Apples försäljning av reservdelar till privatpersoner är igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag vet inte vad motsvarande verktyg från tredjepart skulle kosta, det är iofs mycket möjligt att det är en motsvarande kostnad även om man köper en annan variant, men det blir ju oavsett inte prisvärt på samma vis om man inte tänkt reparera flera enheter. Det kan ju dock ses som en värd investering om de fortsätter vara kompatibla med enheter i framtiden, eller om man går ihop flera stycken som vill reparera sina prylar och delar på kostnaden för specifikt verktygen.

Det enda som stod ut lite prismässigt i mina ögon var hållarna för simkort, som kostade hela sju dollar styck. Inte särskilt förvånande, minns att sådana reservdelar låg på typ 100-150 i butik när det fanns i Sverige till äldre modeller (och då inte original), men det känns lite saftigt jämfört med typ skruvar och andra tillbehör. Sen får man väl se vad det landar på för priser i Europa

Vore ju bra om dom inkluderade telefoner äldre än iphone 12

Skrivet av maweric:

Jag som spräckte skärmen på min iPhone 7 igår.

vill du skruva själv eller ? instruktions video finns på Youtube.
https://www.tcare.se/en/home/7005-iphone-7-lcd-screen-and-dig...

Permalänk
Medlem

Genialiskt! Nu kan Apple leverera sina telefoner med ännu sämre batterier och sedan ta betalt en gång till när du själv ska byta ut det. Det enda positiva är väl att man slipper lämna in sin telefon till deras aktorisera serviceställen som är helt inkompetenta och helst vill att man ska betala några hundralappar för att skrota en full fungerande telefon där bara batteriet behöver bytas.

Däremot kan man undra hur de tänker lösa saker som kalibrering. Dessa program är väl antagligen fortfarande bara tillgängliga för aktoriserade serviceställen.

Kom på en sak till
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

Vore ju bra om dom inkluderade telefoner äldre än iphone 12
https://www.youtube.com/watch?v=agG108sxkyo

vill du skruva själv eller ? instruktions video finns på Youtube.
https://www.tcare.se/en/home/7005-iphone-7-lcd-screen-and-dig...

Om nu batteriet behöver bytas på en iPhone 12 så är det något allvarlig fel och borde gå på garantin.

Permalänk
Medlem

Om det innebär att Apple-produkten måste kopplas upp mot Apple för att den nya hårdvaran skall godkännas så finns risken i framtiden med att Apple ändrar sig. Easy Come, Easy Go.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om det innebär att Apple-produkten måste kopplas upp mot Apple för att den nya hårdvaran skall godkännas så finns risken i framtiden med att Apple ändrar sig. Easy Come, Easy Go.

Mm, just det där att "kontakta Apple Support så att de kan köra konfigurationsverktyget åt dig" (eller hur det nu fungerar) känns rätt tveksamt...
Man får göra mycket av jobbet själv men man har ingen möjlighet att själv slutföra reparationen vad det verkar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mm, just det där att "kontakta Apple Support så att de kan köra konfigurationsverktyget åt dig" (eller hur det nu fungerar) känns rätt tveksamt...
Man får göra mycket av jobbet själv men man har ingen möjlighet att själv slutföra reparationen vad det verkar.

Apple vill inte släppa kontrollen och ett starkt samt giltigt argument ifrån deras sida kommer bli: Säkerhet.

Hade Apple gått med på att ha några extra kontakter så hade skärmbyte samt batteribyte kunnat göras nästan lika enkelt som ett batteribyte kunde göras på alla mobiltelefoner innan Apple tog sig in på mobiltelefonmarknaden och ritade om allt från inmatning, SIM-kort, batteri, 3,5mm uttag m.m. och resten utav världen följde efter.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Iphone 12/13 lär inte behöva ha reparation. Det är väl främst äldre telefoner som har behov av reparation. Detta är bara för att lugna alla inom right to repair rörelsen...

https://youtu.be/agG108sxkyo

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Rätt bra ändå.

Har alltid kliat ordentligt i mitt humör när Apple vid varje keynote babblat om hur miljövänliga de är för att de använder visst mycket återvunnet material. Och samtidigt varit jävligt aggressiv mot de som vill reparera existerande Apple-grejer. Totalt hyckleri.

Men detta är ju en rätt riktning i alla fall.

Jag tycker inte detta varit konstigt för detta är den visionen jag tror Apple har haft tidigare. Få telefoner som är 100% gjorda av återvunnet material och göra det så extremt miljövänligt att det spelar egentligen ingen roll för miljön skull om du köper en ny Iphone eller reparerar den gamla de Iphone du slänger återanvänds till 100% i princip för och göra nya Iphones. Visst det tar ett tag innan de är där men jag tror att Apple vill dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Detta visar endast hur billigt AppleCare är. Räcker att du byter skärmen en gång så har du tjänat in pengarna + 2500kr i "vinst".

Att byta skärm på 13 pro max kostar 3800kr utan arbetskostnad enligt dessa priser, vilket blir runt 5000kr. Apple care + kostar 2500kr + 850kr för skärmbyte.

