Apples försäljning av reservdelar till privatpersoner är igång

Permalänk
Melding Plague

Apples försäljning av reservdelar till privatpersoner är igång

Apples reparationsservice är skarpt lanserad för användare i USA som vill reparera telefoner själva. Tjänsten planeras även anlända i Europa till slutet av året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt bra ändå.

Har alltid kliat ordentligt i mitt humör när Apple vid varje keynote babblat om hur miljövänliga de är för att de använder visst mycket återvunnet material. Och samtidigt varit jävligt aggressiv mot de som vill reparera existerande Apple-grejer. Totalt hyckleri.

Men detta är ju en rätt riktning i alla fall.

Permalänk
Musikälskare

Hatten av till Apple

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Apples reparationsservice är skarpt lanserad för användare i USA som vill reparera telefoner själva. Tjänsten planeras även anlända i Europa till slutet av året.

Läs hela artikeln här

Sent ska syndaren vakna...
Det är ju ett steg i en positiv riktning, även om det förstås är ett rätt smalt utbud de startat med. Man får hoppas att de breddar utbudet och fortsätter att jobba på detta långsiktigt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
DingDongerMcDongface

Om man inte räknar med priserna för svindyra specialverktyg känns reservdelarna i sig ändå rätt okej?

Älskar även rekommendationen om att inte glömma att köpa en behållare till sin sand. Hatar när man köper sand, men glömmer en burk till den. Så drygt.

Permalänk

Frågan är vilken skillnad detta i praktiken får? Liksom man kunde redan innan köpa ny batteri och skärm.
Högtalare var kända för att gå sönder på alla mobiler innan de blev vattentäta. Kanske finns problemet kvar ännu.

Nå jag är för att tillverkare hushållar med reservdelar och tycker detta generellt är för dåligt. Ett grundproblem brukar vara små upplagor av en produkt som bara tillverkas i kort period. Vilken gör det skitsvårt att få reservdelar begagnat.

På iPhones som säljs i såna volymer så känns detta som ett mindre problem.

*edit*

Citat:

M1-baserade Mac-enheter

Ja detta är mer intressant. Med skärmbyte på mobiler är det lite som man står i korvkiosken och säger jag ska ha en helspecial med gurkmejornas, expediten frågar var det något mer? Varvid man svarar: Ja, ta en skärmbyte på min mobil när du ändå håller på.

Permalänk
Medlem

Så jag kollade Rossmans video angående detta och måste säga att utbudet är skitdålig. Det är bara de nyaste telefonerna och bara väldigt liten utbud av reservdelar.
https://youtu.be/agG108sxkyo

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om man inte räknar med priserna för svindyra specialverktyg känns reservdelarna i sig ändå rätt okej?

Älskar även rekommendationen om att inte glömma att köpa en behållare till sin sand. Hatar när man köper sand, men glömmer en burk till den. Så drygt.

Håller med. Kan tänka mig att specialverktygen är dyra för de måste vara 100% korrekta och inte ha något som helst vingel.

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Rätt bra ändå.

Har alltid kliat ordentligt i mitt humör när Apple vid varje keynote babblat om hur miljövänliga de är för att de använder visst mycket återvunnet material. Och samtidigt varit jävligt aggressiv mot de som vill reparera existerande Apple-grejer. Totalt hyckleri.

Tar Apple ansvar om man gör något fel under reperationen? T ex hur får man Truetone att fungera när man reparerar den privat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

De levererar kanske bara i bulk? Hemleverans med lastbil som tippar på gården åt en. Då är det ju bra med en burk så man har nåt att gå ner och hämta upp sanden i. Blir så jobbigt att hälla den i fickan tillsammans med nycklar, mobil och plånbok.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Rätt bra ändå.

Det är ju inte så att det inte gått att reparera innan så länge man vänt sig till en Apple-auktoriserad verkstad, eller på egen risk en med tredjepartsdelar.

