Fredagspanelen 248: Strömtörstiga grafikkort och Elon Musk köper Twitter

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 248: Strömtörstiga grafikkort och Elon Musk köper Twitter

Fredagspanelen får besök av SweClockers flitiga frilansare @wittwang, där det denna vecka ska snackas Twitter-uppköp och särskilt strömtörstiga grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kul att se @wittwang i bild (för fredagspanel). Bra styrt @Landmarks!

Jag bara fyller på med att jag kör Aftershokz (numera benämnt Shokz) Aeropex som är benkonduktivitetshörlurar. De är bra. Sitter i princip alltid på öronen huvudet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Grym panel! Vet inte varför men gillar när det inte är så uppstyrt

@wittwang Du gör en riktigt bra debut (om du inte varit med förut).

@Landmarks Jag höll på att trilla av stolen vid 17:08: "Jag hittar inte heeeem!"

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Joppis:

Grym panel! Vet inte varför men gillar när det inte är så uppstyrt

@wittwang Du gör en riktigt bra debut (om du inte varit med förut).

@Landmarks Jag höll på att trilla av stolen vid 17:08: "Jag hittar inte heeeem!"

Hahahaha känns bra att mina blindstyrefasoner är roande åtminstone

Kanske får bli nästa test? Vi tar med mig ut på närmsta torg, tar av glasögonen och snurrar tre varv. Hur lång tid innan jag hittar tillbaka till kontoret? Hittar jag någonsin tillbaka? Så många frågetecken.

Permalänk
Keeper of the Bamse

@wittwang gjorde sig mycket bra i panelen, bjud gärna in fler gånger!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@landmarks 37tum var standard på den gamla goda tiden när PlasmaTV var stort. Panasonic körde med 37 och 42 tums. De som retar sig på dig har bara behovet att kompensera för att andra fysiska brister med en större TV.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anon333222:

@landmarks 37tum var standard på den gamla goda tiden när PlasmaTV var stort. Panasonic körde med 37 och 42 tums. De som retar sig på dig har bara behovet att kompensera för att andra fysiska brister med en större TV.

Skönt att höra att jag får räknas som vuxen ändå då!

(Passar på att tillägga att det retandet bara var på skoj och inget taskigt på riktigt, jag brukar skämta om det själv också, så det inte blir något missförstånd )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landmarks:

Skönt att höra att jag får räknas som vuxen ändå då!

(Passar på att tillägga att det retandet bara var på skoj och inget taskigt på riktigt, jag brukar skämta om det själv också, så det inte blir något missförstånd )

Jag tycker att du tillsammans med @wittwang gör mycket bra ifrån er på Fredagspanelen. Har ju sett den första någonsin med Emil och JonasT. Så för att vara första gången för @wittwang så är det bra. Det märks att det är generationsväxling på Sweclockers. Ni håller fanan högt och jag hoppas att Sweclockers finns i 20 år till. Helt galet!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Woooo @wittwang!!! Blir att i din ära se Fredagspanelen imorgon 😍

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion om hörlurar! Jag relaterar till er båda. Nästan inga in-ears sitter bra i mina öron, och jag älskar mina QuietComfort 35 II (som jag antar Noelia syftade till).

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av DavidtheDoom:

Kul att se @wittwang i bild (för fredagspanel). Bra styrt @Landmarks!

Jag bara fyller på med att jag kör Aftershokz (numera benämnt Shokz) Aeropex som är benkonduktivitetshörlurar. De är bra. Sitter i princip alltid på öronen huvudet.

Skrivet av Joppis:

Grym panel! Vet inte varför men gillar när det inte är så uppstyrt

@wittwang Du gör en riktigt bra debut (om du inte varit med förut).

@Landmarks Jag höll på att trilla av stolen vid 17:08: "Jag hittar inte heeeem!"

Skrivet av Printscreen:

@wittwang gjorde sig mycket bra i panelen, bjud gärna in fler gånger!

Skrivet av anon333222:

Jag tycker att du tillsammans med @wittwang gör mycket bra ifrån er på Fredagspanelen. Har ju sett den första någonsin med Emil och JonasT. Så för att vara första gången för @wittwang så är det bra. Det märks att det är generationsväxling på Sweclockers. Ni håller fanan högt och jag hoppas att Sweclockers finns i 20 år till. Helt galet!

Kul att det gick hem Jag blev väldigt medveten om att det är en väldig skillnad på att prata teknik och att skriva om den, så det är ju nyttig träning. Mycket tacksamt att lotsas från ämne till ämne av @Landmarks, och om tillfälle ges hakar jag säkert på fler gånger i den berömda framtiden!

