EU provar egna versioner av Twitter och Youtube

Permalänk
Medlem

Tror inte att materialet som kommer läggas ut på EU video kommer vara något för mig men annars hade jag kunnat använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Från youtubes perspektiv är ju majoriteten det, allt som tittas på mer än några gånger är ju vinst

Jag tänkte mig de personer/organisationer som laddar upp innehåll. Frågan innan mig handlade om att EU Video skulle sakna massor av innehåll pga att uppladdarna inte kunde få något för det.

Men vad jag minns så var Youtube stort redan innan de delade ut pengar till uppladdare...

Permalänk
Medlem

"EU Voice är alltså inte en egen fristående tjänst, utan kräver ett konto hos Mastodont."
Mastodon -t och Peertube bygger på ett protokoll och är en del av ett federerat nätverk (tänk i stil med e-mail)
som brukar kallas Fediverse.

i.o.m kan man med ett konto på endera Mastodon, Peertube, Pixelfed (instagram likt) eller flere andra och kommentera mellan dem, såvida inte du eller din instans är blockerad.
Finns en hel del att läsa på om fediverse och activitypub joinfediverse.wiki/

EUvoice och video är tänkt som officiella instanser för informationsdelning från EU inte för att vara en ersättare i youtube för att alla ska ladda upp egna videor.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om detta tar fart, vem betalar för hosting? EU?
Youtube utan reklamintäkter hade ju varit en enorm förlustaffär

Som all annan infrastruktur, du och jag tillsammans. Samtidigt kommer det att kunna sparas in på andra håll eftersom man inte behöver tiotals olika lösningar i varje enskilt land.

Permalänk
Medlem

Chocken när det visar sig att detta är pengar rätt i sjön!

Permalänk
Medlem

"Gratis" "Annonsfri". Dvs, vi skall betala för detta med skatt.
Utan att satt sig in i detaljerna, så känns lite som ännu en (över)statlig bullshit-plattform jag inte vill betala 1 öre för. Lägg ned svensk public "service" också när vi ändå är i farten.

Permalänk
Medlem

Vad bedrövligt många som kan tänka sig att använda statligt ägda (som jag förstår det) sociala plattformar. Aldrig i livet. Jag avskyr Twitter, YouTube och Facebook, men skulle välja dem 1000 gånger om före detta dystopiska alternativ från "EU".

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Moderator
Testpilot

Intressant. Känns som upplagt för att floppa.

Skämt åsido. Det är ett bra initativ, tror jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning.
De nuvarande dinosaurierna har vuxit sig för stora.
Ersättningsalternativ för annosering i videos finns redan

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Permalänk
Medlem

Juste idé.

Men...
Säg om man laddar upp videos på YouTube...
Har man en liten kanal där det bara/mestadels är den närmsta kretsen som är prenumeranter,
säg att man kanske har tiotals eller hundratals prenumeranter.
Då kan man lika gärna använda något sånt här.

Men säg för de kanaler som har tiotusentals, hundratusentals eller kanske miljontals prenumeranter. Att kunna använda ett alternativ som man kan tjäna pengar på kan vara en rätt stor grej.
Visst som tittare är det skönare att slippa reklam.
Kanske går det fortfarande att ha andra sponsoravtal "This video is sponsored by ..." även om det inte är direkt anknutet till reklam och visningar direkt via plattformen.
På YouTube finns det vissa kanaler som får sin huvudsakliga finansiering via patreon eller dyl.
Kanske kan man fortfarande göra sånt.

Annars verkar det svårt att ha EU Video som sin huvudsakliga syssla om man inte tjänar pengar på det.

Jag tror det är svårt att driva något på liknande skala som YouTube om man ska göra det ideellt.

Permalänk
Medlem

Får en känsla av Nordkorea eller Kina. Censurera vanliga sociala medier och hänvisa till den statliga versionen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

HAHAHAHAHA! EU prövar alltså en egen plattform för att utmana Twitter och Youtube? Ok, lycka till med det.

SUS är det enda jag kan säga. Det här stinker överstatlig kontroll lång väg. Nu är EU bra lustiga igen.
Gott skratt fick man ändå

Fick också ett gott skratt.

