Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag har installerat UniFi på en laptop. Har kopplat laptopen till en switch. Har adoptat switchen och den har fått en IP. Jag har anslutit en AP till switchen. Den lyckas jag inte adopta. Den får samma IP som switchen får. Har forgettat, resettat och re-adoptat både switch och AP, flera gånger. Gör ingen skillnad, blir samma resultat oavsett jag konfigurerat om nätverk och DHCP-server. Någon som gillar att felsöka tillsammans?

Vad har du för DHCp-server/router? Vad får den för IP?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mar3ld:

Jag har installerat UniFi på en laptop. Har kopplat laptopen till en switch. Har adoptat switchen och den har fått en IP. Jag har anslutit en AP till switchen. Den lyckas jag inte adopta. Den får samma IP som switchen får. Har forgettat, resettat och re-adoptat både switch och AP, flera gånger. Gör ingen skillnad, blir samma resultat oavsett jag konfigurerat om nätverk och DHCP-server. Någon som gillar att felsöka tillsammans?

Den kan omöjligt få samma IP som switchen sålänge inget är hårdkonfat/statiskt.
Vad har du för "grejer" och vad har de för IP? Bild på inställningar?

Permalänk
Medlem

Hej.
Trevligt med så snabb respons!

Efter 2h chat med deras support är läget detsamma. Båda enheterna får samma IP .. MEN det verkar kunna bero på att de inte får sin IP från DHCP-servern utan att de tar en så kallad fall back IP. Supporten har eskalerat till nästa nivå för att se om de kan lösa saken.

Vi lyckas inte uppdatera mjukvaran i APs .. men en gång för länge sedan så gjorde jag det manuellt genom att curla hem firmware och starta uppdateringen med ett script. Men det var inget som first line support ville befatta sig med. .. så ska försöka nu medan jag väntar på en signal från second line.

Skrivet av jocke92:

Vad har du för DHCp-server/router? Vad får den för IP?

DHCP-servern är UnFi self hosted .. i just det nätverket jag försöker bygga upp till fungerande. Jag har annars en Windows Server som DHCP-server för nätverket just nu i produktion. UniFi körs på en dator med en statisk IP.

Skrivet av tcntad:

Den kan omöjligt få samma IP som switchen sålänge inget är hårdkonfat/statiskt.
Vad har du för "grejer" och vad har de för IP? Bild på inställningar?

Se ovan för tanke kring varför de båda för samma IP. Jag har bl a en US-16-150W och två olika sorters APs. UAP-AC-HD är en av dem .. och den har jag inte lyckats adopta ordentligt eftersom den väljer sin fall back IP hela tiden .. och därmed krockar med switchen som också väljer denna IP.

Supporten startade en uppdatering av firmware på denna AP men bootade om power cycla POE-porten den hänger på några gånger. Misstänker att jag behöver resetta APn ordentligt för att den ska kunna boota igen.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har ni en FW/Router från Unifi också? Annars körs väl bara en kontroller men det är ju ingen routerfunktion i sig, där konfar ni allt.
Windows Server och Denna ligger iaf på separa nät/vlan?
Hårdvaran ska vara utanför DHCP-scope och statisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har ni en FW/Router från Unifi också? Annars körs väl bara en kontroller men det är ju ingen routerfunktion i sig, där konfar ni allt.
Windows Server och Denna ligger iaf på separa nät/vlan?

Kommer i första vändan köra med en fw från en annan lev. Byter till UDM Pro om någon månad. Har redan UDM Pro på plats men då den inte kan anslutas till WAN som nätet är just nu så krävde UI support att jag lade UDM åt sidan då det inte supportas att köra den utan WAN.
Vi har VLAN i produktionsnätet och jag vill konfa upp UniFi så att den matchar / svarar med övrig konfiguration - INNAN jag kopplar in det nya UniFi-nätet ... Vill inte råka få in någon DHCP-server från UniFi som stör någon av de som redan rullar.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hårdvaran ska vara utanför DHCP-scope och statisk

Yes, så vill jag ju ha det men vi har blivit rekommenderade att köra UI switchar och APs med DHCP .. och att reservera de IPs de får. Men jag hittar inte var jag reserverar. Och .. jag blir ju lite bekymrad över den saken eftersom jag konfat DHCP-servrar sedan nittiotalet .. det är liksom inte främmande för mig. Jag KAN bara inte hitta var jag reserverar eller ser lån med UniFi.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Yes, så vill jag ju ha det men vi har blivit rekommenderade att köra UI switchar och APs med DHCP .. och att reservera de IPs de får. Men jag hittar inte var jag reserverar. Och .. jag blir ju lite bekymrad över den saken eftersom jag konfat DHCP-servrar sedan nittiotalet .. det är liksom inte främmande för mig. Jag KAN bara inte hitta var jag reserverar eller ser lån med UniFi.

