Samsung anklagas för fusk med S95B-seriens QD-OLED-TV

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att någon ska dra för stora växlar innan motpart (Samsung) fått chans att säga sitt.

Samsung är högst medveten om att de alltid är under lupp och har säkerligen någon (enligt dem) förklaring på HDTV's "avslöjande".

Permalänk
Medlem

Dåligt insatt på Samsung TVs, men har alltid haft en bild av att Samsung fuskar med bilden för att dra till sig Svensson köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har alltid varit skeptisk till Samsung för att jag haft känslan av att dom håller på så här (pusha överdrivna färger osv) men ska vara ärlig och säga att jag inte är så påläst hur deras TVs presterat på senare tid. Men hur som helst så blir jag inte förvånad av detta, jag kommer nog alltid föredra Panasonic eller Sony framför Samsung.

Jo samma här, Samsung har i många år gjort så här, är det inte färger, är det något annat, black crush etc

Inga Samsung för mig, men frågar t.ex. en kompis så säger jag att dom ska främst tittat på kända märken, typ Sony, Samsung, Philips etc Sedan välja den som dom tycker ger bäst bild för deras budget.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skäggig legend

Samsung... Detta kan appliceras på samma sätt som när folk tycker det är "bra ljud" när de hör bas.

Mycket färger=bra bild.

näjäää!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Samsung... Detta kan appliceras på samma sätt som när folk tycker det är "bra ljud" när de hör bas.

Mycket färger=bra bild.

näjäää!

Samma gäller deras mobilkameror, överexponerat skräp och tydligen är det "över standarden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Samma gäller deras mobilkameror, överexponerat skräp och tydligen är det "över standarden".

Framförallt alldeles för mycket skärpa och färg

Permalänk
Medlem

Låter mer som ett implementationsval än ”fusk”. Ser inte riktigt vad fusket skulle vara.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad "windows sizes" är? Kollade på videon men blev inte klokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Låter mer som ett implementationsval än ”fusk”. Ser inte riktigt vad fusket skulle vara.

Hur menar du att det är ett "implementationsval" att ha vissa inställningar i specifika testsituationer än i andra situationer?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av norrgrd:

Kan någon förklara vad "windows sizes" är? Kollade på videon men blev inte klokare.

Man testar i regel TV-apparater genom att bara mäta en viss del av skärmytan.
Tex hur ljusstark kan en fyrkant bli om den täcker 5, 10, 20 respektive 100 % av skärmen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Låter mer som ett implementationsval än ”fusk”. Ser inte riktigt vad fusket skulle vara.

Får mig att tänka på när Dell hade problem med att man kunde få stötar av vissa av deras laptops och kallade det för "A tingeling sensation"

https://www.dell.com/en-us/blog/notebook-tingle-sensation-wha...

Permalänk
Medlem

Ofattbart att Samsung kan komma undan med detta. Ifs har dem avslöjats, men vad händer sen då?

Också ofattbart att folk fortfarande köper Samsung. Sämsta skräpet.
* Dålig teknik
* Buggig programvara
* Urusel kundsupport
* Rakt igenom oärliga

Vi minns ju tex när Samsung avslöjades att fuska med strömförbrukning. Vid en testslinga som mätte TV'ns förbrukning, drog TV'n ned ljusstyrkan mm för att lämna en lägre förbrukning än i normal användning.

Detta återspeglades i specifikationen där alla Samsungs TV alltid hade betydligt lägre förbrukning än alla andra märken. Detta var en big deal för några år sedan, framförallt när Tv-apparaterna ökade i storlek och fortfarande körde med lysrör.

Samsung byggde en oerhört stor kundbas pga detta "övertag" under många år. Vidrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte utan att man blir sugen på popcorn inför de strider som lär följa i spåren av detta "avslöjande". Ser att det redan börjar hetta till ordenligt på AVSForum

Något tips på en rolig tråd man kan läsa? Ju mer pajkastning desto bättre.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Bildexpert 📺

Tycker Samsung ändå gör rätt bra ifrån sig överlag i TV-apparater. Alltid haft fokus på spelfunktioner och det har sällan varit problem med PC-anslutning. Vill man ha riktigt hög ljusstyrka är Samsung nog flest nits per krona eller. Särskilt på Q-modellerna i 9 och 8-serien men även enklare mellan- och basmodeller brukar gå högt i nits. Där en typisk basmodell kämpar med 200-250 nits tar sig Samsung-modellen ofta över 300 nits.

Permalänk
Medlem

Nånstans känns det som en storm i ett vattenglas. Folk vill ha "audiofila" tvs, dvs dom skall vara überperfekta och sen slökollar dom på marvelrullar. Sen blir vi alla äldre. Som 50+ är min syn definitivt inte vad den var när jag var 23. Vare sig i skärpa, upplösning eller i färgseende.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tempel:

Nånstans känns det som en storm i ett vattenglas. Folk vill ha "audiofila" tvs, dvs dom skall vara überperfekta och sen slökollar dom på marvelrullar. Sen blir vi alla äldre. Som 50+ är min syn definitivt inte vad den var när jag var 23. Vare sig i skärpa, upplösning eller i färgseende.

"Stormen" är ju inte så mycket själva bilden i sig, problemet är ju att de manipulerar testresultat.
Hade det "bara" varit att bilden hade överdriven färgvolym eller ljusstyrka etc så hade det ju varit ett non-issue

Visa signatur

240p är livet