 MHz.

Exakt, i XTU ser man multiplier beroende på antalet aktiva kärnor. 2 aktiva kärnor ger 4,8ghz - Det är väl där jag hade velat lega när jag kör single core bench och XTU säger att jag har en aktiv kärna, inte på 4,5. Men nu är det helt av akademisk karaktär, processorn är köpt utifrån recensioner och benchmarks, den presterar där den ska. Men som sagt, en framtida BIOS-uppdatering eller vart logiken ligger bör ju få upp den lite mer frekvent till 4,8 än det jag ser idag som är 4,5-4,6ghz i 90% av single core-benchtiden.

Jag har funnit dialogen givande och bra, jag har lärt mig saker så tack för det och tack för sista länken!

Skrivet av Tallem:

Har inte så mycket att flika in med kring huruvida den bör köra 4.9 mer eller mindre men kan säga att min 12700 på ett Asus Prime Z690-P WIFI D4 även den mestadels kör i 4.8, HW Monitor registrerade dock ett maxvärde på 4.9 på en eller två kärnor när jag körde Userbenchmark (som också konstaterade en prestanda på 95%).

Det enda jag har ändrat i BIOS är Asus MultiCore Enhancement till 'Auto - Let BIOS Optimize' (eller helt ärligt kanske den stod på Auto som default men behövde stänga av det temporärt medan jag väntade på mounting kit för Nocuta kylaren, Intels stock cooler klarade verkligen inte av att kyla processorn med upplåst Power Limit). Inte ens XMP är på, leder bara till Bluescreens för mig. Kanske borde uppdatera BIOS.

Du har gjort samma ändringar som mig, jag kanske har petat lite mer. Just nu är det av akademisk betydelse att se att den kan nå 4,9 eller 4,8 liiite mer frekvent.

Personligen har det varit lärorikt att se hur Intel pressar processorerna och hur det fungerar.

Hoppas fler än mig funnit det intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Just nu är det av akademisk betydelse att se att den kan nå 4,9 eller 4,8 liiite mer frekvent.

Du kan kolla Gamers Nexus test av 12700K vid 06:44 och framåt:

Under full last på flera kärnor så är den högsta frekvensen bara aktiv i några sekunder (som du kan se i deras diagram), sen sjunker den ner till mellan 4500-4600 MHz på en 12700K, så du har nog i alla fall inte fått något dåligt exemplar om din ligger på 4500 MHz med last på flera kärnor.

Jag hade återställt allting i BIOS som du mixtrat med och bara aktiverat Multicore Enhancement samt XMP 2 för att få ut så mycket prestanda som möjligt med så lite problem som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du kan kolla Gamers Nexus test av 12700K vid 06:44 och framåt:
https://youtu.be/B14h25fKMpY?t=404

Under full last på flera kärnor så är den högsta frekvensen bara aktiv i några sekunder (som du kan se i deras diagram), sen sjunker den ner till mellan 4500-4600 MHz på en 12700K, så du har nog i alla fall inte fått något dåligt exemplar om din ligger på 4500 MHz med last på flera kärnor.

Jag hade återställt allting i BIOS som du mixtrat med och bara aktiverat Multicore Enhancement samt XMP 2 för att få ut så mycket prestanda som möjligt med så lite problem som möjligt.

Tack!

Jag är iaf inte orolig för min processor utan den verkar göra som den ska. Däremot är jag ju även fortsatt lite fundersam på om det inte kommer en boost via någon uppdatering - Men det var inte noga utan av väldigt teoretisk karaktär