Tror Eu inte att plattformarna är 1a av en anledning? Inte ens Youtube eller apple kan konkurrera med Spotify och microsoft kunde inte konkurrera med Twitch. De som föreslog detta måste varit bra påverkade ifall de tror att de kan lyckas bättre än ett tech-bolag som Alphapet, Microsoft eller apple.

Gemene man bryr sig inte om deras användardata så länge de inte hamnar i ett land utanför västvärlden.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Det slog mig precis, varför inte "EU mail"?
Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem

EU Voice (Mastodon) är en decentraliserad socialmedia-platform baserad på öppen källkod - https://github.com/mastodon/mastodon

EU Video (ActivityPub) är en decentraliserad videoplatform baserad på öppen källkod. Hittar inte koden online men går säkert att få tillgång om man ber om det. Tom. super-libre-anala GNU Social har en plugin integration mot det - https://summerofcode.withgoogle.com/archive/2018/projects/528...

Jag känner mig väldigt mycket säkrare med sådan teknologi för internationell datainfrastruktur än något proprietärt skit från MS, Apple, Google, eller vilken annan teknikjätte som helst. Allt detta är decentraliserad tech. Blir för fan inte bättre.

Fan va jag börjat gilla EU mer på sistone. Detta, USB type-c krav, miljösatserna och investering i halvledartillverkning för att nämna några saker som jag tycker de gör rätt. Sorry vill inte deraila till politiksnack, mest bara skriva Kudos EU.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Emma242:

Som all annan infrastruktur, du och jag tillsammans. Samtidigt kommer det att kunna sparas in på andra håll eftersom man inte behöver tiotals olika lösningar i varje enskilt land.

SVT play kunde kanske flytta dit och spara lite av våra pengar.

Permalänk
Medlem

Funkar säkert bra tills det blir kaos från alla håll och kanter kring vad man får ladda upp och vad man får uttrycka på platformarna.

Det ser man att det redan är ett problem med de privata aktörerna. Tror inte det blir bättre av att man lanserar samma problem från "statligt" håll. Problemet blir då också att en privat aktör rent tekniskt, men enligt mig oetiskt kan förbjuda vissa åsikter och uttryck medan EU inte riktigt kan välja en sida eller åsikt.

Skrivet av Cloudstone:

EU Voice (Mastodon) är en decentraliserad socialmedia-platform baserad på öppen källkod - https://github.com/mastodon/mastodon

EU Video (ActivityPub) är en decentraliserad videoplatform baserad på öppen källkod. Hittar inte koden online men går säkert att få tillgång om man ber om det. Tom. super-libre-anala GNU Social har en plugin integration mot det - https://summerofcode.withgoogle.com/archive/2018/projects/528...

Det lät ju förvisso bra med decentraliserad platform, givet att den är det på riktigt och att inte Ursula kan gå in och moderera hur hon vill. Risken med exempelvis politiskt innehåll på en decentraliserad platform blir att 51% kan tysta 49%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BneT:

Det är intressant att något "statligt" tar tag i detta och vill göra en egen tjänst av det för oss. Börjar man helt enkelt se tjänster som dessa som infrastruktur och det bör betraktas som det framöver? Att likställa det med t.ex. vägar och vägunderhåll. Det tar ju myndigheter hand om idag, så varför skulle inte en myndighet kunna ordna en video- eller meddelandetjänst på samma sätt. Genomförandet som flera andra nämner skall dock bli intressant att se. Krävs att ha tummen på rätt ställe för att lyckas med det hela vägen.

Jag håller med om att det är intressant men jag undrar hur terms of service ska se ut? Det är helt avgörade för mig i alla fall.

Idealet tycker jag att reglerna sätts efter någon sorts minsta gemensamma nämnare baserat på medlemsstaternas lagar, men i praktiken tror jag reglerna kommer sättas efter den agenda EU/staterna som ingår i EU vill driva gentemot den egna befolkningen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag tänkte mig de personer/organisationer som laddar upp innehåll. Frågan innan mig handlade om att EU Video skulle sakna massor av innehåll pga att uppladdarna inte kunde få något för det.

Men vad jag minns så var Youtube stort redan innan de delade ut pengar till uppladdare...

Skrivet av fortune.com:

YouTube began splitting ad sales with creators in 2007, eventually forming a sprawling system with few governing rules. That blew up when advertisers boycotted YouTube over inappropriate videos. At the start of 2018, the service drastically cut the number of paid channels, focusing on ones that met viewership thresholds and guidelines.