Har själv haft trubbel med skärmar som hade glitch:ig touch efter att ha köpt och installerat billigare kopior. Inte värt besparingar skulle jag säga, men har man tur så funkar det kanske.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av hypermode:

Håller med. Kan tänka mig att specialverktygen är dyra för de måste vara 100% korrekta och inte ha något som helst vingel.

Jag vet inte vad motsvarande verktyg från tredjepart skulle kosta, det är iofs mycket möjligt att det är en motsvarande kostnad även om man köper en annan variant, men det blir ju oavsett inte prisvärt på samma vis om man inte tänkt reparera flera enheter. Det kan ju dock ses som en värd investering om de fortsätter vara kompatibla med enheter i framtiden, eller om man går ihop flera stycken som vill reparera sina prylar och delar på kostnaden för specifikt verktygen.

Det enda som stod ut lite prismässigt i mina ögon var hållarna för simkort, som kostade hela sju dollar styck. Inte särskilt förvånande, minns att sådana reservdelar låg på typ 100-150 i butik när det fanns i Sverige till äldre modeller (och då inte original), men det känns lite saftigt jämfört med typ skruvar och andra tillbehör. Sen får man väl se vad det landar på för priser i Europa

Permalänk
Medlem

Jag som spräckte skärmen på min iPhone 7 igår.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tar Apple ansvar om man gör något fel under reperationen?

Rimligen inte, åtminstone inte om det inte direkt kan härledas till felaktiga instruktioner eller felaktiga verktyg från Apple.

Skrivet av Dinkefing:

T ex hur får man Truetone att fungera när man reparerar den privat?

Oklart, men https://support.apple.com/self-service-repair beskriver den övergripande processen.

Jag vet inte vad som krävs för att Truetone ska fungera, men i beställningen anger man IEMI så potentiellt är reservdelen förprogrammerad i den mån det krävs, och sedan görs ett avslutande konfigurationssteg med "System Configuration"-mjukvaran tillsammans med Apple.

Förmodar att något av detta (kanske en kombination) löser att även sådant som Truetone fungerar.
Sedan kan jag ju tycka att det är väl nedlåst, hela förfarandet...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta visar endast hur billigt AppleCare är. Räcker att du byter skärmen en gång så har du tjänat in pengarna + 2500kr i "vinst".

Att byta skärm på 13 pro max kostar 3800kr utan arbetskostnad enligt dessa priser, vilket blir runt 5000kr. Apple care + kostar 2500kr + 850kr för skärmbyte.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Rätt bra ändå.

Såvida man använder originaldelar så är det bra för miljön.
Inget miljövänligt med att byta batteri varje kvartal som många gör i parabolbutiken.

Permalänk

Ett steg framåt även fast det lär vara dyrt

Permalänk
Medlem

Undrar om dessa Wera skruvmejslar som kan ses på samma bild med sanden kostar mera pga att dom säljs på en hemsida för Apple, typ att dom tar en ~30% extra som dom gör med appar.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Detta visar endast hur billigt AppleCare är. Räcker att du byter skärmen en gång så har du tjänat in pengarna + 2500kr i "vinst".

Att byta skärm på 13 pro max kostar 3800kr utan arbetskostnad enligt dessa priser, vilket blir runt 5000kr. Apple care + kostar 2500kr + 850kr för skärmbyte.

Njae... det indikerar väl snarare att det är precis som vanligt med den där typen av tilläggsförsäkringar som säljs tillsammans med produkter, man bör känna sig själv och tänka efter ordentligt om det är rimligt.

Rimligen är det väl precis som vanligt, att de flesta som köper försäkringen sedan aldrig har anledning att utnyttja den. Och med det i åtanke är det ju bra om man frågar sig om den öht är rimlig, det är ju inte någon verklig "måste ha"-försäkring i slutänden.

