Permalänk
Medlem

Bäst tv för pensionärer

Hej, vilken tv på max 50 tum rekommenderar ni för 2st pensionärer som vill ha en så lätt tv som möjligt?

Jag har kollat på TCL 50 P725 och Philips 2021 50" 50PUS7556/12. Verkar ändå som att TCL med Android ändå bör vara lättast av dessa 2 och dessutom billigare då den kommer vara på kampanj för under 4000kr. Eller har ni något annat förslag för max 5000kr? Tar väldigt gärna synpunkter och förslag.

https://www.komplett.se/product/1188691/tv-ljud-bild/tv-video...

Och

https://www.komplett.se/product/1191910/tv-ljud-bild/tv-video...

Permalänk
Medlem

Lätt som i lättanvänd?
Behövs det några tjänster tex netflix inbyggt?
eller räcker det med att kunna koppla in linjärtv-boxen till tvn?
Kom ihåg att köpa en tv med "högt och bra ljud" det brukar äldre folk gilla

Jag har denna i sovrummet
https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/lg-43up75006lf/101988...
tycker den är lättanvänd och ljudet är klart och tydligt.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Lätt som i lättanvänd?
Behövs det några tjänster tex netflix inbyggt?
eller räcker det med att kunna koppla in linjärtv-boxen till tvn?
Kom ihåg att köpa en tv med "högt och bra ljud" det brukar äldre folk gilla

Jag har denna i sovrummet
https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/lg-43up75006lf/101988...
tycker den är lättanvänd och ljudet är klart och tydligt.

Lättanvänd ja. Behöver nödvändigtvis inte vara några tjänster inbyggda. Ljud é viktigt, men tänker att i värsta fall så kan man ju köpa en soundbar då TCL tvn kostar 3700kr.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Samsungs Tizen är lättare än Android TV och Web OS. Tryck på hemknappen och välj vilken app du vill titta på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten N:

Lättanvänd ja. Behöver nödvändigtvis inte vara några tjänster inbyggda. Ljud é viktigt, men tänker att i värsta fall så kan man ju köpa en soundbar då TCL tvn kostar 3700kr.

Svägerskan har en TCL och den är totalt värdelös. Om det gäller alla TCL vet jag inte, men den tar seriöst 3-4 minuter att starta…

Permalänk
Medlem

Philips är väl bra för pensionärer...välkänt märke & allt...
Hag har 3st & min mamma har en fläsk-Philips, som hon är nöjd med...
Bara fjärren är lättanvänd & Text-Tv är lätt att komma åt...så ordnar det sig...
Fast det spelar ingen roll vilket märke det är, om allt är inställt en gång för alla...ja ljudet måsta vara bra...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Personligen tycker jag att Samsungs Tizen är lättare än Android TV och Web OS. Tryck på hemknappen och välj vilken app du vill titta på...

Tycker det ser lite rörigt ut, men det kanske é värre då på en Android tv? Tyckte främst det verkade bra med röstsökningen, det borde ju vara enkelt. Men kanske é att tro för mycket. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Svägerskan har en TCL och den är totalt värdelös. Om det gäller alla TCL vet jag inte, men den tar seriöst 3-4 minuter att starta…

Yikes. Men jag vet att Phillips inte é så snabba att starta de heller. Min pappa é duktig på att inte stänga av tvn när han går och gör något annat, så det é kanske inte så viktigt. 😂

Permalänk
Medlem

Har ett par äldre Philips TV som köptes till äldre, och de har fungerat bra för alla tre som haft dem. Bra ljud har de också.

Det enda jag har att klaga på är fjärrkontrollen, konstig layout och små knappar gör det inte lätt att navigera med den, men det kanske är annorlunda idag.
Samsungs fjärrkontroller (av standard typ) är enklare att använda, enligt mig.

Oavsett om man ser till användarvänlighet så är just fjärrkontrollen det viktigaste, tydliga knappar är ju a och o.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Philips är väl bra för pensionärer...välkänt märke & allt...
Hag har 3st & min mamma har en fläsk-Philips, som hon är nöjd med...
Bara fjärren är lättanvänd & Text-Tv är lätt att komma åt...så ordnar det sig...
Fast det spelar ingen roll vilket märke det är, om allt är inställt en gång för alla...ja ljudet måsta vara bra...

Deras nuvarande é en Phillips. Men den höll ju inte så länge. 6år typ. Det som har varit bra é att den har startat upp på samma källa hela tiden. Text tv kollar han via boxen. Ljudet é viktigt helt klart viktigt, men svårt att jämföra enbart på specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har ett par äldre Philips TV som köptes till äldre, och de har fungerat bra för alla tre som haft dem. Bra ljud har de också.

Det enda jag har att klaga på är fjärrkontrollen, konstig layout och små knappar gör det inte lätt att navigera med den, men det kanske är annorlunda idag.
Samsungs fjärrkontroller (av standard typ) är enklare att använda, enligt mig.

Oavsett om man ser till användarvänlighet så är just fjärrkontrollen det viktigaste, tydliga knappar är ju a och o.

Sista bilden é TCL kontrollen, men den ser med största sannolikhet lite annorlunda i Sverige. Hittade ingen vanlig bild på kontrollen. Har ingen erfarenhet av Philips nya tv apparater, förhoppningsvis lite bättre än de äldre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten N:

Tycker det ser lite rörigt ut, men det kanske é värre då på en Android tv? Tyckte främst det verkade bra med röstsökningen, det borde ju vara enkelt. Men kanske é att tro för mycket. 😅

Röstsökningen är värdelös. Har en Google TV i barnens rum i tanke att det skulle vara bra för dom.
Säger man tex "Pokémon" så rekommenderar den enbart YouTube. Inte Netflix stora utbud eller Viaplay. Likadant med andra titlar som man vet finns, den rekommenderar enbart ett resultat, inte flera resultat från olika appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten N:

Deras nuvarande é en Phillips. Men den höll ju inte så länge. 6år typ. Det som har varit bra é att den har startat upp på samma källa hela tiden. Text tv kollar han via boxen. Ljudet é viktigt helt klart viktigt, men svårt att jämföra enbart på specs.

Tråkigt...Morsans är säkert 15år...Skitdålig bild...analogt...Onödigt att köpa ny tycker hon...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...