Hur tar man bort regionlåsning på bluray spelare?

Permalänk
Medlem

Hur tar man bort regionlåsning på bluray spelare?

Hej

Jag har försökt nu med hjälp av Google, utan resultat. Finns det någon här som kan hjälpa mig?

Jag har en sådan här spelare:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-ubp-x700-4k-ultra-...

Fullständigt lost här borta.. Jättetacksam för hjälp!

Permalänk
Keeper of the Bamse

10 sek google.

TL;DR: man måste köpa modchip för din spelare

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte utan hårdvarumoddning dvs lödande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

10 sek google.

TL;DR: man måste köpa modchip för din spelare

Skrivet av Pelegrino:

Ursäkta sent svar, betyder det att det är bättre att köpa en regionsfri spelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Ursäkta sent svar, betyder det att det är bättre att köpa en regionsfri spelare?

Ja, men dom jag har kollat på är det bara DVD:n i Blu ray spelarna som är regionsfria (kanske dålig koll av mig). Har samma Blu ray spelare som du å önskar att den vore regionsfri. Men det är ju Hollywood som bestämt detta för länge sen. Har en gammal Pioneer DVD spelare som köptes "chipad' över disk från nått Hifi ställe i Helsingborg. Vad jag minns funkade bara Pioneer DVD spelare att "chipas" för att bli regionsfria på den tiden å det är väl samma som gäller idag angående Pioneer:s Blu ray spelare. Vissa ställen kan kanske "chipa" vissa modeller av Blu ray spelare mot en summa/inlämming av spelaren eller köpas "chipade" vla disk/nätet, oftas dyrare modeller då.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ja, men dom jag har kollat på är det bara DVD:n i Blu ray spelarna som är regionsfria (kanske dålig koll av mig).

Det är oftast så. Det som gjorde regionlåsning mindre attraktivt var:

1) Disney började kolla att regionlåset var aktivt - dvs, deras filmer började med att kolla att spelaren inte var upplåst, och om den var det, så vägrade den spela filmen.
2) Bluray flyttade Japan från Europas region till samma som USA, så alla de amerikanska anime-fansen behövde inte köra med upplåsta spelare längre.

Nånstans blev det väl bara lättare att "hitta" de där filmerna nån annan stans, och sen kom streaming och i princip dödade Bluray för allt utom de riktiga fansen som vill ha högsta bildkvalitet. Det är en för liten marknad att utveckla för.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Finns ju spelare i övre segmentet typ Reavon där man ska kunna byta region utan att chippa.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Det var helt klart enklare på tidigare spelare, nu på senare tid har det blivit besvärligare.
Själv har jag en extra, äldre Toshiba Blu-ray där jag efter firmware-flash kan byta region med fjärrkontrollen. Kanske går att hitta en begagnad maskin som det går att flasha om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ja, men dom jag har kollat på är det bara DVD:n i Blu ray spelarna som är regionsfria (kanske dålig koll av mig). Har samma Blu ray spelare som du å önskar att den vore regionsfri. Men det är ju Hollywood som bestämt detta för länge sen. Har en gammal Pioneer DVD spelare som köptes "chipad' över disk från nått Hifi ställe i Helsingborg. Vad jag minns funkade bara Pioneer DVD spelare att "chipas" för att bli regionsfria på den tiden å det är väl samma som gäller idag angående Pioneer:s Blu ray spelare. Vissa ställen kan kanske "chipa" vissa modeller av Blu ray spelare mot en summa/inlämming av spelaren eller köpas "chipade" vla disk/nätet, oftas dyrare modeller då.

Muchas gracias 🤠

Permalänk
Medlem

Jag glömde, vet ni var man kan chippa spelare? Eller är det otillåtet att fråga om?? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Jag glömde, vet ni var man kan chippa spelare? Eller är det otillåtet att fråga om?? 🤔

Borde inte va otillåtet att fråga om. Vad jag vet är det inte olagligt. Däremot finns det avtal mellan filmbolagen och tillverkarna av blu-ray spelare som förbjuder tillverkarna att göra regionsfria blurayspelare (finns dock modeller innan avtalet trädde i kraft).

https://www.ebay.com/itm/325053671753?hash=item4baeb56949:g:6...

Denna är en gammal spelare men det finns en patch som gör att du kan välja region på spelaren för blu ray. Har haft denna själv, fungerar bra.

Annars har du dessa (jag vet ingenting om företaget i sig, hittade när jag googlade).
http://www.dvdirect.net/webshop/?brand=&y=

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag har en multiregion-spelare från https://www.stegen.com/en/6-multiregion-blu-ray
Du kan välja region du vill spela upp ifrån. Min är inköpt för säkert 10 år sedan och är en LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

Jag har en multiregion-spelare från https://www.stegen.com/en/6-multiregion-blu-ray
Du kan välja region du vill spela upp ifrån. Min är inköpt för säkert 10 år sedan och är en LG.

Ingen av Sony modellerna finns i lager (out of stock).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Blir nog enklare att ha en spelare per region.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Fråga hur man chippar sin hårdvara är OK men inte hur man kringgår kopieringskydd eller piratkopierar.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Annars har du dessa (jag vet ingenting om företaget i sig, hittade när jag googlade).
http://www.dvdirect.net/webshop/?brand=&y=

Köpte min Blu-Ray därifrån, men det är säkert 10-15 år sedan (De kan ju bytt ägare både en och två gånger sedan dess, har ingen aning). Min Blu-Ray funkar iaf fortfarande med mina gamla rullar. Kan inte påstå att jag köper några nya filmer. Är inte alla Blu-Ray regionsfria nu ändå? Har för mig att i slutänden var det ändå bara för DVD jag behövde byta region eftersom alla filmer jag köpte från USA ändå var regionsfria.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Köpte min Blu-Ray därifrån, men det är säkert 10-15 år sedan (De kan ju bytt ägare både en och två gånger sedan dess, har ingen aning). Min Blu-Ray funkar iaf fortfarande med mina gamla rullar. Kan inte påstå att jag köper några nya filmer. Är inte alla Blu-Ray regionsfria nu ändå? Har för mig att i slutänden var det ändå bara för DVD jag behövde byta region eftersom alla filmer jag köpte från USA ändå var regionsfria.

Inte Blu-ray. UHD 4k är dock regionsfria. Sen är många blu-ray A,B,C dvs de fungerar både i USA och Europa. Men vissa är A eller B.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5