Det låter som du inte har någon DHCP-server. För i unifi så är DHCP-servern i routern dvs. i USG eller UDM. Eventuellt att deras lager 3 switch kan vara det också

Om du kopplar in andra enheter i nätverket, får de IP-adress?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med, "DHCP-servern är UnFi self hosted"?

Permalänk
Medlem

Hej.

Skrivet av jocke92:

Det låter som du inte har någon DHCP-server. För i unifi så är DHCP-servern i routern dvs. i USG eller UDM. Eventuellt att deras lager 3 switch kan vara det också

Om du kopplar in andra enheter i nätverket, får de IP-adress?

Det finns en DHCP-server i UniFi. Enheter får däremot ingen IP. Se bild. Men normalt är bilden i "Auto"-läget, men då blev det ännu ljusgråre text på vit bakgrund .. så jag ställde om till "manual" för att kunna visa.

Nä, jag lyckas inte ladda upp en bild till forumet. Du får tro mig, det installeras en DHCP-server står det när jag skapar ett nätverk.

Skrivet av Lilak:

Vad menar du med, "DHCP-servern är UnFi self hosted"?

Bilden jag ville inkludera visar att det skapas en DHCP-server när jag skapar ett nätverk. Och UniFi-servern körs på dator, inte UDM Pro. Den skulle vi stänga av enl Ubiquiti.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Hej.

Det finns en DHCP-server i UniFi. Enheter får däremot ingen IP. Se bild. Men normalt är bilden i "Auto"-läget, men då blev det ännu ljusgråre text på vit bakgrund .. så jag ställde om till "manual" för att kunna visa.

Nä, jag lyckas inte ladda upp en bild till forumet. Du får tro mig, det installeras en DHCP-server står det när jag skapar ett nätverk.

Bilden jag ville inkludera visar att det skapas en DHCP-server när jag skapar ett nätverk. Och UniFi-servern körs på dator, inte UDM Pro. Den skulle vi stänga av enl Ubiquiti.

Det finns inte en DCHP server i UniFi Controllern. Eftersom du saknar en router tex UDM eller USG som delar ut IP-adresser så funkar det inte. Se till till att skaffa en router, installera pfsense eller Pihole för att få det att funka

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Det finns inte en DCHP server i UniFi Controllern. Eftersom du saknar en router tex UDM eller USG som delar ut IP-adresser så funkar det inte. Se till till att skaffa en router, installera pfsense eller Pihole för att få det att funka

Men menar du att supporten inte skulle informera mig om det utan dessutom själv försöka i över en timme att få både switch och AP att låna IP från UniFi-serverns DHCP innan han gav upp och satte IP manuellt på enheterna (.. för att snart efter det ge upp för att han ändå inte lyckades uppdatera firmware)?

Jag har en färdigkonfad DHCP-server utanför isoleringen som jag försöker få igång Ubiquiti-grejerna i. Vill bara inte koppla ihop dessa då jag "luras" att tro att jag ansluter flera DHCP-servrar till samma nät då .. Jag blir förvirrad av dessa Ubiquiti-grejer ..?!

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Hej.

Det finns en DHCP-server i UniFi. Enheter får däremot ingen IP. Se bild. Men normalt är bilden i "Auto"-läget, men då blev det ännu ljusgråre text på vit bakgrund .. så jag ställde om till "manual" för att kunna visa.

Nä, jag lyckas inte ladda upp en bild till forumet. Du får tro mig, det installeras en DHCP-server står det när jag skapar ett nätverk.

Bilden jag ville inkludera visar att det skapas en DHCP-server när jag skapar ett nätverk. Och UniFi-servern körs på dator, inte UDM Pro. Den skulle vi stänga av enl Ubiquiti.

Nej, du har blivit lurad. Du bara förbereder för en DHCP-server. När du adopterar en USG till din kontroller så kommer den börja dela ut IP-adresser enligt den konfigurationen du lagt in. Själva kontrollern delar aldrig ut några IP-adresser vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, du har blivit lurad. Du bara förbereder för en DHCP-server. När du adopterar en USG till din kontroller så kommer den börja dela ut IP-adresser enligt den konfigurationen du lagt in. Själva kontrollern delar aldrig ut några IP-adresser vad jag vet

Crazy av supporten isf. Har ju pratat med dem vid två separata tillfällen. Första gången med både first line och second. Idag med bara first, men de har eskalerat till second. Helt crazy ..