Nu vet jag inte hur ironisk / allvarlig du är men sist jag reparerade en telefon kostade det 900 kronor i självrisk till min hemförsäkring. Alla extra försäkringar är totalt onödigt. om du har bra uppsikt över din hemförsäkring med drulle och halv självrisk så blir det billigt när något händer. Din hemförsäkring är ändå "ett måste".

Skrivet av evil penguin:

Mm, just det där att "kontakta Apple Support så att de kan köra konfigurationsverktyget åt dig" (eller hur det nu fungerar) känns rätt tveksamt...
Man får göra mycket av jobbet själv men man har ingen möjlighet att själv slutföra reparationen vad det verkar.

Du har väl hört talas om dom ny självscanningskassorna på coop och ICA?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Nu vet jag inte hur ironisk / allvarlig du är men sist jag reparerade en telefon kostade det 900 kronor i självrisk till min hemförsäkring. Alla extra försäkringar är totalt onödigt. om du har bra uppsikt över din hemförsäkring med drulle och halv självrisk så blir det billigt när något händer. Din hemförsäkring är ändå "ett måste".

Du har väl hört talas om dom ny självscanningskassorna på coop och ICA?

Tveksam kring servicen där, kan nästan betala vad som helst för att slippa klydd. Likt ärenden med tidigare android enheter som involverat försäkringsbolag så har jag behövt vänta i över en månad på att få skärmen reparerad, apple garanterar 8 dagar och tid är pengar. Sen var det osäkerhet ifall IP klassningen var kvar osv. Min försäkring har 30% avdrag efter 6 månader och diverse åldersavdrag då jag är 20.

Men du har rätt borde kolla över min hemförsäkringen igen och se vad det finns för möjligheter ifall en spenderar 1250kr mer per år.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Personligen litar jag skit och inget på Apple! Tittar man tillbaka på de senaste årens utveckling av deras produkter med komponentlåsning, omöjlighet för andra än Apple att köpa, i deras produkter, ingående komponenter osv så tror jag detta mer är en rökridå eller PR-stunt än något annat.
Som någon ovan skrev så tror jag detta enbart tillkommit i ett försök att blidka "Right to repair" rörelsen och det faktiska värdet för konsumenten i princip kommer vara 0 och inget i slutändan.

Man kan bara hoppas på att någon gång bli glatt överraskad av Apple....
Hälsningar från en glad cyniker....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Bra tanke. Men det är Apple så utförandet är tyvärr kasst.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Gillar att de har momentskruvmejslar från Wera i alla fall

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Xcalibur:

Vore ju bra om dom inkluderade telefoner äldre än iphone 12

Det håller jag med om till fullo! Särskilt när man ändå erbjuder delar till Iphone SE, som har samma chassi som Iphone 8.
Därtill är det ju främst äldre modeller som det blir aktuellt att börja byta hårdvara i. Blir intressant att se om de utökar till äldre också, eller om det bara läggs till nya modeller i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jag tycker inte detta varit konstigt för detta är den visionen jag tror Apple har haft tidigare. Få telefoner som är 100% gjorda av återvunnet material och göra det så extremt miljövänligt att det spelar egentligen ingen roll för miljön skull om du köper en ny Iphone eller reparerar den gamla de Iphone du slänger återanvänds till 100% i princip för och göra nya Iphones. Visst det tar ett tag innan de är där men jag tror att Apple vill dit.

Fast material är inte hela ekvationen ur miljösynpunkt.

Permalänk
Medlem

En känd amerikansk reparatör vid namn Jessa släppte precis en kort video om hennes upplevelse med Apple's self-repair paket vilket var skärm och verktyg: Det tog 3 timmar (en erfaren reparatör som mig gör detta på 20 minuter normalt sett, utan apple's egna verktyg) och kostade totalt $319 förutsatt att verktygen skickas tillbaka i tid.. Problemet här är att du kan laga en iphone 12 skärm via Apple själva för $279 .. så din egen DIY är alltså dyrare..
6-minuter's summering av upplevelsen:
https://www.youtube.com/watch?v=Jubm94G9w5I

3 timmar långa hela videon där hon visar verktyg etc:
https://www.youtube.com/watch?v=Z1aqPuOu_sM

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

En känd amerikansk reparatör vid namn Jessa släppte precis en kort video om hennes upplevelse med Apple's self-repair paket vilket var skärm och verktyg: Det tog 3 timmar (en erfaren reparatör som mig gör detta på 20 minuter normalt sett, utan apple's egna verktyg) och kostade totalt $319 förutsatt att verktygen skickas tillbaka i tid.. Problemet här är att du kan laga en iphone 12 skärm via Apple själva för $279 .. så din egen DIY är alltså dyrare..
6-minuter's summering av upplevelsen:
https://www.youtube.com/watch?v=Jubm94G9w5I

3 timmar långa hela videon där hon visar verktyg etc:
https://www.youtube.com/watch?v=Z1aqPuOu_sM

Katastrof och typiskt Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X