Och sett till just priset så är det ju ändå så pass högt att man får se det som att man lite väljer att betala för olyckan på förhand, då ska man ju också tro att det är någorlunda sannolikt att olyckan faktiskt kommer inträffa. (Dvs man bör känna sig själv lite.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Njae... det indikerar väl snarare att det är precis som vanligt med den där typen av tilläggsförsäkringar som säljs tillsammans med produkter, man bör känna sig själv och tänka efter ordentligt om det är rimligt.

Rimligen är det väl precis som vanligt, att de flesta som köper försäkringen sedan aldrig har anledning att utnyttja den. Och med det i åtanke är det ju bra om man frågar sig om den öht är rimlig, det är ju inte någon verklig "måste ha"-försäkring i slutänden.

Och sett till just priset så är det ju ändå så pass högt att man får se det som att man lite väljer att betala för olyckan på förhand, då ska man ju också tro att det är någorlunda sannolikt att olyckan faktiskt kommer inträffa. (Dvs man bör känna sig själv lite.)

Ett batteribyte efter 2 år är ganska garanterat för min del, vilket är 250kr med försäkring för ett genuint batteribyte. Har fått en spricka i ett hörn på de tre senaste mobiler jag haft som inte påverkat funktionalitet, men andrahandsvärdet. Har inte haft försäkring så har slutat med att de inte sålts begagnade.

Iphone 13 pro max är den första mobilen jag köpt försäkring till då det är min första Iphone och android har inga logiska försäkringar. För mig är det värt guld att jag kan använda mobiltelefonen utan försiktighet och nervositet.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Ett batteribyte efter 2 år är ganska garanterat för min del, vilket är 250kr med försäkring för ett genuint batteribyte. Har fått en spricka i ett hörn på de tre senaste mobiler jag haft som inte påverkat funktionalitet, men andrahandsvärdet. Har inte haft försäkring så har slutat med att de inte sålts begagnade.

Iphone 13 pro max är den första mobilen jag köpt försäkring till då det är min första Iphone och android har inga logiska försäkringar. För mig är det värt guld att jag kan använda mobiltelefonen utan försiktighet och nervositet.

Ja, om man verkligen får ner batterikapaciteten under 80% på de två åren så blir det ju en grej. Det är nog på gärdsgården för de flesta, men för vissa händer det ju säkert.

Men det är just det jag vill åt, det är en försäkring som de faktiskt kan förmodas tjänar grova pengar på därför att de flesta aldrig har tillfälle att utnyttja den.
Så man får ju göra någon form av riskbedömning själv; om man t.ex. aldrig spräckt skärmen på en telefon hittills kanske det är onödigt att börja ta ut olyckan i förskott.

Visa signatur

Permalänk

--

Permalänk
Medlem

Var och hur ska man använda sanden? Gissar på att det är kopplat till batteribytet?

Visa signatur
Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av saigon:

Var och hur ska man använda sanden? Gissar på att det är kopplat till batteribytet?

Ja precis, om batteriet skulle börja svälla/ryka/brinner eller liknande ska man täcka det med sanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

I det fallet så kan ju en försäkring vara på sin plats. För min egen del så har jag aldrig behövt byta ut batteri i någon mobil sedan min HTC touch pro för snart 15 år sedan. Och jag har bara spräckt en skärm genom åren men då var det på en mobil som ändå redan var nästan 4 år gammal så det hade inte varit någon poäng att byta skärmen på den i alla fall för det var dags att byta ut den ändå.
Så för min del så är en försäkring en enormt onödig utgift eftersom det med största sannolikhet blir en kostnad som jag aldrig får någon nytta av.

Men som skrevs tidigare. Valet att ta en försäkring av typ Apple Care bör ju göras utifrån vad man själv är för användare och vad man normalt utsätter sin telefon för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, om man verkligen får ner batterikapaciteten under 80% på de två åren så blir det ju en grej. Det är nog på gärdsgården för de flesta, men för vissa händer det ju säkert.