Skrivet av Jacob:

Woooo @wittwang!!! Blir att i din ära se Fredagspanelen imorgon 😍

Hurra! 🥰

Permalänk
Medlem

@landmarks @Wittwang
Ni är inte vuxna men som tur är jag det inte heller.
Tycker att AM5 ska vara DDR5 endast men om jag inte minns fel så var det så att på bärbara fronten och intel vid övergången mellan DDR3 och DDR4 så ville tillverkare kunna göra av med gamla lager så då fick det blir så att vissa bärbara hade DDR3 andra DDR4. På stationära ser jag inte det behovet. Så kan säkert ha med att de vill bli av med gamla lager. En spontan tanke.
Sedan så lär de inte vetat hur det skulle se ut just nu då de började designa minneskontrollern.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@landmarks
Noelia
Angånde ljud.
Då man pratar så hör man oftast sig själv samtidigt som vibrationerna går upp till innerörat via skalbenet. Ett tydligt exempel är att man hör sig själv annorlunda vid vissa inspelningar. Tänk kareoke. På inspelningen gör man bara rösten inte hur det vibrerar. Det är en vanesak däremot.
Strupmikrofoner tar rörelsen på stämbanden och läser av dem fast ifrån utsidan. Därav att de fungerar då man kör motorcykel eller då man inte kan prata men muskelminnet fungerar så man kan göra rörelserna med tungan och halsen. Du kan prata utan att andas. Då det är vibrationerna som läses av. Sedan låter man som man gör. Bättre än inget.
Fördelen i motorcykel sammanhang är att du slipper vindbruset via telefonen. Tror inte det är så vanligt att man använder det som standard. Men militärer har nog testat det hela mer än en gång under mönstring. Tror de var lite mer populära på 70-80 talet. Men osäker.

Edit:
Så precis som vibrationerna går upp via skallbasen till örat så kan man läsa av vibrationerna via halsen och adamsäpplet. Sen att pojkars struphuvud är lite större en kvinnors vet jag inte om det gör någon skillnad för avläsningen. På halsen hur som helst. Samt att vi alla har olika anatomi.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag gillar kvalitet och seriöst och inte kvantitet som panelen står för idag bland annat. Sedan är rösten första utgångs punkten för det ska gå bra lyssna på något. Tyvärr alla har ej detta. Trist att efter nästan 250 avsnitt i rad kommer jag
troligen hoppa många avsnitt framöver. Herrarna J och J var extremt bra och kvalitet ihop och höll verkligen högsta klass.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD73:

Jag gillar kvalitet och seriöst och inte kvantitet som panelen står för idag bland annat. Sedan är rösten första utgångs punkten för det ska gå bra lyssna på något. Tyvärr alla har ej detta. Trist att efter nästan 250 avsnitt i rad kommer jag
troligen hoppa många avsnitt framöver. Herrarna J och J var extremt bra och kvalitet ihop och höll verkligen högsta klass.

Jag tycker att du är lite hård där. Första avsnittet av fredagspanelen var @JonasT knappast lika bra som han är idag ,200+ avsnitt senare. Övning ger färdighet. Vad sänder det här för signaler? Är du fan inte bäst så ska du skita i det. Då skulle fredagspanelen lagts ned efter 2 avsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag tycker att du är lite hård där. Första avsnittet av fredagspanelen var @JonasT knappast lika bra som han är idag ,200+ avsnitt senare. Övning ger färdighet. Vad sänder det här för signaler? Är du fan inte bäst så ska du skita i det. Då skulle fredagspanelen lagts ned efter 2 avsnitt.

Jag väljer inte peka ut någon.Handlar inte om detta avsnittet exakt. Det handlar om hur det blivit sedan J och J
inte har hand om det var annan vecka. Tyvärr kan jag inte förklara mig bra i skrift utan det ofta miss tolkas.
Jag klagade aldrig i början då det var nytt. Jag menar dessa kommer aldrig hålla måttet av den klass J och J
gjorde och nu öser man ut varje Fredag och blir mest bara massa flumm och babbel.

Så jag tycker du är den som är hård och över tolkar vad jag menar. Så du kan skriva fan och svära till andra.
Din tolkning har inget med det jag menade.
Kul att man alltid väljer sätta ord i min mun och misstolka så mycket man kan så fort man inte öser beröm
bara. Nej detta är inte bra och jag givet det många avsnitt utan säga något. Det har inte blivit bättre och det
talar för det aldrig blir tyvärr.
Om jag inte brydde mig skulle jag ju inte välja skriva det jag gjort. Men om man aldrig säger något kommer aldrig
kunna bli bättre. Nej alla är inte lämpade och håller måttet. Något vi alla måste acceptera och leva med.