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Crazy av supporten isf. Har ju pratat med dem vid två separata tillfällen. Första gången med både first line och second. Idag med bara first, men de har eskalerat till second. Helt crazy ..

Det har blivit något missförstånd mellan supporten och dig, som det är nu har du ingen dhcp-server.

Hade du lyckats adopta din switch i din controller?

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, controllern har ingen DHCP-server eller annan funktionalitet mer än att styra konfigurationen av enheterna och samla information osv. I princip varje gång jag har satt upp UniFi-lösningar, eller från andra tillverkare med för den delen, sätter jag statiska IPs på allt. Jag tycker det ger mer kontroll än att reservera i DHCP, men klart att funktionen blir densamma.

Tänk på att UDM har egen kontroller vilket betyder att du inte kan adopta den till din nuvarande controller, så det låter ev som du börjat lite i fel ände. Men detta har du kanske redan koll på och tänkte exportera konfigen till UDM:en sen?

Permalänk
Medlem

Som övriga säger så sätter man upp DHCP range mm i controllern, men inga IP adresser delas ut av denna.
Kör man ett mgmt vlan så kan det behövas ändras manuellt via cli för att den skal gå att koppla till systemet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mar3ld:

Crazy av supporten isf. Har ju pratat med dem vid två separata tillfällen. Första gången med både first line och second. Idag med bara first, men de har eskalerat till second. Helt crazy ..

Blev det förklarat att ni inte har en router/FW eller att man måste ha en?
Skrev ju ganska tidigt att kontrollern bara är en mjukvara för att konfa nätverket;)

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera lite hemma till WIFI 6. Funderar på att köpa 2 st antingen UniFi 6 Pro eller Lite, har svårt att hitta lite skillnader på dem. Hade troligtvis klarat mig rätt fint på Lite egentligen, är väl främst antalet MIMO antenner som skiljer sig eller är det något mer man bör tänka på? Använder i princip enbart wifi till telefoner, allt annat kör kabel.

Sen vet jag inte om jag ska köpa en router också, har en Edgerouter X idag som jag är nöjd med men hade velat skaffa något med PoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Crazy av supporten isf. Har ju pratat med dem vid två separata tillfällen. Första gången med både first line och second. Idag med bara first, men de har eskalerat till second. Helt crazy ..

Kollar du i unifi controller så står det "requires unifi router" eller liknande vid inställningar som kräver en unfi router (usg mfl).

Om du ansluter en kabel från switchen du har och ditt övriga nätverk, där du har en DHCP server, kommer det fungera.
Det går också att SSH'a in i switchen och ändra dens statiska adress.

Finns även programvara för att köra en DHCP server på windows, om du inte vill koppla grejerna till ditt andra nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Funderar på att uppgradera lite hemma till WIFI 6. Funderar på att köpa 2 st antingen UniFi 6 Pro eller Lite, har svårt att hitta lite skillnader på dem. Hade troligtvis klarat mig rätt fint på Lite egentligen, är väl främst antalet MIMO antenner som skiljer sig eller är det något mer man bör tänka på? Använder i princip enbart wifi till telefoner, allt annat kör kabel.

Sen vet jag inte om jag ska köpa en router också, har en Edgerouter X idag som jag är nöjd med men hade velat skaffa något med PoE.

Antalet mimo antenner du behöver har ju mest att göra med hur mycket du kör över wifi och hur tung trafik du har där. Har du snabbt internet över typ 500 mbit kan det kanske vara värt med pro. Kör du bara typ mobiler och enklare saker på wifi räcker ju lite gott och väl.
2x2 AX är ganska kapabel men fortfarande ”budget”, men AX lite är väldigt mycket starkare än gamla lite.
Beror helt på vad du kör på wifi och vad som går över kabel imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Antalet mimo antenner du behöver har ju mest att göra med hur mycket du kör över wifi och hur tung trafik du har där. Har du snabbt internet över typ 500 mbit kan det kanske vara värt med pro. Kör du bara typ mobiler och enklare saker på wifi räcker ju lite gott och väl.
2x2 AX är ganska kapabel men fortfarande ”budget”, men AX lite är väldigt mycket starkare än gamla lite.
Beror helt på vad du kör på wifi och vad som går över kabel imo.