Men det är just det jag vill åt, det är en försäkring som de faktiskt kan förmodas tjänar grova pengar på därför att de flesta aldrig har tillfälle att utnyttja den.
Så man får ju göra någon form av riskbedömning själv; om man t.ex. aldrig spräckt skärmen på en telefon hittills kanske det är onödigt att börja ta ut olyckan i förskott.

Det håller jag fullständigt med om och det gäller de flesta försäkringar. Är du bra bilförare behöver du inte försäkra hyrbilen etc. Tror dock minst 20% av mobilanvändare över 18 får spricka i sin mobiltelefon under en 2 års period och då är det bra för dessa individer. Ungdomar kan nog komma ner i 60-70% batterikapacitet under 2 år med tanke på hur mycket de använder dem, minst 10 timmar onscreen time med tiktok och diverse.

* Edit Min Oneplus 8 pro gick från att ha 2 dagar batteritid vid köp till knappt en dag efter 2 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

För mig är det värt guld att jag kan använda mobiltelefonen utan försiktighet och nervositet.

Detta är väl lite av bekymret, om människor pga försäkringen blir mer oförsiktiga så kommer det driva upp den förväntade kostnaden för reparationer. Det handlar ju även om vilka som väljer att teckna den - kan det handla om grupper som har på känn att de är mer oförsiktiga än medelanvändaren? Plus att försäkringen ofta gör att man inte ser något alternativ till att betala självrisken och få den lagad trots att ett bättre alternativ kunde vara att behålla den i befintligt trasigt skick men ha pengarna kvar på kontot.

Permalänk
Medlem

Vad måste jag påstå att jag ska reparera för att hitta en lilla burken med sand?
Sand från Apple måste vara det coolaste att ha med sig till ett beachparty

Permalänk
Medlem

Jag äger och driver en liten oberoende butik någonstans i Svedala som arbetar med att laga mobiltelefoner hela dagarna, och är involverad i right-to-repair rörelsen sen början..

Så jag är mer än kvalificerad att prata om detta, och jag inleder med en tldr: Apple's inträde i denna marknad är och har alltid varit ett politiskt verktyg.. Dom vill inte att man ska kunna reparera sina egna grejer, samtidigt är right-to-repair rörelsen ett stort hot som börjar få fler och fler politiker i usa att tänka om.. Det vill inte Apple.

Det började med IRP (independent repair programme) som var vidirigt på alla fronter, och all involverade i det programmet är brutalt nedlåsta och tjänar näst intill ingenting på dom marginaler som tillåts.. Fråga mig gärna om det om ni är nyfikna, har förmodligen mer insikt i det än någon annan i branschen vad det gäller Sverige som marknad.

Nu kommer alltså verktyg och delar till privatister.. Bra kan tyckas kanske, men sättet dom gör det på är omständigt, kriterierna är löjliga pch verktygen du måste ha för att genomföra en godkänd reparation, även som privatist, är vansinnigt dyra. Om ni dessutom kollat på dom 80-sidiga manualerna så ser ni att dom är designade för att använda deras metodik exlusivt.

Jag personligen ser mer affärer som en oberonde reaparatör, vi får vädligt ofta reda upp människors tabbar som det är, och med detta så kommer Apple indirekt ge oss mer kunder då misslyckande graden är hög för hemmamekare.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Vad måste jag påstå att jag ska reparera för att hitta en lilla burken med sand?
Sand från Apple måste vara det coolaste att ha med sig till ett beachparty

Jag tror det är ren förvirring och/eller rena memes frikopplade från verkligheten på den punkten.

Sanden är med i listan över verktyg i reparationsmanualen men den har inget produktnummer där, samma sak med handskar, rengöringstrasor, m.m. som man förväntas kunna köpa in själv vid behov.

Inget av det där verkar gå att beställa från Apple. På sidan för reservdelar och verktyg säljs står det "Note: Other tools not sold on the store can be purchased from electronics supply retailers.".

Så man bör väl då skaffa fram sand själv om man ska jobba med batterier... Finns ett avsnitt i manualen med säkerhetsföreskrifter för just detta.

Visa signatur