Now that number is growing again, even if it’s not back up to pre-2018 levels. YouTube said the number of new channels in its ads program doubled during 2020.

Nu minns jag inte exakt hur det var på den tiden.
Men är ganska säker på att YouTube inte var lika stort före 2007 som det är idag.

Har för mig att mycket av materialet som lagts upp före 2010-talet "var filmat på en potatis".
Ja alltså inte bokstavligt talat. Men filmat i väldigt låg kvalitet (kassa kameror).
Mycket amatörvideo. Korta klipp i kass kvalitet med minimal redigering.
Lite dåtidens tiktok fast med sämre kameror.

Det går ju fortfarande att göra sådant material.
Men vissa av de mer välproducerade videor på YouTube idag är ju mera som att se en film än "Jag slängde ihop en video på fem minuter när jag klev ur duschen".

Permalänk
Medlem

Det är lite som SVT1 och SVT2.

Permalänk
Medlem

Föreslår att EU sänker EU-avgiften istället för att pumpa in pengar in sådana här idiotiska projekt som naturligtvis kommer bli totalt fiasko. Precis som när några EU-stater skulle konkurrera ut Google med egen sökmotor... https://en.wikipedia.org/wiki/Quaero

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu minns jag inte exakt hur det var på den tiden.
Men är ganska säker på att YouTube inte var lika stort före 2007 som det är idag.

Har för mig att mycket av materialet som lagts upp före 2010-talet "var filmat på en potatis".
Ja alltså inte bokstavligt talat. Men filmat i väldigt låg kvalitet (kassa kameror).
Mycket amatörvideo. Korta klipp i kass kvalitet med minimal redigering.
Lite dåtidens tiktok fast med sämre kameror.

Det går ju fortfarande att göra sådant material.
Men vissa av de mer välproducerade videor på YouTube idag är ju mera som att se en film än "Jag slängde ihop en video på fem minuter när jag klev ur duschen".

Det är som att du inte ens har sett min 360p video på hur man lurar sina kompisar med en harmlös "virus pop up" som jag gjorde i 12 årsåldern 2007! (Man inser ju att hur tidigt det var och hur enkelt det var att etablera sig på YouTube när det skräpet på den tiden fick 100k+ visningar).

Nä, men om vi ska vara lite seriösa så började vlogging växa fram ordentligt någonstans runt 2007, 2008. Satt själv där som en liten yngling och följde med diverse amerikaner som livnärde sig på YouTube ut i världen. Men absolut, idag är det en helt annan produktionsnivå på det.

Vill man se hur de som livnärde sig på det på den tiden filmade kan man slå upp exempelvis iJustine, Charles Trippy, Shay Carl, Rhett and Link, Smosh och sortera på "äldst".

Permalänk
Medlem

EU Video liknar lite Youtube känns som EU har kopierat lite grann från där. Kan va intressant att följa bege alternativen längre fram i tiden.

Undra när den första meme kommer upp på EU Video? 🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Allt de inte gillar kommer att stämplas med "Fact check: Russian propaganda" och sen får man besök av SÄPO eller motsvarande i andra länder.

Nej tack.

Permalänk
Musikälskare

Detta kan bli stort, hade gärna velat prova

Mer sånt här!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara intressant.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Missad möjlighet att kalla det för EUtube

Du förtjänar fler +1 för den.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv

Konspirationsteorierna flödar!

Permalänk
Medlem

Skeptisk men samtidigt intresserad. Idén med fokus på integritet är intressant. Att det är EU som ligger bakom känns lite läskigt visserligen men om det är baserat på Open source som vissa säger så kanske det är bra ändå. Om det är så pass fokus på integritet att inte ens EU själva har tillgång till datan så beror det bra men kan i värsta fall bli så att det inte blir mycket annat än propaganda och de förbjuder allt de inte gillar.

Lär ju inte se populära youtube kanaler där om de inte får reklampengar men kan ju bli något för vanliga personer att lägga upp för en mindre skara vänner.

Kommer aldrig kunna konkurrera med de globala alternativen då EU bara har några hundra miljoner invånare och med massor med olika språk.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja detta är ju ännu ett steg närmare Social credit system som de vill införa... Blir nog bra detta med ännu mer "statlig" kontroll och cencur. :/