Ja som sagt, alltid tungt kör kabel så använder inte trådlöst särskilt mycket. Lite är väl mindre rent fysiskt också så lite lättare att dölja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja som sagt, alltid tungt kör kabel så använder inte trådlöst särskilt mycket. Lite är väl mindre rent fysiskt också så lite lättare att dölja.

Kör på lite 6 då. Ser ingen anledning till varför du skulle välja en av de andra i ditt fall. Sparar du pengar som du kan lägga på annat.

Ja tror som du säger att lite är rätt mycket mindre så va det iaf i gamla gen.

Har du någon lösning för POE till dem idag? Jag hade väntat på att Dream Router blir tillgänglig i sånt fall, den har två poe portar. Den fungerar iofs också som AP så du kan du placera den bra så behöver du kanske bara en dream router och en ap 6 lite för allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Kör på lite 6 då. Ser ingen anledning till varför du skulle välja en av de andra i ditt fall. Sparar du pengar som du kan lägga på annat.

Ja tror som du säger att lite är rätt mycket mindre så va det iaf i gamla gen.

Har du någon lösning för POE till dem idag? Jag hade väntat på att Dream Router blir tillgänglig i sånt fall, den har två poe portar. Den fungerar iofs också som AP så du kan du placera den bra så behöver du kanske bara en dream router och en ap 6 lite för allt?

Ja, köper ändå via jobbet så kostnaden är inte så viktig men onödigt att köpa något man inte använder ändå. Täckning och stabilitet är väl detsamma? Det är det viktiga för mig. Nej jag har ingen PoE lösning idag vilket är varför jag vill skaffa det. Har inga problem med ERX i övrigt, bara avsaknaden av detta.

Måste dock säga att det känns lite segt att köpa ny dyr nätverksutrustning idag och inte få 2.5 gbit. Visst har inte nytta idag men om några år kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, köper ändå via jobbet så kostnaden är inte så viktig men onödigt att köpa något man inte använder ändå. Täckning och stabilitet är väl detsamma? Det är det viktiga för mig. Nej jag har ingen PoE lösning idag vilket är varför jag vill skaffa det. Har inga problem med ERX i övrigt, bara avsaknaden av detta.

Måste dock säga att det känns lite segt att köpa ny dyr nätverksutrustning idag och inte få 2.5 gbit. Visst har inte nytta idag men om några år kanske.

Vet inte riktigt om 1000kr för en wifi 6 ap är dyr, känner själv att de är rätt prisvärda.
Dock ingår inte poe injector så d behöver du köpa om du inte köper en poe switch.
Vad har du idag för wifi?
Kör du bara mobiler som du skrev är det kanske inte någon märkbar skillnad att byta.

2,5gb är fortfarande inte ”mainstream” så priser blir oproportionerligt dyrt. Har du inte över 1000 mbit så är det ju pengar i skön vilket som.
Om tre år kommer du fortfarande inte behöva mer än 1000 till dina mobiler så förstår inte riktigt vad du ska med 2,5 för wifi till.

Du kan ju skaffa en router som tar 10gb om nåt år för dator och annat kablat om det blir läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vet inte riktigt om 1000kr för en wifi 6 ap är dyr, känner själv att de är rätt prisvärda.
Dock ingår inte poe injector så d behöver du köpa om du inte köper en poe switch.
Vad har du idag för wifi?
Kör du bara mobiler som du skrev är det kanske inte någon märkbar skillnad att byta.

2,5gb är fortfarande inte ”mainstream” så priser blir oproportionerligt dyrt. Har du inte över 1000 mbit så är det ju pengar i skön vilket som.
Om tre år kommer du fortfarande inte behöva mer än 1000 till dina mobiler så förstår inte riktigt vad du ska med 2,5 för wifi till.

Du kan ju skaffa en router som tar 10gb om nåt år för dator och annat kablat om det blir läge.

Nja jag tänkte mer att Lite kostar 1000 och pro 2000kr och att pro inte är värt det om jag ändå inte nyttjar den. Tar hellre 2 st Lite då.

I dagsläget har jag en ERX i källaren som har två cat 6 kablar som går till uttag på bottenplan och andra plan. På botten kör jag en switch och sedan till en äldre Netgear R7000 som är AP. Till switchen finns även Nvidia Shield och en Raspberry pi inkopplat. På övervåningen har jag också en switch och används av två datorer där.