Skrev jag något om avsnitt 1 till 100? Nej för det blev bättre och bättre och höll super hög klass.Men idag är
konkuransen hög och finns många välja på.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD73:

Jag väljer inte peka ut någon.Handlar inte om detta avsnittet exakt. Det handlar om hur det blivit sedan J och J
inte har hand om det var annan vecka. Tyvärr kan jag inte förklara mig bra i skrift utan det ofta miss tolkas.
Jag klagade aldrig i början då det var nytt. Jag menar dessa kommer aldrig hålla måttet av den klass J och J
gjorde och nu öser man ut varje Fredag och blir mest bara massa flumm och babbel.

Så jag tycker du är den som är hård och över tolkar vad jag menar. Så du kan skriva fan och svära till andra.
Din tolkning har inget med det jag menade.
Kul att man alltid väljer sätta ord i min mun och misstolka så mycket man kan så fort man inte öser beröm
bara. Nej detta är inte bra och jag givet det många avsnitt utan säga något. Det har inte blivit bättre och det
talar för det aldrig blir tyvärr.
Om jag inte brydde mig skulle jag ju inte välja skriva det jag gjort. Men om man aldrig säger något kommer aldrig
kunna bli bättre. Nej alla är inte lämpade och håller måttet. Något vi alla måste acceptera och leva med.

Skrev jag något om avsnitt 1 till 100? Nej för det blev bättre och bättre och höll super hög klass.Men idag är
konkuransen hög och finns många välja på.

Herrarna J och J? Menar du @JonasT och @Jacob då? Jag kanske tolkade dig fel. Då ber jag om ursäkt, men tonen satt som det satt. Ditt påpekande med rösten och att alla inte kan göra bra på kamera är så flyktigt och inget konkret. Vilka är inte lämpade framför kameran? Vilka avsnitt är dåliga? Kan du inte skriva ut det så är du en härlig tangentbordskrigare som inte vågar stå för det du tycker. Dessutom får ju de som inte platsar chansen att förbättra sig.

Nä, det är så subtilt och allmänt gnäll som sprider dålig stämning här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kul att se @wittwang i bild (för fredagspanel). Bra styrt @Landmarks!

Jag bara fyller på med att jag kör Aftershokz (numera benämnt Shokz) Aeropex som är benkonduktivitetshörlurar. De är bra. Sitter i princip alltid på öronen huvudet.

Samma, här. De hörlurarna sitter på dagarna i ända, mycket bekväma tom för mig med glasögon.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Jonas och Emil var roligast. Men då var ganska ovana i början. Jag har till och med klömt Emils efter namn. Det innan han gifte sig.
@wittwang tycker det var ett helt ok första avsnitt. @landmarks Tycker du växer.
Tycker påståendet om att det var dåligt mer ska klassas som att det inte är det man är van vid. Inte dåligt.
Broderlig kram på er båda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Jag tycker att du är lite hård där. Första avsnittet av fredagspanelen var @JonasT knappast lika bra som han är idag ,200+ avsnitt senare. Övning ger färdighet. Vad sänder det här för signaler? Är du fan inte bäst så ska du skita i det. Då skulle fredagspanelen lagts ned efter 2 avsnitt.

Skrivet av hACmAn:

Jag tycker Jonas och Emil var roligast. Men då var ganska ovana i början. Jag har till och med klömt Emils efter namn. Det innan han gifte sig.
@wittwang tycker det var ett helt ok första avsnitt. @landmarks Tycker du växer.
Tycker påståendet om att det var dåligt mer ska klassas som att det inte är det man är van vid. Inte dåligt.
Broderlig kram på er båda.

Det är nog också en generationsfråga. Både Jonas och Emil är av den äldre generationen runt 80-tal, Jakob var visserligen yngre men fortfarande mycket kompetent. När Jonas och Emil körde de första sju åren missade jag aldrig ett endaste avsnitt, när Jakob växte in i rollen blev även han och Jonas ett fint radarpar. Kenneth har också växt genom åren.

Men Jonas och Emil hade ett glöd och kemi som ännu ingen har slagit. Jag är nog inte ensam om att tycka om den saken. Vi får se hur SweC redaktionen tacklar detta framöver och se om de nya växer in i rollerna så det är en tidsfråga.

Mycket handlar om medievana, kompetens och kemi.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing
Medievana samt olika generation. Låter som en bra sammanfattning.

Usch jag är snart 40.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.