Planen var att ersätta Netgearen där nere och sätta en AP där uppe. Vi renoverade nyligen ett badrum och det gjutna golvet där uppe är precis ovanför AP därnere så täckningen är ganska dålig.

Permalänk
Administrativ avgift

Tänker att jag gör ett fint inlägg här har lite problem med min Dream Router och 200mbps videoström till mitt Vive Focus 3 vilket är i princip en high-end Android mobil.

Jag funderar om någon här har några tips på inställningar jag borde göra för att optimera mitt wifi för videoströmning, det jag själv gjort är att testa lite olika kanaler, olika styrkor men inget konkret.

Scenariot är följande: Spelrummet är helt fritt från andra störningar, ända 5GHZ enheten blir min Focus 3 allt annat är 2.4 vilket i princip betyder mobil + en robotdammsugare. Vive Focus 3 stödjer allting ända upp till Wifi6E och routern står ca 1m med fri sikt ut över rummet.

Det jag tror är optimalt är: HE160 med medium styrka och egen kanal men något mer som jag inte tänkt på?

Tack på förhand!

Sidnot: om någon vet hur jag lurar enheter att jag befinner mig i ett annat land utifrån mitt nätverk (Förutom VPN-box eller dyl) så skulle det även uppskattas!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Tänker att jag gör ett fint inlägg här har lite problem med min Dream Router och 200mbps videoström till mitt Vive Focus 3 vilket är i princip en high-end Android mobil.

Jag funderar om någon här har några tips på inställningar jag borde göra för att optimera mitt wifi för videoströmning, det jag själv gjort är att testa lite olika kanaler, olika styrkor men inget konkret.

Scenariot är följande: Spelrummet är helt fritt från andra störningar, ända 5GHZ enheten blir min Focus 3 allt annat är 2.4 vilket i princip betyder mobil + en robotdammsugare. Vive Focus 3 stödjer allting ända upp till Wifi6E och routern står ca 1m med fri sikt ut över rummet.

Det jag tror är optimalt är: HE160 med medium styrka och egen kanal men något mer som jag inte tänkt på?

Tack på förhand!

Sidnot: om någon vet hur jag lurar enheter att jag befinner mig i ett annat land utifrån mitt nätverk (Förutom VPN-box eller dyl) så skulle det även uppskattas!

Har du kört någon skanning av övriga nätverk för det låter som du har störningar? 160 MHz skulle jag aldrig använda då den stör ut (och blir störd) av alla andra kanaler, sikta på 80 och använd dem kanalerna som finns fria. Sen skulle jag också ställa in signalstyrkan på auto vilket brukar bli high

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av joeldeluxe:

Har du kört någon skanning av övriga nätverk för det låter som du har störningar? 160 MHz skulle jag aldrig använda då den stör ut (och blir störd) av alla andra kanaler, sikta på 80 och använd dem kanalerna som finns fria. Sen skulle jag också ställa in signalstyrkan på auto vilket brukar bli high

Det du säger är i princip auto inställningarna vilket har visat att inte klara sig 100%, har gjort en scan o har inga störningar. Satte 160MHZ och kanal manuellt + High o verkar ha fått det relativt stabilt. Kört Wifiman test ända sedan jag postade och har fått ut 400-450mbps konstant med latens på 13-17ms.

Men som du säger så bör 80 vara stabilare för fler enheter men nu tänker jag köra 100% isolerat bara focus 3 på ca 1-2m avstånd. Notera att vi knappt har 4G täckning i lägenhetsbyggnaden så de har isolerat lägenheterna extremt bra har endast 1 "living room speaker" som når ner till mig från grannen, resterande wifi´s finns inte ens på kartan.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Såg via reddit att UDR nu säljs i USA i UBNT vanliga butik, inte EA.

https://store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-conso...

Försökte kolla i EU store men tyvärr, verkar ännu ligga hos EA.

Samt även i USA är den utsåld, samt priset då höjt till 199 us dollar.

Har fyllt i vid USA att få mail när den är åter i lager, men har inga stora förhoppningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Såg via reddit att UDR nu säljs i USA i UBNT vanliga butik, inte EA.

https://store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-conso...

Försökte kolla i EU store men tyvärr, verkar ännu ligga hos EA.

Samt även i USA är den utsåld, samt priset då höjt till 199 us dollar.

Har fyllt i vid USA att få mail när den är åter i lager, men har inga stora förhoppningar.

UDR med Wifi 6 finns i butiken för 182,00 € så är rätt nöjd av att ha fått en under EA

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021